TRANSKRYPCJA: "Apofatyczne Ojcostwo Boga w tradycji prawosławnej | "Płeć Boga"" Data publikacji: 06.05.2024 Długość: 21:27 --- [0:11] Szanowni państwo sytuacja łatwa nie jest [0:11] Szanowni państwo sytuacja łatwa nie jest [0:14] ponieważ 20 minut na skrót te [0:19] tradycji [0:21] dniej w zakresie [0:35] chł [0:41] prawną [0:44] intelektualną [0:51] nie państwa [0:56] zmys sobie [1:00] ch ę na to że sam [1:04] termin w języku greckim szczególności [1:07] literaturze patrystycznej wale tak [1:11] wieloznaczny [1:15] jest [1:17] do [1:19] odnoszenia [1:21] pism zwanych [1:30] zatem przypisania [1:34] pewnego zbioru pism powstały w pi wieku [1:39] tradycji Jeszcze debaty [1:42] boie natomiast mówi się wówczas tak [1:46] zwane ne mówi się o tym [1:50] że jest drogą negowania wszelkich [1:55] orzeczeń o Bogu wszelkich orzeczeń o [1:58] Bogu [2:01] jest Bardziej aniżeli kimkolwiek jest [2:05] mianowicie [2:08] jeżeli frekwen użycia literaturze [2:12] patrystycznej przełomu i I wieku [2:19] termin trzeba zauważyć że nie ma wiele [2:23] wspólnego z [2:25] tradycją ciy [2:30] wszystko zależy mianowicie od [2:32] etymologii Mianowicie jest rzeczownik od [2:36] czasownik zależności od tego czasownika [2:39] pozi ten tron wyrazowy jest po prostu [2:42] zbieżny mamy do czynienia No właśnie z [2:45] apofis również rozumiano jako objawienie [2:49] jako orzekanie pewne pozytywne akty [2:52] predykcji Bogu i [2:55] frekwencyjne mamy do czynienia z [2:58] dwukrotnie [3:01] więzy tego pozytywnego użycia [3:06] terminu kościoł bardziej wolą mówić o [3:11] zgodnie z formułami teofanii [3:15] zawartymi w świętych [3:17] księgach [3:19] Biblia aniżeli posługiwać się mimo [3:24] wszystko [3:26] filozoficzną miano adaptacją [3:34] tyko [3:45] zres PR uwagę jest [3:49] pewny balansem między tym co pozytywne [4:00] ludzkiego aparatu [4:02] poznawczego i również pewnym mechanizmem [4:07] redukcyjnym pew mechanizmem dealiz tych [4:11] orzeczeń które wynikają ze spekulacji [4:15] filozoficzne przede wszystkim spekulacji [4:17] filozofic mamy do czynienia z takim [4:20] stykiem filozofii teologii w [4:25] teolog wł pozytywnie negatywnie mając na [4:32] Jedo co z tym wszystkim zrobić jak sobie [4:36] z tą bardzo spon semantyk poradzić jak [4:40] zrozumieć no właśnie apatyczne w tej [4:44] dwoistości znaczeniowej ojcostwo Boga [4:49] oczywiście chciałbym w punkcie wyjścia [4:51] odnieść się [4:55] do [4:57] przyć krtk wż [5:03] [Muzyka] [5:08] nie Jak [5:11] widzimy tutaj jest [5:20] orginale sywa [5:31] fonetyce erazmiańskie [5:34] dominującej edukacji klasycznej Europie [5:38] Zachodniej z [5:41] terminem to co Jawi się jako jakieś jako [5:46] konkret [5:49] więc Bardo fizyczny w punkcie wyjścia [5:52] Musi [5:54] być [5:58] c k stosowany jest akurat u Tomasza o [6:01] tym mieliśmy okazję przed [6:03] chwilką w taki komplementarny sposób [6:06] usłyszeć mianowicie pewna analogia [6:10] Bytowa analogia [6:11] entis przekładana jest na analogię [6:15] teologiczną i to jest mechanizm [6:17] absolutnie w tradycji [6:21] konkursu [6:24] p niemożliwy czy z gruntu błędny [6:30] Taa [6:31] wzie [6:33] któ błędy teologiczne przy [6:38] potencj więc [6:45] coac odnoszące się do [6:50] TR na przykład o tym że [6:57] [Muzyka] [7:11] coś co wykracza poza [7:14] przynależą treść w [7:18] zakresie zbioru treści tworzących jego [7:21] tożsamość [7:30] jakiekolwiek [7:31] złożenie Chociaż nasz [7:35] aparat wynikający ze zmysłów jest [7:37] złożony i zawsze jesteśmy [7:43] nakierowane samo w sobie będziemy [7:45] interpretowali z perspektywy [7:47] złoż tak jak mamy do czynienia z pewną [7:51] analogią [7:52] leksyk w modlitwie pańskiej Gdzie [7:56] przywoływany jest właśnie [8:07] proszę zwróci [8:09] uwagę oryginalnym hym [8:13] tłumaczeniu [8:15] substancj Czyli mamy do czynienia z [8:19] istotą chba ale z czymś co wykracza poza [8:24] to co widzimy z pewnym boskim [8:27] nem ter [8:30] chciał wskazać że musimy wykroczyć poza [8:34] doświadczenie poznawcze aby [8:37] móc [8:39] wyeksponować to jak Bóg może objawić się [8:44] człowiekowi Pragę tutaj do bardziej [8:48] reprezentatywnych [8:51] autorów przedstawicieli tradycji główne [8:59] z całą pewnością Chciałbym wyróżnić [9:02] maksyma [9:04] homolog który próbuje jakoś określić to [9:09] co nie Określ samo Sobów mianowicie że [9:14] to boskie jedna jest ponad [9:25] bezzasadna posługuje się dokładnie tym [9:27] mechanizmem zamy [9:32] trady jedno jest świętą trój po [9:37] statyczną jednością ojcem synem i [9:40] Świętym duchem bezkresnym zbiegiem [9:44] trzech bezkresu czyli mówimy ciągle [9:47] językiem filozofii ale jednocześnie [9:50] podważamy go proszę zwrócić uwagę ma [9:54] najbardziej jak się okazuje niedostępną [9:59] naszego poznania rację swego [10:02] istnienia tego jak [10:05] istnieje czym i Kim jest wymyka się [10:10] wszelkiemu [10:11] pojęciu wszelkiego typu ujęciu No [10:16] etyczną nawet jeżeli w aktach [10:18] mistycznych mamy do czynienia z pewnym [10:22] doświadczeniem Boga prawda to pojęcie [10:25] nie jest pojęciem ponieważ pojęcie jest [10:29] so jeżeli Posiada pewne [10:32] treści nawet [10:35] uchwyt No etyczna Boga jest poz [10:38] pojęciowa bo jest [10:41] bezowa pisze mianowicie pięknie o tym [10:44] językiem już bardziej [10:47] zmowy Maksem [10:50] że Bóg cytuje w ogóle nie wyłania się ze [10:55] swojej naturalnie ukrytej głębi [11:00] ponieważ [11:02] wykracza jest tak ponieważ wykracza poza [11:05] wszelką wiedzę o wszelkiej wi w zasadzie [11:09] chciałbym w punkcie wyjścia też [11:11] powiedzieć [11:13] że od najwcześniejszych autorów [11:17] po ty których uznajemy za autorytety [11:21] tradycji [11:24] prawosławnej ojo bak [11:31] w ogóle trit zasady C mamy do czynienia [11:36] z [11:39] proklamacji [11:43] którą wyraża zdaniem maksyma [11:49] wyznawcy choćby No właśnie pierwsze [11:52] słowa mody Pańskie [11:59] któryś jest w niebiosach święć się imię [12:03] Twoje przyjdź królestwo [12:06] twoje mówi że że dobrze jest że ci [12:11] którzy się modlą w zasadzie rozpoczynają [12:13] od razu teologii podobnie jak każde [12:16] wyznanie wiary rozpoczyna się od [12:18] pierwszej zasady a kończy na takim [12:23] zbawczym pluralizmie jest [12:26] definicją uniwersal [12:30] mianowicie [12:34] że ta pierwsza [12:40] partia wprowadza tajemnic sposobu w [12:44] jakim istnieje przyczyna która [12:48] wytworzyła byty która [12:52] jest ten który [12:54] Jeste przyczyną [12:59] poprzez te [13:02] słowa [13:04] objawia się jako [13:06] ojciec objawia imię ojca objawia [13:12] królestwo ojca abyśmy od samego początku [13:16] jak [13:18] pisze nauczyli się wielbić [13:29] hipost jest jednorodzony syn imieniem [13:34] Boga jest jednorodzony syn a królestwem [13:39] Boga i ojca z istotną hipost jest Święty [13:44] Duch a więc mamy do czynienia w tradycji [13:47] greckiego prawosławia tym [13:50] najistotniejszym sakramentalnym akcie [13:54] przywoływania [13:55] Boga z proklamacji [14:00] ś to jest aspekt ojcostwa który jest [14:06] hipostatyczny który ma [14:09] charakter nawet [14:12] niezbywalny [14:14] natomiast Chciałbym [14:16] oczywiście przełamać pew pewne kwestie i [14:21] wskazać również że [14:37] dzieła stworzenia był problemem [14:40] genetycznym w ogóle tei [14:43] chrześcijańsk [14:45] znalazłem [14:48] prowokacyjne wyją chciałbym [14:52] zaprezentować [14:54] pierwszy pochodzi [15:08] może [15:18] być dost [15:21] [Muzyka] [15:34] wtedy [15:37] zaś [15:39] ojca [15:43] ojc [15:45] czynienia z terminem [16:04] oznacza OB płci zarówno to męskie jak i [16:11] kobiece to jest pewna próba [16:16] przełamania tego że bylibyśmy w stanie [16:19] dokonywać zbyt łatwej [16:27] analogia i teraz jeszcze raz to powtórzę [16:31] wtedy zaś ujrzysz łon ojca które wyraził [16:34] sam jednorodzony bóg a ten Bóg jest też [16:38] miłością i przez swoją miłość do nas był [16:42] postrzegany jako jego niewypowiedziany [16:46] ojciec ale dla nas stał się współczująca [16:53] matką dosłownie [17:02] czyli współczują wpółdo [17:05] wpółdo [17:07] ukochałeś ojca pisze k stał się kobiecy [17:14] i wielkim znakiem tego było to że go [17:18] zrodził A to co powstało z miłości jest [17:22] owocem miłości proszę na to zwrócić [17:26] uwagę mamy do czynienia z próbą [17:30] wykazania że w Bogu muszą zawierać się [17:37] wszystkie Oczywiście wemu tylko właściwy [17:42] sposób nie łamiący jego prostoty w [17:46] naturze fy wszystkie byty stworzone [17:51] także komplementarny sposób płciowość [17:55] jest obecna w Bogu [18:06] sobie ten sam [18:09] kem powie pedagogu równie [18:14] dosadnie o zarnowym logosie [18:19] Logos jest wszystkim dla [18:25] niem wszystkim stworzenia [18:29] tak ojcem jak [18:33] matk a zatem musi łączyć cechy obu płci [18:38] nie będąc żadną płcią w tym kontekście [18:42] odwołując [18:45] się [18:48] Jan zaprasza wszystkich mężczyzn do [18:54] uczestnictwa w macierzyństwie [19:01] ponieważ [19:05] ponieważ teos [19:08] bogarodzica zrodziła syna w duchu to [19:12] każdy może być teczny czyli każdy może [19:16] być [19:17] Bono proszę na to zwrócić uwagę [19:24] podobnym że dziewictwo [19:29] dziedzictwa Ojca tak literatury [19:32] patrystycznej Można oczywiście znaleź [19:35] bardzo wiele bardzo wiele [19:38] przykładów krótkie podsumowanie Ojcowie [19:41] Kościoła regularnie podkreślają że [19:45] chrześcijanie powinni unikać [19:47] antropomorfizm ludzkich stosowanych w [19:50] odniesieniu do nieludzi [19:53] szczególności Pokusa przedstawiania Boga [19:56] jako nadczłowieka [19:59] nie tylko [20:02] z [20:06] przypad ale moż przyczyniać się ludzkiej [20:10] dumy jest jednym z n tylko większym forc [20:29] czym Bóg jest zapewniając [20:36] otrzeźwienie [20:38] Boga jest w tym sensie wynikiem [20:41] niebezpiecznej analogii bytowej próbą [20:44] przekształcenia Boga przedmiot ludzkiej [20:47] analizy i [20:58] wszystkie te czy życzyć abyśmy wszystkie [21:01] te zrodzone na tym tle dylematy [21:04] powierzyli jak to uczynili ojcowie w [21:07] Konstantynopolu w [21:09] 553 roku Bogu i ojcu z którego wszystko [21:12] powstało Panu Jezusowi Chrystusowi przez [21:16] którego wszystko powstało i jednemu [21:19] Świętemu duchowi w którym Wszystko [21:21] istnieje Bardzo dziękuję [21:26] [Aplauz] --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl