Adwent, czyli czas oczekiwania – ale na co?

Rozwiń transkrypcję filmu

Adwent, czyli czas oczekiwania - ale na co? | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19:00 rozpoczynamy
  • ewst online a dzisiaj początku
  • adwentu będ mówić właśnie o adwencie jest z nami doktor Sławomir
  • torbus który spróbuję odpowiedzieć na pytanie
  • Na co właściwie oczekujemy w adwencie No i czym ten adwent również od strony
  • filologicznej jest Sławku Bardzo się cieszę że cię widzę i zapraszam
  • Wzajemnie dziękuję Dobry wieczór to
  • zaczynamy może zacznę jako filolog tak
  • od terminologii tak wyjaśnienia nazwy chociaż pewnie pewnie samo pojęcie jest
  • jest ogólnie znane wszystkim no Niemniej jednak chciałbym troszeczkę pogłębić
  • znaczenie które wiążemy z tym pojęciem adwent od łacińskiego oczywiście
  • adventus czyli przyjście tak gdzieś tam pod tym tematem tego rzeczownika
  • kryje się czasownik Aden przychodzić
  • przybywać No i oczywiście w kontekście chrześcijańskim łączymy łączymy do pojęcie z
  • przyjściem Chrystusa no ale to o tym będziemy mówić dalej natomiast może nie jest jakoś
  • bardzo szeroko rozpoznane to że samo to
  • pojęcie wywodzi się z kontekstu pogańskiego oczywiście tak jak zresztą
  • bardzo wiele różnych innych elementów związanych z różnego rodzaju
  • celebracji chrześcijańskimi czy z schrystianizował bym tylko parę słów na
  • ten temat dorzucić Otóż taki taki
  • adventus to była taka ceremonia która w świecie pogańskim już w świecie
  • hellenistycznym a potem w świecie Już późnego antyku c w
  • epoce Cesarstwa Rzymskiego taka ceremonia która celebrował przybycie
  • właśnie adventus jakieś ważnej osoby do
  • miasta czyli czy jakiegoś hellenistycznego władcy czy PJ
  • koniec końców również dotyczyło to nawet chrześcijańskich
  • biskupów ale to już oczywiście w tym takim już całkiem chrześcijańskim
  • kontekście jak taka celebracja jak taka celebracja
  • wyglądała ona się wiązała z kilkoma takimi elementami które które towarzyszyły właśnie temu przybyciu
  • tejże ważnej osoby do miasta Miasto było
  • dekorowane formowana była procesja która wychodziła do bram miasta żeby przywitać
  • tę ważną osobę ludzie szli z kwiatami z gałązkami
  • oliwnymi w kontekście pogańskim nieśli Statuy bogów tak które były
  • ważne którzy byli ważni lokalnie No i tak przy bramach
  • witano tą ważną postać odśpiewano panegiryk taką pieśń pochwal
  • ku jego czci prowadzono go wprowadzano do środka witano go jako Pana zbawcę dobroczyńcę tak
  • tutaj w tym kierunku w tym kierunku taki adventus szedł
  • ten ta celebracja adventus Noa
  • oczywiście historii ulegała ulegała przemianom w
  • końcu właśnie pojawił się też ten kontekst chrześcijański Więc ona
  • uległa chrystianizacji No i
  • właśnie najprawdopodobniej to pojęcie tak adwent które mamy dzisiaj na
  • określenie roku pewnego okresu roku liturgii
  • wiąże z przyjściem za adwentu z przyjściem pana tak z przyjściem samego
  • Boga No bierze swój początek gdzieś tam w tym świecie w tym świecie
  • pogańskim no i pytanie pytanie jest takie
  • czy mamy My mamy coś w Biblii również na tenat czy nie takie
  • C i są takie co
  • ciekawe pojęcie adventus właśnie rozumiana jako termin
  • techniczny związany z przybyciem z tą celebrację przybycia tej ważnej osoby ma
  • swój grecki odpowiednik hantesis albo Apis tak są dwa słowa które są używane
  • zamiennie właśnie bardzo ciekawe że one pojawiają się w Nowym Testamencie
  • i jedno z tych miejsc w których to widzimy to jest Ewangelia według Jana 12
  • rozdział 12 13 wers Kiedy rozpoczyna się opis czego No
  • właśnie przybycia Triumfalnego paradoksalnie Triumfalnego na osiołku
  • tak Jezusa do Jerozolimy wielki tłum się właśnie gromadzi dowiaduje się że zbliża
  • się do Jerozolimy ludzie zrywają gałązki palmowe widzimy że ten element wyjścia
  • naprzeciw i zerwania gałązek palmowych tutaj się pojawia o którym mówiłem w kontekście tych pogańskich również
  • celebracji i wybiegają mu na spotkanie a hypes no i ten wyraz
  • hypes to jest właśnie odpowiednik łacińskiego
  • adventus w tym kontekście należałoby go tutaj
  • rozumieć komentatorzy Tak uważają że że Ewangelista może być właśnie inspirowany
  • tymi obrazkami ze świata hellenistycznego
  • które które które tutaj znajdują swoje odzwierciedlenie właśnie w tym powitaniu
  • Jezusa w Jerozolimie jest jeszcze drugie miejsce pierwszym lisie do tesaloniczan
  • 417 gdzie mamy taki wątek to też myślę jest ciekawe w kontekście tego co
  • chciałbym tutaj dzisiaj powiedzieć jest taki wątek eschatologiczny związany
  • z końcem świata czy elementem końca
  • świata Paweł pisze potem my pozostawieni przy życiu wraz z nimi Będziemy porwani
  • w obłoki w powietrze na spotkanie pana i tak zostaniemy z panem na zawsze czyli
  • tym razem adventus Pański on jest znowu celebrowany ale w
  • taki specyficzny sposób ta powiedzmy procesja
  • tych świętych tak mówiąc językiem nowot testamentowych ona wychodzi na spotkanie
  • pana który gdzieś tam z nieba z nieba
  • zstępuje także to takie takie wątki Powiedziałbym
  • poszerzające same pojęcie samo pojęcie i ten kontekst taki kulturowo historyczno
  • biblijny który moglibyśmy wiązać z tym terminem adwent No ale
  • oczywiście mówiąc myśląc o tej o tej kwestii
  • dzisiaj to mamy na myśli adwent w rozumieniu pewnego czasu pewnego okresu
  • No właśnie tak naprawdę w roku liturgicznym i pewnych celebracji które
  • są związane z tymże okresem i teraz pomyślałem sobie tak że No jesteśmy na
  • wst online czyli w takim myślę kontekście
  • ewangelikalny jakiegoś takiego wydaje mi się wyjaśnienia Wymaga to że my mówimy o
  • adwencie okresie roku
  • liturgicznego wiadomo że w większości tak kościołów ewangelikalny tak nie
  • ewangelickich tylko ewangelikalny No to pojęcie roku liturgicznego w zasadzie nie
  • funkcjonuje jako takie
  • natomiast chrześcijanin ewangelikalny mógłby zapytać czy w ogóle należałoby myśleć o roku litur
  • c w ogóle należałoby wprowadzać taki element do życia chrześcijańskiego no co
  • za ty idzie oczywiście również adwent bardzo często w tym kontekście w
  • kontekście takich dyskusji czy rozważań pojawia się pawłowy List do Galatów C rozdział wersety od 9 do
  • 11 No i tam czytamy takie takie
  • oto słowa tered
  • toże możecie zów powracać do tych bezsilnych i nędznych żywiołów żeby na nowo popaść w ich niewolę przywiązuje
  • tak wielką wagę do niektórych dni miesięcy pewnych pór roku lub całych lat
  • Obawiam się czy aby nie na próżno trudził się dla was
  • no moż można powiedzieć że [Muzyka]
  • Paweł k wiąże się z jakimś specjalnym traktowaniem
  • pewnych okresów czasu tak dni miesięcy pewnych pór roku albo nawet całych
  • lat no i rodzi się rodzi się w związku z tym takie pytanie co Paweł by zrobił
  • gdyby zobaczył No rok liturgiczny tak który gdzieś tam się gdzieś tam się
  • toczy spotkał się z tym wszystkimi celebracji które które się wiążą z poszczególnymi
  • okresami roku liturgicznego tak czy byłby przeciw
  • czy niekoniecznie no jak to było jak to było we wczesnym jak to było we wczesnym
  • kościele Tak można byłoby zapytać i
  • tutaj kolejny slajdzik jak mi się uda przerzucić który będzie się
  • wiązał do tego Listu do Galatów autorstwa
  • orygenesa ten fragment traktatu przeciw celsusowi 82223 jest pewnego rodzaju komentarzem
  • do tych słów pawłowych i on też pokazuje No pewien
  • kontekst wczesnego kościoła tak w tym aspekcie Zobaczmy co tutaj orygenes
  • pisze Jeśli zaś kto wspomnie obrzędach których dokonujemy w dniach pańskich dniach przygotowania Paschy czy
  • Pięćdziesiątnicy odpowiemy że doskonały człowiek w czynach słowach i myślach należący do słowa bożego które z natury
  • jest panem zawsze obchodzi dni jego i bez przerwy świętuje dni pańskie No i
  • jest kawałek przerwy i wraca powtarza podobną myśl dalej to właśnie jak mi się wydaje miał na myśli Paweł gdy
  • uroczystości obchodzone w określonych dniach nazwał częścią Dnia Świętego dał przez to wyraźnie do zrozumienia że
  • życie w pełni zgodne z nakazami słowa bożego zawiera się nie w części Dnia Świętego lecz w pełnym i ustawicznym
  • święcie czy tak jakby ten wczesny kościół i kościoł ewangelikalne bardzo
  • mocno nawiązują do do tej sytuacji w kościele nawet ni wczesnym a
  • najwcześniejszym w tym kościele Nowego Testamentu no sytuacja pokazuje te słowa
  • argona pokazują że że to święto jakby ma trwać że ono jest związane jak
  • takim rozumieniem rzeczywistości bez podziału na sakum profanum na dni święte
  • albo mniej święte na okres święte albo mniej święte jak Popatrzymy sobie na Dzieje
  • Apostolskie na przykład drugi rozdział 46 No to właśnie widzimy Bardzo dobrze taki
  • obraz czytamy tam tak codziennie zbierali się codziennie zbierali się razem świątyni na wspólną modlitwę a po
  • domach łamiąc spożywali dary boże z radością i prostotą serca czyli widzimy
  • codzienną praktykę takiego wspólnotowego spotkania się łamania
  • chleba po domach prawda więc to jakby rezonuje z tym o czym pisze tutaj o czym
  • pisze tutaj orygenes Czy można byłoby powiedzieć tak
  • że pewnie można byłoby praktykę ewangelikalny wiązać właśnie bardzo
  • mocno z sytuacją którą widzimy we wczesnym chrześcijaństwie tak kiedy ten
  • ruch się rodzi dopiero zaczyna zaczyna rosnąć w
  • siłę natomiast no co się dzieje co się dzieje potem co się dzieje potem No
  • potem potem kiedy chrześcijaństwo staje się no już taką religią można powiedzieć
  • Bardziej masową No to ta sytuacja nieco nieco ulega zmianie
  • No i wydaje się że nawet rodzi się taka potrzeba no można byłoby nawet ją
  • tłumaczyć względami psychologicznymi związana z tym że No
  • nie da się każdego dnia w ten sam sposób jakby całej pełnej treści tego co jest
  • istotą życia chrześcijańskiego wyrażać No i nawet sięgając do tych samych
  • początków My widzimy że że już na początku na przykład niedziela zaczyna
  • być takim dniem szczególnym Tak więc codziennie świętujemy to to to święto
  • trwa codziennie nie nie nie wyróżniamy jakoś szczególnie okresów dni miesięcy tak jak
  • Paweł pisze ale jednak niedziela jest jako To wspomnienie zmartwychwstania Chrystusa czymś szczególnym No i tak po
  • krok po kroku jakby Ta refleksja się pogłębia i pojawiają się no kolejne
  • kolejne elementy Kolejne celebracje kolejne święta yyy co
  • nie znaczy że że od razu mamy do czynienia z takim jakimś ukształtowanym pojęciem roku
  • liturgicznego bo co ciekawe samo to pojęcie rok liturgiczny to jest pojęcie
  • XIX wieczne dopiero tak Czyli to jakby określenie tego ogółu różnego rodzaju
  • celebracji w roku kościelnym które chrześcijanie przez wieki obchodzili No
  • zostaje tak określone dopiero w wieku XIX wcześniej wydaje się że nie było szczególnej nazwy ale dokopał się do
  • takiej informacji że w ogóle jakaś taka próba pierwsza którą
  • odnotowujemy nazwania tego w jakiś
  • sposób pochodzi z kontekstu luterańskiego tak i w
  • 1589 roku pastor Janus używa czy odnotowujemy użycie PR
  • po raz pierwszy takiego pojęcia jak kirenar rok Kościelny rok Kościelny i to później zostaje przejęte również przez
  • katolików w Niemczech i tak sobie i tak sobie trwa to pojęcie potem są różne inne
  • pomysły 17 wieku rok chrześcijański się pojawia takie pojęcie tak jak mówię dopiero w XIX wieku zaczynamy mówić o
  • roku liturgicznym więc kwestia nazwy jest wtórna natomiast To co widzimy No
  • to jest pewna praktyka przeżywania pewnych prawd biblijnych przez chrześcijan która zaczyna właśnie
  • przybierać pewne formy takie celebracji związanych z pewnymi okresami z pewnymi
  • okresami czasu no jak to było jak to było z samym adwentem kiedy ten adwent
  • się pojawił Jak to wygląda chronologicznie i
  • jak on był celebrowany No nie mógł się pojawić przed pojawieniem się samych
  • świąt Bożego Narodzenia a myśmy kiedyś tutaj taki filmik o świętach Bożego Narodzenia nagrywali to to pewnie tam
  • więcej państwo znajdą informacji na ten temat tutaj tylko powiem tyle że no
  • wiemy o tym że gdzieś dopiero pod koniec I wieku to święto Bożego
  • Narodzenia odnotowujemy jako takie święto rzeczywiście
  • celebrowane w kościele No więc oczywiście siłą rzeczy ten adwent
  • również wcześniej nie mógł mieć miejsca No ale okazuje się że już w I wieku w
  • Galii w Hiszpanii czyli w kościele zachodnim znajdujemy wzmianki o tym że
  • ten okres przygotowania do świąt Bożego Narodzenia był traktowany w sposób
  • szczególny No Wiemy że to Boże Narodzenie było w niektórych miejscach
  • świętowane 25 grudnia w innych 6 stycznia ale tak jak mówię to jest inna
  • inna dyskusja i odsyłam do do innego wykładu na ten
  • temat Natomiast tutaj mamy te wzmianki o okresie przygotowania do świąt on
  • trwa w różnych terminach mówimy o różnych długościach
  • czasu na przykład w 380 roku mamy Synod
  • w sagie tak Czyli No właśnie jesteśmy w Hiszpanii i tam z dokumentów tego synodu
  • dowiadujemy się że wierni są zobligowani do codziennych spotkań w kościele w okresie od 17 grudnia do 6 stycznia tak
  • 6 stycznia kończy się okres Bożego
  • Narodzenia czasami znajdujemy wzmianki o tym że pięć niedziel adwentu było
  • świętowany Grzegorz stur mówi o okresie w ogóle od 11 listopada do do 25 grudnia
  • i dodatkowo jeszcze tutaj zaczynają pojawiać się elementy
  • Takie związane dotyczące celebracji adwentu związane z postem tak czyli na
  • przykład właśnie Grzegorz stur pisze że w tym okresie od 11 Listopada należy przestrzegać
  • trzytygodniowego postu no i ten post zaczyna coraz coraz bardziej być
  • łączony też z tym okresem adwentu Tak patrząc historycznie
  • chronologicznie na ten okres liturgiczny widzimy że on się kształtuje gdzieś między 4 i
  • s wiekiem i i tutaj już będę chciał
  • przechodzić do próby odpowiedzi na pytanie na co czekamy tak właściwie O co
  • tutaj w tym wszystkim chodzi bo no właśnie
  • pewnie to Wielu z państwa zastanawiali się nad tym na czym na czym to polega
  • że mamy okres oczekiwania tak Bo właściwie ten adventus później w
  • kontekście chrześcijańskim od tego przyjścia gdzieś ewoluuje w
  • stronę takiego pojęcia związanego z przygotowaniem Skoro Jezus już się
  • urodził tak 2000 lat temu mniej
  • więcej to na co my czekamy tak nie możemy czekać na powtórzenie się
  • tego wydarzenia historycznego czy to jest oczekiwanie od nas żebyśmy udawali
  • że nie nastąpił ten fakt Historyczny i jakby oczekiwali na to że on dopiero
  • gdzieś tam tej takiej przestrzeni wiem liturgicznej
  • sakralnej będzie miał miejsce No wydaje się że takie takie
  • podejście do sprawy takie jakby zignorowanie tego
  • aspektu tego wymiaru historycznego zdarzenia które jest
  • wspominane czy w liturgii czy na tej przestrzeni roku liturgicznego No to jest takie bardzo
  • mocne spłaszczenie sensu tak tego tego
  • adwentu ja bym się tutaj chciał odwołać do pewnych obrzędów
  • żydowskich do do przykładu który byłby zaczerpnięty No Nazwijmy to z liturgii
  • żydowskiej czy czy z pewnej obrzędowości żydowskiej my wiemy że
  • Żydzi obchodzą święto Paschy No i jest pewien określony przebieg tak tego tego
  • święta i podobnie Boże Narodzenie tak
  • to święto Paschy dotyczy pewnego faktu historycznego który miał miejsce czyli
  • wyjścia Żydów z niewoli i ich uwolnienia no i kiedy przeanalizujemy przebieg tego
  • święta No to zaczynamy sobie zdawać sprawę z tego że to nie jest święto tylko i wyłącznie
  • upamiętniające fakt historyczny tak ten fakt historyczny jest doskonale
  • oczywiście No i jest w ogóle bazą tak do tego żeby wszystkie te obrzędy miały miejsce ale
  • my widzimy że Żyd który bierze udział w tym obrzędzie on w jakiś sposób
  • aktualizuje ten obrzęd czyli ten obrzęd dotyczy historii ale ma dla niego znaczenie teraz Czyli on jakby przenosi
  • ten sens związany z uwolnieniem z wyzwoleniem do swojego własnego
  • życia w tym momencie czy coś co byśmy mogli nazwać taką
  • aktualizacją tego zdarzenia jakimś takim swego rodzaju uobecnienie czy to nie jest czyste wspomnienie czegoś co miało
  • miejsce ale to ma związek z tu i teraz i Poszedłbym jeszcze dalej jakbyśmy
  • Śledzili obrzędowość żydowską to wiemy że no wznoszone są tam
  • kielichy z winem jeden z tych kielichów to jest tak zwany kielich ogó ta postać Eliasza pojawia
  • się też w modlitwie Eliasza w tym obrzędzie dlaczego ten Eliasz tam się
  • pojawia Eliasz Jest to postać która
  • ma pojawić się przed wrócić tak tutaj na na na na ziemię przed przybyciem
  • Mesjasza czyli pojawia się tutaj ten wymiar związany z przyszłością właśnie
  • zat z wypełnieniem tego Co Bóg obiecał
  • narodowi wybranemu Czyli co z tego co z tego
  • wynika że ten sposób przeżywania pewnego obrzędu
  • liturgicznego możemy myślę spokojnie tego pojęcia tutaj używać on ma takie
  • trzy aspekty jest przeszłość ale jest teraźniejszość która jest zorientowana na przyszłość i jakby
  • wycięcie któregoś z tych trzech aspektów spowoduje znaczne spłycenie albo wręcz
  • może nawet jakąś taką degenerację znaczenia tego obrzędu i myślę że można
  • byłoby spokojnie przenieść to myślenie na adwent i no Boże Narodzenie później
  • czy na jakikolwiek inny taki element związany z
  • przeżywaniem pewnych prawd biblijnych w taki właśnie Można by powiedzieć
  • zalany sposób czyli gdyby gdyby myśleć o
  • adwencie No to na co my na co my właściwie Czekamy tak No nie możemy udawać że Jezus się nie urodził że
  • dopiero się urodzi tak staję tam 25 grudnia doskonale sobie wszyscy
  • chrześcijanie zdają sprawę z tego że to już się stało więc jest wymiar
  • historyczny tego wszystkiego ale jakby biorąc pod uwagę takie biblijne myślenie
  • o historii nawet pawłowe zdajemy sprawę z tego że Paweł mówi o tym
  • że No pewne rzeczy związane z historią świata z historią zbawienia już się
  • dokonały tak Jezus przyszedł umarł zmartwychwstał wstąpił do nieba zesłał
  • Ducha Świętego i tak dalej żyjemy w takiej rzeczywistości nie możemy o niej zapominać to jest w ogóle baza do
  • wszystkiego więc to wszystko się już stało Jesteśmy jakby już w tym momencie
  • oczekiwanym to logicznie w królestwie tak Bożym Można by powiedzieć używając
  • terminów teologicznych ale z drugiej strony Wiemy że to jest już ale jeszcze
  • nie że jeszcze nie wszystko się dokonało że jeszcze ciągle na coś czekamy że
  • czekamy na wypełnienie tego wszystkiego do końca czyli można inaczej
  • mówiąc sobie tak to wyobrazić że historia ruszyła dostała nowego impuls
  • c z narodzeniem Jezusa Chrystusa tak w Betlejem historia dostała nowego impulsu
  • poprzez to co on że przyszedł co zrobił Co zrobił potem to ma wpływ na to kim my
  • jesteśmy teraz czyli jest ten wymiar aktualizacji uobecnienie No ale jest też
  • ten wymiar orientacji na przyszłość tak na to że no jeszcze nie ale my czekamy na to że to w końcu gdzieś kiedyś się
  • zaktualizuje to co zostało zapowiedziane rozpoczęte i się
  • właściwie dzieje prawda więc adwent byłby w moim rozumieniu tak
  • dla kogoś kto chciałby go rzeczywiście przeżywać w duchu takim takiej refleksji biblijnej o
  • świecie o rzeczywistości o o tym kim my jesteśmy w jakim punkcie historii życia
  • jesteśmy teraz byłby z jednej strony odwołaniem do przeszłości czyli No takim
  • wspomnieniem tego co się stało ale nie w oderwaniu od rzeczywistości której w której żyjemy
  • czyli byłby ten element aktualizacji Ale z drugiej strony pojawia się tutaj aspekt
  • przyjścia Jezusa ale tego powtórnego przyjścia tego
  • właśnie o którym wspominałem przywołując tutaj
  • pawłowy Pierwszy list do tesaloniczan tak kiedy na na na na spotkanie
  • mu wychodzą tak święci No i zaczyna się ten taki proces
  • eschatologiczny już wypełniania tych wszystkich obietnic których No sensem
  • jest to wszystko co jest zapisane w Biblii od początku do końca czy trzy
  • aspekty które ścisłej relacji wic adwent jako
  • wspomnienie adwent jako uświadomienie sobie tego co się wydarzyło co się ma wydarzyć
  • i ten aspekt nadziei bym tutaj wy akcentował na
  • powtórne przyjście Jezusa No to takie czekanie na koniec świata Tak można było powiedzieć
  • ale nie w jakimś sensie katastrofy
  • chodzi o takie oczekiwanie przepełnione nadzieją na spotkanie tego Boga na spotkanie Jezusa na jego
  • powtórne przyjście i wydaje mi się że nie da się zrozumieć adwentu bez
  • uwzględnienia tych wszystkich trzech elementów No i to jest to właściwie co
  • chciałem wyrazić tak najbardziej dzisiaj
  • właśnie as gdzieś to w mojej głowie siedzi
  • ostatnio i tym chciałem się z państwem podzielić Dziękuję bardzo dziękuję również tak się
  • zastanawiam jak mówiłeś o adwencie i tym aspekcie
  • eschatologiczny że jak patrzymy na historię właśnie rozwoju tych okresów
  • liturgicznych adent przez No Dużą
  • część swojej obecności No właśnie też to wynika
  • chociażby nawet z piś adwentowych zarówno katolickich ale też
  • protestanckich on był skupiony Właśnie na tym oczekiwaniu na to powtórne
  • przyjście tak na dobrą sprawę w gruncie rzeczy jak Ja obserwuję to co się dzieje
  • to ek ciężkości się trochę przeniósł No tak naprawdę w ostatnich kilkudziesięciu
  • latach gdzieś on się skupił bardziej na tym doprowadzeniu do Bożego Narodzenia
  • pewnie ma to związek też no z pewną sekularyzacji jak i adwentu
  • Bo zauważ że w tej chwili tak
  • jak to religijne znaczenie świąt możemy się Ana z perspektywy ewangelikalne czy
  • chrześcijaństwa tego takiego bardziej tradycyjnego czy te święta są potrzebne czy są niepotrzebne i tak dalej możemy
  • tutaj włączać aspekty psychologiczne socjologiczne tą konieczność jakieś
  • powtarzalności Jakiś właśnie rytuałów osadzenie w
  • rzeczywistości nawiązanie do tego że no jednak ta zmienność zmienność świata która jest
  • niezmienna prawda i tak dalej natomiast no nie możemy zamykać oczu na to że ten
  • charakter się radykalnie wręcz dla przeciętnego człowieka zmienił bo
  • zarówno Boże Narodzenie jak i okres poprzedzający go wygląda w tej chwili zupełnie inaczej On nie jest skupiony na
  • tym duchowym przygotowaniu na przyjście Jezusa i to nie ma znaczenia czy to jest
  • przyjście wspominanie prawda Narodzenia
  • Jezusa Chrystusa czy to jest oczekiwanie na to powtórne przyjście on jest skupiony na tym żeby przygotować się do
  • świąt i to przygotować się do świąt W tym sensie takim powiedzmy
  • najbardziej podstawowym czyli posprzątać przygotować jedzenie zaprosić
  • gości kupić prezenty Zastanowić się co kto potrzebuje no
  • ewentualnie na szczęście jednak przebija się coraz
  • mocniej No wesprzeć tych którzy potrzebują a nie mają na różne sposoby
  • natomiast gdzieś w tym wszystkim ten sens duchowy ja nie mówię Nawet już o
  • religijnym ale ten sens duchowy adwentu który No też był takim okresem
  • przystani w pewien sposób pewnej refleksji właśnie
  • takiego oczyszczenia umysłu z takiego pędu on zniknął znaczy To przypuszczam
  • że ma na to wpływ ogromna zmiana też socjologiczna i demograficzna
  • jaka się dokonała bo tak naprawdę No my nie mamy czasu nawet na samo świętowania
  • co dopiero mówić o adwencie Dzisiaj miałam taką ogromną przyjemność
  • rozmawiać z młodzieżą Lalą na temat właśnie też obrzędów świątecznych i tak
  • dalej I właśnie rozmawialiśmy też o tym że współczesny człowiek w gruncie rzeczy
  • w święta wchodzi z marszu to znaczy bez żadnego przygotowania jak z
  • pstryknięciem przełącznika jakiegoś zmieniamy prawda czas pracy na czas
  • świętowania bez właśnie jakiegokolwiek przygotowania no taką rwie
  • w momencie kiedy społeczeństwa bardziej żyły z konieczności zgodnie z rytmem pór
  • roku tego co działo się na polach tego co działo się No ze zdobywaniem
  • przetwarzaniem pożywienia No to rzeczywiście ten okres przełomu roku okres w okolicy
  • przesilenia zimowego był idealnym czasem do świętowania No bo to co miało być zebrane zostało zebrane
  • przetworzone były zapasy były długie wieczory można się
  • było spotykać można było świętować No nie na darmo mieliśmy okres świąteczny
  • trwający w istocie 12 dni od Wigilii do 6 stycznia ma to swoje
  • odzwierciedlenie nawet w niektórych pieśniach i piosenkach bożonarodzeniowych bardziej i mniej
  • religijnych w tej chwili koniec roku to dla wielu osób
  • ludzi to jest czas najbardziej intensywnej pracy zawodowej Przecież to jest okres wszelkiego rodzaju rozliczeń
  • podsumowań audytów okres w którym zmienia się zaraz prawo więc trzeba się do tego
  • przygotować i tak dalej i tak dalej I bardzo często jest tak że my pracujemy
  • trochę tak jak u dikensa w Opowieści wigilijnej pracujemy do ostatniej chwili
  • i potem nagle mamy świętować
  • adwent też nam się w tym wszystkim całkowicie gubi gdzieś ten sens właśnie
  • takiego przygotowania nie wiem czy to jest dobrze czy to jest źle No po prostu taka
  • jest sytuacja więc być może też w kościołach należałoby ten adwent trochę wymyślić na nowo kościoły to robią bo
  • właśnie no bardzo często w adwencie organizują właśnie różnego rodzaju kiermasze zbiórki właśnie tego jakieś
  • właśnie takie różnego rodzaju dobroczynne
  • różnego różnego rodzaju imprezy które ludzi zachęcają do tego żeby jednak do
  • tego kościoła przyjść czy wokół niego być natomiast to jest już zupełnie coś
  • innego niż ten okres właśnie takiego radosnego oczekiwania ale w tym
  • sensie duchowym nie wiem czy się ze mną zgodzisz No na
  • pewno sekularyzacja ma tutaj znaczenie duże taka specjalizacja też świąt no i
  • to co mówisz No to na pewno łatwiej było żyć rokiem liturgicznym w społeczeństwie
  • rolniczym tak które jakby żyło zgodnie z rytmem natury i w jakiś sposób ten rok liturgiczny
  • wpisywał się w dużej mierze w to co się gdzieś działo w naturze więc no na pewno
  • było to łatwiej dzisiaj to rzeczywiście wygląda zupełnie inaczej plus jeszcze
  • mamy taki silny w głowie podział na sakum i profanum tak sferę
  • świecką i duchową czyli No a z drugiej strony to wszystko jest tak bardzo szybko parę lat temu w
  • Niemczech kościoły zaczęły parę lat temu paręnaście w zasadzie miały taką akcję
  • adwent jest w grudniu kierowaną właśnie między innymi do sklepów
  • do różnych takich handlowych i usługowych instytucji
  • i placówek właśnie przekonując ich żeby jednak troszeczkę odłożyli tą całą
  • ofertę świąteczną nie nie umieszczali jej nie we wrześniu załóżmy Czy w
  • październiku bo już na etapie właśnie tego początku
  • adwentu ludziom się zaczynało to wszystko nudzić i przykrzyć i rzeczywiście tak trochę zabawnie To
  • wygląda jak otwierasz na przykład nie wiem pod koniec września jakąś obojętnie
  • bo w Polsce też się takie rzeczy zdarzały u nas troszeczkę mniej bo jest ta cezura wszystkich świętych ale na
  • przykład w Czechach ja już widziałam właśnie gazetki jakichś supermarketów z końca Września gdzie już jezulatko czyli
  • Dzieciątko Jezus oferowało różnego rodzaju produkty na święta z informacją że jak się teraz
  • zaopatrzysz to będzie taniej no i tak mamy właśnie wszystko szybko brak czasu w adwencie Gdzie
  • pracujemy normalnie gdzie mało kto może sobie wziąć na przykład nie
  • wiem tydzień urlopu żeby się przygotować do świąt bo te urlopy jednak
  • przeznaczamy na inne okoliczności A nawet gdybyśmy chcieli to w wielu branżach jest to no z przyczyn o których
  • już mówiłam całkowicie niemożliwe W związku z tym te wszystkie rzeczy robimy w biegu Więc w gruncie rzeczy wszelkiego
  • rodzaju przygotowania Staramy się ograniczyć do minimum traktować je jako obowiązek to
  • znaczy żeby było maksimum efektu minimum nakładów i bardzo często te wszystkie
  • kwestie duchowe nawet w rodzinach religijnych odchodzą
  • gdzieś na dalszy plan no i no może podczas świąt ale podczas świąt to zanim
  • w ogóle dojdziemy do tego żeby świętować zanim odpoczniemy już na tyle to te święta się kończą tak na dobrą sprawę i
  • gdzieś nam to umyka Pewnie szkoda że paradoksalnie my
  • się w tym Zbliżamy do takiego właśnie klasycznie ewangelikalne podejścia że
  • jednak nie mamy tych specjalnych dni tutaj mam takie właśnie pytania
  • dotyczące tego jes Zanim przeczytasz to jedną rzecz powiedziałeś że te właśnie
  • dwa aspekty tak że z jednej strony właśnie wspomnienie wcielenia tak a z drugiej
  • strony ten eschatologiczny aspekt przyjścia powtórnego w adwencie w
  • liturgia właśnie jest akcentowany tak to jakby się przyjrzeć temu jak to wygląda
  • rozkład treści to właśnie jest ten balans tak tylko jak z jakichś przyczyn
  • wiesz z jakichś przyczyn to jest tak że być może to tradycja Ludowa tak te te
  • elementy tego tego dzieciątka w żł prawda akcentuje jako ten taki
  • najważniejszy nawet nie wcielenie tak naprawdę bo jak popatrzymy ogólnie na to
  • co się dzieje na przykład w naszych kościołach czy społecznościach chrześcijańskich przedświątecznie to dzieją się przede
  • wszystkim rzeczy właśnie wokół łupka na dobrą sprawę bo są jasełka bo są jakieś
  • powiedzmy koncerty kolęd które no mało które skupiają się na tym
  • aspekcie wcielenia nie mówiąc już o eschatologiczny bo coraz rzadziej się w gruncie rzeczy śpiewa pieśni takie
  • typowo adwentowe gdzie to było bardzo mocno wy akcentowane bo nie powstają w ogóle
  • współczesne pieśni adwentowe tak naprawdę a jeżeli powstają No to nie
  • przebijają się do naszych społeczności bo wszelkiego rodzaju akcje
  • które są one są robione w imię tego małego Jezuska który sam był biedny głodny
  • Niezależnie od tego na ile to było zgodne z prawdą prawda biedny głodny opuszczony nieprzyjęty do gospody i tak
  • dalej w związku z tym my się troszczymy to już par To jest właśnie to zubożenie
  • tak myślę pozbawienie tego aspektu i teraz i tej przyszłości tak myślę że
  • tutaj może gdyby pójść m adwent jest oczekiwaniem również na
  • przyjście na koniec tak na sensie Nie w katastroficznym tak tylko
  • apokaliptycznym takim tylko na wypełnienie tak tego wszystkiego o co w tym wszystkim chodzi tak naprawdę no to
  • może gdzieś byśmy mogli próbować odzyskać Ten wymiar duchowy tak Czyli gdzieś może ta komercja by się z tym nie
  • była w stanie nie byłaby się zgrać nie
  • spotkania bo mówiliśmy też bardzo dużo osobie która stała się symbolem
  • świąt a nie jest Jezusem Ai kimkolwiek innym mówiliśmy o Świętym Mikołaju jutro
  • Mikołajki są i w gruncie rzeczy Być może właśnie to co duża część chrześcijan
  • uważa za zawłaszczenie świąt przez świętego Mikołaja tego właśnie takiego
  • pop kulturowego ja celowo nie Mówię Mikołaj reklam bo reklamy obojętnie co nie
  • przedstawia zachęcają do zakupu czegoś Natomiast tego który jest w popkulturze obecny prawda od kartek począwszy Kiedyś
  • kiedyś tam po filmy książki piosenki i tak dalej on przejął jakby tą
  • rolę właśnie umilac świąt ogólnie
  • czasami z bardzo głębokim przesłaniem jednocześnie będąc dużo wygodniejszym
  • niż dzieciątko Jezus dlatego że można go rozpatrywać w kontekście całkowicie
  • pozar religijnym się da się go wykorzystać komercyjnie komercyjnie można
  • wykorzystać również Dzieciątko Jezus co pokazałam przed chwilą natomiast mówię o takim w ogóle
  • symbolu pozar religijnym bo Świętego Mikołaja w tej chwili można naprawdę całkowicie poza
  • religią No nie jest to nie jest to już biskup Tak na pewno nie nie jest to już
  • biskup nie nosi nawet Szad biskup szat biskupik nie nosi od dużo dłużej ten
  • właśnie pop kulturowy Święty Mikołaj niż pamiętamy Ja przypomnę że na przykład w
  • opowieściach z Narni w pierwszej części czarownicy starej szafie Święty Mikołaj który się pojawia on w języku angielskim
  • nazywa się Father Christmas przede wszystkim i nie jest ubrany jak biskup tylko jest już ubrany właśnie w
  • trochę
  • skrzyżowane i tak dalej ale właśnie jest tym heroldem bożonarodzeniowej radości i
  • nadziei Więc w gruncie rzeczy i on jako taka postać występuje przy czym to Boże
  • Narodzenie w tym momencie nie ma aspektu właśnie religijnego więc
  • gdyby nie odejście od właśnie tego aspektu o którym ty dzisiaj Mówiłeś
  • eschatologicznych ale też od aspektu wcielenia na rzecz właśnie tego biednego
  • niemowlęcia w łupku być może nie musielibyśmy się oburzać na świętego Mikołaja bo ten
  • aspekt religijny Bożego Narodzenia byłby również
  • powszechnie dużo bardziej powszechnie funkcjonujący i adwent też mógłby
  • wyglądać nieco inaczej No ale to możemy sobie pogdesign
  • [Muzyka]
  • jak to było pomyślane na to żeby to przekierować gdzieś w stronę głębszych tematów zą duchowością w ogóle No to
  • pewnie by się nie kłóciło z całym tym aspektem komercyjnym jakoś tak do końca nie Oczywiście że tak
  • natomiast no pytanie właśnie do osób które dla których ten aspekt religijny
  • Aspekt wiary duchowej jest istotny c nie powinny na przykład od swoich kościołów zacząć tego wymagać
  • zamiast na przykład albo oprócz jasełek
  • prawda również tego nacisku na ten aspekt głębszy duchowy i
  • wbiegający w tę najbardziej odległą przyszłość No to tak jest duchowość
  • tradycyjna a duchowość taka powiedzmy Modelowa taka jaka powinna być no to
  • jest częsty obrazek że to się współcześnie W jakiś sposób to ująć
  • tak na dobrą sprawę bo to też oczywiście na inną rozmowę na ile myśmy jako chrześcijanie jako ludzie wierzący
  • dali sobie zabrać pewne aspekty prawda I teraz jak ktoś mówi Apokalipsa No to
  • ludziom się kojarzy z jakimiś straszliwym kataklizmami a nie z radosnym oczekiwaniem na przyjście
  • Jezusa na przykład ale to tak jak mówię jest to temat na na zupełnie inną
  • rozmowę do tego o czym mówiliśmy nawiązuje jedno z pytań które otrzymaliśmy czy
  • współcześnie adwent nie pozostał już tylko wspomnieniem przytłoczony elementami przygotowania czysto
  • komercyjnego No to chyba właściwie to co powiedziałaś to tutaj pokazuje ten
  • obraz nie wiem czy tutaj coś mogę dodać do tegoż Wydaje mi się że no każdy może
  • sięgnąć do tych czy do źródeł Czy spróbować jednak w jakiś inny sposób ten
  • adwent przeżywać jeżeli jest mu to potrzebne bo w gruncie rzeczy żyjemy
  • zresztą w takim świecie że nie tylko nikt nas nie nam nie zabrania Ale mamy też możliwości w gruncie rzeczy bardzo
  • różnego przeżywania wielu i świąt dni i
  • okazji Powiedziałbym komentując to pytanie że pewnie tak jest
  • szkoda i na pewno ten moment ten ten ten sposób
  • refleksji tak który mógłby właśnie być taki trój aspektow na pewno
  • przyniósłby wszystkim którzy No myślą poważnie o swojej duchowości coś
  • ważnego No ale jest jak jest no i drugie pytanie A dlaczego w
  • ogóle adwent Boże Narodzenie obchodzimy w pń terie PR 25
  • grudnia Bożego Narodzenia bo myśmy nagrali taki film
  • prawda ja dobrze pamiętam że jest taki film w którym właśnie odnoszę się do tych wszystkich kwesti ju No bo to się
  • nie da odpowiedzieć w dwóch czy trzech zdaniach prawda i jest to na pewno dość
  • złożone dość złożona sytuacja także jeżeli tam można było podlinkować to
  • k py dozen a na YouTubie też znajdzie się w karcie więc będzie też przypięty
  • na dole pod filmem Sławku Bardzo bardzo ci dziękuję
  • to jest adent to jest w ogóle ciekawy jak widać nie najłatwiejszy ale
  • też trochę Zapomniany temat bo rzeczywiście odliczamy te tygodnie do świąt zapalamy
  • coraz częściej w naszych domach również świece w
  • świecznikach czy c Czy w wieńcach adwentowych w kolejne
  • niedziele a nie do końca wiemy naet Właśnie nie mamy do końca
  • wiedzy Co to oznacza i w ogóle jaka była geneza ty wprowadziłeś tutaj trochę
  • informacji myślę że to jest dobry temat Do zastanowienia się właśnie w
  • adwencie w jaki sposób Rzeczywiście można też
  • wykorzystać i ten okres i funkcjonujące liturgię naszych kościołów
  • które są bardzo bogate zawierają bardzo ciekawe i modlitwy i
  • fragmenty Pisma i pieśni do tego żeby właśnie dotknąć tych innych
  • aspektów oprócz tego takiego podstawowego przygotowania Ja wiem że problemem zawsze czas ale bardzo państwa
  • Do tego zachęcam za tydzień spotkamy się z Izą
  • Bukowską i będziemy mówić na temat również trudny i bardzo aktualny a
  • mianowicie o religii i przemocy zastanowimy się wspólnie Dlaczego ludzie
  • zabijają w imię Boga prowadzą wojny w imię Boga nienawidzą w imię Boga miłości
  • popełniają okrucieństwa w imię Boga współczucia a jeżeli chodzi o dzisiaj
  • raz jeszcze Sławku Bardzo bardzo dziękuję dziękuję bardzo państwu również dziękuję i do zobaczenia za tydzień
  • dobranoc
  • dobranoc y
Pobierz transkrypcję (TXT)