Adwent, czyli czas oczekiwania – ale na co?
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Adwent, czyli czas oczekiwania - ale na co? | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19:00 rozpoczynamy
- ewst online a dzisiaj początku
- adwentu będ mówić właśnie o adwencie jest z nami doktor Sławomir
- torbus który spróbuję odpowiedzieć na pytanie
- Na co właściwie oczekujemy w adwencie No i czym ten adwent również od strony
- filologicznej jest Sławku Bardzo się cieszę że cię widzę i zapraszam
- Wzajemnie dziękuję Dobry wieczór to
- zaczynamy może zacznę jako filolog tak
- od terminologii tak wyjaśnienia nazwy chociaż pewnie pewnie samo pojęcie jest
- jest ogólnie znane wszystkim no Niemniej jednak chciałbym troszeczkę pogłębić
- znaczenie które wiążemy z tym pojęciem adwent od łacińskiego oczywiście
- adventus czyli przyjście tak gdzieś tam pod tym tematem tego rzeczownika
- kryje się czasownik Aden przychodzić
- przybywać No i oczywiście w kontekście chrześcijańskim łączymy łączymy do pojęcie z
- przyjściem Chrystusa no ale to o tym będziemy mówić dalej natomiast może nie jest jakoś
- bardzo szeroko rozpoznane to że samo to
- pojęcie wywodzi się z kontekstu pogańskiego oczywiście tak jak zresztą
- bardzo wiele różnych innych elementów związanych z różnego rodzaju
- celebracji chrześcijańskimi czy z schrystianizował bym tylko parę słów na
- ten temat dorzucić Otóż taki taki
- adventus to była taka ceremonia która w świecie pogańskim już w świecie
- hellenistycznym a potem w świecie Już późnego antyku c w
- epoce Cesarstwa Rzymskiego taka ceremonia która celebrował przybycie
- właśnie adventus jakieś ważnej osoby do
- miasta czyli czy jakiegoś hellenistycznego władcy czy PJ
- koniec końców również dotyczyło to nawet chrześcijańskich
- biskupów ale to już oczywiście w tym takim już całkiem chrześcijańskim
- kontekście jak taka celebracja jak taka celebracja
- wyglądała ona się wiązała z kilkoma takimi elementami które które towarzyszyły właśnie temu przybyciu
- tejże ważnej osoby do miasta Miasto było
- dekorowane formowana była procesja która wychodziła do bram miasta żeby przywitać
- tę ważną osobę ludzie szli z kwiatami z gałązkami
- oliwnymi w kontekście pogańskim nieśli Statuy bogów tak które były
- ważne którzy byli ważni lokalnie No i tak przy bramach
- witano tą ważną postać odśpiewano panegiryk taką pieśń pochwal
- ku jego czci prowadzono go wprowadzano do środka witano go jako Pana zbawcę dobroczyńcę tak
- tutaj w tym kierunku w tym kierunku taki adventus szedł
- ten ta celebracja adventus Noa
- oczywiście historii ulegała ulegała przemianom w
- końcu właśnie pojawił się też ten kontekst chrześcijański Więc ona
- uległa chrystianizacji No i
- właśnie najprawdopodobniej to pojęcie tak adwent które mamy dzisiaj na
- określenie roku pewnego okresu roku liturgii
- wiąże z przyjściem za adwentu z przyjściem pana tak z przyjściem samego
- Boga No bierze swój początek gdzieś tam w tym świecie w tym świecie
- pogańskim no i pytanie pytanie jest takie
- czy mamy My mamy coś w Biblii również na tenat czy nie takie
- C i są takie co
- ciekawe pojęcie adventus właśnie rozumiana jako termin
- techniczny związany z przybyciem z tą celebrację przybycia tej ważnej osoby ma
- swój grecki odpowiednik hantesis albo Apis tak są dwa słowa które są używane
- zamiennie właśnie bardzo ciekawe że one pojawiają się w Nowym Testamencie
- i jedno z tych miejsc w których to widzimy to jest Ewangelia według Jana 12
- rozdział 12 13 wers Kiedy rozpoczyna się opis czego No
- właśnie przybycia Triumfalnego paradoksalnie Triumfalnego na osiołku
- tak Jezusa do Jerozolimy wielki tłum się właśnie gromadzi dowiaduje się że zbliża
- się do Jerozolimy ludzie zrywają gałązki palmowe widzimy że ten element wyjścia
- naprzeciw i zerwania gałązek palmowych tutaj się pojawia o którym mówiłem w kontekście tych pogańskich również
- celebracji i wybiegają mu na spotkanie a hypes no i ten wyraz
- hypes to jest właśnie odpowiednik łacińskiego
- adventus w tym kontekście należałoby go tutaj
- rozumieć komentatorzy Tak uważają że że Ewangelista może być właśnie inspirowany
- tymi obrazkami ze świata hellenistycznego
- które które które tutaj znajdują swoje odzwierciedlenie właśnie w tym powitaniu
- Jezusa w Jerozolimie jest jeszcze drugie miejsce pierwszym lisie do tesaloniczan
- 417 gdzie mamy taki wątek to też myślę jest ciekawe w kontekście tego co
- chciałbym tutaj dzisiaj powiedzieć jest taki wątek eschatologiczny związany
- z końcem świata czy elementem końca
- świata Paweł pisze potem my pozostawieni przy życiu wraz z nimi Będziemy porwani
- w obłoki w powietrze na spotkanie pana i tak zostaniemy z panem na zawsze czyli
- tym razem adventus Pański on jest znowu celebrowany ale w
- taki specyficzny sposób ta powiedzmy procesja
- tych świętych tak mówiąc językiem nowot testamentowych ona wychodzi na spotkanie
- pana który gdzieś tam z nieba z nieba
- zstępuje także to takie takie wątki Powiedziałbym
- poszerzające same pojęcie samo pojęcie i ten kontekst taki kulturowo historyczno
- biblijny który moglibyśmy wiązać z tym terminem adwent No ale
- oczywiście mówiąc myśląc o tej o tej kwestii
- dzisiaj to mamy na myśli adwent w rozumieniu pewnego czasu pewnego okresu
- No właśnie tak naprawdę w roku liturgicznym i pewnych celebracji które
- są związane z tymże okresem i teraz pomyślałem sobie tak że No jesteśmy na
- wst online czyli w takim myślę kontekście
- ewangelikalny jakiegoś takiego wydaje mi się wyjaśnienia Wymaga to że my mówimy o
- adwencie okresie roku
- liturgicznego wiadomo że w większości tak kościołów ewangelikalny tak nie
- ewangelickich tylko ewangelikalny No to pojęcie roku liturgicznego w zasadzie nie
- funkcjonuje jako takie
- natomiast chrześcijanin ewangelikalny mógłby zapytać czy w ogóle należałoby myśleć o roku litur
- c w ogóle należałoby wprowadzać taki element do życia chrześcijańskiego no co
- za ty idzie oczywiście również adwent bardzo często w tym kontekście w
- kontekście takich dyskusji czy rozważań pojawia się pawłowy List do Galatów C rozdział wersety od 9 do
- 11 No i tam czytamy takie takie
- oto słowa tered
- toże możecie zów powracać do tych bezsilnych i nędznych żywiołów żeby na nowo popaść w ich niewolę przywiązuje
- tak wielką wagę do niektórych dni miesięcy pewnych pór roku lub całych lat
- Obawiam się czy aby nie na próżno trudził się dla was
- no moż można powiedzieć że [Muzyka]
- Paweł k wiąże się z jakimś specjalnym traktowaniem
- pewnych okresów czasu tak dni miesięcy pewnych pór roku albo nawet całych
- lat no i rodzi się rodzi się w związku z tym takie pytanie co Paweł by zrobił
- gdyby zobaczył No rok liturgiczny tak który gdzieś tam się gdzieś tam się
- toczy spotkał się z tym wszystkimi celebracji które które się wiążą z poszczególnymi
- okresami roku liturgicznego tak czy byłby przeciw
- czy niekoniecznie no jak to było jak to było we wczesnym jak to było we wczesnym
- kościele Tak można byłoby zapytać i
- tutaj kolejny slajdzik jak mi się uda przerzucić który będzie się
- wiązał do tego Listu do Galatów autorstwa
- orygenesa ten fragment traktatu przeciw celsusowi 82223 jest pewnego rodzaju komentarzem
- do tych słów pawłowych i on też pokazuje No pewien
- kontekst wczesnego kościoła tak w tym aspekcie Zobaczmy co tutaj orygenes
- pisze Jeśli zaś kto wspomnie obrzędach których dokonujemy w dniach pańskich dniach przygotowania Paschy czy
- Pięćdziesiątnicy odpowiemy że doskonały człowiek w czynach słowach i myślach należący do słowa bożego które z natury
- jest panem zawsze obchodzi dni jego i bez przerwy świętuje dni pańskie No i
- jest kawałek przerwy i wraca powtarza podobną myśl dalej to właśnie jak mi się wydaje miał na myśli Paweł gdy
- uroczystości obchodzone w określonych dniach nazwał częścią Dnia Świętego dał przez to wyraźnie do zrozumienia że
- życie w pełni zgodne z nakazami słowa bożego zawiera się nie w części Dnia Świętego lecz w pełnym i ustawicznym
- święcie czy tak jakby ten wczesny kościół i kościoł ewangelikalne bardzo
- mocno nawiązują do do tej sytuacji w kościele nawet ni wczesnym a
- najwcześniejszym w tym kościele Nowego Testamentu no sytuacja pokazuje te słowa
- argona pokazują że że to święto jakby ma trwać że ono jest związane jak
- takim rozumieniem rzeczywistości bez podziału na sakum profanum na dni święte
- albo mniej święte na okres święte albo mniej święte jak Popatrzymy sobie na Dzieje
- Apostolskie na przykład drugi rozdział 46 No to właśnie widzimy Bardzo dobrze taki
- obraz czytamy tam tak codziennie zbierali się codziennie zbierali się razem świątyni na wspólną modlitwę a po
- domach łamiąc spożywali dary boże z radością i prostotą serca czyli widzimy
- codzienną praktykę takiego wspólnotowego spotkania się łamania
- chleba po domach prawda więc to jakby rezonuje z tym o czym pisze tutaj o czym
- pisze tutaj orygenes Czy można byłoby powiedzieć tak
- że pewnie można byłoby praktykę ewangelikalny wiązać właśnie bardzo
- mocno z sytuacją którą widzimy we wczesnym chrześcijaństwie tak kiedy ten
- ruch się rodzi dopiero zaczyna zaczyna rosnąć w
- siłę natomiast no co się dzieje co się dzieje potem co się dzieje potem No
- potem potem kiedy chrześcijaństwo staje się no już taką religią można powiedzieć
- Bardziej masową No to ta sytuacja nieco nieco ulega zmianie
- No i wydaje się że nawet rodzi się taka potrzeba no można byłoby nawet ją
- tłumaczyć względami psychologicznymi związana z tym że No
- nie da się każdego dnia w ten sam sposób jakby całej pełnej treści tego co jest
- istotą życia chrześcijańskiego wyrażać No i nawet sięgając do tych samych
- początków My widzimy że że już na początku na przykład niedziela zaczyna
- być takim dniem szczególnym Tak więc codziennie świętujemy to to to święto
- trwa codziennie nie nie nie wyróżniamy jakoś szczególnie okresów dni miesięcy tak jak
- Paweł pisze ale jednak niedziela jest jako To wspomnienie zmartwychwstania Chrystusa czymś szczególnym No i tak po
- krok po kroku jakby Ta refleksja się pogłębia i pojawiają się no kolejne
- kolejne elementy Kolejne celebracje kolejne święta yyy co
- nie znaczy że że od razu mamy do czynienia z takim jakimś ukształtowanym pojęciem roku
- liturgicznego bo co ciekawe samo to pojęcie rok liturgiczny to jest pojęcie
- XIX wieczne dopiero tak Czyli to jakby określenie tego ogółu różnego rodzaju
- celebracji w roku kościelnym które chrześcijanie przez wieki obchodzili No
- zostaje tak określone dopiero w wieku XIX wcześniej wydaje się że nie było szczególnej nazwy ale dokopał się do
- takiej informacji że w ogóle jakaś taka próba pierwsza którą
- odnotowujemy nazwania tego w jakiś
- sposób pochodzi z kontekstu luterańskiego tak i w
- 1589 roku pastor Janus używa czy odnotowujemy użycie PR
- po raz pierwszy takiego pojęcia jak kirenar rok Kościelny rok Kościelny i to później zostaje przejęte również przez
- katolików w Niemczech i tak sobie i tak sobie trwa to pojęcie potem są różne inne
- pomysły 17 wieku rok chrześcijański się pojawia takie pojęcie tak jak mówię dopiero w XIX wieku zaczynamy mówić o
- roku liturgicznym więc kwestia nazwy jest wtórna natomiast To co widzimy No
- to jest pewna praktyka przeżywania pewnych prawd biblijnych przez chrześcijan która zaczyna właśnie
- przybierać pewne formy takie celebracji związanych z pewnymi okresami z pewnymi
- okresami czasu no jak to było jak to było z samym adwentem kiedy ten adwent
- się pojawił Jak to wygląda chronologicznie i
- jak on był celebrowany No nie mógł się pojawić przed pojawieniem się samych
- świąt Bożego Narodzenia a myśmy kiedyś tutaj taki filmik o świętach Bożego Narodzenia nagrywali to to pewnie tam
- więcej państwo znajdą informacji na ten temat tutaj tylko powiem tyle że no
- wiemy o tym że gdzieś dopiero pod koniec I wieku to święto Bożego
- Narodzenia odnotowujemy jako takie święto rzeczywiście
- celebrowane w kościele No więc oczywiście siłą rzeczy ten adwent
- również wcześniej nie mógł mieć miejsca No ale okazuje się że już w I wieku w
- Galii w Hiszpanii czyli w kościele zachodnim znajdujemy wzmianki o tym że
- ten okres przygotowania do świąt Bożego Narodzenia był traktowany w sposób
- szczególny No Wiemy że to Boże Narodzenie było w niektórych miejscach
- świętowane 25 grudnia w innych 6 stycznia ale tak jak mówię to jest inna
- inna dyskusja i odsyłam do do innego wykładu na ten
- temat Natomiast tutaj mamy te wzmianki o okresie przygotowania do świąt on
- trwa w różnych terminach mówimy o różnych długościach
- czasu na przykład w 380 roku mamy Synod
- w sagie tak Czyli No właśnie jesteśmy w Hiszpanii i tam z dokumentów tego synodu
- dowiadujemy się że wierni są zobligowani do codziennych spotkań w kościele w okresie od 17 grudnia do 6 stycznia tak
- 6 stycznia kończy się okres Bożego
- Narodzenia czasami znajdujemy wzmianki o tym że pięć niedziel adwentu było
- świętowany Grzegorz stur mówi o okresie w ogóle od 11 listopada do do 25 grudnia
- i dodatkowo jeszcze tutaj zaczynają pojawiać się elementy
- Takie związane dotyczące celebracji adwentu związane z postem tak czyli na
- przykład właśnie Grzegorz stur pisze że w tym okresie od 11 Listopada należy przestrzegać
- trzytygodniowego postu no i ten post zaczyna coraz coraz bardziej być
- łączony też z tym okresem adwentu Tak patrząc historycznie
- chronologicznie na ten okres liturgiczny widzimy że on się kształtuje gdzieś między 4 i
- s wiekiem i i tutaj już będę chciał
- przechodzić do próby odpowiedzi na pytanie na co czekamy tak właściwie O co
- tutaj w tym wszystkim chodzi bo no właśnie
- pewnie to Wielu z państwa zastanawiali się nad tym na czym na czym to polega
- że mamy okres oczekiwania tak Bo właściwie ten adventus później w
- kontekście chrześcijańskim od tego przyjścia gdzieś ewoluuje w
- stronę takiego pojęcia związanego z przygotowaniem Skoro Jezus już się
- urodził tak 2000 lat temu mniej
- więcej to na co my czekamy tak nie możemy czekać na powtórzenie się
- tego wydarzenia historycznego czy to jest oczekiwanie od nas żebyśmy udawali
- że nie nastąpił ten fakt Historyczny i jakby oczekiwali na to że on dopiero
- gdzieś tam tej takiej przestrzeni wiem liturgicznej
- sakralnej będzie miał miejsce No wydaje się że takie takie
- podejście do sprawy takie jakby zignorowanie tego
- aspektu tego wymiaru historycznego zdarzenia które jest
- wspominane czy w liturgii czy na tej przestrzeni roku liturgicznego No to jest takie bardzo
- mocne spłaszczenie sensu tak tego tego
- adwentu ja bym się tutaj chciał odwołać do pewnych obrzędów
- żydowskich do do przykładu który byłby zaczerpnięty No Nazwijmy to z liturgii
- żydowskiej czy czy z pewnej obrzędowości żydowskiej my wiemy że
- Żydzi obchodzą święto Paschy No i jest pewien określony przebieg tak tego tego
- święta i podobnie Boże Narodzenie tak
- to święto Paschy dotyczy pewnego faktu historycznego który miał miejsce czyli
- wyjścia Żydów z niewoli i ich uwolnienia no i kiedy przeanalizujemy przebieg tego
- święta No to zaczynamy sobie zdawać sprawę z tego że to nie jest święto tylko i wyłącznie
- upamiętniające fakt historyczny tak ten fakt historyczny jest doskonale
- oczywiście No i jest w ogóle bazą tak do tego żeby wszystkie te obrzędy miały miejsce ale
- my widzimy że Żyd który bierze udział w tym obrzędzie on w jakiś sposób
- aktualizuje ten obrzęd czyli ten obrzęd dotyczy historii ale ma dla niego znaczenie teraz Czyli on jakby przenosi
- ten sens związany z uwolnieniem z wyzwoleniem do swojego własnego
- życia w tym momencie czy coś co byśmy mogli nazwać taką
- aktualizacją tego zdarzenia jakimś takim swego rodzaju uobecnienie czy to nie jest czyste wspomnienie czegoś co miało
- miejsce ale to ma związek z tu i teraz i Poszedłbym jeszcze dalej jakbyśmy
- Śledzili obrzędowość żydowską to wiemy że no wznoszone są tam
- kielichy z winem jeden z tych kielichów to jest tak zwany kielich ogó ta postać Eliasza pojawia
- się też w modlitwie Eliasza w tym obrzędzie dlaczego ten Eliasz tam się
- pojawia Eliasz Jest to postać która
- ma pojawić się przed wrócić tak tutaj na na na na ziemię przed przybyciem
- Mesjasza czyli pojawia się tutaj ten wymiar związany z przyszłością właśnie
- zat z wypełnieniem tego Co Bóg obiecał
- narodowi wybranemu Czyli co z tego co z tego
- wynika że ten sposób przeżywania pewnego obrzędu
- liturgicznego możemy myślę spokojnie tego pojęcia tutaj używać on ma takie
- trzy aspekty jest przeszłość ale jest teraźniejszość która jest zorientowana na przyszłość i jakby
- wycięcie któregoś z tych trzech aspektów spowoduje znaczne spłycenie albo wręcz
- może nawet jakąś taką degenerację znaczenia tego obrzędu i myślę że można
- byłoby spokojnie przenieść to myślenie na adwent i no Boże Narodzenie później
- czy na jakikolwiek inny taki element związany z
- przeżywaniem pewnych prawd biblijnych w taki właśnie Można by powiedzieć
- zalany sposób czyli gdyby gdyby myśleć o
- adwencie No to na co my na co my właściwie Czekamy tak No nie możemy udawać że Jezus się nie urodził że
- dopiero się urodzi tak staję tam 25 grudnia doskonale sobie wszyscy
- chrześcijanie zdają sprawę z tego że to już się stało więc jest wymiar
- historyczny tego wszystkiego ale jakby biorąc pod uwagę takie biblijne myślenie
- o historii nawet pawłowe zdajemy sprawę z tego że Paweł mówi o tym
- że No pewne rzeczy związane z historią świata z historią zbawienia już się
- dokonały tak Jezus przyszedł umarł zmartwychwstał wstąpił do nieba zesłał
- Ducha Świętego i tak dalej żyjemy w takiej rzeczywistości nie możemy o niej zapominać to jest w ogóle baza do
- wszystkiego więc to wszystko się już stało Jesteśmy jakby już w tym momencie
- oczekiwanym to logicznie w królestwie tak Bożym Można by powiedzieć używając
- terminów teologicznych ale z drugiej strony Wiemy że to jest już ale jeszcze
- nie że jeszcze nie wszystko się dokonało że jeszcze ciągle na coś czekamy że
- czekamy na wypełnienie tego wszystkiego do końca czyli można inaczej
- mówiąc sobie tak to wyobrazić że historia ruszyła dostała nowego impuls
- c z narodzeniem Jezusa Chrystusa tak w Betlejem historia dostała nowego impulsu
- poprzez to co on że przyszedł co zrobił Co zrobił potem to ma wpływ na to kim my
- jesteśmy teraz czyli jest ten wymiar aktualizacji uobecnienie No ale jest też
- ten wymiar orientacji na przyszłość tak na to że no jeszcze nie ale my czekamy na to że to w końcu gdzieś kiedyś się
- zaktualizuje to co zostało zapowiedziane rozpoczęte i się
- właściwie dzieje prawda więc adwent byłby w moim rozumieniu tak
- dla kogoś kto chciałby go rzeczywiście przeżywać w duchu takim takiej refleksji biblijnej o
- świecie o rzeczywistości o o tym kim my jesteśmy w jakim punkcie historii życia
- jesteśmy teraz byłby z jednej strony odwołaniem do przeszłości czyli No takim
- wspomnieniem tego co się stało ale nie w oderwaniu od rzeczywistości której w której żyjemy
- czyli byłby ten element aktualizacji Ale z drugiej strony pojawia się tutaj aspekt
- przyjścia Jezusa ale tego powtórnego przyjścia tego
- właśnie o którym wspominałem przywołując tutaj
- pawłowy Pierwszy list do tesaloniczan tak kiedy na na na na spotkanie
- mu wychodzą tak święci No i zaczyna się ten taki proces
- eschatologiczny już wypełniania tych wszystkich obietnic których No sensem
- jest to wszystko co jest zapisane w Biblii od początku do końca czy trzy
- aspekty które ścisłej relacji wic adwent jako
- wspomnienie adwent jako uświadomienie sobie tego co się wydarzyło co się ma wydarzyć
- i ten aspekt nadziei bym tutaj wy akcentował na
- powtórne przyjście Jezusa No to takie czekanie na koniec świata Tak można było powiedzieć
- ale nie w jakimś sensie katastrofy
- chodzi o takie oczekiwanie przepełnione nadzieją na spotkanie tego Boga na spotkanie Jezusa na jego
- powtórne przyjście i wydaje mi się że nie da się zrozumieć adwentu bez
- uwzględnienia tych wszystkich trzech elementów No i to jest to właściwie co
- chciałem wyrazić tak najbardziej dzisiaj
- właśnie as gdzieś to w mojej głowie siedzi
- ostatnio i tym chciałem się z państwem podzielić Dziękuję bardzo dziękuję również tak się
- zastanawiam jak mówiłeś o adwencie i tym aspekcie
- eschatologiczny że jak patrzymy na historię właśnie rozwoju tych okresów
- liturgicznych adent przez No Dużą
- część swojej obecności No właśnie też to wynika
- chociażby nawet z piś adwentowych zarówno katolickich ale też
- protestanckich on był skupiony Właśnie na tym oczekiwaniu na to powtórne
- przyjście tak na dobrą sprawę w gruncie rzeczy jak Ja obserwuję to co się dzieje
- to ek ciężkości się trochę przeniósł No tak naprawdę w ostatnich kilkudziesięciu
- latach gdzieś on się skupił bardziej na tym doprowadzeniu do Bożego Narodzenia
- pewnie ma to związek też no z pewną sekularyzacji jak i adwentu
- Bo zauważ że w tej chwili tak
- jak to religijne znaczenie świąt możemy się Ana z perspektywy ewangelikalne czy
- chrześcijaństwa tego takiego bardziej tradycyjnego czy te święta są potrzebne czy są niepotrzebne i tak dalej możemy
- tutaj włączać aspekty psychologiczne socjologiczne tą konieczność jakieś
- powtarzalności Jakiś właśnie rytuałów osadzenie w
- rzeczywistości nawiązanie do tego że no jednak ta zmienność zmienność świata która jest
- niezmienna prawda i tak dalej natomiast no nie możemy zamykać oczu na to że ten
- charakter się radykalnie wręcz dla przeciętnego człowieka zmienił bo
- zarówno Boże Narodzenie jak i okres poprzedzający go wygląda w tej chwili zupełnie inaczej On nie jest skupiony na
- tym duchowym przygotowaniu na przyjście Jezusa i to nie ma znaczenia czy to jest
- przyjście wspominanie prawda Narodzenia
- Jezusa Chrystusa czy to jest oczekiwanie na to powtórne przyjście on jest skupiony na tym żeby przygotować się do
- świąt i to przygotować się do świąt W tym sensie takim powiedzmy
- najbardziej podstawowym czyli posprzątać przygotować jedzenie zaprosić
- gości kupić prezenty Zastanowić się co kto potrzebuje no
- ewentualnie na szczęście jednak przebija się coraz
- mocniej No wesprzeć tych którzy potrzebują a nie mają na różne sposoby
- natomiast gdzieś w tym wszystkim ten sens duchowy ja nie mówię Nawet już o
- religijnym ale ten sens duchowy adwentu który No też był takim okresem
- przystani w pewien sposób pewnej refleksji właśnie
- takiego oczyszczenia umysłu z takiego pędu on zniknął znaczy To przypuszczam
- że ma na to wpływ ogromna zmiana też socjologiczna i demograficzna
- jaka się dokonała bo tak naprawdę No my nie mamy czasu nawet na samo świętowania
- co dopiero mówić o adwencie Dzisiaj miałam taką ogromną przyjemność
- rozmawiać z młodzieżą Lalą na temat właśnie też obrzędów świątecznych i tak
- dalej I właśnie rozmawialiśmy też o tym że współczesny człowiek w gruncie rzeczy
- w święta wchodzi z marszu to znaczy bez żadnego przygotowania jak z
- pstryknięciem przełącznika jakiegoś zmieniamy prawda czas pracy na czas
- świętowania bez właśnie jakiegokolwiek przygotowania no taką rwie
- w momencie kiedy społeczeństwa bardziej żyły z konieczności zgodnie z rytmem pór
- roku tego co działo się na polach tego co działo się No ze zdobywaniem
- przetwarzaniem pożywienia No to rzeczywiście ten okres przełomu roku okres w okolicy
- przesilenia zimowego był idealnym czasem do świętowania No bo to co miało być zebrane zostało zebrane
- przetworzone były zapasy były długie wieczory można się
- było spotykać można było świętować No nie na darmo mieliśmy okres świąteczny
- trwający w istocie 12 dni od Wigilii do 6 stycznia ma to swoje
- odzwierciedlenie nawet w niektórych pieśniach i piosenkach bożonarodzeniowych bardziej i mniej
- religijnych w tej chwili koniec roku to dla wielu osób
- ludzi to jest czas najbardziej intensywnej pracy zawodowej Przecież to jest okres wszelkiego rodzaju rozliczeń
- podsumowań audytów okres w którym zmienia się zaraz prawo więc trzeba się do tego
- przygotować i tak dalej i tak dalej I bardzo często jest tak że my pracujemy
- trochę tak jak u dikensa w Opowieści wigilijnej pracujemy do ostatniej chwili
- i potem nagle mamy świętować
- adwent też nam się w tym wszystkim całkowicie gubi gdzieś ten sens właśnie
- takiego przygotowania nie wiem czy to jest dobrze czy to jest źle No po prostu taka
- jest sytuacja więc być może też w kościołach należałoby ten adwent trochę wymyślić na nowo kościoły to robią bo
- właśnie no bardzo często w adwencie organizują właśnie różnego rodzaju kiermasze zbiórki właśnie tego jakieś
- właśnie takie różnego rodzaju dobroczynne
- różnego różnego rodzaju imprezy które ludzi zachęcają do tego żeby jednak do
- tego kościoła przyjść czy wokół niego być natomiast to jest już zupełnie coś
- innego niż ten okres właśnie takiego radosnego oczekiwania ale w tym
- sensie duchowym nie wiem czy się ze mną zgodzisz No na
- pewno sekularyzacja ma tutaj znaczenie duże taka specjalizacja też świąt no i
- to co mówisz No to na pewno łatwiej było żyć rokiem liturgicznym w społeczeństwie
- rolniczym tak które jakby żyło zgodnie z rytmem natury i w jakiś sposób ten rok liturgiczny
- wpisywał się w dużej mierze w to co się gdzieś działo w naturze więc no na pewno
- było to łatwiej dzisiaj to rzeczywiście wygląda zupełnie inaczej plus jeszcze
- mamy taki silny w głowie podział na sakum i profanum tak sferę
- świecką i duchową czyli No a z drugiej strony to wszystko jest tak bardzo szybko parę lat temu w
- Niemczech kościoły zaczęły parę lat temu paręnaście w zasadzie miały taką akcję
- adwent jest w grudniu kierowaną właśnie między innymi do sklepów
- do różnych takich handlowych i usługowych instytucji
- i placówek właśnie przekonując ich żeby jednak troszeczkę odłożyli tą całą
- ofertę świąteczną nie nie umieszczali jej nie we wrześniu załóżmy Czy w
- październiku bo już na etapie właśnie tego początku
- adwentu ludziom się zaczynało to wszystko nudzić i przykrzyć i rzeczywiście tak trochę zabawnie To
- wygląda jak otwierasz na przykład nie wiem pod koniec września jakąś obojętnie
- bo w Polsce też się takie rzeczy zdarzały u nas troszeczkę mniej bo jest ta cezura wszystkich świętych ale na
- przykład w Czechach ja już widziałam właśnie gazetki jakichś supermarketów z końca Września gdzie już jezulatko czyli
- Dzieciątko Jezus oferowało różnego rodzaju produkty na święta z informacją że jak się teraz
- zaopatrzysz to będzie taniej no i tak mamy właśnie wszystko szybko brak czasu w adwencie Gdzie
- pracujemy normalnie gdzie mało kto może sobie wziąć na przykład nie
- wiem tydzień urlopu żeby się przygotować do świąt bo te urlopy jednak
- przeznaczamy na inne okoliczności A nawet gdybyśmy chcieli to w wielu branżach jest to no z przyczyn o których
- już mówiłam całkowicie niemożliwe W związku z tym te wszystkie rzeczy robimy w biegu Więc w gruncie rzeczy wszelkiego
- rodzaju przygotowania Staramy się ograniczyć do minimum traktować je jako obowiązek to
- znaczy żeby było maksimum efektu minimum nakładów i bardzo często te wszystkie
- kwestie duchowe nawet w rodzinach religijnych odchodzą
- gdzieś na dalszy plan no i no może podczas świąt ale podczas świąt to zanim
- w ogóle dojdziemy do tego żeby świętować zanim odpoczniemy już na tyle to te święta się kończą tak na dobrą sprawę i
- gdzieś nam to umyka Pewnie szkoda że paradoksalnie my
- się w tym Zbliżamy do takiego właśnie klasycznie ewangelikalne podejścia że
- jednak nie mamy tych specjalnych dni tutaj mam takie właśnie pytania
- dotyczące tego jes Zanim przeczytasz to jedną rzecz powiedziałeś że te właśnie
- dwa aspekty tak że z jednej strony właśnie wspomnienie wcielenia tak a z drugiej
- strony ten eschatologiczny aspekt przyjścia powtórnego w adwencie w
- liturgia właśnie jest akcentowany tak to jakby się przyjrzeć temu jak to wygląda
- rozkład treści to właśnie jest ten balans tak tylko jak z jakichś przyczyn
- wiesz z jakichś przyczyn to jest tak że być może to tradycja Ludowa tak te te
- elementy tego tego dzieciątka w żł prawda akcentuje jako ten taki
- najważniejszy nawet nie wcielenie tak naprawdę bo jak popatrzymy ogólnie na to
- co się dzieje na przykład w naszych kościołach czy społecznościach chrześcijańskich przedświątecznie to dzieją się przede
- wszystkim rzeczy właśnie wokół łupka na dobrą sprawę bo są jasełka bo są jakieś
- powiedzmy koncerty kolęd które no mało które skupiają się na tym
- aspekcie wcielenia nie mówiąc już o eschatologiczny bo coraz rzadziej się w gruncie rzeczy śpiewa pieśni takie
- typowo adwentowe gdzie to było bardzo mocno wy akcentowane bo nie powstają w ogóle
- współczesne pieśni adwentowe tak naprawdę a jeżeli powstają No to nie
- przebijają się do naszych społeczności bo wszelkiego rodzaju akcje
- które są one są robione w imię tego małego Jezuska który sam był biedny głodny
- Niezależnie od tego na ile to było zgodne z prawdą prawda biedny głodny opuszczony nieprzyjęty do gospody i tak
- dalej w związku z tym my się troszczymy to już par To jest właśnie to zubożenie
- tak myślę pozbawienie tego aspektu i teraz i tej przyszłości tak myślę że
- tutaj może gdyby pójść m adwent jest oczekiwaniem również na
- przyjście na koniec tak na sensie Nie w katastroficznym tak tylko
- apokaliptycznym takim tylko na wypełnienie tak tego wszystkiego o co w tym wszystkim chodzi tak naprawdę no to
- może gdzieś byśmy mogli próbować odzyskać Ten wymiar duchowy tak Czyli gdzieś może ta komercja by się z tym nie
- była w stanie nie byłaby się zgrać nie
- spotkania bo mówiliśmy też bardzo dużo osobie która stała się symbolem
- świąt a nie jest Jezusem Ai kimkolwiek innym mówiliśmy o Świętym Mikołaju jutro
- Mikołajki są i w gruncie rzeczy Być może właśnie to co duża część chrześcijan
- uważa za zawłaszczenie świąt przez świętego Mikołaja tego właśnie takiego
- pop kulturowego ja celowo nie Mówię Mikołaj reklam bo reklamy obojętnie co nie
- przedstawia zachęcają do zakupu czegoś Natomiast tego który jest w popkulturze obecny prawda od kartek począwszy Kiedyś
- kiedyś tam po filmy książki piosenki i tak dalej on przejął jakby tą
- rolę właśnie umilac świąt ogólnie
- czasami z bardzo głębokim przesłaniem jednocześnie będąc dużo wygodniejszym
- niż dzieciątko Jezus dlatego że można go rozpatrywać w kontekście całkowicie
- pozar religijnym się da się go wykorzystać komercyjnie komercyjnie można
- wykorzystać również Dzieciątko Jezus co pokazałam przed chwilą natomiast mówię o takim w ogóle
- symbolu pozar religijnym bo Świętego Mikołaja w tej chwili można naprawdę całkowicie poza
- religią No nie jest to nie jest to już biskup Tak na pewno nie nie jest to już
- biskup nie nosi nawet Szad biskup szat biskupik nie nosi od dużo dłużej ten
- właśnie pop kulturowy Święty Mikołaj niż pamiętamy Ja przypomnę że na przykład w
- opowieściach z Narni w pierwszej części czarownicy starej szafie Święty Mikołaj który się pojawia on w języku angielskim
- nazywa się Father Christmas przede wszystkim i nie jest ubrany jak biskup tylko jest już ubrany właśnie w
- trochę
- skrzyżowane i tak dalej ale właśnie jest tym heroldem bożonarodzeniowej radości i
- nadziei Więc w gruncie rzeczy i on jako taka postać występuje przy czym to Boże
- Narodzenie w tym momencie nie ma aspektu właśnie religijnego więc
- gdyby nie odejście od właśnie tego aspektu o którym ty dzisiaj Mówiłeś
- eschatologicznych ale też od aspektu wcielenia na rzecz właśnie tego biednego
- niemowlęcia w łupku być może nie musielibyśmy się oburzać na świętego Mikołaja bo ten
- aspekt religijny Bożego Narodzenia byłby również
- powszechnie dużo bardziej powszechnie funkcjonujący i adwent też mógłby
- wyglądać nieco inaczej No ale to możemy sobie pogdesign
- [Muzyka]
- jak to było pomyślane na to żeby to przekierować gdzieś w stronę głębszych tematów zą duchowością w ogóle No to
- pewnie by się nie kłóciło z całym tym aspektem komercyjnym jakoś tak do końca nie Oczywiście że tak
- natomiast no pytanie właśnie do osób które dla których ten aspekt religijny
- Aspekt wiary duchowej jest istotny c nie powinny na przykład od swoich kościołów zacząć tego wymagać
- zamiast na przykład albo oprócz jasełek
- prawda również tego nacisku na ten aspekt głębszy duchowy i
- wbiegający w tę najbardziej odległą przyszłość No to tak jest duchowość
- tradycyjna a duchowość taka powiedzmy Modelowa taka jaka powinna być no to
- jest częsty obrazek że to się współcześnie W jakiś sposób to ująć
- tak na dobrą sprawę bo to też oczywiście na inną rozmowę na ile myśmy jako chrześcijanie jako ludzie wierzący
- dali sobie zabrać pewne aspekty prawda I teraz jak ktoś mówi Apokalipsa No to
- ludziom się kojarzy z jakimiś straszliwym kataklizmami a nie z radosnym oczekiwaniem na przyjście
- Jezusa na przykład ale to tak jak mówię jest to temat na na zupełnie inną
- rozmowę do tego o czym mówiliśmy nawiązuje jedno z pytań które otrzymaliśmy czy
- współcześnie adwent nie pozostał już tylko wspomnieniem przytłoczony elementami przygotowania czysto
- komercyjnego No to chyba właściwie to co powiedziałaś to tutaj pokazuje ten
- obraz nie wiem czy tutaj coś mogę dodać do tegoż Wydaje mi się że no każdy może
- sięgnąć do tych czy do źródeł Czy spróbować jednak w jakiś inny sposób ten
- adwent przeżywać jeżeli jest mu to potrzebne bo w gruncie rzeczy żyjemy
- zresztą w takim świecie że nie tylko nikt nas nie nam nie zabrania Ale mamy też możliwości w gruncie rzeczy bardzo
- różnego przeżywania wielu i świąt dni i
- okazji Powiedziałbym komentując to pytanie że pewnie tak jest
- szkoda i na pewno ten moment ten ten ten sposób
- refleksji tak który mógłby właśnie być taki trój aspektow na pewno
- przyniósłby wszystkim którzy No myślą poważnie o swojej duchowości coś
- ważnego No ale jest jak jest no i drugie pytanie A dlaczego w
- ogóle adwent Boże Narodzenie obchodzimy w pń terie PR 25
- grudnia Bożego Narodzenia bo myśmy nagrali taki film
- prawda ja dobrze pamiętam że jest taki film w którym właśnie odnoszę się do tych wszystkich kwesti ju No bo to się
- nie da odpowiedzieć w dwóch czy trzech zdaniach prawda i jest to na pewno dość
- złożone dość złożona sytuacja także jeżeli tam można było podlinkować to
- k py dozen a na YouTubie też znajdzie się w karcie więc będzie też przypięty
- na dole pod filmem Sławku Bardzo bardzo ci dziękuję
- to jest adent to jest w ogóle ciekawy jak widać nie najłatwiejszy ale
- też trochę Zapomniany temat bo rzeczywiście odliczamy te tygodnie do świąt zapalamy
- coraz częściej w naszych domach również świece w
- świecznikach czy c Czy w wieńcach adwentowych w kolejne
- niedziele a nie do końca wiemy naet Właśnie nie mamy do końca
- wiedzy Co to oznacza i w ogóle jaka była geneza ty wprowadziłeś tutaj trochę
- informacji myślę że to jest dobry temat Do zastanowienia się właśnie w
- adwencie w jaki sposób Rzeczywiście można też
- wykorzystać i ten okres i funkcjonujące liturgię naszych kościołów
- które są bardzo bogate zawierają bardzo ciekawe i modlitwy i
- fragmenty Pisma i pieśni do tego żeby właśnie dotknąć tych innych
- aspektów oprócz tego takiego podstawowego przygotowania Ja wiem że problemem zawsze czas ale bardzo państwa
- Do tego zachęcam za tydzień spotkamy się z Izą
- Bukowską i będziemy mówić na temat również trudny i bardzo aktualny a
- mianowicie o religii i przemocy zastanowimy się wspólnie Dlaczego ludzie
- zabijają w imię Boga prowadzą wojny w imię Boga nienawidzą w imię Boga miłości
- popełniają okrucieństwa w imię Boga współczucia a jeżeli chodzi o dzisiaj
- raz jeszcze Sławku Bardzo bardzo dziękuję dziękuję bardzo państwu również dziękuję i do zobaczenia za tydzień
- dobranoc
- dobranoc y