TRANSKRYPCJA: "Adwent, czyli czas oczekiwania - ale na co? | EWST online" Data publikacji: 07.12.2024 Długość: 52:57 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:16] Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19:00 rozpoczynamy [0:22] ewst online a dzisiaj początku [0:28] adwentu będ mówić właśnie o adwencie jest z nami doktor Sławomir [0:34] torbus który spróbuję odpowiedzieć na pytanie [0:40] Na co właściwie oczekujemy w adwencie No i czym ten adwent również od strony [0:47] filologicznej jest Sławku Bardzo się cieszę że cię widzę i zapraszam [0:53] Wzajemnie dziękuję Dobry wieczór to [0:58] zaczynamy może zacznę jako filolog tak [1:04] od terminologii tak wyjaśnienia nazwy chociaż pewnie pewnie samo pojęcie jest [1:11] jest ogólnie znane wszystkim no Niemniej jednak chciałbym troszeczkę pogłębić [1:19] znaczenie które wiążemy z tym pojęciem adwent od łacińskiego oczywiście [1:27] adventus czyli przyjście tak gdzieś tam pod tym tematem tego rzeczownika [1:34] kryje się czasownik Aden przychodzić [1:40] przybywać No i oczywiście w kontekście chrześcijańskim łączymy łączymy do pojęcie z [1:47] przyjściem Chrystusa no ale to o tym będziemy mówić dalej natomiast może nie jest jakoś [1:56] bardzo szeroko rozpoznane to że samo to [2:01] pojęcie wywodzi się z kontekstu pogańskiego oczywiście tak jak zresztą [2:07] bardzo wiele różnych innych elementów związanych z różnego rodzaju [2:12] celebracji chrześcijańskimi czy z schrystianizował bym tylko parę słów na [2:19] ten temat dorzucić Otóż taki taki [2:25] adventus to była taka ceremonia która w świecie pogańskim już w świecie [2:33] hellenistycznym a potem w świecie Już późnego antyku c w [2:40] epoce Cesarstwa Rzymskiego taka ceremonia która celebrował przybycie [2:47] właśnie adventus jakieś ważnej osoby do [2:52] miasta czyli czy jakiegoś hellenistycznego władcy czy PJ [3:01] koniec końców również dotyczyło to nawet chrześcijańskich [3:07] biskupów ale to już oczywiście w tym takim już całkiem chrześcijańskim [3:14] kontekście jak taka celebracja jak taka celebracja [3:20] wyglądała ona się wiązała z kilkoma takimi elementami które które towarzyszyły właśnie temu przybyciu [3:27] tejże ważnej osoby do miasta Miasto było [3:35] dekorowane formowana była procesja która wychodziła do bram miasta żeby przywitać [3:41] tę ważną osobę ludzie szli z kwiatami z gałązkami [3:47] oliwnymi w kontekście pogańskim nieśli Statuy bogów tak które były [3:54] ważne którzy byli ważni lokalnie No i tak przy bramach [4:02] witano tą ważną postać odśpiewano panegiryk taką pieśń pochwal [4:09] ku jego czci prowadzono go wprowadzano do środka witano go jako Pana zbawcę dobroczyńcę tak [4:19] tutaj w tym kierunku w tym kierunku taki adventus szedł [4:25] ten ta celebracja adventus Noa [4:30] oczywiście historii ulegała ulegała przemianom w [4:36] końcu właśnie pojawił się też ten kontekst chrześcijański Więc ona [4:42] uległa chrystianizacji No i [4:47] właśnie najprawdopodobniej to pojęcie tak adwent które mamy dzisiaj na [4:53] określenie roku pewnego okresu roku liturgii [5:00] wiąże z przyjściem za adwentu z przyjściem pana tak z przyjściem samego [5:06] Boga No bierze swój początek gdzieś tam w tym świecie w tym świecie [5:13] pogańskim no i pytanie pytanie jest takie [5:18] czy mamy My mamy coś w Biblii również na tenat czy nie takie [5:28] C i są takie co [5:35] ciekawe pojęcie adventus właśnie rozumiana jako termin [5:40] techniczny związany z przybyciem z tą celebrację przybycia tej ważnej osoby ma [5:47] swój grecki odpowiednik hantesis albo Apis tak są dwa słowa które są używane [5:57] zamiennie właśnie bardzo ciekawe że one pojawiają się w Nowym Testamencie [6:04] i jedno z tych miejsc w których to widzimy to jest Ewangelia według Jana 12 [6:10] rozdział 12 13 wers Kiedy rozpoczyna się opis czego No [6:16] właśnie przybycia Triumfalnego paradoksalnie Triumfalnego na osiołku [6:22] tak Jezusa do Jerozolimy wielki tłum się właśnie gromadzi dowiaduje się że zbliża [6:29] się do Jerozolimy ludzie zrywają gałązki palmowe widzimy że ten element wyjścia [6:37] naprzeciw i zerwania gałązek palmowych tutaj się pojawia o którym mówiłem w kontekście tych pogańskich również [6:45] celebracji i wybiegają mu na spotkanie a hypes no i ten wyraz [6:51] hypes to jest właśnie odpowiednik łacińskiego [6:58] adventus w tym kontekście należałoby go tutaj [7:03] rozumieć komentatorzy Tak uważają że że Ewangelista może być właśnie inspirowany [7:09] tymi obrazkami ze świata hellenistycznego [7:18] które które które tutaj znajdują swoje odzwierciedlenie właśnie w tym powitaniu [7:24] Jezusa w Jerozolimie jest jeszcze drugie miejsce pierwszym lisie do tesaloniczan [7:31] 417 gdzie mamy taki wątek to też myślę jest ciekawe w kontekście tego co [7:36] chciałbym tutaj dzisiaj powiedzieć jest taki wątek eschatologiczny związany [7:43] z końcem świata czy elementem końca [7:48] świata Paweł pisze potem my pozostawieni przy życiu wraz z nimi Będziemy porwani [7:53] w obłoki w powietrze na spotkanie pana i tak zostaniemy z panem na zawsze czyli [7:58] tym razem adventus Pański on jest znowu celebrowany ale w [8:05] taki specyficzny sposób ta powiedzmy procesja [8:11] tych świętych tak mówiąc językiem nowot testamentowych ona wychodzi na spotkanie [8:18] pana który gdzieś tam z nieba z nieba [8:24] zstępuje także to takie takie wątki Powiedziałbym [8:29] poszerzające same pojęcie samo pojęcie i ten kontekst taki kulturowo historyczno [8:36] biblijny który moglibyśmy wiązać z tym terminem adwent No ale [8:43] oczywiście mówiąc myśląc o tej o tej kwestii [8:49] dzisiaj to mamy na myśli adwent w rozumieniu pewnego czasu pewnego okresu [9:00] No właśnie tak naprawdę w roku liturgicznym i pewnych celebracji które [9:06] są związane z tymże okresem i teraz pomyślałem sobie tak że No jesteśmy na [9:12] wst online czyli w takim myślę kontekście [9:18] ewangelikalny jakiegoś takiego wydaje mi się wyjaśnienia Wymaga to że my mówimy o [9:25] adwencie okresie roku [9:31] liturgicznego wiadomo że w większości tak kościołów ewangelikalny tak nie [9:37] ewangelickich tylko ewangelikalny No to pojęcie roku liturgicznego w zasadzie nie [9:46] funkcjonuje jako takie [9:53] natomiast chrześcijanin ewangelikalny mógłby zapytać czy w ogóle należałoby myśleć o roku litur [10:00] c w ogóle należałoby wprowadzać taki element do życia chrześcijańskiego no co [10:05] za ty idzie oczywiście również adwent bardzo często w tym kontekście w [10:12] kontekście takich dyskusji czy rozważań pojawia się pawłowy List do Galatów C rozdział wersety od 9 do [10:19] 11 No i tam czytamy takie takie [10:25] oto słowa tered [10:31] toże możecie zów powracać do tych bezsilnych i nędznych żywiołów żeby na nowo popaść w ich niewolę przywiązuje [10:38] tak wielką wagę do niektórych dni miesięcy pewnych pór roku lub całych lat [10:43] Obawiam się czy aby nie na próżno trudził się dla was [10:50] no moż można powiedzieć że [Muzyka] [10:58] Paweł k wiąże się z jakimś specjalnym traktowaniem [11:03] pewnych okresów czasu tak dni miesięcy pewnych pór roku albo nawet całych [11:10] lat no i rodzi się rodzi się w związku z tym takie pytanie co Paweł by zrobił [11:16] gdyby zobaczył No rok liturgiczny tak który gdzieś tam się gdzieś tam się [11:24] toczy spotkał się z tym wszystkimi celebracji które które się wiążą z poszczególnymi [11:32] okresami roku liturgicznego tak czy byłby przeciw [11:38] czy niekoniecznie no jak to było jak to było we wczesnym jak to było we wczesnym [11:45] kościele Tak można byłoby zapytać i [11:50] tutaj kolejny slajdzik jak mi się uda przerzucić który będzie się [11:57] wiązał do tego Listu do Galatów autorstwa [12:03] orygenesa ten fragment traktatu przeciw celsusowi 82223 jest pewnego rodzaju komentarzem [12:11] do tych słów pawłowych i on też pokazuje No pewien [12:17] kontekst wczesnego kościoła tak w tym aspekcie Zobaczmy co tutaj orygenes [12:24] pisze Jeśli zaś kto wspomnie obrzędach których dokonujemy w dniach pańskich dniach przygotowania Paschy czy [12:30] Pięćdziesiątnicy odpowiemy że doskonały człowiek w czynach słowach i myślach należący do słowa bożego które z natury [12:36] jest panem zawsze obchodzi dni jego i bez przerwy świętuje dni pańskie No i [12:42] jest kawałek przerwy i wraca powtarza podobną myśl dalej to właśnie jak mi się wydaje miał na myśli Paweł gdy [12:48] uroczystości obchodzone w określonych dniach nazwał częścią Dnia Świętego dał przez to wyraźnie do zrozumienia że [12:54] życie w pełni zgodne z nakazami słowa bożego zawiera się nie w części Dnia Świętego lecz w pełnym i ustawicznym [13:01] święcie czy tak jakby ten wczesny kościół i kościoł ewangelikalne bardzo [13:08] mocno nawiązują do do tej sytuacji w kościele nawet ni wczesnym a [13:15] najwcześniejszym w tym kościele Nowego Testamentu no sytuacja pokazuje te słowa [13:21] argona pokazują że że to święto jakby ma trwać że ono jest związane jak [13:29] takim rozumieniem rzeczywistości bez podziału na sakum profanum na dni święte [13:36] albo mniej święte na okres święte albo mniej święte jak Popatrzymy sobie na Dzieje [13:43] Apostolskie na przykład drugi rozdział 46 No to właśnie widzimy Bardzo dobrze taki [13:50] obraz czytamy tam tak codziennie zbierali się codziennie zbierali się razem świątyni na wspólną modlitwę a po [13:57] domach łamiąc spożywali dary boże z radością i prostotą serca czyli widzimy [14:03] codzienną praktykę takiego wspólnotowego spotkania się łamania [14:11] chleba po domach prawda więc to jakby rezonuje z tym o czym pisze tutaj o czym [14:18] pisze tutaj orygenes Czy można byłoby powiedzieć tak [14:25] że pewnie można byłoby praktykę ewangelikalny wiązać właśnie bardzo [14:31] mocno z sytuacją którą widzimy we wczesnym chrześcijaństwie tak kiedy ten [14:37] ruch się rodzi dopiero zaczyna zaczyna rosnąć w [14:42] siłę natomiast no co się dzieje co się dzieje potem co się dzieje potem No [14:47] potem potem kiedy chrześcijaństwo staje się no już taką religią można powiedzieć [14:53] Bardziej masową No to ta sytuacja nieco nieco ulega zmianie [14:59] No i wydaje się że nawet rodzi się taka potrzeba no można byłoby nawet ją [15:04] tłumaczyć względami psychologicznymi związana z tym że No [15:10] nie da się każdego dnia w ten sam sposób jakby całej pełnej treści tego co jest [15:15] istotą życia chrześcijańskiego wyrażać No i nawet sięgając do tych samych [15:21] początków My widzimy że że już na początku na przykład niedziela zaczyna [15:26] być takim dniem szczególnym Tak więc codziennie świętujemy to to to święto [15:32] trwa codziennie nie nie nie wyróżniamy jakoś szczególnie okresów dni miesięcy tak jak [15:38] Paweł pisze ale jednak niedziela jest jako To wspomnienie zmartwychwstania Chrystusa czymś szczególnym No i tak po [15:47] krok po kroku jakby Ta refleksja się pogłębia i pojawiają się no kolejne [15:53] kolejne elementy Kolejne celebracje kolejne święta yyy co [15:59] nie znaczy że że od razu mamy do czynienia z takim jakimś ukształtowanym pojęciem roku [16:06] liturgicznego bo co ciekawe samo to pojęcie rok liturgiczny to jest pojęcie [16:12] XIX wieczne dopiero tak Czyli to jakby określenie tego ogółu różnego rodzaju [16:18] celebracji w roku kościelnym które chrześcijanie przez wieki obchodzili No [16:23] zostaje tak określone dopiero w wieku XIX wcześniej wydaje się że nie było szczególnej nazwy ale dokopał się do [16:33] takiej informacji że w ogóle jakaś taka próba pierwsza którą [16:40] odnotowujemy nazwania tego w jakiś [16:45] sposób pochodzi z kontekstu luterańskiego tak i w [16:51] 1589 roku pastor Janus używa czy odnotowujemy użycie PR [16:58] po raz pierwszy takiego pojęcia jak kirenar rok Kościelny rok Kościelny i to później zostaje przejęte również przez [17:06] katolików w Niemczech i tak sobie i tak sobie trwa to pojęcie potem są różne inne [17:13] pomysły 17 wieku rok chrześcijański się pojawia takie pojęcie tak jak mówię dopiero w XIX wieku zaczynamy mówić o [17:20] roku liturgicznym więc kwestia nazwy jest wtórna natomiast To co widzimy No [17:26] to jest pewna praktyka przeżywania pewnych prawd biblijnych przez chrześcijan która zaczyna właśnie [17:33] przybierać pewne formy takie celebracji związanych z pewnymi okresami z pewnymi [17:40] okresami czasu no jak to było jak to było z samym adwentem kiedy ten adwent [17:45] się pojawił Jak to wygląda chronologicznie i [17:50] jak on był celebrowany No nie mógł się pojawić przed pojawieniem się samych [17:57] świąt Bożego Narodzenia a myśmy kiedyś tutaj taki filmik o świętach Bożego Narodzenia nagrywali to to pewnie tam [18:04] więcej państwo znajdą informacji na ten temat tutaj tylko powiem tyle że no [18:10] wiemy o tym że gdzieś dopiero pod koniec I wieku to święto Bożego [18:17] Narodzenia odnotowujemy jako takie święto rzeczywiście [18:23] celebrowane w kościele No więc oczywiście siłą rzeczy ten adwent [18:28] również wcześniej nie mógł mieć miejsca No ale okazuje się że już w I wieku w [18:36] Galii w Hiszpanii czyli w kościele zachodnim znajdujemy wzmianki o tym że [18:42] ten okres przygotowania do świąt Bożego Narodzenia był traktowany w sposób [18:48] szczególny No Wiemy że to Boże Narodzenie było w niektórych miejscach [18:53] świętowane 25 grudnia w innych 6 stycznia ale tak jak mówię to jest inna [19:00] inna dyskusja i odsyłam do do innego wykładu na ten [19:07] temat Natomiast tutaj mamy te wzmianki o okresie przygotowania do świąt on [19:13] trwa w różnych terminach mówimy o różnych długościach [19:19] czasu na przykład w 380 roku mamy Synod [19:25] w sagie tak Czyli No właśnie jesteśmy w Hiszpanii i tam z dokumentów tego synodu [19:32] dowiadujemy się że wierni są zobligowani do codziennych spotkań w kościele w okresie od 17 grudnia do 6 stycznia tak [19:41] 6 stycznia kończy się okres Bożego [19:47] Narodzenia czasami znajdujemy wzmianki o tym że pięć niedziel adwentu było [19:54] świętowany Grzegorz stur mówi o okresie w ogóle od 11 listopada do do 25 grudnia [20:03] i dodatkowo jeszcze tutaj zaczynają pojawiać się elementy [20:09] Takie związane dotyczące celebracji adwentu związane z postem tak czyli na [20:14] przykład właśnie Grzegorz stur pisze że w tym okresie od 11 Listopada należy przestrzegać [20:20] trzytygodniowego postu no i ten post zaczyna coraz coraz bardziej być [20:26] łączony też z tym okresem adwentu Tak patrząc historycznie [20:33] chronologicznie na ten okres liturgiczny widzimy że on się kształtuje gdzieś między 4 i [20:40] s wiekiem i i tutaj już będę chciał [20:45] przechodzić do próby odpowiedzi na pytanie na co czekamy tak właściwie O co [20:51] tutaj w tym wszystkim chodzi bo no właśnie [20:57] pewnie to Wielu z państwa zastanawiali się nad tym na czym na czym to polega [21:05] że mamy okres oczekiwania tak Bo właściwie ten adventus później w [21:10] kontekście chrześcijańskim od tego przyjścia gdzieś ewoluuje w [21:15] stronę takiego pojęcia związanego z przygotowaniem Skoro Jezus już się [21:21] urodził tak 2000 lat temu mniej [21:27] więcej to na co my czekamy tak nie możemy czekać na powtórzenie się [21:36] tego wydarzenia historycznego czy to jest oczekiwanie od nas żebyśmy udawali [21:44] że nie nastąpił ten fakt Historyczny i jakby oczekiwali na to że on dopiero [21:51] gdzieś tam tej takiej przestrzeni wiem liturgicznej [21:57] sakralnej będzie miał miejsce No wydaje się że takie takie [22:02] podejście do sprawy takie jakby zignorowanie tego [22:09] aspektu tego wymiaru historycznego zdarzenia które jest [22:15] wspominane czy w liturgii czy na tej przestrzeni roku liturgicznego No to jest takie bardzo [22:22] mocne spłaszczenie sensu tak tego tego [22:27] adwentu ja bym się tutaj chciał odwołać do pewnych obrzędów [22:34] żydowskich do do przykładu który byłby zaczerpnięty No Nazwijmy to z liturgii [22:40] żydowskiej czy czy z pewnej obrzędowości żydowskiej my wiemy że [22:46] Żydzi obchodzą święto Paschy No i jest pewien określony przebieg tak tego tego [22:55] święta i podobnie Boże Narodzenie tak [23:00] to święto Paschy dotyczy pewnego faktu historycznego który miał miejsce czyli [23:07] wyjścia Żydów z niewoli i ich uwolnienia no i kiedy przeanalizujemy przebieg tego [23:13] święta No to zaczynamy sobie zdawać sprawę z tego że to nie jest święto tylko i wyłącznie [23:20] upamiętniające fakt historyczny tak ten fakt historyczny jest doskonale [23:26] oczywiście No i jest w ogóle bazą tak do tego żeby wszystkie te obrzędy miały miejsce ale [23:34] my widzimy że Żyd który bierze udział w tym obrzędzie on w jakiś sposób [23:40] aktualizuje ten obrzęd czyli ten obrzęd dotyczy historii ale ma dla niego znaczenie teraz Czyli on jakby przenosi [23:48] ten sens związany z uwolnieniem z wyzwoleniem do swojego własnego [23:55] życia w tym momencie czy coś co byśmy mogli nazwać taką [24:01] aktualizacją tego zdarzenia jakimś takim swego rodzaju uobecnienie czy to nie jest czyste wspomnienie czegoś co miało [24:09] miejsce ale to ma związek z tu i teraz i Poszedłbym jeszcze dalej jakbyśmy [24:15] Śledzili obrzędowość żydowską to wiemy że no wznoszone są tam [24:21] kielichy z winem jeden z tych kielichów to jest tak zwany kielich ogó ta postać Eliasza pojawia [24:29] się też w modlitwie Eliasza w tym obrzędzie dlaczego ten Eliasz tam się [24:36] pojawia Eliasz Jest to postać która [24:42] ma pojawić się przed wrócić tak tutaj na na na na ziemię przed przybyciem [24:49] Mesjasza czyli pojawia się tutaj ten wymiar związany z przyszłością właśnie [24:55] zat z wypełnieniem tego Co Bóg obiecał [25:00] narodowi wybranemu Czyli co z tego co z tego [25:05] wynika że ten sposób przeżywania pewnego obrzędu [25:11] liturgicznego możemy myślę spokojnie tego pojęcia tutaj używać on ma takie [25:16] trzy aspekty jest przeszłość ale jest teraźniejszość która jest zorientowana na przyszłość i jakby [25:24] wycięcie któregoś z tych trzech aspektów spowoduje znaczne spłycenie albo wręcz [25:30] może nawet jakąś taką degenerację znaczenia tego obrzędu i myślę że można [25:38] byłoby spokojnie przenieść to myślenie na adwent i no Boże Narodzenie później [25:45] czy na jakikolwiek inny taki element związany z [25:50] przeżywaniem pewnych prawd biblijnych w taki właśnie Można by powiedzieć [25:56] zalany sposób czyli gdyby gdyby myśleć o [26:02] adwencie No to na co my na co my właściwie Czekamy tak No nie możemy udawać że Jezus się nie urodził że [26:08] dopiero się urodzi tak staję tam 25 grudnia doskonale sobie wszyscy [26:15] chrześcijanie zdają sprawę z tego że to już się stało więc jest wymiar [26:21] historyczny tego wszystkiego ale jakby biorąc pod uwagę takie biblijne myślenie [26:28] o historii nawet pawłowe zdajemy sprawę z tego że Paweł mówi o tym [26:35] że No pewne rzeczy związane z historią świata z historią zbawienia już się [26:40] dokonały tak Jezus przyszedł umarł zmartwychwstał wstąpił do nieba zesłał [26:46] Ducha Świętego i tak dalej żyjemy w takiej rzeczywistości nie możemy o niej zapominać to jest w ogóle baza do [26:53] wszystkiego więc to wszystko się już stało Jesteśmy jakby już w tym momencie [26:59] oczekiwanym to logicznie w królestwie tak Bożym Można by powiedzieć używając [27:04] terminów teologicznych ale z drugiej strony Wiemy że to jest już ale jeszcze [27:09] nie że jeszcze nie wszystko się dokonało że jeszcze ciągle na coś czekamy że [27:15] czekamy na wypełnienie tego wszystkiego do końca czyli można inaczej [27:21] mówiąc sobie tak to wyobrazić że historia ruszyła dostała nowego impuls [27:29] c z narodzeniem Jezusa Chrystusa tak w Betlejem historia dostała nowego impulsu [27:34] poprzez to co on że przyszedł co zrobił Co zrobił potem to ma wpływ na to kim my [27:42] jesteśmy teraz czyli jest ten wymiar aktualizacji uobecnienie No ale jest też [27:49] ten wymiar orientacji na przyszłość tak na to że no jeszcze nie ale my czekamy na to że to w końcu gdzieś kiedyś się [27:58] zaktualizuje to co zostało zapowiedziane rozpoczęte i się [28:05] właściwie dzieje prawda więc adwent byłby w moim rozumieniu tak [28:14] dla kogoś kto chciałby go rzeczywiście przeżywać w duchu takim takiej refleksji biblijnej o [28:21] świecie o rzeczywistości o o tym kim my jesteśmy w jakim punkcie historii życia [28:27] jesteśmy teraz byłby z jednej strony odwołaniem do przeszłości czyli No takim [28:33] wspomnieniem tego co się stało ale nie w oderwaniu od rzeczywistości której w której żyjemy [28:41] czyli byłby ten element aktualizacji Ale z drugiej strony pojawia się tutaj aspekt [28:49] przyjścia Jezusa ale tego powtórnego przyjścia tego [28:54] właśnie o którym wspominałem przywołując tutaj [28:59] pawłowy Pierwszy list do tesaloniczan tak kiedy na na na na spotkanie [29:05] mu wychodzą tak święci No i zaczyna się ten taki proces [29:11] eschatologiczny już wypełniania tych wszystkich obietnic których No sensem [29:17] jest to wszystko co jest zapisane w Biblii od początku do końca czy trzy [29:25] aspekty które ścisłej relacji wic adwent jako [29:32] wspomnienie adwent jako uświadomienie sobie tego co się wydarzyło co się ma wydarzyć [29:39] i ten aspekt nadziei bym tutaj wy akcentował na [29:44] powtórne przyjście Jezusa No to takie czekanie na koniec świata Tak można było powiedzieć [29:51] ale nie w jakimś sensie katastrofy [29:58] chodzi o takie oczekiwanie przepełnione nadzieją na spotkanie tego Boga na spotkanie Jezusa na jego [30:06] powtórne przyjście i wydaje mi się że nie da się zrozumieć adwentu bez [30:11] uwzględnienia tych wszystkich trzech elementów No i to jest to właściwie co [30:19] chciałem wyrazić tak najbardziej dzisiaj [30:26] właśnie as gdzieś to w mojej głowie siedzi [30:33] ostatnio i tym chciałem się z państwem podzielić Dziękuję bardzo dziękuję również tak się [30:41] zastanawiam jak mówiłeś o adwencie i tym aspekcie [30:46] eschatologiczny że jak patrzymy na historię właśnie rozwoju tych okresów [30:54] liturgicznych adent przez No Dużą [31:00] część swojej obecności No właśnie też to wynika [31:05] chociażby nawet z piś adwentowych zarówno katolickich ale też [31:11] protestanckich on był skupiony Właśnie na tym oczekiwaniu na to powtórne [31:17] przyjście tak na dobrą sprawę w gruncie rzeczy jak Ja obserwuję to co się dzieje [31:26] to ek ciężkości się trochę przeniósł No tak naprawdę w ostatnich kilkudziesięciu [31:33] latach gdzieś on się skupił bardziej na tym doprowadzeniu do Bożego Narodzenia [31:39] pewnie ma to związek też no z pewną sekularyzacji jak i adwentu [31:46] Bo zauważ że w tej chwili tak [31:52] jak to religijne znaczenie świąt możemy się Ana z perspektywy ewangelikalne czy [32:00] chrześcijaństwa tego takiego bardziej tradycyjnego czy te święta są potrzebne czy są niepotrzebne i tak dalej możemy [32:08] tutaj włączać aspekty psychologiczne socjologiczne tą konieczność jakieś [32:13] powtarzalności Jakiś właśnie rytuałów osadzenie w [32:19] rzeczywistości nawiązanie do tego że no jednak ta zmienność zmienność świata która jest [32:26] niezmienna prawda i tak dalej natomiast no nie możemy zamykać oczu na to że ten [32:31] charakter się radykalnie wręcz dla przeciętnego człowieka zmienił bo [32:37] zarówno Boże Narodzenie jak i okres poprzedzający go wygląda w tej chwili zupełnie inaczej On nie jest skupiony na [32:44] tym duchowym przygotowaniu na przyjście Jezusa i to nie ma znaczenia czy to jest [32:51] przyjście wspominanie prawda Narodzenia [32:58] Jezusa Chrystusa czy to jest oczekiwanie na to powtórne przyjście on jest skupiony na tym żeby przygotować się do [33:06] świąt i to przygotować się do świąt W tym sensie takim powiedzmy [33:11] najbardziej podstawowym czyli posprzątać przygotować jedzenie zaprosić [33:19] gości kupić prezenty Zastanowić się co kto potrzebuje no [33:25] ewentualnie na szczęście jednak przebija się coraz [33:31] mocniej No wesprzeć tych którzy potrzebują a nie mają na różne sposoby [33:40] natomiast gdzieś w tym wszystkim ten sens duchowy ja nie mówię Nawet już o [33:45] religijnym ale ten sens duchowy adwentu który No też był takim okresem [33:54] przystani w pewien sposób pewnej refleksji właśnie [34:00] takiego oczyszczenia umysłu z takiego pędu on zniknął znaczy To przypuszczam [34:08] że ma na to wpływ ogromna zmiana też socjologiczna i demograficzna [34:15] jaka się dokonała bo tak naprawdę No my nie mamy czasu nawet na samo świętowania [34:20] co dopiero mówić o adwencie Dzisiaj miałam taką ogromną przyjemność [34:25] rozmawiać z młodzieżą Lalą na temat właśnie też obrzędów świątecznych i tak [34:31] dalej I właśnie rozmawialiśmy też o tym że współczesny człowiek w gruncie rzeczy [34:37] w święta wchodzi z marszu to znaczy bez żadnego przygotowania jak z [34:43] pstryknięciem przełącznika jakiegoś zmieniamy prawda czas pracy na czas [34:49] świętowania bez właśnie jakiegokolwiek przygotowania no taką rwie [34:58] w momencie kiedy społeczeństwa bardziej żyły z konieczności zgodnie z rytmem pór [35:06] roku tego co działo się na polach tego co działo się No ze zdobywaniem [35:11] przetwarzaniem pożywienia No to rzeczywiście ten okres przełomu roku okres w okolicy [35:19] przesilenia zimowego był idealnym czasem do świętowania No bo to co miało być zebrane zostało zebrane [35:25] przetworzone były zapasy były długie wieczory można się [35:32] było spotykać można było świętować No nie na darmo mieliśmy okres świąteczny [35:37] trwający w istocie 12 dni od Wigilii do 6 stycznia ma to swoje [35:44] odzwierciedlenie nawet w niektórych pieśniach i piosenkach bożonarodzeniowych bardziej i mniej [35:51] religijnych w tej chwili koniec roku to dla wielu osób [35:58] ludzi to jest czas najbardziej intensywnej pracy zawodowej Przecież to jest okres wszelkiego rodzaju rozliczeń [36:04] podsumowań audytów okres w którym zmienia się zaraz prawo więc trzeba się do tego [36:10] przygotować i tak dalej i tak dalej I bardzo często jest tak że my pracujemy [36:15] trochę tak jak u dikensa w Opowieści wigilijnej pracujemy do ostatniej chwili [36:21] i potem nagle mamy świętować [36:27] adwent też nam się w tym wszystkim całkowicie gubi gdzieś ten sens właśnie [36:32] takiego przygotowania nie wiem czy to jest dobrze czy to jest źle No po prostu taka [36:38] jest sytuacja więc być może też w kościołach należałoby ten adwent trochę wymyślić na nowo kościoły to robią bo [36:45] właśnie no bardzo często w adwencie organizują właśnie różnego rodzaju kiermasze zbiórki właśnie tego jakieś [36:52] właśnie takie różnego rodzaju dobroczynne [36:58] różnego różnego rodzaju imprezy które ludzi zachęcają do tego żeby jednak do [37:04] tego kościoła przyjść czy wokół niego być natomiast to jest już zupełnie coś [37:09] innego niż ten okres właśnie takiego radosnego oczekiwania ale w tym [37:15] sensie duchowym nie wiem czy się ze mną zgodzisz No na [37:21] pewno sekularyzacja ma tutaj znaczenie duże taka specjalizacja też świąt no i [37:29] to co mówisz No to na pewno łatwiej było żyć rokiem liturgicznym w społeczeństwie [37:35] rolniczym tak które jakby żyło zgodnie z rytmem natury i w jakiś sposób ten rok liturgiczny [37:43] wpisywał się w dużej mierze w to co się gdzieś działo w naturze więc no na pewno [37:48] było to łatwiej dzisiaj to rzeczywiście wygląda zupełnie inaczej plus jeszcze [37:54] mamy taki silny w głowie podział na sakum i profanum tak sferę [38:00] świecką i duchową czyli No a z drugiej strony to wszystko jest tak bardzo szybko parę lat temu w [38:09] Niemczech kościoły zaczęły parę lat temu paręnaście w zasadzie miały taką akcję [38:15] adwent jest w grudniu kierowaną właśnie między innymi do sklepów [38:21] do różnych takich handlowych i usługowych instytucji [38:27] i placówek właśnie przekonując ich żeby jednak troszeczkę odłożyli tą całą [38:33] ofertę świąteczną nie nie umieszczali jej nie we wrześniu załóżmy Czy w [38:38] październiku bo już na etapie właśnie tego początku [38:44] adwentu ludziom się zaczynało to wszystko nudzić i przykrzyć i rzeczywiście tak trochę zabawnie To [38:50] wygląda jak otwierasz na przykład nie wiem pod koniec września jakąś obojętnie [38:56] bo w Polsce też się takie rzeczy zdarzały u nas troszeczkę mniej bo jest ta cezura wszystkich świętych ale na [39:03] przykład w Czechach ja już widziałam właśnie gazetki jakichś supermarketów z końca Września gdzie już jezulatko czyli [39:10] Dzieciątko Jezus oferowało różnego rodzaju produkty na święta z informacją że jak się teraz [39:17] zaopatrzysz to będzie taniej no i tak mamy właśnie wszystko szybko brak czasu w adwencie Gdzie [39:25] pracujemy normalnie gdzie mało kto może sobie wziąć na przykład nie [39:30] wiem tydzień urlopu żeby się przygotować do świąt bo te urlopy jednak [39:36] przeznaczamy na inne okoliczności A nawet gdybyśmy chcieli to w wielu branżach jest to no z przyczyn o których [39:42] już mówiłam całkowicie niemożliwe W związku z tym te wszystkie rzeczy robimy w biegu Więc w gruncie rzeczy wszelkiego [39:51] rodzaju przygotowania Staramy się ograniczyć do minimum traktować je jako obowiązek to [39:58] znaczy żeby było maksimum efektu minimum nakładów i bardzo często te wszystkie [40:04] kwestie duchowe nawet w rodzinach religijnych odchodzą [40:11] gdzieś na dalszy plan no i no może podczas świąt ale podczas świąt to zanim [40:17] w ogóle dojdziemy do tego żeby świętować zanim odpoczniemy już na tyle to te święta się kończą tak na dobrą sprawę i [40:26] gdzieś nam to umyka Pewnie szkoda że paradoksalnie my [40:33] się w tym Zbliżamy do takiego właśnie klasycznie ewangelikalne podejścia że [40:39] jednak nie mamy tych specjalnych dni tutaj mam takie właśnie pytania [40:45] dotyczące tego jes Zanim przeczytasz to jedną rzecz powiedziałeś że te właśnie [40:51] dwa aspekty tak że z jednej strony właśnie wspomnienie wcielenia tak a z drugiej [40:58] strony ten eschatologiczny aspekt przyjścia powtórnego w adwencie w [41:04] liturgia właśnie jest akcentowany tak to jakby się przyjrzeć temu jak to wygląda [41:12] rozkład treści to właśnie jest ten balans tak tylko jak z jakichś przyczyn [41:18] wiesz z jakichś przyczyn to jest tak że być może to tradycja Ludowa tak te te [41:23] elementy tego tego dzieciątka w żł prawda akcentuje jako ten taki [41:32] najważniejszy nawet nie wcielenie tak naprawdę bo jak popatrzymy ogólnie na to [41:37] co się dzieje na przykład w naszych kościołach czy społecznościach chrześcijańskich przedświątecznie to dzieją się przede [41:43] wszystkim rzeczy właśnie wokół łupka na dobrą sprawę bo są jasełka bo są jakieś [41:52] powiedzmy koncerty kolęd które no mało które skupiają się na tym [41:58] aspekcie wcielenia nie mówiąc już o eschatologiczny bo coraz rzadziej się w gruncie rzeczy śpiewa pieśni takie [42:05] typowo adwentowe gdzie to było bardzo mocno wy akcentowane bo nie powstają w ogóle [42:11] współczesne pieśni adwentowe tak naprawdę a jeżeli powstają No to nie [42:17] przebijają się do naszych społeczności bo wszelkiego rodzaju akcje [42:25] które są one są robione w imię tego małego Jezuska który sam był biedny głodny [42:32] Niezależnie od tego na ile to było zgodne z prawdą prawda biedny głodny opuszczony nieprzyjęty do gospody i tak [42:38] dalej w związku z tym my się troszczymy to już par To jest właśnie to zubożenie [42:44] tak myślę pozbawienie tego aspektu i teraz i tej przyszłości tak myślę że [42:53] tutaj może gdyby pójść m adwent jest oczekiwaniem również na [43:01] przyjście na koniec tak na sensie Nie w katastroficznym tak tylko [43:06] apokaliptycznym takim tylko na wypełnienie tak tego wszystkiego o co w tym wszystkim chodzi tak naprawdę no to [43:14] może gdzieś byśmy mogli próbować odzyskać Ten wymiar duchowy tak Czyli gdzieś może ta komercja by się z tym nie [43:21] była w stanie nie byłaby się zgrać nie [43:27] spotkania bo mówiliśmy też bardzo dużo osobie która stała się symbolem [43:32] świąt a nie jest Jezusem Ai kimkolwiek innym mówiliśmy o Świętym Mikołaju jutro [43:38] Mikołajki są i w gruncie rzeczy Być może właśnie to co duża część chrześcijan [43:46] uważa za zawłaszczenie świąt przez świętego Mikołaja tego właśnie takiego [43:51] pop kulturowego ja celowo nie Mówię Mikołaj reklam bo reklamy obojętnie co nie [43:57] przedstawia zachęcają do zakupu czegoś Natomiast tego który jest w popkulturze obecny prawda od kartek począwszy Kiedyś [44:05] kiedyś tam po filmy książki piosenki i tak dalej on przejął jakby tą [44:13] rolę właśnie umilac świąt ogólnie [44:18] czasami z bardzo głębokim przesłaniem jednocześnie będąc dużo wygodniejszym [44:26] niż dzieciątko Jezus dlatego że można go rozpatrywać w kontekście całkowicie [44:31] pozar religijnym się da się go wykorzystać komercyjnie komercyjnie można [44:38] wykorzystać również Dzieciątko Jezus co pokazałam przed chwilą natomiast mówię o takim w ogóle [44:45] symbolu pozar religijnym bo Świętego Mikołaja w tej chwili można naprawdę całkowicie poza [44:51] religią No nie jest to nie jest to już biskup Tak na pewno nie nie jest to już [44:57] biskup nie nosi nawet Szad biskup szat biskupik nie nosi od dużo dłużej ten [45:03] właśnie pop kulturowy Święty Mikołaj niż pamiętamy Ja przypomnę że na przykład w [45:09] opowieściach z Narni w pierwszej części czarownicy starej szafie Święty Mikołaj który się pojawia on w języku angielskim [45:17] nazywa się Father Christmas przede wszystkim i nie jest ubrany jak biskup tylko jest już ubrany właśnie w [45:27] trochę [45:33] skrzyżowane i tak dalej ale właśnie jest tym heroldem bożonarodzeniowej radości i [45:40] nadziei Więc w gruncie rzeczy i on jako taka postać występuje przy czym to Boże [45:47] Narodzenie w tym momencie nie ma aspektu właśnie religijnego więc [45:54] gdyby nie odejście od właśnie tego aspektu o którym ty dzisiaj Mówiłeś [46:00] eschatologicznych ale też od aspektu wcielenia na rzecz właśnie tego biednego [46:06] niemowlęcia w łupku być może nie musielibyśmy się oburzać na świętego Mikołaja bo ten [46:14] aspekt religijny Bożego Narodzenia byłby również [46:19] powszechnie dużo bardziej powszechnie funkcjonujący i adwent też mógłby [46:25] wyglądać nieco inaczej No ale to możemy sobie pogdesign [46:35] [Muzyka] [46:57] jak to było pomyślane na to żeby to przekierować gdzieś w stronę głębszych tematów zą duchowością w ogóle No to [47:04] pewnie by się nie kłóciło z całym tym aspektem komercyjnym jakoś tak do końca nie Oczywiście że tak [47:11] natomiast no pytanie właśnie do osób które dla których ten aspekt religijny [47:18] Aspekt wiary duchowej jest istotny c nie powinny na przykład od swoich kościołów zacząć tego wymagać [47:24] zamiast na przykład albo oprócz jasełek [47:30] prawda również tego nacisku na ten aspekt głębszy duchowy i [47:38] wbiegający w tę najbardziej odległą przyszłość No to tak jest duchowość [47:45] tradycyjna a duchowość taka powiedzmy Modelowa taka jaka powinna być no to [47:50] jest częsty obrazek że to się współcześnie W jakiś sposób to ująć [47:58] tak na dobrą sprawę bo to też oczywiście na inną rozmowę na ile myśmy jako chrześcijanie jako ludzie wierzący [48:05] dali sobie zabrać pewne aspekty prawda I teraz jak ktoś mówi Apokalipsa No to [48:12] ludziom się kojarzy z jakimiś straszliwym kataklizmami a nie z radosnym oczekiwaniem na przyjście [48:18] Jezusa na przykład ale to tak jak mówię jest to temat na na zupełnie inną [48:25] rozmowę do tego o czym mówiliśmy nawiązuje jedno z pytań które otrzymaliśmy czy [48:30] współcześnie adwent nie pozostał już tylko wspomnieniem przytłoczony elementami przygotowania czysto [48:39] komercyjnego No to chyba właściwie to co powiedziałaś to tutaj pokazuje ten [48:46] obraz nie wiem czy tutaj coś mogę dodać do tegoż Wydaje mi się że no każdy może [48:52] sięgnąć do tych czy do źródeł Czy spróbować jednak w jakiś inny sposób ten [48:59] adwent przeżywać jeżeli jest mu to potrzebne bo w gruncie rzeczy żyjemy [49:05] zresztą w takim świecie że nie tylko nikt nas nie nam nie zabrania Ale mamy też możliwości w gruncie rzeczy bardzo [49:12] różnego przeżywania wielu i świąt dni i [49:19] okazji Powiedziałbym komentując to pytanie że pewnie tak jest [49:26] szkoda i na pewno ten moment ten ten ten sposób [49:32] refleksji tak który mógłby właśnie być taki trój aspektow na pewno [49:38] przyniósłby wszystkim którzy No myślą poważnie o swojej duchowości coś [49:43] ważnego No ale jest jak jest no i drugie pytanie A dlaczego w [49:50] ogóle adwent Boże Narodzenie obchodzimy w pń terie PR 25 [49:58] grudnia Bożego Narodzenia bo myśmy nagrali taki film [50:03] prawda ja dobrze pamiętam że jest taki film w którym właśnie odnoszę się do tych wszystkich kwesti ju No bo to się [50:12] nie da odpowiedzieć w dwóch czy trzech zdaniach prawda i jest to na pewno dość [50:18] złożone dość złożona sytuacja także jeżeli tam można było podlinkować to [50:26] k py dozen a na YouTubie też znajdzie się w karcie więc będzie też przypięty [50:32] na dole pod filmem Sławku Bardzo bardzo ci dziękuję [50:39] to jest adent to jest w ogóle ciekawy jak widać nie najłatwiejszy ale [50:44] też trochę Zapomniany temat bo rzeczywiście odliczamy te tygodnie do świąt zapalamy [50:53] coraz częściej w naszych domach również świece w [50:58] świecznikach czy c Czy w wieńcach adwentowych w kolejne [51:03] niedziele a nie do końca wiemy naet Właśnie nie mamy do końca [51:12] wiedzy Co to oznacza i w ogóle jaka była geneza ty wprowadziłeś tutaj trochę [51:18] informacji myślę że to jest dobry temat Do zastanowienia się właśnie w [51:24] adwencie w jaki sposób Rzeczywiście można też [51:29] wykorzystać i ten okres i funkcjonujące liturgię naszych kościołów [51:37] które są bardzo bogate zawierają bardzo ciekawe i modlitwy i [51:43] fragmenty Pisma i pieśni do tego żeby właśnie dotknąć tych innych [51:50] aspektów oprócz tego takiego podstawowego przygotowania Ja wiem że problemem zawsze czas ale bardzo państwa [51:58] Do tego zachęcam za tydzień spotkamy się z Izą [52:06] Bukowską i będziemy mówić na temat również trudny i bardzo aktualny a [52:13] mianowicie o religii i przemocy zastanowimy się wspólnie Dlaczego ludzie [52:21] zabijają w imię Boga prowadzą wojny w imię Boga nienawidzą w imię Boga miłości [52:28] popełniają okrucieństwa w imię Boga współczucia a jeżeli chodzi o dzisiaj [52:34] raz jeszcze Sławku Bardzo bardzo dziękuję dziękuję bardzo państwu również dziękuję i do zobaczenia za tydzień [52:41] dobranoc [52:54] dobranoc y --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl