Przedmioty EWST

Historia Kościoła
Terminy:
Termin zajęć zostanie podany przed rozpoczęciem roku akademickiego
Rok studiów: II
Zostań studentem EWST
Przedmiot dostępny dla wolnych słuchaczy
Konieczna zgoda wykładowcy na udział w zajęciach.
Opis przedmiotu
Świadomość kształtowania się doktryny, sporów teologicznych i wpływu, jakie miały różne tradycje na politykę, kulturę i moralność jest niezbędna nie tylko studentom teologii, ale każdemu kto poważnie traktuje swoją przynależność religijną. Historia Kościoła jest w EWST nie tylko przedmiotem obowiązkowym dla studentów, ale także bardzo chętnie wybieranym przez wolnych słuchaczy.
Program kursu zakłada poznanie dziejów Kościoła od jego początków do XX w. a podczas wykładów pojawiają się między innymi takie tematy jak:
- początki chrześcijaństwa,
- średniowieczny rozwój Kościoła i debaty teologiczne z tego okresu
- Wielka Schizma, Reformacja, kontrreformacja i inne podziały Kościoła
- wojny religijne
- wpływ humanizmu i Oświecenia na rozwój chrześcijaństwa
- druga Reformacja i powstanie ewangelikalizmu
- przebudzenia oraz ruch charyzmatyczny
- historia reformacji na ziemiach polskich
Historia Kościoła w EWST to przedmiot, który omawia nie tylko główne nurty i zjawiska z dziejów chrześcijaństwa, ale także ukazuje dziedzictwo różnorodności teologicznej, liturgicznej czy kulturowej, zawarte w historii nawet niewielkich lub krótko funkcjonujących ruchów.
Uczestnicy uzyskują informacje na temat różnych wspólnot chrześcijańskich, powstających na przestrzeni dziejów oraz współcześnie. Podczas wykładów poruszane są też aktualne tematy związane z historią Kościoła. Prowadzący przedstawia także sylwetki najważniejszych i najbardziej wpływowych przywódców religijnych, duchownych i teologów.
Przedmiot jest prowadzony w formie wykładów, w trakcie których możliwe jest zadawanie pytań oraz dyskusja.
Wykłady są prowadzone z ogromną swadą i erudycją, błyskotliwie. Dostarczają wielu ciekawych i ważkich informacji. Prowadzący nawet o trudnych tematach mówi ogromnym wyczuciem ich złożoności, zachowując obiektywizm i szacunek wobec przedstawianych poglądów czy kierunków rozwoju chrześcijaństwa.
(R. Kasprzykowski, student)
Podczas zajęć studenci:
- uczą się historii Kościoła na tle historii powszechnej i poszczególnych społeczeństw
- w sposób chronologiczny zapoznają się z poszczególnymi nurtami w chrześcijaństwie i ich znaczeniem w Kościele i świecie
- poznają podstawowe czynniki kształtujące strukturę, liturgię i sztukę Kościoła w rozwoju historycznym
- rozpoznają i uczą się rozumieć oddziaływanie na siebie różnych tradycji kościelnych w okresie poreformacyjnym
- znajdują relacje pomiędzy wydarzeniami z historii Kościoła a zmianami historycznymi, kulturowymi i społecznymi na świecie
Teksty powiązane z przedmiotem
Czego nas uczy Zmartwychwstały? - wywiad z drem Kazimierzem Bemem
Reformacyjne korzenie ewangelikalizmu
Święto Reformacji 2015. Chrystus Ponad wszystko
Protestantyzm - przewodnik bardzo krótki
Teksty z Theologica Wratislaviensia
Anna Hamrlová, The Coexistence of Lutherans and Catholics: Its Reflection on Art with Examples from the Czech-Moravian Highlands in the 16th Century
Adam Palion, Ewolucja katolickiego spojrzenia na Marcina Lutra
Henryk Pietras SJ, Geneza odpustów
Jerzy Kochanowicz, Działalność kontrreformacyjna jezuitów w Polsce w XVI wieku
Wojciech Szczerba, U progu Reformacji. Hus a relacje polsko-czeskie
Joanna Szczepankiewicz-Battek, Kobieta jako duchowny w Kościołach Reformacji. Studium historyczno-społeczne
Janusz Kucharczyk, Koncepcje władzy w myśli chrześcijańskiej jako modelowe formy przywództwa w Kościele
Radosław Łazarz, Modele przywództwa w ruchu husyckim: uczony, wódz, kaznodzieja
Pavel Prochazka, Dynamizing Evangelical Witness in Post-Communist Era
Jan Stievermann, Studying the History of American Protestantism through Jonathan Edwards: Versions of „America’s Theologian” at Mid-Century
Andreas Hahn, Kalwin i kanon Starego Testamentu w kontekście protestanckiej Reformacji
Stephen N. Williams, „Religionless Christianity”: the right road or a dead end?
Andreas Hahn, Time as Salvation History. A Comparison of the Concepts of Karl Rahner and Arnold A. van Ruler