Opis przedmiotu
Wstęp do Starego Testamentu I skupia się na pierwszych księgach ST, poświęconych początkom świata i historii Izraela. To właśnie w tych księgach zawarte zostały najbardziej znane biblijne opowieści, które na stałe weszły do kulturowego kodu zachodniego świata – o stworzeniu świata, początkach ludzkości, grzechu Adama i Ewy, wieży Babel, Potopie, Sodomie i Gomorze, Józefie i jego braciach, Mojżeszu i wyjściu z Egiptu, czasach Sędziów czy Dawidzie i Goliacie.
Przedmiot pozwala na zapoznanie się z metodami interpretacji Starego Testamentu oraz symboliką języka używanego w najstarszych księgach Biblii. Omawiane są także wybrane problemy literacko-teologiczne, z którymi można zetknąć się podczas lektury ST. Forma konwersatorium umożliwia nie tylko zyskanie wiedzy ale także aktywny udział i dyskusję na temat omawianych problemów.
Wstęp do Starego Testamentu I obejmuje następujące Księgi: tzw. Pięcioksiąg czyli Księga Rodzaju, Wyjścia, Kapłańska, Liczb i Powtórzonego Prawa, Księga Jozuego, Księga Sędziów, 1 i 2 Księga Samuela, 1 i 2 Księga Królewska, 1 i 2 Księga Kronik.
Podczas zajęć można dowiedzieć się między innymi czym było Tohu wa-bohu, kim byli Benei Ha’Elohim, jak zorganizowana była konfederacja klanów Izraela, czym była opłata przedślubna/moher i jak to było być kobietą w czasach ST, co łączy boginię Hekat z plagą żab, co wspólnego miał koszyk Mojżesza z Arką oraz wielu innych ciekawych rzeczy.
Konwersatorium prowadzone jest ze swadą i ogromną erudycją, prowadzący wymaga od uczestników myślenia i przemyślenia tematów, sam dając po temu dobry przykład. Namawiam.
(R. Kasprzykowski, student EWST)
Podczas zajęć studenci:
- zapoznają się z metodami interpretacji Starego Testamentu
- uczą się stosować metody interpretacyjne w celu praktycznego odczytania wybranych tekstów (głównie narracji) Starego Testamentu
- poznają z symbolikę języka w wybranych narracjach Starego Testamentu
- uczą się rozwiązywania wybranych problemów literacko-teologicznych
- zyskują wiedzę z zakresu biblistyki odnoszącą się do praktycznej interpretacji ksiąg narracyjnych Starego Testamentu
- zyskują wiedzę na temat podstawowych instytucji starotestamentowego Izraela
Zobacz artykuły:
- Anna Rambiert- Kwaśniewska, „Uczyńcie ją sobie poddaną” (Rdz 1, 28). Studium semantyczne i teologiczne implikacje czasownika „poddawać”
- Sebastian Smolarz, Pozytywne i negatywne odcienie starości w Biblii hebrajskiej
- Sebastian Smolarz, Przywódcy ludu i problem ´élöhîm w Księdze Przymierza (Księga Wyjścia 20,22?23,33) w ujęciu narracyjnym
- Sebastian Smolarz, Zwroty „synowie Boży” oraz „córki ludzki” w Księdze Rodzaju 6,1-8 w ujęciu formalistycznym
- Stefan Nowicki, Bóg jako wróg i sojusznik na starożytnym Bliskim Wschodzie
- Gościwit Malinowski, Geneza Pięcioksięgu Mojżesza
- Andreas Hahn, Kalwin i kanon Starego Testamentu w kontekście protestanckiej Reformacji
- Maria Łukaszewicz-Chantry, Pramatka Ewa jako postać literacka w wybranych utworach renesansu. Italia, Niderlandy, Polska