To już trzeci tom serii Theologica Wratislaviensia – Monografie, wydawanej przez EWST. Autorem książki jest pastor John Matthews z Grace Lutheran Church, który od lat aktywnie uczestniczy w międzynarodowej debacie poświęconej dziedzictwu Dietricha Bonhoeffera.
W 2007 roku, jako przewodniczący anglojęzycznej sekcji Towarzystwa im. Dietricha Bonhoeffera, brał udział w Międzynarodowej Konferencji Bonhoefferowskiej, zorganizowanej na EWST z okazji dziesięciolecia działalności Sekcji Polskiej Towarzystwa. W trakcie tego spotkania przekazał egzemplarz swojej niedawno opublikowanej książki Anxious Souls Will Ask? The Christ-Centered Spirituality of Dietrich Bonhoeffer.
Doskonałą okazją do wydania jej polskiego przekładu były Dni Bonhoefferowskie, które odbyły się we Wrocławiu w dniach 8–13 kwietnia 2015 roku – w siedemdziesiątą rocznicę męczeńskiej śmierci Bonhoeffera w obozie koncentracyjnym we Flossenbürgu (9 kwietnia 1945 r.).
Książka Matthewsa to rekonstrukcja głównych idei zawartych w listach teologicznych i zapiskach więziennych wybitnego teologa protestanckiego i działacza antynazistowskiego ruchu oporu. Jak czytamy we wstępie:
„Jest to jedna z najważniejszych, najbardziej oryginalnych i przejmujących wypowiedzi teologicznych dwudziestego wieku. Zgodnie z sugestią zawartą w tytule Matthews przedstawia tu i diagnozuje rejestr obaw człowieka współczesnego, skonfrontowanego z niepewnością losu […]. Przede wszystkim jednak ta książka o Bonhoefferze jest próbą odczytania jego odpowiedzi na pytanie o sens autentycznej i refleksyjnej wiary chrześcijańskiej. Istotą chrześcijaństwa nie są dzisiaj elementy instytucjonalne, lecz rozumienie Kościoła jako wspólnoty praktykującej życie poświęcone modlitwie i czynieniu sprawiedliwości. Dzięki zaangażowaniu na rzecz drugiego człowieka chrześcijanin jest w stanie doświadczyć obecności Boga nie w symbolicznych niebiosach, lecz jako objawiającego się w centrum świata – a Jego śladem staje się potrzebujący pomocy bliźni.”
ks. prof. dr hab. Bogusław Milerski
Książka Matthewsa to nie tylko głos w rozmowie o spuściźnie Bonhoeffera, ale i aktualne, poruszające świadectwo duchowej refleksji, która łączy wiarę z odpowiedzialnością za świat.