Jak kształtowała się doktryna Kościoła? Historia pierwszych soborów, cz. III

Rozwiń transkrypcję filmu

Jak kształtowała się doktryna Kościoła? Historia pierwszych soborów, cz. III | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19:00 rozpoczynamy wst online a
  • konkretnie rozpoczynamy kolejną część naszej wędrówki przez sobory jest z nami
  • dot który w tej wędrówce
  • prowadzi No i jesteśmy bardzo ciekawi co dalej się będzie działo raczej co się
  • działo i jakie były tego przyczyny Witam cię serdecznie Kazimierz nie
  • przedłużając zapraszam i
  • zaczynamy dzie
  • jako formie wprowadzenia co też się działo więc proszę państwa sytuacja będzie dzisiaj
  • bardzo dynamiczna Jak to się ładnie w tej chwili mówi jeżeli pamiętacie pierwsze sobory były zwoływane głównie
  • po to aby decydować określić Kim jest
  • Chrystus dokładnie w miarę dokładnie pamiętacie Pierwszy soborów był zwołany
  • z tego powodu gdyż ksiądz dzisiejszym Egipcie ariusz zakwestionował jego boskość
  • kolejne sobory na zasadzie czasami reakcji i kontrakcji
  • próbowały to kim jest Chrystus doprecyzować w końcu kończąc tak zwanym
  • soborem wyznaniem wiary nicejsko-konstantynopolitański kół
  • opisanie Chrystusa jako w pełni Boga w pełni człowieka pamiętacie to słychać
  • nawet po polsku to Zresztą bardzo ładnie przetłumaczone bóg z Boga światłość ze światłości Bóg prawdziwy z Boga
  • prawdziwego Zrodzony A ni stworzony współistotny ojcu A przez niego wszystko
  • się stało on to dla nas ludzi dla naszego zbawienia zstąpił z nieba za
  • sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi dziewicy i stał się człowiekiem
  • i potem była kontrowersja odnośnie ducha świętego który ojca No i łacinnicy
  • dodadzą i syna pochodzi Który z ojcem i synem wspólnie odbierał wielbienie i
  • chwałę który mówił przez [Muzyka] proroków i to byłby taki pierwszy
  • kontekst a więc mamy generalnie opisaną sytuację teologiczną tego kim jest
  • Jezus Jaki jest jego stosunek do ojca Jaki jest stosunek Ducha Świętego do ojca i do syna Pamiętajcie że jest to
  • użyto określenie pochodzi on nie Duch święty nie jest
  • Zrodzony i Jak pamiętacie jeden z ojców kościoła Powiedział jaka jest różnica
  • pomiędzy Zrodzony bycie Zrodzony a pochodzeniem to zostawia tajemnicy
  • Świętej Trójcy czyli ten stosunek między Duchem Świętym a dwoma osobami Trójcę
  • ojcem i synem jest nieco inny niż pomiędzy synem i ojcem po prostu używamy
  • innego określenia Później pojawi się takie ładne określenie na Trójcę Świętą taki
  • taniec peres prawda że Oni tańczą ta trójka ojciec syn i duch święty tańczą
  • ze sobą wspólnie sobie ustępując w miłości i Robiąc dla siebie dobrowolne
  • miejsce każdy z nich każdy jeden z nich sobie w ten sposób ustępuje więc
  • wydawałoby się to wszystko rozwiązało No ale okazuje się że nie i
  • chciałbym zacząć zanim przejdziemy jest nieco dłuższy wstęp ale mam nadzieję że mi to wybaczycie bo chciałbym wam
  • pokazać jak wyglądał świat bizantyjski mniej więcej kiedy to wszystko się
  • załamało w tej chwili spróbuję państwu
  • udostępnić momencik spróbuję państwu udostępnić taką mapę to jest mapa która
  • pokazuje czerwoną linią jest zaznaczone państwo Bizantyjskie w okresie
  • największego rozkwitu za Justyniana za tego wielkiego cesarza Justyniana więc
  • proszę zobaczyć on obejmuje i Włochy udało mu się ogromnym kosztem podbić Włochy udało mu się odbić Północną
  • Afrykę osadzić się nawet w południowej Hiszpanii no i pamiętajmy że Justynian
  • buduje ten wielki kościół Hagia Sofia świętej mądrości albo
  • bardzo ważne o tym Za chwilę będziemy mówić w Konstantynopolu K wchodzi do tej świątyni podobno miał z krzyknąć
  • salomonie prześcignął ciebie mało osób jednak wie o tym że ta
  • świątynia w czasie kiedy była wybudowana przez Justyniana w świątyni tej były
  • piękne mozaiki był pozłacane posrebrzane ale mozaiki przedstawi tylko i w
  • tylko i wyłącznie motywy roślinne i roślinne zwierzęce i także
  • geometryczne Sofia początkowo nie miała żadnych przedstawień ani Boga ani Matki
  • Boskiej theotokos o tym już mówiliśmy wcześniej formie wizualnej i dlaczego to
  • jest takież państwo pamięci na poku wieku
  • letnią walką Cesarstwo Bizantyjskie i Imperium perskie
  • spada takie Plemię które nazywają się Arabowie i oni wyznają początkowo coś co
  • uchodzi za jakąś dziwną formę herezji chrześcijańskiej islam wspominałem o jakimś proroku mahomecie i z do 711 roku
  • i chcę Państwu też za momencik t mapę pokazać drugą
  • 11 roku uda im się w zasadzie podbić praktycznie większość basenu Morza
  • Śródziemnego i już to państwu pokazuję więc około roku
  • 700 Cesarstwo Bizantyjskie kurczy się proszę zobaczyć z jednej strony Arabowie
  • podbijają całą syrię cały Egipt całe wybrzeże północnej Afryki oni docierają
  • do Hiszpanii prawie że do Zatoki
  • tutaj oni docierają Bizancjum traci bowiem tutaj
  • na jadą longobardowie którzy są arianami to jest ostatnia grupa arian Bizancjum
  • skurczy się do rawenny do Rzymu do Sycylii a tutaj pod wpływem
  • awarów przełamują się Słowianie Słowianie i Bułgarzy i proszę państwa
  • Słowianie dotrą pod same Ateny oni będą parę razy oblegać Ateny im się ich nie
  • uda podbić ale w tym pone będą plemiona które będą mówiły po słowiańsku jeszcze
  • 400 500 lat później one będą jeszcze wspominane że mówią po słowiańsku Proszę
  • zobaczyć jak ogromnie to cesarstwo się kurczy ten okres cieniowany to jest okres regiony które regularnie
  • napadają wojska muzułmańskie i tak zwana pustyn
  • masa dlaczego to jest ważne bowiem ze wszystkich tych regionów ucieka cała
  • masa uchodźców chrześcijan uciekają arystokraci oni uciekają do Konstantynopola uciekają klerycy z ziemi
  • świętej do Rzymu i z Syrii przez prawie 100 lat papieżami są albo uchodźcy z
  • Syrii z Palestyny albo dzieci uchodźców z Syrii i z Palestyny oraz także z
  • Afryki Północnej oni uciekają i kiedy ta Elita opuszcza bardzo często
  • zabiera ze sobą zabiera ze sobą pewnego rodzaju
  • obrazy święte obrazy relikwie świętych które nie chcą żeby wpadły w ręk
  • muzułmanów przy czym pamiętajmy przez pierzy wiek muzułmanie nie są początkowo wcale zainteresowani
  • nawracaniu bo chrześcijanie i Żydzi innowiercy płacą dodatkowe podatki
  • więc im więcej muzułmanów tym mniejsze wpływy z dodatkowego podatku im to się nie podoba więc przez pierwsze 100 lat
  • dalej językiem kancelarii jest język grecki w Egipcie jest język grecki w
  • Palestynie jest to język syriacki co więcej ludzie cały czas nie wiedzą kim są ci muzułmanie jedno co wiemy że
  • muzułmanie początkowo pojawiają pewnego rodzaju powściągliwość powołując się też na drugie przekazanie
  • przedstawiani proroka Mahometa ale okazuje się że też mamy jedną monetę która jest wybita z prorokiem Moma więc
  • to jest bardzo skomplikowane początkowo muzułmanie nie mają problemów z przedstawianiem ludźmi Tylko Mahomet
  • jest zawsze zasłonięty zasłoną albo nie przedstawia się jego twarzy i oni i
  • rzeczywiście wygląda na to że te ich meczety są nieco bardziej
  • jeżeli chodzi o dekoracje ale proszę pamiętać że tak jak mówię w
  • Sofii generalnie nie ma obrazów nie ma tych przedstawień gdzie
  • one się pojawiają pierwsze pojawiły się w rawennie gdzie chodziło o to żeby tam gdzie cesarza nie ma Jest to egzarchat
  • rawenny w rawennie chodziło o to żeby majestat cesarza pokazać za pomocą ikon
  • ale znowu Jeżeli chodzi o przedstawienie Jezusa przedstawienie Jezusa początkowo są bardzo powściągliwe Jest ich bardzo
  • mało co więcej jeszcze ludzie pamiętają że było coś takiego
  • jak Synod w elwirze Synod w elwirze to jest w dzisiejszej Hiszpanii on był zwołany
  • wydaje nam się w roku 305 306 czyli zaraz za
  • tym chwilka przed zanim chrześcijaństwo stało się religią państwową i w 305 306
  • roku Synod w elwirze zakazuje chrześcijanom umieszczać
  • obrazów w kościele wręcz mówi
  • że nie można umieszczać idoli czyli bałwanków i
  • obrazów w kościele nie wolno im się kłaniać na ten to jest rok 305 306 Czyli
  • jeszcze w 305 i w 306 roku co do zasady nie było przedstawień w kościele wiemy
  • to także z innych źródeł z czasem one się pojawiają pod
  • koniec czwartego ale w zasadzie w 5 wieku i w VI wieku kiedy cała masa pogan
  • przechodzi na chrześcijaństwo im już nie wystarczają tylko i wyłącznie początkowo symbole Jezusa typu
  • ryba chcą zobaczyć więcej i zaczynają się pojawiać głównie na prowincjach
  • przedstawienia Jezusa przy czym znowu ich jest bardzo mało z czasem zaczynają
  • się pojawiać przedstawienia lokalnych świętych i takim momentem
  • kulminacyjnym którym jest będzie to i chcę to państwu pokazać to jest rok
  • 695 kiedy cesarz
  • na odwrocie swojego złotego Solidus po raz pierwszy przedstawia Chrystusa jako
  • pantokratora i tutaj widzimy ten ten Rewers Chrystus jako pantokrator Proszę
  • zobaczyć ma dwa palce złączone na dwie natury TR Trójcę Świętą to takie słynne
  • władca świata w tle jest krzyż ale jest to pierwsze przedstawi
  • w Bizancjum figury Chrystusa co więcej na początku wieku jeden z następców
  • Justyniana Leon iczy ia to jest dzisiejsza cylicja bym powiedział na granicy między libanem a Turcją Leon i
  • Zaur czyk udaje mu się
  • powstrzymać dwuletnie oblężenie Konstantynopola przez
  • Arab ur czyk próbuje co uważane było za cudem jednym
  • z tych cudów było to że podobno święte przedstawienie Matki Boskiej z
  • dzieckiem uratowało Konstantynopol czy tak było czy nie tego
  • nie wiemy wiemy natomiast że mniej więcej 10 lat później w Bizancjum i w ogóle cały świat
  • nawiedza kilka katastrof klimatycznych w tym ogromny wybuch na wulkanie w Krecie
  • i ogromne trzęsienie ziemi które dało się odczuć w Konstantynopolu i które
  • rzekomo miało trwać cały dzień Prawdopodobnie to były wstrząsy i potem
  • te tak zwane after shocks i w tamtych czasach traktowano tą sytuację że Bóg
  • chce nam coś przez to powiedzieć jednym z tych rzeczy które chce nam przez to powiedzieć jest Leon który zaczyna się
  • rozglądać i w tym samym czasie kiedy Leon on pochodzi z pogranicza tego
  • Arabskiego On prawdopodobnie być może nawet jest pochodzenia arabskiego wiemy że mówił dobrze po arabsku Leon jest
  • władcą któremu się bardzo powodzi w walce pierwszym od bardzo długiego okresu
  • czasu i Leon Obserwuje co się dzieje w państwie muzułmańskim a w państwie
  • muzułmańskim następuje odwrócenie Otóż upada
  • dynastia ulmów ta pierwsza dynastia i ostatni kalifowie
  • nakazują zniszczyć wszystkie reprezentacje Chrystusa oraz
  • wszystkie krzyże na kościołach ile tych reprezentacji było tego nie do końca wiemy natomiast wiemy
  • że znów te prześladowania sprawiają to iż do Konstantynopola napływa kolejna
  • masa uchodźców z terenów Syrii i terenów Aleksandrii
  • święte obrazy i relikwie i
  • 726 roku po krótkiej konsultacji z ówczesnym patriarch w Konstantynopolu
  • Leon izaur czyk Leon i nakazuje usunąć i
  • to nie jest jasne nakazuje usunąć niektóre obrazy z kościołów Dlaczego to nie jest
  • jasne koc ikonoklast ten spór ikonoklaści
  • przegrają i w zasadzie wszystkie ich Pisma zostaną zniszczone niezwykle
  • skrupulatnie i opisy tych wydarzeń znamy tylko i wyłącznie przez pryzmat prawie
  • wyłącznie przepraszam przez pryzmat frakcji która zwyciężyła a więc frakcji
  • [Muzyka] ikonodrama ich źródła zniknęły między
  • innymi nie mamy tej noweli Leona II jeżeli to była noella Leon TR wydaje ją
  • po grecku nie po łacinie co jest też bardzo ważne on
  • zasłynął który będzie wyciągiem z Kodeksu Justyniana ale po grecku i nową
  • interpretacją w każdym bądź razie wiemy to z pewnego zapisu
  • zd w Rzymie pamiętajmy że Rzym formalnie dalej podlega cesarstwu bizantyjski i tam było napisane że Leon
  • i patriarcha nakazali zdjąć obrazy nie jest napisane jakie i to jest
  • największy problem bowiem Leon zaczyna walczyć z takimi zwyczajami jak brano
  • ikony rodzicz
  • w zeskrobać farbę z ikon rozpuszczać i podawać
  • ludziom i one rzekomo nawracał całowali ikony ludzie palili przed nimi kadzidła potrafili padać na
  • twarz przed nimi i Leon uważa że jest to że jest to
  • nadużycie i to się wkradło później i te klęski Cesarstwa Rzymskiego
  • które się zaczęły wkrótce po śmierci Justyniana które on powstrzymał są
  • spowodowane tym że chrześcijanie nie wiedzieć skąd dopuścili do kultu ikon
  • prawdopodobnie w tym pierwszym etapie on nakazał zdjęcie ikon czyli przedstawień obrazów tych ś
  • świętych co do tego też nie jesteśmy pewni ale prawdopodobnie to była pierwszy pierwszy jego ruch na ten
  • pierwszy ruch patriarcha nawet się zgadza on dopiero po trzech latach
  • kiedy polityka Leona zacznie się nieco bardziej zaostrzać on zacznie zrezygnuje
  • z urzędu na zachodzie tego zwyczaju kultu
  • ikon nie ma Proszę pamiętać zachód jest w większości opanowany przez barbarzyńców w Hiszpanii
  • są praktycznie panują muzułmanie w
  • 1717 roku będzie ta pierwsza Bitwa którą mniej więcej w dzielnicach dzisiejszej
  • rzymski generał pelagiusz potem będzie Karol mł który
  • powstrzyma jedną z takich frakcji muzułmańskich która się wyprawi na
  • kwit tam tego problemu nie ma i papież odmawia Leonowi prawa do tych ikon
  • głównie z tego powodu że nie skonsultować
  • wyraźne oddzielenie się papieża od Cesarstwa Bizantyjskiego oni dalej Leon
  • jest wymieniany w dyptyk Tym niemniej w modlitwach przez papieża Tym niemniej
  • następcy Leona pochodzą z Syrii i z Alek i z Egiptu a więc Ci którzy przywieźli
  • ze sobą święte obrazy zaczynają się coraz bardziej nie zależnie C I w końcu mniej więcej w
  • połowie wieku przestaną prosić o potwierdzenie cza pamiętajmy że biskupa Rzymu
  • zatwierdza cesarz Rzymu Tak się składa rezydował w Nowym Rzymie Leon i izaur czyk
  • zostawia z czasem jego polityka się zaostrza nie jest znowu Jasne na ile
  • on poszedł daleko wiemy natomiast że tą politykę walki
  • zonami wyraźnie podo syy Konstantyn jest tak znienawidzony przez
  • ikon Dul że nad mu specjalny przymiotnik który w dosłownym tłumaczeniu brzmi ten
  • który obsrał się przy chrzcie według legendy już w młodości
  • Konstantyn pi był na tyle był na tyle tak
  • obrzydliwcy wtedy rzekomo zrobił fuu
  • Konstantyn V dalej walczy Proszę pamiętać jeszcze raz może Pokażę tą mapę
  • jeżeli mi się uda ją przywołać Proszę zobaczyć Konstantyn V jest całkiem
  • walczy z dużymi sukcesami ale tutaj nacierają na niego Bułgarzy tutaj nacierają Słowianie coraz bardziej traci
  • panowanie nad Rzym Long bardzi zdobędą Rawen Arabowie nacierają bowiem tutaj
  • pojawi się nowa dynastia Dyn abbasydów oni przyniosą się co prawda do bagdadu
  • ale ta dynastia będzie dużo bardziej dużo bardziej ściśle interpretował islam
  • niż ci w Damaszku i Konstantyn V
  • zwołuje początkowo zaprasza do dyskusji na temat ikon jednym z głównych jego oponentów
  • jest Jan z Damaszku Jan Damaszku jest bardzo ciekawa postać on napisze bardzo
  • długi Trak ku obronie ikon czczenia ikon on będzie też Jednym z pierwszych ludzi
  • którzy polemizuj z islamem i jedną w ramach tych ciekawostek jest to że jeszcze w 700 roku Jan z Damaszku nie
  • wspomina Ani słowem o Koranie jest to jeden z jest to jeden z poszlak dla tych
  • historyków którzy uważają że Koran powstał dużo później niż się przypuszcza a prawdopodobnie nastąpił najwcześniej w
  • połowie wieku jeśli nie później ale to jest tak na marginesie Tym niemniej Jan
  • z Damaszku widzi tą muzułmański i czyli zakaz Oni uważają że
  • czczenie obrazów to jest bałwochwalstwo i co więcej basy zachęcają ludzi do
  • konwersji na islam No i Jan musi bronić i rzeczywiście no drugie przekazanie jest
  • nieubłagane nie będziesz czynił sobie podobizny nie będziesz jej się kłaniał i
  • nie będziesz jej oddawał czci Konstantyn V jest do tej pozycji
  • przekonany i zwołuje w 754 roku Synod w hrei irea to były w
  • kościele to był specjalny pałac w halc donie na ten synod o ile wiemy nie
  • zaproszono ani biskupa Rzymu Ani patriarchów antiochii
  • Aleksandrii Jerozolimie tym bardziej i ten synod nakazuje aby zakazać
  • zaprzestać kultu ikon on wszystkich którzy czczą ikony wszystkie ikony
  • ekskomunik jest uczestniczy w nim 338 biskupów jego zapisy znamy tylko i
  • wyłącznie z kolejnego synodu który syn
  • synod nie jest uznawany za jeden z synodów ekumenicznych No głównie dlatego że został zwołany
  • do na potrzeby tego aby potępić Kult ikon natomiast z tego co wiemy No on
  • powołuje się no bardzo stare świadectwa Euzebiusz Cezarei który wręcz nakazuje w
  • kilku listach zniszczyć próbę podobizny Jezusa praktycznie jak wspominałem do
  • wieku nie żadnych zmianek o tym że chrześcijanie w swoich domach modlitwy
  • mieli jakiekolwiek wyobrażenia Jezusa potem pojawia się przedstawienie Dobrego
  • Pasterza ale ono nie jest identyfikowane z Jezusem i jak oni to uzasadniają z
  • jednej strony drugim przekazaniem a z drugiej strony powołują się ikonoklaści na sobory ekumenicznym mówiąc że nie
  • można przedstawić w sposób skończony tego co jest niesko
  • czyli przedstawiając Chrystusa czy boga lub nie daj Boże Trójcę Świętą w
  • postaci mozaiki czy obrazu tak naprawdę nie jesteśmy Oddzielamy boskość
  • od od od ludzkiej części czyli ponieważ nie
  • jesteśmy w stanie przedstawić Chrystusa jako Boga i człowieka to nie powinniśmy go przedstawiać tylko jako człowieka i
  • co ciekawe ikonoklaści twierdzą że jedynym widzialnym znakiem dla Chrystusa
  • na ziemi jego i boskości i ludzkości jest misterium czyli tajemnica albo
  • sakrament eucharystii To jest jedyny moment w którym widzimy
  • Chrystusa misteri tajemniczo jako i Boga i
  • człowieka no i zaczyna się wielka dyskusja Konstantyn
  • zaczyna rzeczywiście mianować bardzo zaciętych ikonoklastów na funkcję biskupów i na
  • funkcj patriarchów No i z czasem dochodzi do ogromnej konfrontacji
  • pomiędzy nimi bowiem cóż się okazuje walki które Konstantyn toczy
  • wymuszają jak zobaczyliście państwo z rzymskie się skurczyło cała część Jest
  • co roku najeżdża przez Arabów przez bułgarów przez Słowian Zaczyna brakować
  • siły żeby wystawiać armię Zaczyna brakować pieniędzy żeby tą armię utrzymać co więcej coraz stało się wtedy
  • modne żeby arystokraci wstępowali do klasztoru i zabierali ze sobą część
  • swojego majątku klasztory nie są opodatkowane i młodzi zdolni mężczyźni
  • wstępują do klasztorów co więcej w tych klasztorach jest coraz więcej
  • zwolenników ikon bowiem oni utrzymują się z malo z malowania
  • i Konstantyn V w pewnym momencie doprowadza takiej słynnej sytuacji że zbiera mieszkańców Konstantynopola na
  • hipodromie to jest ogromny teatr który był wybudowany No i oczywiście pamiętajmy to jest pewnego rodzaju
  • demokracja pozorowana ale ona mimo wszystko jest ten tłum ryczy Konstantyn
  • pyta ich on odpowiada rytualnie bądź zwycięski auguście zawsze zwyciężaj i
  • Konstantyn wtedy każe paradować w takie ośmieszające
  • scenerii całej masie Opatów i mnichów których żeni z prostytutkami
  • Konstantyn wydaje ogromną wojnę mnichom ma jednego z takich generałów on
  • jest Manuel jemu zwolennicy tytuł smok Manu zdoła
  • zniszczyć w całej na terenie Azji Mniejszej całą masę klasztorów on te
  • dobra konfiskuje konfiskuje dobra pieniężne i to jest wszystko przeznaczany na Armię i żeby to i jeżeli
  • się czyta historię ikonodulia że nie było ikon No niestety
  • wiemy że tak nie do końca było armia zdecydowanie popierała Konstantyna V Jak
  • wyglądały kościoły wtedy No pokażę państwu jest to jeden z takich
  • największych kościołów Jaki jest moment który się zachował i not nigdy nie był
  • zamieniony na meczet i nigdy nie zamieniono tej mozaiki Proszę zobaczyć to jest kościół świętej Ireny Świętego
  • pokoju Hagia Iren w Konstantynopolu i w tle jest Wielki
  • Krzyż to jest też tak wyglądały była ta złota mozaika była w całym kościele były
  • przedstawienia roślinne i zwierzęce jeden ze zwolenników ikon wręcz mówi chciał zamienić kościoły w stajnie i i
  • spichrza a jak to wyglądało chcę Wam pokazać też częściowo
  • bo mamy zdjęcie tego kościół już niestety nie istnieje bowiem został zniszczony w 1921 roku przez Turków Tym
  • niemniej chciałbym państwu pokazać Jeżeli mi się to uda zrobić to był kościół w Nicei to był kościół zaśnięcia
  • Panny już państwu pokazuj nie wiem czy to widzicie jak widzicie jest ikona Matki Boskiej z
  • Dzieciątkiem Ale zobaczcie Ona jest nałożona na tło i widzicie co tutaj było
  • była podobna ikona było przedstawienie Krzyża tylko i wyłącznie
  • Krzyża który tolerowali ikonoklaści z czasem kiedy przegrają
  • ten krzyż usunięto wstawiono w jego miejsce tą
  • mozaikę Matki Boskiej z Dzieciątkiem to był kościół w
  • Nicei który niestety już nie istnieje Konstantyn 5 umiera tron obejmuje jego
  • syn Leon i który stara się No jak gdyby ograniczyć tą wojnę z mnichami le jedak
  • wkrótce umrze bowiem zostanie zamordowany
  • żonę cesarzową Irenę Irena pochodzi z Aten w Atenach mniej więcej w tym czasie
  • zamieniono Koś Partenon w bazylikę Najświętszej Maryi Panny i Irena jest
  • ukrytą
  • ikonodulowie dobrze dopóki nie fakt że dowiedziały
  • się o tym armie armie pochodzące i z Azji Mniejszej a
  • więc z pogranicza muzułmańskiego i one włamują się na ten synod rozpędzają tych
  • zakonników i Irena musi ustąpić Irena ustępuje tymczasowo te armie przynosi w
  • inne miejsca następnie rozbraja i zwołuje kolejny synod i to jest tak
  • zwany drugi Synod w Nicei w 787 a więc pamiętajmy że w Hire była w
  • 754 a w 787 roku synod ten zwołuje cesarzowa
  • Irena do Nicei to jest cezarowa jest niezwykle skomplikowaną i to dość bym
  • powiedział kontrowersyjną postacią między innymi ona każe zabić swojego syna i na tym synodzie w Nicei ona w tym
  • czasie wymieniła patriarchę udają że jest to sy synod
  • ekumeniczny przybyli delegaci z Rzymu ale tylko z rzy oni żądają przywrócenia
  • pozwolenie na Kult obrazów ale z jednocześnie żądają aby patriarchat Konstantynopola oddał pod jurysdykcję
  • Rzymu i Rawen i Sycylię i południowe Włochy tutaj mamy
  • przeciwników kultu ikon którzy są potępieni Zobaczcie tutaj siedzi Cesarz Konstantyn VI i syn Ireny który był
  • małym chłopcem Ireno nie wypada kobiety pokazać podczas sobor
  • Irena z tego co wiemy stała za zasłoną No i tutaj Ojcowie Kościoła postanawiają potępić ten
  • syn generalnie nie jakby to
  • powiedzieć Po pierwsze troszeczkę majstrowanie delegatów wiemy że raczej
  • na pewno nie było żadnych delegatów z Aleksandrii z Jerozolimy Tym niemniej uznano że niby jacyś byli po to żeby był
  • bardziej ekumeniczny I co jest bardzo waż tyko pozwala na Kult ikon ale wręcz
  • nakazuje czcić ikony dotychczas kwestia ikon podcas
  • zona i on uważał że one nie są zakazane ale są dozwolone ten pierwszy
  • patriarcha zasadzie sy
  • ikony No i trzeba coś znaleźć żeby to żeby to uzasadnić bo jak Najgorsze co
  • można wprowadzić to jest tak zwana innowacja i oni źródło pozwolenia
  • na używanie obrazów kościoła uznają na tak ZW się nazywa tak zwane kolekcja
  • kwiatów kolekcja kwiatów trzeba powiedzieć sobie brutal te
  • cała masa świętych cudów na zasadzie jeden świętych słyszał o z biskupów On
  • słyszał o czytał wielokrotnie ofierze Izaaka I go to w ogóle nie poruszyło ale
  • kiedy zobaczył ikonę z ofiarą Abraham ujący Izaka zaczął
  • płakać inna ikona uratowała kogoś inny który
  • dowódca kiedy zniszczył ikonę łupał jej głowę na drugi dzień
  • spadł na niego kamień i mu rozłup czaszkę i tego typu przykłady generalnie
  • jest to wielki zwrot bowiem dotychczas kwestia obrazu w kościele Po pierwsze
  • tak naprawdę do czasu synodów h nie była poruszana i był to raczej folklor
  • oddolny teraz nakazuje wprost mówi że to nie tylko
  • jest opcjonalne że można mieć trzeba mieć i co więcej ikony muszą być nie
  • tylko w kościele ale muszą być na naczyniach liturgicznych na Piśmie Świętym i na strojach liturgicznych
  • Czyli idziemy z jednego ekstrem gdzie nie mamy ani jednej w drugą i tam ma być
  • Chrystus na życiodajny krzyżu tam mają być apostołowie tam ma być teos razem z
  • synem paradoksalnie drugi syn odice nie był
  • bardzo długo uznawany przez Rzym za synod ekumeniczny z prozaicznej
  • przyczyny Otóż proszę państwa on nie zgodził się na to
  • aby po prostu potraktował jako nieistniejące życzenia papieża aby
  • przywrócić mu jurysdykcję Irena zwycięża ZZ
  • pójdziemy trochę dalej ikonoklazm wróci ikonoklazm Wróci na początku VI wieku
  • kiedy na tron wstąpi Michał II am morej czyk on też pochodzi z
  • pogranicza Cesarstwa Bizantyjskiego i państwa Arabskiego Niektórzy mówią że on w młodości był nawet heretykiem on ale w
  • szczególności jego syn Teofil cesarz Teofil
  • pona prześladowania czcicieli ikon po raz kolejny są
  • usunięte między innymi z takiej słynnej bramy nad pałacem cesarskim jest usunięta święta ikona Chrystusa
  • zwycięskiego pantokratora i Teofil jest tym Ostatnim cesarzem który próbuje na
  • kościele w kościołach ograniczyć stosowanie ikon nie tylko on Otóż na
  • zachodzie jeszcze w czasach cesarzowej Ireny na zachodzie nie przyjęto
  • tego postanowienia i na zachodzie uznano że tam też chodziło o problem z
  • tłumaczeniem z grecki na łacinę na zachodzie odrzuceniem nakazu czczenia
  • obrazów zajmuje się taki biskup teod z Orleanu który sam jest uchodźcą z
  • Hiszpanii podbitej przez muzułmanów i on uważa że trzeba znaleźć jakoś tak po środek czyli jest może być obrazy w
  • kościele one nie mogą być czczone Nie wolno przed nimi nie wolno przed nimi
  • palić świec i takich innych rzeczy on stara się wytyczyć taki kurs
  • pośredni kurs pośredni pomiędzy tym co proponowali ikonoklaści a tym co
  • zaproponowało ten drugi synot w Nicei w ten drugi synot w Nicei to był i to
  • zapada podczas tak zwanej rady we Frankfurcie w 794 roku
  • 794 roku ikon jak wspomniałem powrócił za cesarza Teofila po śmierci cesarza
  • Teofila jego wdowa cesarzowa Teodora która podobnie jak cesarzowa
  • Irena ukrywała fakt że była zwolenniczką ikon zgadza się na to aby powrócić do
  • czczenia ikon i ona zwołuje kolejny syn
  • 869 roku tak zwany CW synot konstantynopolitański
  • który ratyfikuje nie tylko Przepraszam bardzo on ratyfikuje
  • gdyby z mocą wsteczną drugi synod WN jako synod ekumeniczny ale
  • także ostatecznie uzna że muszą być w kościele obrazy trzeba czcić i pierwsza
  • niedziela w wielkim poście w kościołach prawosławnych jest uważana za nosi tytuł
  • triumfu ortodoksji niedziela triumfu ortodoksi i to jest to
  • co pomimo tego że kościół na zachodzie i na wschodzie zgodziły się pojednał się i
  • zgodziły się że ikony są dozwolone w kościele na wschodzie te ikony będą
  • będą wymagane one nie są opcjonalne one muszą być w kościele i chciałem tu
  • jeszcze powiedzieć bo chcę mieć dokładną datę w 867 a więc przed samym tym soborem po
  • raz pierwszy jest w Hagi Sofii zrobiona ikona przedstawiająca Matkę Boską z
  • dzieciątkiem i tutaj ją pokazuje to jest ta ikona Haja Sofia w
  • 867 to będzie pierwsza mozaika która przedstawia Chrystusa i Matkę Boską w
  • tej Oczywiście to jest theotokos a więc ta która matkę Boga tam nie matkę
  • zbawiciela i to jest ta która i prawdopodobnie ona zastąpiła jak
  • widzicie tutaj coś bardzo dużego obcięto tutaj widać że tutaj coś było
  • prawdopodobnie tu był identyczny krzyż jak w ha Iren albo jak w tym kościele
  • który już nie istnieje który wam pokazałem wtedy ikony się pojawiają ale nam dzisiaj Haja Sofia i prawosławie
  • kojarzy się z ikonami A to jest wynik tych wszystkich soborów ikonoklastów ikono dulu i to zostało
  • Ostatecznie ratyfikowane w 860 w połowie 9 wieku i wtedy kościoły
  • prawosławne rzeczywiście stają się tymi kościołami Gdzie jest bardzo dużo obrazów gdzie obrazy są niezbędne na
  • zachodzie tego nie ma i ten synod dr i ten Synod w Konstantynopolu nakazują
  • zniszczenie wszystkich pism ikonoklastów w związku z czym one
  • nam się nie zachowały one zachowały nam się albo w odpowiedziach i replikach albo w polemik jak Jana z Damaszku albo
  • co ciekawe w Armenii one zachowały się w niektórych rękopisach armeński bowiem
  • Leo i Zaur czyk Niektórzy twierdzą Jeżeli nie był Arabem to mógł być ormianinem z pochodzenia a z całą
  • pewnością częściowo rodzina była pochodzenia ormiańskiego i on wśród ormia jest dużo
  • lepiej postrzegany niż w Cesarstwie bizantyjskim niż historiografii
  • bizantyjskiej Skąd wzięło się w ogóle właśnie to skojarzenie z Haja Sofia ikon to znaczy
  • dlaczego dlaczego akurat w takiej powszechnej świadomości
  • to gdzieś tam stamtąd pochodzi w zasadzie potem tychon było
  • dużo i wszyscy którzy podróżowali tam do czasu zdobycia Konstantynopola przez
  • Turków 1453 oni pamiętają jakie to piękne mozaiki Były przecież ta piękna
  • mozaika Chrystusa Zbawiciela pantokratora też na górze jest mozaika Jana
  • Chrzciciela i te mozaiki były No przepiękne one szczególnie są za dynastii
  • macedońskiej tam umieszczane ale potem także za dynastii no i w związku z tym nam prawosławie
  • kojarzy się z tym natłokiem ikon a przecież prawosławie ma cały czas z nostalgią Spogląda na hag Sofi w w
  • Istambule jako tą katedrę No przecież to ta świątynia którą przewyższyła świątynię
  • Salomona Tylko znowu mało osób o tym wie że ta pierwsza świątynia nie miała
  • wewnątrz tych takich mozaik jak my je rozumiemy jeżeli chce teraz już niestety nie można bo to znowu meczet ale jeżeli
  • chce może ktoś ma jakieś znajomości na galeriach kobiecych w Sofii tam się
  • zachowały te oryginalne mozaiki z czasów Justyniana Mamy jeszcze jedno takie
  • pytanie już przeczytam Czy nie jest tak że jeśli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze i po prostu malowanie
  • ikon było opłacalne bardz skomplikowane tak
  • się utrzymywały z ikon prawda i z handlu relikwiami z którymi zdecydowanie
  • walczył Konstantyn V Tym niemniej znowu no pamiętajmy że te niektóre ikony były
  • dla ludzi to już nie są Czasy rzymskie w tym samym czasie nastąpiło załamanie
  • Kultury miast w wielu miastach te miasta się skurczyły nie wróciły do dawnej potęgi załamało się szkolnictwo więc
  • rzeczywiście te ikony spełniały rolę takiego obrazka Biblii w obrazkach takiego
  • jeżeli chcemy jak gdyby z tego powodu na zachodzie je dopuszczano i z tymi z tym
  • będzie walczył Jan calwin który mówił że ludzka umysł jest nieskończoną fabryką bałwanków bo rysujemy ładny obrazek i z
  • czasem to się robi cudowny obrazek Matki Boskiej Częstochowskiej który leczy wszystkich i zwolennicy ikon mówili nie
  • nie nie oddając Cześć konom oddamy temu Co ona pokazuje tam c aby na pewno
  • Dlaczego całujecie bierzecie kawałek drewna jako rodziców
  • chrzestnych więc to był element niewątpliwie gospodarczy podobnie
  • element gospodarczy był z walką z ikonami Konstantyn chciał położyć łapę
  • Brzydko mówiąc na skarbie kościelnym i na tym żeby mężczyźni nie oddawali się modlitwom tylko żeby walczyli a w czach
  • kiedy żeby dzie pań to cesarstwo przetrwało
  • cudem jeszcze tutaj przyszło pytanie w kościołach protestanckich niektórych
  • Biblię w nawiasie książka traktuje się jak ikony całuje się ją okadza i tak
  • dalej który kościł protestancki nie wiem takie pytanie
  • przyszło raczej nie raczej nie ja bym powiedział Tak owszem niektórzy
  • protestanci krytykują podejście do Biblii zawsze odczytywanie literalne i upieram
  • się że to co jest w Biblii napisane co my rozumiemy jako literalna co zupełnie inaczej rozumiano literalnie w czasach
  • kalwina i wcześniejszych i i na tej zasadzie próbujemy udowodnić że świat powstał 6000 lat temu a dinozaury nie weszły na
  • arkę bo były za duże No i podobnie jednorożec prawda więc to nazywamy
  • bibliolab zbawia a nie Jezus Chrystus natomiast okazanie to raczej Jest taki
  • zwyczaj w kościel
  • anglokursy luteranów że na przykład wprowadza się
  • Biblię pośrodku i czyta ewangelię pośrodku owszem ale to ma uzmysłowić nam
  • że Chrystus stał się jednym z nas i żył pośrodku nas więc ta Ewangelia ma do nas
  • docierać z samego środka czy to zawsze się udaje czy nie Nie
  • Natomiast generalnie jedyni protestanci o których ja wiem że tak mogli traktować Biblię to są wysoko
  • kościelni anglikanie którym wydaje się że są rzymskimi katolikami wiesz ale może
  • chodzić też o te kościoły takie stosunkowo nowe charyzmatyczne nawet nie
  • te tradycyjne charyzmatyczne tylko z tych takich powiedzmy nowszych fal gdzie
  • rzeczywiście różne rzeczy się robi O na przykład może
  • nie tyle o okadzaniu co gdzieś tam jakichś formach namaszczania Biblii
  • po słyszałam tak bardziej wzorowanie się na
  • tradycji rzymskiej prawda bo nawet Zauważcie że w kościele prawosławnym tak
  • takiej rewerencji do Biblii jako takiej nie ma rewerencja do księgi Biblii jest na
  • tej zasadzie bo zgodnie kanonami kościoła synodu drugiego w
  • Nicei Biblia musi zawierać ikonę życiodajnego Krzyża theotokos i przynajmniej paru
  • świętych jest w ogóle niezwykle ciekawe bo w ogóle sam temat tego
  • sporu między osobami zaczy się nurtami które
  • uznają obrazy i nie uznają spór w sumie funkcjonuje do
  • dzisiaj się na niego natykamy czasami szczególnie w takich dyskusjach
  • na forach internetowych No to wręcz takie groteskowe formy przybiera
  • natomiast no to też jest bardzo ciekawe jak spojrzymy też na to wszystko z perspektywy czasu No bo z jednej strony
  • nawet uważając będąc po stronie tej która uważa że takie wszelkie tego typu
  • przedstawienia w charakterze świętych obrazów tak zwanych No gdzieś tam nam nie Leżą No
  • to z drugiej strony jak patrzymy na to ogromne b bogate dziedzictwo
  • kulturowe które nam pokazuje Nie tylko powiedzmy sceny stricte religijne ale
  • przy tej okazji całą masę informac
  • postrzegali na przykład pewne prawdy wiary ale też Jak żyli i jak się do
  • różnych rzeczy odnosili No to trudno tutaj bardzo jednoznacznie
  • jest powied w takim nurcie tym interdyscyplinarnym wypowiedzieć się po
  • jednej czy po drugiej stronie możemy z perspektywy powiedzmy naszej doktryny
  • jeżeli taką mamy stwierdzić rzeczywiście czczenie obrazów jest
  • [Muzyka] niefajne natomiast natomiast na przykład no ja
  • sobie trudno mi sobie wyobrazić historię sztuki bez bardzo
  • wielu dzieł o charakterze stri religijnych które przez wiele lat na przykład wisiały w
  • kościołach też kwestia różnego rodzaju wrażliwości Ja może zrobię tutaj
  • na sekundę in pytanie ale w międzyczasie spróbuję zobaczyć więc znowu pytanie jest po co
  • są prawda te te obrazy czy one Czemu one służą i czy one są skuteczne tym czy
  • służą No i Niektórzy będą mówili że no one mimo wszystko no nie mogą przeszkadzać No proszę Zobaczcie za mną
  • się schowam to to jest wewnętrze kościoła w nowej Anglii jest tu pewnego rodzaju piękno prostoty i znowu przecież
  • pamiętajmy że remant był prawda reformowany Trans
  • akurat był ale cała masa malarzy niderlandzkich byli reformowani i oni
  • malowali obraz o tematyce religijnej ale nie do kościoła prawda No i tutaj mamy
  • Zauważcie ten spór się toczy bardzo długo bo on się on się części on musiał
  • wybuchnąć z tego powodu kiedy No religia stała się religią masową bo początkowo rzeczywiście
  • przystąpienie do chrześcijaństwa oznaczało odrzucenia wyobrażeń Boga Słuchaj a jeszcze takie pytanie dlatego
  • że w gruncie rzeczy mamy bardzo podobną sytuację jeżeli chodzi o właśnie o
  • odrzucenie wyobrażeń tylko troszeczkę dalej posunięta w islamie prawda
  • tam w zasadzie malarstwo figuratywne to w ogóle Jeżeli nawet istnieje to jako
  • jakaś taka rzadkość wynaturzenie wręcz zwłaszcza zwłaszcza o tym charakterze
  • sakralnym natomiast No dlatego pojawia się cała masa tych wszystkich
  • wyobrażeń na przykład roślinnych niesamowicie rozbudowanych i tak dalej No i właśnie taka nie wiem czy
  • Zastanawiałeś się kiedyś nad podobieństw różnicami właśnie
  • między cała masa historyków jak gdyby mówi prawda zwraca uwagę że ten konflikt
  • wybucha wtedy kiedy Kiedy pojawia się islam islam
  • początkowo też nie był aż taki
  • restrykcyjny przedstawię państwu teraz to jest perskie Persja wi szyici mają
  • mniejszy problem przedstawi obrazów ale to jest proszę Mahomet
  • który tutaj jest Abraham Mojżesz i Jezus i prowadzi ich Mahomet to jest jeszcze z
  • 15 wieku w X wieku rzeczywiście mahom przestanie być przedstawiany w ten
  • sposób jego twarz zacznie być formie będzie albo bez twarzy albo
  • będzie za za tak zwaną zasłoną Jak pamiętacie pierwszy film o mahomecie w którym który
  • nakręcono w Hollywood Mahomet nie jest przedstawiony No bo wtedy już szczególnie pod wpływem
  • łów Oni są niezwykle pod tym względem Surowi restrykcyjni i
  • ahistoryczny trzeba to sobie brutal nie powiedzieć czego oni nie chcą słyszeć ale no Mahomet Był przedstawiony ten
  • film o mahomecie Był przedstawiony przez jego oczy i co więcej i to i tak wzbudziło w Arabii Saudyjskiej i w
  • innych krajach szok ale tak samo było widać że on oczy miał niby twarz miał częściowo zasłonięta w ten sposób
  • starano się tą taką współczesną wrażliwość muzułmanów uszanować ale znowu mamy początkowo
  • przedstawianie także w Syrii czy czegoś takiego nie było i tak samo jak kiedyś
  • mówiliśmy o tym że chrześcijaństwo ma duży ruch monastyczny podczas gdy judaizm Nie no to wynika też częściowo
  • że judaizm reagował na chrześcijaństwo chrześcijaństwo na judaizm na zasad postawy się wyostrzają jakby w kontakcie
  • Absolutnie tak tak tak okazik będziemy chyba kontynuować te nasze wycieczki po soborach jeszcze
  • chyba no dobrze Czyli co musimy mieć konstancję baz No dobr te pierwsze sobory które No gdzieś
  • tam ukształtowały kościół tak na których
  • wszyscy bazują zainteresowani to nie ma problemu
  • oczywiście bę Będziemy na pewno kontynuować jeżeli chodzi o dzisiaj to
  • bardzo bardzo tobie dziękuję i państwu również do zobaczenia do
  • zobaczenia i
Pobierz transkrypcję (TXT)