Jak kształtowała się doktryna Kościoła? Historia pierwszych soborów, cz. III
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Jak kształtowała się doktryna Kościoła? Historia pierwszych soborów, cz. III | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19:00 rozpoczynamy wst online a
- konkretnie rozpoczynamy kolejną część naszej wędrówki przez sobory jest z nami
- dot który w tej wędrówce
- prowadzi No i jesteśmy bardzo ciekawi co dalej się będzie działo raczej co się
- działo i jakie były tego przyczyny Witam cię serdecznie Kazimierz nie
- przedłużając zapraszam i
- zaczynamy dzie
- jako formie wprowadzenia co też się działo więc proszę państwa sytuacja będzie dzisiaj
- bardzo dynamiczna Jak to się ładnie w tej chwili mówi jeżeli pamiętacie pierwsze sobory były zwoływane głównie
- po to aby decydować określić Kim jest
- Chrystus dokładnie w miarę dokładnie pamiętacie Pierwszy soborów był zwołany
- z tego powodu gdyż ksiądz dzisiejszym Egipcie ariusz zakwestionował jego boskość
- kolejne sobory na zasadzie czasami reakcji i kontrakcji
- próbowały to kim jest Chrystus doprecyzować w końcu kończąc tak zwanym
- soborem wyznaniem wiary nicejsko-konstantynopolitański kół
- opisanie Chrystusa jako w pełni Boga w pełni człowieka pamiętacie to słychać
- nawet po polsku to Zresztą bardzo ładnie przetłumaczone bóg z Boga światłość ze światłości Bóg prawdziwy z Boga
- prawdziwego Zrodzony A ni stworzony współistotny ojcu A przez niego wszystko
- się stało on to dla nas ludzi dla naszego zbawienia zstąpił z nieba za
- sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi dziewicy i stał się człowiekiem
- i potem była kontrowersja odnośnie ducha świętego który ojca No i łacinnicy
- dodadzą i syna pochodzi Który z ojcem i synem wspólnie odbierał wielbienie i
- chwałę który mówił przez [Muzyka] proroków i to byłby taki pierwszy
- kontekst a więc mamy generalnie opisaną sytuację teologiczną tego kim jest
- Jezus Jaki jest jego stosunek do ojca Jaki jest stosunek Ducha Świętego do ojca i do syna Pamiętajcie że jest to
- użyto określenie pochodzi on nie Duch święty nie jest
- Zrodzony i Jak pamiętacie jeden z ojców kościoła Powiedział jaka jest różnica
- pomiędzy Zrodzony bycie Zrodzony a pochodzeniem to zostawia tajemnicy
- Świętej Trójcy czyli ten stosunek między Duchem Świętym a dwoma osobami Trójcę
- ojcem i synem jest nieco inny niż pomiędzy synem i ojcem po prostu używamy
- innego określenia Później pojawi się takie ładne określenie na Trójcę Świętą taki
- taniec peres prawda że Oni tańczą ta trójka ojciec syn i duch święty tańczą
- ze sobą wspólnie sobie ustępując w miłości i Robiąc dla siebie dobrowolne
- miejsce każdy z nich każdy jeden z nich sobie w ten sposób ustępuje więc
- wydawałoby się to wszystko rozwiązało No ale okazuje się że nie i
- chciałbym zacząć zanim przejdziemy jest nieco dłuższy wstęp ale mam nadzieję że mi to wybaczycie bo chciałbym wam
- pokazać jak wyglądał świat bizantyjski mniej więcej kiedy to wszystko się
- załamało w tej chwili spróbuję państwu
- udostępnić momencik spróbuję państwu udostępnić taką mapę to jest mapa która
- pokazuje czerwoną linią jest zaznaczone państwo Bizantyjskie w okresie
- największego rozkwitu za Justyniana za tego wielkiego cesarza Justyniana więc
- proszę zobaczyć on obejmuje i Włochy udało mu się ogromnym kosztem podbić Włochy udało mu się odbić Północną
- Afrykę osadzić się nawet w południowej Hiszpanii no i pamiętajmy że Justynian
- buduje ten wielki kościół Hagia Sofia świętej mądrości albo
- bardzo ważne o tym Za chwilę będziemy mówić w Konstantynopolu K wchodzi do tej świątyni podobno miał z krzyknąć
- salomonie prześcignął ciebie mało osób jednak wie o tym że ta
- świątynia w czasie kiedy była wybudowana przez Justyniana w świątyni tej były
- piękne mozaiki był pozłacane posrebrzane ale mozaiki przedstawi tylko i w
- tylko i wyłącznie motywy roślinne i roślinne zwierzęce i także
- geometryczne Sofia początkowo nie miała żadnych przedstawień ani Boga ani Matki
- Boskiej theotokos o tym już mówiliśmy wcześniej formie wizualnej i dlaczego to
- jest takież państwo pamięci na poku wieku
- letnią walką Cesarstwo Bizantyjskie i Imperium perskie
- spada takie Plemię które nazywają się Arabowie i oni wyznają początkowo coś co
- uchodzi za jakąś dziwną formę herezji chrześcijańskiej islam wspominałem o jakimś proroku mahomecie i z do 711 roku
- i chcę Państwu też za momencik t mapę pokazać drugą
- 11 roku uda im się w zasadzie podbić praktycznie większość basenu Morza
- Śródziemnego i już to państwu pokazuję więc około roku
- 700 Cesarstwo Bizantyjskie kurczy się proszę zobaczyć z jednej strony Arabowie
- podbijają całą syrię cały Egipt całe wybrzeże północnej Afryki oni docierają
- do Hiszpanii prawie że do Zatoki
- tutaj oni docierają Bizancjum traci bowiem tutaj
- na jadą longobardowie którzy są arianami to jest ostatnia grupa arian Bizancjum
- skurczy się do rawenny do Rzymu do Sycylii a tutaj pod wpływem
- awarów przełamują się Słowianie Słowianie i Bułgarzy i proszę państwa
- Słowianie dotrą pod same Ateny oni będą parę razy oblegać Ateny im się ich nie
- uda podbić ale w tym pone będą plemiona które będą mówiły po słowiańsku jeszcze
- 400 500 lat później one będą jeszcze wspominane że mówią po słowiańsku Proszę
- zobaczyć jak ogromnie to cesarstwo się kurczy ten okres cieniowany to jest okres regiony które regularnie
- napadają wojska muzułmańskie i tak zwana pustyn
- masa dlaczego to jest ważne bowiem ze wszystkich tych regionów ucieka cała
- masa uchodźców chrześcijan uciekają arystokraci oni uciekają do Konstantynopola uciekają klerycy z ziemi
- świętej do Rzymu i z Syrii przez prawie 100 lat papieżami są albo uchodźcy z
- Syrii z Palestyny albo dzieci uchodźców z Syrii i z Palestyny oraz także z
- Afryki Północnej oni uciekają i kiedy ta Elita opuszcza bardzo często
- zabiera ze sobą zabiera ze sobą pewnego rodzaju
- obrazy święte obrazy relikwie świętych które nie chcą żeby wpadły w ręk
- muzułmanów przy czym pamiętajmy przez pierzy wiek muzułmanie nie są początkowo wcale zainteresowani
- nawracaniu bo chrześcijanie i Żydzi innowiercy płacą dodatkowe podatki
- więc im więcej muzułmanów tym mniejsze wpływy z dodatkowego podatku im to się nie podoba więc przez pierwsze 100 lat
- dalej językiem kancelarii jest język grecki w Egipcie jest język grecki w
- Palestynie jest to język syriacki co więcej ludzie cały czas nie wiedzą kim są ci muzułmanie jedno co wiemy że
- muzułmanie początkowo pojawiają pewnego rodzaju powściągliwość powołując się też na drugie przekazanie
- przedstawiani proroka Mahometa ale okazuje się że też mamy jedną monetę która jest wybita z prorokiem Moma więc
- to jest bardzo skomplikowane początkowo muzułmanie nie mają problemów z przedstawianiem ludźmi Tylko Mahomet
- jest zawsze zasłonięty zasłoną albo nie przedstawia się jego twarzy i oni i
- rzeczywiście wygląda na to że te ich meczety są nieco bardziej
- jeżeli chodzi o dekoracje ale proszę pamiętać że tak jak mówię w
- Sofii generalnie nie ma obrazów nie ma tych przedstawień gdzie
- one się pojawiają pierwsze pojawiły się w rawennie gdzie chodziło o to żeby tam gdzie cesarza nie ma Jest to egzarchat
- rawenny w rawennie chodziło o to żeby majestat cesarza pokazać za pomocą ikon
- ale znowu Jeżeli chodzi o przedstawienie Jezusa przedstawienie Jezusa początkowo są bardzo powściągliwe Jest ich bardzo
- mało co więcej jeszcze ludzie pamiętają że było coś takiego
- jak Synod w elwirze Synod w elwirze to jest w dzisiejszej Hiszpanii on był zwołany
- wydaje nam się w roku 305 306 czyli zaraz za
- tym chwilka przed zanim chrześcijaństwo stało się religią państwową i w 305 306
- roku Synod w elwirze zakazuje chrześcijanom umieszczać
- obrazów w kościele wręcz mówi
- że nie można umieszczać idoli czyli bałwanków i
- obrazów w kościele nie wolno im się kłaniać na ten to jest rok 305 306 Czyli
- jeszcze w 305 i w 306 roku co do zasady nie było przedstawień w kościele wiemy
- to także z innych źródeł z czasem one się pojawiają pod
- koniec czwartego ale w zasadzie w 5 wieku i w VI wieku kiedy cała masa pogan
- przechodzi na chrześcijaństwo im już nie wystarczają tylko i wyłącznie początkowo symbole Jezusa typu
- ryba chcą zobaczyć więcej i zaczynają się pojawiać głównie na prowincjach
- przedstawienia Jezusa przy czym znowu ich jest bardzo mało z czasem zaczynają
- się pojawiać przedstawienia lokalnych świętych i takim momentem
- kulminacyjnym którym jest będzie to i chcę to państwu pokazać to jest rok
- 695 kiedy cesarz
- na odwrocie swojego złotego Solidus po raz pierwszy przedstawia Chrystusa jako
- pantokratora i tutaj widzimy ten ten Rewers Chrystus jako pantokrator Proszę
- zobaczyć ma dwa palce złączone na dwie natury TR Trójcę Świętą to takie słynne
- władca świata w tle jest krzyż ale jest to pierwsze przedstawi
- w Bizancjum figury Chrystusa co więcej na początku wieku jeden z następców
- Justyniana Leon iczy ia to jest dzisiejsza cylicja bym powiedział na granicy między libanem a Turcją Leon i
- Zaur czyk udaje mu się
- powstrzymać dwuletnie oblężenie Konstantynopola przez
- Arab ur czyk próbuje co uważane było za cudem jednym
- z tych cudów było to że podobno święte przedstawienie Matki Boskiej z
- dzieckiem uratowało Konstantynopol czy tak było czy nie tego
- nie wiemy wiemy natomiast że mniej więcej 10 lat później w Bizancjum i w ogóle cały świat
- nawiedza kilka katastrof klimatycznych w tym ogromny wybuch na wulkanie w Krecie
- i ogromne trzęsienie ziemi które dało się odczuć w Konstantynopolu i które
- rzekomo miało trwać cały dzień Prawdopodobnie to były wstrząsy i potem
- te tak zwane after shocks i w tamtych czasach traktowano tą sytuację że Bóg
- chce nam coś przez to powiedzieć jednym z tych rzeczy które chce nam przez to powiedzieć jest Leon który zaczyna się
- rozglądać i w tym samym czasie kiedy Leon on pochodzi z pogranicza tego
- Arabskiego On prawdopodobnie być może nawet jest pochodzenia arabskiego wiemy że mówił dobrze po arabsku Leon jest
- władcą któremu się bardzo powodzi w walce pierwszym od bardzo długiego okresu
- czasu i Leon Obserwuje co się dzieje w państwie muzułmańskim a w państwie
- muzułmańskim następuje odwrócenie Otóż upada
- dynastia ulmów ta pierwsza dynastia i ostatni kalifowie
- nakazują zniszczyć wszystkie reprezentacje Chrystusa oraz
- wszystkie krzyże na kościołach ile tych reprezentacji było tego nie do końca wiemy natomiast wiemy
- że znów te prześladowania sprawiają to iż do Konstantynopola napływa kolejna
- masa uchodźców z terenów Syrii i terenów Aleksandrii
- święte obrazy i relikwie i
- 726 roku po krótkiej konsultacji z ówczesnym patriarch w Konstantynopolu
- Leon izaur czyk Leon i nakazuje usunąć i
- to nie jest jasne nakazuje usunąć niektóre obrazy z kościołów Dlaczego to nie jest
- jasne koc ikonoklast ten spór ikonoklaści
- przegrają i w zasadzie wszystkie ich Pisma zostaną zniszczone niezwykle
- skrupulatnie i opisy tych wydarzeń znamy tylko i wyłącznie przez pryzmat prawie
- wyłącznie przepraszam przez pryzmat frakcji która zwyciężyła a więc frakcji
- [Muzyka] ikonodrama ich źródła zniknęły między
- innymi nie mamy tej noweli Leona II jeżeli to była noella Leon TR wydaje ją
- po grecku nie po łacinie co jest też bardzo ważne on
- zasłynął który będzie wyciągiem z Kodeksu Justyniana ale po grecku i nową
- interpretacją w każdym bądź razie wiemy to z pewnego zapisu
- zd w Rzymie pamiętajmy że Rzym formalnie dalej podlega cesarstwu bizantyjski i tam było napisane że Leon
- i patriarcha nakazali zdjąć obrazy nie jest napisane jakie i to jest
- największy problem bowiem Leon zaczyna walczyć z takimi zwyczajami jak brano
- ikony rodzicz
- w zeskrobać farbę z ikon rozpuszczać i podawać
- ludziom i one rzekomo nawracał całowali ikony ludzie palili przed nimi kadzidła potrafili padać na
- twarz przed nimi i Leon uważa że jest to że jest to
- nadużycie i to się wkradło później i te klęski Cesarstwa Rzymskiego
- które się zaczęły wkrótce po śmierci Justyniana które on powstrzymał są
- spowodowane tym że chrześcijanie nie wiedzieć skąd dopuścili do kultu ikon
- prawdopodobnie w tym pierwszym etapie on nakazał zdjęcie ikon czyli przedstawień obrazów tych ś
- świętych co do tego też nie jesteśmy pewni ale prawdopodobnie to była pierwszy pierwszy jego ruch na ten
- pierwszy ruch patriarcha nawet się zgadza on dopiero po trzech latach
- kiedy polityka Leona zacznie się nieco bardziej zaostrzać on zacznie zrezygnuje
- z urzędu na zachodzie tego zwyczaju kultu
- ikon nie ma Proszę pamiętać zachód jest w większości opanowany przez barbarzyńców w Hiszpanii
- są praktycznie panują muzułmanie w
- 1717 roku będzie ta pierwsza Bitwa którą mniej więcej w dzielnicach dzisiejszej
- rzymski generał pelagiusz potem będzie Karol mł który
- powstrzyma jedną z takich frakcji muzułmańskich która się wyprawi na
- kwit tam tego problemu nie ma i papież odmawia Leonowi prawa do tych ikon
- głównie z tego powodu że nie skonsultować
- wyraźne oddzielenie się papieża od Cesarstwa Bizantyjskiego oni dalej Leon
- jest wymieniany w dyptyk Tym niemniej w modlitwach przez papieża Tym niemniej
- następcy Leona pochodzą z Syrii i z Alek i z Egiptu a więc Ci którzy przywieźli
- ze sobą święte obrazy zaczynają się coraz bardziej nie zależnie C I w końcu mniej więcej w
- połowie wieku przestaną prosić o potwierdzenie cza pamiętajmy że biskupa Rzymu
- zatwierdza cesarz Rzymu Tak się składa rezydował w Nowym Rzymie Leon i izaur czyk
- zostawia z czasem jego polityka się zaostrza nie jest znowu Jasne na ile
- on poszedł daleko wiemy natomiast że tą politykę walki
- zonami wyraźnie podo syy Konstantyn jest tak znienawidzony przez
- ikon Dul że nad mu specjalny przymiotnik który w dosłownym tłumaczeniu brzmi ten
- który obsrał się przy chrzcie według legendy już w młodości
- Konstantyn pi był na tyle był na tyle tak
- obrzydliwcy wtedy rzekomo zrobił fuu
- Konstantyn V dalej walczy Proszę pamiętać jeszcze raz może Pokażę tą mapę
- jeżeli mi się uda ją przywołać Proszę zobaczyć Konstantyn V jest całkiem
- walczy z dużymi sukcesami ale tutaj nacierają na niego Bułgarzy tutaj nacierają Słowianie coraz bardziej traci
- panowanie nad Rzym Long bardzi zdobędą Rawen Arabowie nacierają bowiem tutaj
- pojawi się nowa dynastia Dyn abbasydów oni przyniosą się co prawda do bagdadu
- ale ta dynastia będzie dużo bardziej dużo bardziej ściśle interpretował islam
- niż ci w Damaszku i Konstantyn V
- zwołuje początkowo zaprasza do dyskusji na temat ikon jednym z głównych jego oponentów
- jest Jan z Damaszku Jan Damaszku jest bardzo ciekawa postać on napisze bardzo
- długi Trak ku obronie ikon czczenia ikon on będzie też Jednym z pierwszych ludzi
- którzy polemizuj z islamem i jedną w ramach tych ciekawostek jest to że jeszcze w 700 roku Jan z Damaszku nie
- wspomina Ani słowem o Koranie jest to jeden z jest to jeden z poszlak dla tych
- historyków którzy uważają że Koran powstał dużo później niż się przypuszcza a prawdopodobnie nastąpił najwcześniej w
- połowie wieku jeśli nie później ale to jest tak na marginesie Tym niemniej Jan
- z Damaszku widzi tą muzułmański i czyli zakaz Oni uważają że
- czczenie obrazów to jest bałwochwalstwo i co więcej basy zachęcają ludzi do
- konwersji na islam No i Jan musi bronić i rzeczywiście no drugie przekazanie jest
- nieubłagane nie będziesz czynił sobie podobizny nie będziesz jej się kłaniał i
- nie będziesz jej oddawał czci Konstantyn V jest do tej pozycji
- przekonany i zwołuje w 754 roku Synod w hrei irea to były w
- kościele to był specjalny pałac w halc donie na ten synod o ile wiemy nie
- zaproszono ani biskupa Rzymu Ani patriarchów antiochii
- Aleksandrii Jerozolimie tym bardziej i ten synod nakazuje aby zakazać
- zaprzestać kultu ikon on wszystkich którzy czczą ikony wszystkie ikony
- ekskomunik jest uczestniczy w nim 338 biskupów jego zapisy znamy tylko i
- wyłącznie z kolejnego synodu który syn
- synod nie jest uznawany za jeden z synodów ekumenicznych No głównie dlatego że został zwołany
- do na potrzeby tego aby potępić Kult ikon natomiast z tego co wiemy No on
- powołuje się no bardzo stare świadectwa Euzebiusz Cezarei który wręcz nakazuje w
- kilku listach zniszczyć próbę podobizny Jezusa praktycznie jak wspominałem do
- wieku nie żadnych zmianek o tym że chrześcijanie w swoich domach modlitwy
- mieli jakiekolwiek wyobrażenia Jezusa potem pojawia się przedstawienie Dobrego
- Pasterza ale ono nie jest identyfikowane z Jezusem i jak oni to uzasadniają z
- jednej strony drugim przekazaniem a z drugiej strony powołują się ikonoklaści na sobory ekumenicznym mówiąc że nie
- można przedstawić w sposób skończony tego co jest niesko
- czyli przedstawiając Chrystusa czy boga lub nie daj Boże Trójcę Świętą w
- postaci mozaiki czy obrazu tak naprawdę nie jesteśmy Oddzielamy boskość
- od od od ludzkiej części czyli ponieważ nie
- jesteśmy w stanie przedstawić Chrystusa jako Boga i człowieka to nie powinniśmy go przedstawiać tylko jako człowieka i
- co ciekawe ikonoklaści twierdzą że jedynym widzialnym znakiem dla Chrystusa
- na ziemi jego i boskości i ludzkości jest misterium czyli tajemnica albo
- sakrament eucharystii To jest jedyny moment w którym widzimy
- Chrystusa misteri tajemniczo jako i Boga i
- człowieka no i zaczyna się wielka dyskusja Konstantyn
- zaczyna rzeczywiście mianować bardzo zaciętych ikonoklastów na funkcję biskupów i na
- funkcj patriarchów No i z czasem dochodzi do ogromnej konfrontacji
- pomiędzy nimi bowiem cóż się okazuje walki które Konstantyn toczy
- wymuszają jak zobaczyliście państwo z rzymskie się skurczyło cała część Jest
- co roku najeżdża przez Arabów przez bułgarów przez Słowian Zaczyna brakować
- siły żeby wystawiać armię Zaczyna brakować pieniędzy żeby tą armię utrzymać co więcej coraz stało się wtedy
- modne żeby arystokraci wstępowali do klasztoru i zabierali ze sobą część
- swojego majątku klasztory nie są opodatkowane i młodzi zdolni mężczyźni
- wstępują do klasztorów co więcej w tych klasztorach jest coraz więcej
- zwolenników ikon bowiem oni utrzymują się z malo z malowania
- i Konstantyn V w pewnym momencie doprowadza takiej słynnej sytuacji że zbiera mieszkańców Konstantynopola na
- hipodromie to jest ogromny teatr który był wybudowany No i oczywiście pamiętajmy to jest pewnego rodzaju
- demokracja pozorowana ale ona mimo wszystko jest ten tłum ryczy Konstantyn
- pyta ich on odpowiada rytualnie bądź zwycięski auguście zawsze zwyciężaj i
- Konstantyn wtedy każe paradować w takie ośmieszające
- scenerii całej masie Opatów i mnichów których żeni z prostytutkami
- Konstantyn wydaje ogromną wojnę mnichom ma jednego z takich generałów on
- jest Manuel jemu zwolennicy tytuł smok Manu zdoła
- zniszczyć w całej na terenie Azji Mniejszej całą masę klasztorów on te
- dobra konfiskuje konfiskuje dobra pieniężne i to jest wszystko przeznaczany na Armię i żeby to i jeżeli
- się czyta historię ikonodulia że nie było ikon No niestety
- wiemy że tak nie do końca było armia zdecydowanie popierała Konstantyna V Jak
- wyglądały kościoły wtedy No pokażę państwu jest to jeden z takich
- największych kościołów Jaki jest moment który się zachował i not nigdy nie był
- zamieniony na meczet i nigdy nie zamieniono tej mozaiki Proszę zobaczyć to jest kościół świętej Ireny Świętego
- pokoju Hagia Iren w Konstantynopolu i w tle jest Wielki
- Krzyż to jest też tak wyglądały była ta złota mozaika była w całym kościele były
- przedstawienia roślinne i zwierzęce jeden ze zwolenników ikon wręcz mówi chciał zamienić kościoły w stajnie i i
- spichrza a jak to wyglądało chcę Wam pokazać też częściowo
- bo mamy zdjęcie tego kościół już niestety nie istnieje bowiem został zniszczony w 1921 roku przez Turków Tym
- niemniej chciałbym państwu pokazać Jeżeli mi się to uda zrobić to był kościół w Nicei to był kościół zaśnięcia
- Panny już państwu pokazuj nie wiem czy to widzicie jak widzicie jest ikona Matki Boskiej z
- Dzieciątkiem Ale zobaczcie Ona jest nałożona na tło i widzicie co tutaj było
- była podobna ikona było przedstawienie Krzyża tylko i wyłącznie
- Krzyża który tolerowali ikonoklaści z czasem kiedy przegrają
- ten krzyż usunięto wstawiono w jego miejsce tą
- mozaikę Matki Boskiej z Dzieciątkiem to był kościół w
- Nicei który niestety już nie istnieje Konstantyn 5 umiera tron obejmuje jego
- syn Leon i który stara się No jak gdyby ograniczyć tą wojnę z mnichami le jedak
- wkrótce umrze bowiem zostanie zamordowany
- żonę cesarzową Irenę Irena pochodzi z Aten w Atenach mniej więcej w tym czasie
- zamieniono Koś Partenon w bazylikę Najświętszej Maryi Panny i Irena jest
- ukrytą
- ikonodulowie dobrze dopóki nie fakt że dowiedziały
- się o tym armie armie pochodzące i z Azji Mniejszej a
- więc z pogranicza muzułmańskiego i one włamują się na ten synod rozpędzają tych
- zakonników i Irena musi ustąpić Irena ustępuje tymczasowo te armie przynosi w
- inne miejsca następnie rozbraja i zwołuje kolejny synod i to jest tak
- zwany drugi Synod w Nicei w 787 a więc pamiętajmy że w Hire była w
- 754 a w 787 roku synod ten zwołuje cesarzowa
- Irena do Nicei to jest cezarowa jest niezwykle skomplikowaną i to dość bym
- powiedział kontrowersyjną postacią między innymi ona każe zabić swojego syna i na tym synodzie w Nicei ona w tym
- czasie wymieniła patriarchę udają że jest to sy synod
- ekumeniczny przybyli delegaci z Rzymu ale tylko z rzy oni żądają przywrócenia
- pozwolenie na Kult obrazów ale z jednocześnie żądają aby patriarchat Konstantynopola oddał pod jurysdykcję
- Rzymu i Rawen i Sycylię i południowe Włochy tutaj mamy
- przeciwników kultu ikon którzy są potępieni Zobaczcie tutaj siedzi Cesarz Konstantyn VI i syn Ireny który był
- małym chłopcem Ireno nie wypada kobiety pokazać podczas sobor
- Irena z tego co wiemy stała za zasłoną No i tutaj Ojcowie Kościoła postanawiają potępić ten
- syn generalnie nie jakby to
- powiedzieć Po pierwsze troszeczkę majstrowanie delegatów wiemy że raczej
- na pewno nie było żadnych delegatów z Aleksandrii z Jerozolimy Tym niemniej uznano że niby jacyś byli po to żeby był
- bardziej ekumeniczny I co jest bardzo waż tyko pozwala na Kult ikon ale wręcz
- nakazuje czcić ikony dotychczas kwestia ikon podcas
- zona i on uważał że one nie są zakazane ale są dozwolone ten pierwszy
- patriarcha zasadzie sy
- ikony No i trzeba coś znaleźć żeby to żeby to uzasadnić bo jak Najgorsze co
- można wprowadzić to jest tak zwana innowacja i oni źródło pozwolenia
- na używanie obrazów kościoła uznają na tak ZW się nazywa tak zwane kolekcja
- kwiatów kolekcja kwiatów trzeba powiedzieć sobie brutal te
- cała masa świętych cudów na zasadzie jeden świętych słyszał o z biskupów On
- słyszał o czytał wielokrotnie ofierze Izaaka I go to w ogóle nie poruszyło ale
- kiedy zobaczył ikonę z ofiarą Abraham ujący Izaka zaczął
- płakać inna ikona uratowała kogoś inny który
- dowódca kiedy zniszczył ikonę łupał jej głowę na drugi dzień
- spadł na niego kamień i mu rozłup czaszkę i tego typu przykłady generalnie
- jest to wielki zwrot bowiem dotychczas kwestia obrazu w kościele Po pierwsze
- tak naprawdę do czasu synodów h nie była poruszana i był to raczej folklor
- oddolny teraz nakazuje wprost mówi że to nie tylko
- jest opcjonalne że można mieć trzeba mieć i co więcej ikony muszą być nie
- tylko w kościele ale muszą być na naczyniach liturgicznych na Piśmie Świętym i na strojach liturgicznych
- Czyli idziemy z jednego ekstrem gdzie nie mamy ani jednej w drugą i tam ma być
- Chrystus na życiodajny krzyżu tam mają być apostołowie tam ma być teos razem z
- synem paradoksalnie drugi syn odice nie był
- bardzo długo uznawany przez Rzym za synod ekumeniczny z prozaicznej
- przyczyny Otóż proszę państwa on nie zgodził się na to
- aby po prostu potraktował jako nieistniejące życzenia papieża aby
- przywrócić mu jurysdykcję Irena zwycięża ZZ
- pójdziemy trochę dalej ikonoklazm wróci ikonoklazm Wróci na początku VI wieku
- kiedy na tron wstąpi Michał II am morej czyk on też pochodzi z
- pogranicza Cesarstwa Bizantyjskiego i państwa Arabskiego Niektórzy mówią że on w młodości był nawet heretykiem on ale w
- szczególności jego syn Teofil cesarz Teofil
- pona prześladowania czcicieli ikon po raz kolejny są
- usunięte między innymi z takiej słynnej bramy nad pałacem cesarskim jest usunięta święta ikona Chrystusa
- zwycięskiego pantokratora i Teofil jest tym Ostatnim cesarzem który próbuje na
- kościele w kościołach ograniczyć stosowanie ikon nie tylko on Otóż na
- zachodzie jeszcze w czasach cesarzowej Ireny na zachodzie nie przyjęto
- tego postanowienia i na zachodzie uznano że tam też chodziło o problem z
- tłumaczeniem z grecki na łacinę na zachodzie odrzuceniem nakazu czczenia
- obrazów zajmuje się taki biskup teod z Orleanu który sam jest uchodźcą z
- Hiszpanii podbitej przez muzułmanów i on uważa że trzeba znaleźć jakoś tak po środek czyli jest może być obrazy w
- kościele one nie mogą być czczone Nie wolno przed nimi nie wolno przed nimi
- palić świec i takich innych rzeczy on stara się wytyczyć taki kurs
- pośredni kurs pośredni pomiędzy tym co proponowali ikonoklaści a tym co
- zaproponowało ten drugi synot w Nicei w ten drugi synot w Nicei to był i to
- zapada podczas tak zwanej rady we Frankfurcie w 794 roku
- 794 roku ikon jak wspomniałem powrócił za cesarza Teofila po śmierci cesarza
- Teofila jego wdowa cesarzowa Teodora która podobnie jak cesarzowa
- Irena ukrywała fakt że była zwolenniczką ikon zgadza się na to aby powrócić do
- czczenia ikon i ona zwołuje kolejny syn
- 869 roku tak zwany CW synot konstantynopolitański
- który ratyfikuje nie tylko Przepraszam bardzo on ratyfikuje
- gdyby z mocą wsteczną drugi synod WN jako synod ekumeniczny ale
- także ostatecznie uzna że muszą być w kościele obrazy trzeba czcić i pierwsza
- niedziela w wielkim poście w kościołach prawosławnych jest uważana za nosi tytuł
- triumfu ortodoksji niedziela triumfu ortodoksi i to jest to
- co pomimo tego że kościół na zachodzie i na wschodzie zgodziły się pojednał się i
- zgodziły się że ikony są dozwolone w kościele na wschodzie te ikony będą
- będą wymagane one nie są opcjonalne one muszą być w kościele i chciałem tu
- jeszcze powiedzieć bo chcę mieć dokładną datę w 867 a więc przed samym tym soborem po
- raz pierwszy jest w Hagi Sofii zrobiona ikona przedstawiająca Matkę Boską z
- dzieciątkiem i tutaj ją pokazuje to jest ta ikona Haja Sofia w
- 867 to będzie pierwsza mozaika która przedstawia Chrystusa i Matkę Boską w
- tej Oczywiście to jest theotokos a więc ta która matkę Boga tam nie matkę
- zbawiciela i to jest ta która i prawdopodobnie ona zastąpiła jak
- widzicie tutaj coś bardzo dużego obcięto tutaj widać że tutaj coś było
- prawdopodobnie tu był identyczny krzyż jak w ha Iren albo jak w tym kościele
- który już nie istnieje który wam pokazałem wtedy ikony się pojawiają ale nam dzisiaj Haja Sofia i prawosławie
- kojarzy się z ikonami A to jest wynik tych wszystkich soborów ikonoklastów ikono dulu i to zostało
- Ostatecznie ratyfikowane w 860 w połowie 9 wieku i wtedy kościoły
- prawosławne rzeczywiście stają się tymi kościołami Gdzie jest bardzo dużo obrazów gdzie obrazy są niezbędne na
- zachodzie tego nie ma i ten synod dr i ten Synod w Konstantynopolu nakazują
- zniszczenie wszystkich pism ikonoklastów w związku z czym one
- nam się nie zachowały one zachowały nam się albo w odpowiedziach i replikach albo w polemik jak Jana z Damaszku albo
- co ciekawe w Armenii one zachowały się w niektórych rękopisach armeński bowiem
- Leo i Zaur czyk Niektórzy twierdzą Jeżeli nie był Arabem to mógł być ormianinem z pochodzenia a z całą
- pewnością częściowo rodzina była pochodzenia ormiańskiego i on wśród ormia jest dużo
- lepiej postrzegany niż w Cesarstwie bizantyjskim niż historiografii
- bizantyjskiej Skąd wzięło się w ogóle właśnie to skojarzenie z Haja Sofia ikon to znaczy
- dlaczego dlaczego akurat w takiej powszechnej świadomości
- to gdzieś tam stamtąd pochodzi w zasadzie potem tychon było
- dużo i wszyscy którzy podróżowali tam do czasu zdobycia Konstantynopola przez
- Turków 1453 oni pamiętają jakie to piękne mozaiki Były przecież ta piękna
- mozaika Chrystusa Zbawiciela pantokratora też na górze jest mozaika Jana
- Chrzciciela i te mozaiki były No przepiękne one szczególnie są za dynastii
- macedońskiej tam umieszczane ale potem także za dynastii no i w związku z tym nam prawosławie
- kojarzy się z tym natłokiem ikon a przecież prawosławie ma cały czas z nostalgią Spogląda na hag Sofi w w
- Istambule jako tą katedrę No przecież to ta świątynia którą przewyższyła świątynię
- Salomona Tylko znowu mało osób o tym wie że ta pierwsza świątynia nie miała
- wewnątrz tych takich mozaik jak my je rozumiemy jeżeli chce teraz już niestety nie można bo to znowu meczet ale jeżeli
- chce może ktoś ma jakieś znajomości na galeriach kobiecych w Sofii tam się
- zachowały te oryginalne mozaiki z czasów Justyniana Mamy jeszcze jedno takie
- pytanie już przeczytam Czy nie jest tak że jeśli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze i po prostu malowanie
- ikon było opłacalne bardz skomplikowane tak
- się utrzymywały z ikon prawda i z handlu relikwiami z którymi zdecydowanie
- walczył Konstantyn V Tym niemniej znowu no pamiętajmy że te niektóre ikony były
- dla ludzi to już nie są Czasy rzymskie w tym samym czasie nastąpiło załamanie
- Kultury miast w wielu miastach te miasta się skurczyły nie wróciły do dawnej potęgi załamało się szkolnictwo więc
- rzeczywiście te ikony spełniały rolę takiego obrazka Biblii w obrazkach takiego
- jeżeli chcemy jak gdyby z tego powodu na zachodzie je dopuszczano i z tymi z tym
- będzie walczył Jan calwin który mówił że ludzka umysł jest nieskończoną fabryką bałwanków bo rysujemy ładny obrazek i z
- czasem to się robi cudowny obrazek Matki Boskiej Częstochowskiej który leczy wszystkich i zwolennicy ikon mówili nie
- nie nie oddając Cześć konom oddamy temu Co ona pokazuje tam c aby na pewno
- Dlaczego całujecie bierzecie kawałek drewna jako rodziców
- chrzestnych więc to był element niewątpliwie gospodarczy podobnie
- element gospodarczy był z walką z ikonami Konstantyn chciał położyć łapę
- Brzydko mówiąc na skarbie kościelnym i na tym żeby mężczyźni nie oddawali się modlitwom tylko żeby walczyli a w czach
- kiedy żeby dzie pań to cesarstwo przetrwało
- cudem jeszcze tutaj przyszło pytanie w kościołach protestanckich niektórych
- Biblię w nawiasie książka traktuje się jak ikony całuje się ją okadza i tak
- dalej który kościł protestancki nie wiem takie pytanie
- przyszło raczej nie raczej nie ja bym powiedział Tak owszem niektórzy
- protestanci krytykują podejście do Biblii zawsze odczytywanie literalne i upieram
- się że to co jest w Biblii napisane co my rozumiemy jako literalna co zupełnie inaczej rozumiano literalnie w czasach
- kalwina i wcześniejszych i i na tej zasadzie próbujemy udowodnić że świat powstał 6000 lat temu a dinozaury nie weszły na
- arkę bo były za duże No i podobnie jednorożec prawda więc to nazywamy
- bibliolab zbawia a nie Jezus Chrystus natomiast okazanie to raczej Jest taki
- zwyczaj w kościel
- anglokursy luteranów że na przykład wprowadza się
- Biblię pośrodku i czyta ewangelię pośrodku owszem ale to ma uzmysłowić nam
- że Chrystus stał się jednym z nas i żył pośrodku nas więc ta Ewangelia ma do nas
- docierać z samego środka czy to zawsze się udaje czy nie Nie
- Natomiast generalnie jedyni protestanci o których ja wiem że tak mogli traktować Biblię to są wysoko
- kościelni anglikanie którym wydaje się że są rzymskimi katolikami wiesz ale może
- chodzić też o te kościoły takie stosunkowo nowe charyzmatyczne nawet nie
- te tradycyjne charyzmatyczne tylko z tych takich powiedzmy nowszych fal gdzie
- rzeczywiście różne rzeczy się robi O na przykład może
- nie tyle o okadzaniu co gdzieś tam jakichś formach namaszczania Biblii
- po słyszałam tak bardziej wzorowanie się na
- tradycji rzymskiej prawda bo nawet Zauważcie że w kościele prawosławnym tak
- takiej rewerencji do Biblii jako takiej nie ma rewerencja do księgi Biblii jest na
- tej zasadzie bo zgodnie kanonami kościoła synodu drugiego w
- Nicei Biblia musi zawierać ikonę życiodajnego Krzyża theotokos i przynajmniej paru
- świętych jest w ogóle niezwykle ciekawe bo w ogóle sam temat tego
- sporu między osobami zaczy się nurtami które
- uznają obrazy i nie uznają spór w sumie funkcjonuje do
- dzisiaj się na niego natykamy czasami szczególnie w takich dyskusjach
- na forach internetowych No to wręcz takie groteskowe formy przybiera
- natomiast no to też jest bardzo ciekawe jak spojrzymy też na to wszystko z perspektywy czasu No bo z jednej strony
- nawet uważając będąc po stronie tej która uważa że takie wszelkie tego typu
- przedstawienia w charakterze świętych obrazów tak zwanych No gdzieś tam nam nie Leżą No
- to z drugiej strony jak patrzymy na to ogromne b bogate dziedzictwo
- kulturowe które nam pokazuje Nie tylko powiedzmy sceny stricte religijne ale
- przy tej okazji całą masę informac
- postrzegali na przykład pewne prawdy wiary ale też Jak żyli i jak się do
- różnych rzeczy odnosili No to trudno tutaj bardzo jednoznacznie
- jest powied w takim nurcie tym interdyscyplinarnym wypowiedzieć się po
- jednej czy po drugiej stronie możemy z perspektywy powiedzmy naszej doktryny
- jeżeli taką mamy stwierdzić rzeczywiście czczenie obrazów jest
- [Muzyka] niefajne natomiast natomiast na przykład no ja
- sobie trudno mi sobie wyobrazić historię sztuki bez bardzo
- wielu dzieł o charakterze stri religijnych które przez wiele lat na przykład wisiały w
- kościołach też kwestia różnego rodzaju wrażliwości Ja może zrobię tutaj
- na sekundę in pytanie ale w międzyczasie spróbuję zobaczyć więc znowu pytanie jest po co
- są prawda te te obrazy czy one Czemu one służą i czy one są skuteczne tym czy
- służą No i Niektórzy będą mówili że no one mimo wszystko no nie mogą przeszkadzać No proszę Zobaczcie za mną
- się schowam to to jest wewnętrze kościoła w nowej Anglii jest tu pewnego rodzaju piękno prostoty i znowu przecież
- pamiętajmy że remant był prawda reformowany Trans
- akurat był ale cała masa malarzy niderlandzkich byli reformowani i oni
- malowali obraz o tematyce religijnej ale nie do kościoła prawda No i tutaj mamy
- Zauważcie ten spór się toczy bardzo długo bo on się on się części on musiał
- wybuchnąć z tego powodu kiedy No religia stała się religią masową bo początkowo rzeczywiście
- przystąpienie do chrześcijaństwa oznaczało odrzucenia wyobrażeń Boga Słuchaj a jeszcze takie pytanie dlatego
- że w gruncie rzeczy mamy bardzo podobną sytuację jeżeli chodzi o właśnie o
- odrzucenie wyobrażeń tylko troszeczkę dalej posunięta w islamie prawda
- tam w zasadzie malarstwo figuratywne to w ogóle Jeżeli nawet istnieje to jako
- jakaś taka rzadkość wynaturzenie wręcz zwłaszcza zwłaszcza o tym charakterze
- sakralnym natomiast No dlatego pojawia się cała masa tych wszystkich
- wyobrażeń na przykład roślinnych niesamowicie rozbudowanych i tak dalej No i właśnie taka nie wiem czy
- Zastanawiałeś się kiedyś nad podobieństw różnicami właśnie
- między cała masa historyków jak gdyby mówi prawda zwraca uwagę że ten konflikt
- wybucha wtedy kiedy Kiedy pojawia się islam islam
- początkowo też nie był aż taki
- restrykcyjny przedstawię państwu teraz to jest perskie Persja wi szyici mają
- mniejszy problem przedstawi obrazów ale to jest proszę Mahomet
- który tutaj jest Abraham Mojżesz i Jezus i prowadzi ich Mahomet to jest jeszcze z
- 15 wieku w X wieku rzeczywiście mahom przestanie być przedstawiany w ten
- sposób jego twarz zacznie być formie będzie albo bez twarzy albo
- będzie za za tak zwaną zasłoną Jak pamiętacie pierwszy film o mahomecie w którym który
- nakręcono w Hollywood Mahomet nie jest przedstawiony No bo wtedy już szczególnie pod wpływem
- łów Oni są niezwykle pod tym względem Surowi restrykcyjni i
- ahistoryczny trzeba to sobie brutal nie powiedzieć czego oni nie chcą słyszeć ale no Mahomet Był przedstawiony ten
- film o mahomecie Był przedstawiony przez jego oczy i co więcej i to i tak wzbudziło w Arabii Saudyjskiej i w
- innych krajach szok ale tak samo było widać że on oczy miał niby twarz miał częściowo zasłonięta w ten sposób
- starano się tą taką współczesną wrażliwość muzułmanów uszanować ale znowu mamy początkowo
- przedstawianie także w Syrii czy czegoś takiego nie było i tak samo jak kiedyś
- mówiliśmy o tym że chrześcijaństwo ma duży ruch monastyczny podczas gdy judaizm Nie no to wynika też częściowo
- że judaizm reagował na chrześcijaństwo chrześcijaństwo na judaizm na zasad postawy się wyostrzają jakby w kontakcie
- Absolutnie tak tak tak okazik będziemy chyba kontynuować te nasze wycieczki po soborach jeszcze
- chyba no dobrze Czyli co musimy mieć konstancję baz No dobr te pierwsze sobory które No gdzieś
- tam ukształtowały kościół tak na których
- wszyscy bazują zainteresowani to nie ma problemu
- oczywiście bę Będziemy na pewno kontynuować jeżeli chodzi o dzisiaj to
- bardzo bardzo tobie dziękuję i państwu również do zobaczenia do
- zobaczenia i