Czarownice i czarownictwo – rzeczywistość i wyobrażenia
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Czarownice i czarownictwo – rzeczywistość i wyobrażenia | EWST online
- Sorki my na przestrzeni wieków czarownice wiedźmy mądre babki były
- Sorki my na przestrzeni wieków czarownice wiedźmy mądre babki były
- wskazywane na śmierć torturowane wygania No i prześladowane czy te pomówienia i
- następujące po nich procesy nie były jednak przede wszystkim skutkiem strachu przed innością prowadzącego do wykluczenia społecznego
- niekiedy w jego najbardziej drastycznej formie [Muzyka]
- Słuchaj Dobry wieczór państwu jest wtorek 19:00 rozpoczynamy awsp online
- dziś trochę nietypowy temat jak na nasze wykłady cotygodniowe będziemy
- mianowicie mówić na temat różnic czarownica i czarownictwo naszym gościem
- jest absolwentem PWST Grzegorz oraz który ma Oprócz tego że
- jest absolwentem PWST jest również antropologii kultury
- i może zanim zaczniemy to
- powiedz skąd zainteresowanie tematem
- Dzień dobry czy Dobry wieczór wszystkim tym z państwa którzy było zechcieli
- poświęcić swój czas z wysłuchać się tego wykładu tej
- dyskusji Bardzo dziękuję też ewst za zaproszenie jest mi niezmiernie miło jeżeli chodzi o sam samo problematykę czarów i czarownic
- jako pewnej figury związane związanej z czarami No to jest to w zasadzie
- margines moich zainteresowań badawczych antropolog kultury pracujący w
- Uniwersytecie Medycznym zajmuje się problematyką kontekstów kulturowych i społecznych zagadnień związanych z medycyną
- wszelkimi wszelkiego rodzaju partiami alternatywnymi sposobami
- rozumienia cieniowania medycyny lecznic twem tak zwanymi medycznym Czyli
- to co się wf potoczny takim dyskursie określa mianem medycyny alternatywnej
- holistycznej No i gdzieś ten szary one się tam pojawiają są asystą
- komplementarną częścią tego tego tej wizji choroby sposobu i rozumienia
- definiowania szeregu zabiegów terapeutycznych w różnych kontekstach kulturowych związku z tym ta figura się gdzieś też
- pojawia ale nie jest to główny główny wątek i temat moich zainteresowań jednak że postaram się państwu jako antropolog
- kultury właśnie cokolwiek na ten temat powiedzieć Nie jest to główny temat twoich zainteresowań jednak ostatnio
- twoja aktywność związana jest właśnie między innymi z czarownicami szeroko
- pojętym kwestią właśnie takiego wykluczenia społecznego z uwagi na inność poświęcony temu był między innymi w którym brałeś
- udział dokumentalny poświęcony Zresztą właśnie kwestia że procesy czarownic
- procesów czarownic i w ogóle istnienia czarownic wiedźm w rejonie nyskim
- Czy mógłbyś troszeczkę powiedzieć się jak znalazłeś się jako ekspert właśnie w
- tym miejscu troszeczkę samej produkcji znaczy
- mnie znaleziono producent i reżyser filmu zwrócili się
- do mnie gdyż prowadziłem wykłady o lecznictwie magicznym o kulturze
- magicznej i uznali mnie podobało im się to co robiłem i uznali że jestem osobą
- którą chcieliby zaprosić do tego projektu to jest projekt ten film od
- pomówienia do spalenia jest projektem z udziałem środków ministerialnych środków
- i uzyskiwanych z grantów i tak dalej ja w tych całej problematyki kontekstu
- kontekstu produkcji filmu nie nam nie jestem kompetentny się wypowiadać ale to
- są jakieś tam w w ramach współpracy międzynarodowej bo
- ta Fundacja polscy wychodzić czy ona robiła też m.in filmy z problematyki też z polskiego
- pogranicza wszystkiego węgierskiego Polonii brazylijskiej także gdzieś gdzieś tego typu tematy No i to się pojawił ten temat pomówień o czary w
- Księstwie nyskim Księstwie które jest pograniczne tak na pograniczu Polsko
- Polsko morawskim z tego względu że jeżeli chodzi o tereny które byśmy mogli
- określić jako tereny polskie które później weszły także skład Polski No był
- to obszar w którym tych pomówieni procesów i wyroków śmierci wykonano
- najwięcej na obszarze nauki kraju w związku z tym to było takie interesujące
- i No też się w tym odnalazłem jako głos
- jako etnolog antropolog który nie mówił o samym takim typowo historii tych
- procesów na tym terenie ale ogólnych kwestiach związanych z cukru myślenia
- magicznego z konstruowaniem wyobrażeń właśnie na temat obcości inności co czyniło że taka że pewne osoby były ponawiane o
- szkodzenie o zajmowanie się czarami związku z tym wobec których rozpoczynamy
- oczy Wstrzymano postępowania procesowe w tamtejszych warunkach społecznych
- prawnych kulturowych i tak dalej więc w tych kwestiach jako jako antropolog się wypowiadał m przejdźmy do samych
- czarownic tego co się z tym wiąże w opisie naszego dzisiejszego średnio zastosowaliśmy między innymi takich fragmenty z Księgi Wyjścia z
- Księgi mojżeszowej nie pozwoli żyć Czarownicy i chcieliśmy rozmawiać
- Zresztą tak umawialiśmy się na taką rozmowę oprócz właśnie te czarownice wiedźmy mądre babki one są różne sposób nazywane które wielu społecznościach
- żyły i przynosiły korzyści bardzo często się
- między innymi odbierania porodów leczeniem jakiś tam różnych chorób sporządzanie mikstury prawda ziołowych różnego rodzaju które pozwalały na ulgę
- w bólach różnego typu i tak dalej i tak dalej no ale równie często były one
- podejrzewane właśnie o czary i na tej podstawie
- wskazywane często również na karę najwyższą czyli karę śmierci cz
- nieczęsto było też torturowane były genialne do różne rzeczy się z nimi działy i teraz takie pytanie do ciebie jako
- jednej strony antropologa kulturowego a z drugiej strony jako absolwent
- technologii Jaką rolę w ogóle coś opowiedzieć coś o
- tym procesie związane z czarownicami kierownictwem
- właśnie w kontekście też no i jaką odgrywał chrześcijaństwo tym utrwalaniu
- pewnego rodzaju stereotypów bo tak naprawdę to oni tutaj mówimy odpalaniu pewnego rodzaju wyobrażeń i z tym ostatecznym wykluczeniu społecznym
- prowadzącym Czasami właśnie do wykluczenia fizycznego czyli również
- śmierci czy chrześcijaństwo działo w tym jakąś dużą rolę czy rzeczywiście były
- przede wszystkim różnego rodzaju stereotyp odczytane przez to chociażby lęk przed intymnością Oj to teraz będzie dłuższy troszkę wywód
- ponieważ bardzo ciekawością sama figura czarownicy
- jest przeze mnie określana kompleksem czarownicy bo jest to zespół zbiór
- różnego rodzaju tradycji różnego rodzaju wyobrażeń
- różnego rodzaju interpretacji różnego rodzaju figur kulturowych społecznych
- teologicznych także jakiś treści o charakterze
- lokalnym jest to masa różnego rodzaju wpływów który wyprodukował and taką figurę właśnie jakąś czarownica
- musimy sobie zdawać sprawę że największy w czy z największych wpływów na
- wyobrażenie czarownicy ma to co w antropologii nazywamy czyli kulturą
- magiczną jest to pewna struktura świadomości społeczeństwa plemiennych strukturze organizacji czy społeczeństwem zwanych tradycyjnych
- Wiejskich gdzie na świat otaczający postrzegano w pewien sposób proszę sobie
- uzmysłowić że nie jest to czas kiedy
- istnieje chociażby Publiczna edukacja tak Gdzie w jakiś sposób
- usystematyzowany prowadzi się wykład na temat wiedzy o otaczającym nas świecie
- ludzie funkcjonują w oparciu o te wyobrażenia które są kształtowane w
- danym kontekście kulturowym lokalnym w związku z tym opierają się na zupełnie innych podstawach
- pysznych aniżeli my dzisiaj I mówimy mówimy o czymś takim w antropologii co
- się nazywa struktura myślenia magicznego i ona charakteryzuje mentalność właśnie
- jak już powiedziałam pierwotną archeologiczną tradycyjną właściwą kulturą plemiennym czy wiejskim
- i to można za takim antropologiem Polski Michałem bukowskim powiedzieć że świadomość pierwszych historycznie społeczeństw była właśnie świadomością
- magiczną w jej czystej on tutaj stawia cudzysłów postaci No bo jak wiemy nie ma
- nie ma czystej postaci czegokolwiek są to pewne takie konstrukcje tylko teoretyczne w związku z tym tata świadomość jest Jest ona właściwa tym
- wszystkim społecznością na tym na tej podstawie się myśli rozumie interpretuje świat ten bagaż także rozróżnia pomiędzy praktyką magiczną A właśnie magiczną
- sferą światopoglądu jako jakąś taką pewną dziedziną kultury i formą świadomości społecznej tak która jest charakterystyczna już Jak już
- powiedziałem wszystkim społecznością w związku z tym no tutaj też często mówiąc
- o czarownicy mieszamy wszystkie te te pojęcia te idee te te kwestie właśnie
- jak czarownictwo jak czary Jak czarownice afrykańscy prawda to magia
- Harry Potter i tak dalej I jeszcze teksty kultury popularnej współcześnie
- baśnie jeszcze gdzieś po drodze no i ta niechlubna Europejska historia pomówieni
- procesów o czary prowadzoną też przez inkwizycję i i sądy
- świeckie prowadzące do do zabijania do wykonywania kary śmierci jako pewnego
- dosłownego usuwania zła i źródło niebezpieczeństwa z własnej z własnej
- ekumeny tak z kosztem z masa różnego rodzaju zagadnień zjawisk bardzo
- złożonych zarówno historycznie jaki interpretacyjny więc musimy sobie zdawać z tego z tego sprawę i struktura
- myślenia magicznego jest jednym z takich bardzo tej ważnych elementów
- która nam powołuje tą ten kompleks czarownicy do istnienia proszę państwa
- musimy być świadomi tego że
- [Muzyka] ludzie te społeczności lokalne w których odbywały się te pomówienia do których przyjeżdżali
- inkwizytorzy i przeprowadzali przeprowadzali procesy ci ludzie wierzą że istnieje
- czarownica wierzą że istnieją czary i są skuteczne uszkodzić
- mogą być niebezpieczne W związku z tym duchowieństwo także wieży oczywiście
- każdy Play w inny sposób akcji akcentuje różne wątki
- interpretując interpretacyjne podchodzi do różnych kwestii odmiennie ze względu na na wykształcenie na poziom intelektualny jaki prezentuje Ale ci
- ludzie ci ludzie są przekonani w w to że
- no to jest rzeczywistość faktyczna istniejąca związku z tym no to jest
- bardzo ważna taka część drugie drugi ważny taki [Muzyka] konglomerat tak który wpływa na na obraz
- na wizerunek na wyobrażenie czarownicy No to jest tradycja ezoteryczna tak
- pochodząca od starożytności która która sposób taki alternatywny do religii
- wiodących Star się wyjaśniać świat prowadzić swoje
- peregrynacje duchowe i z tego obszaru też tutaj bardzo dużo elementów
- wkracza do wizerunku czarownicy oczywiście wiemy że czarownicę rzuca czary zajmowała się magią na przykład tych magii też jestem cała masa pod
- względem takim funkcjonalnym to znaczy odnośnie tego do czego tam magia była stosowana Tak mieliśmy magię
- płatnościowe magię miłosne właśnie magię szkodzą co mieliśmy magię leczniczą Czy
- wykorzystywaną w lecznictwie i tak dalej i tak dalej więc więc tutaj jest ten element element
- bardzo ważny trzeba pamiętać że też ta tradycja ezoteryczna czy Magiczna ona
- też jest do momentu No pewnego takiego przełomu modernistycznego w historii
- nauki nie współczesnej No też częścią
- nauki Akademickiej Europejskiej jest częścią praktyki Uniwersyteckiej gdzie Alchemia gdzie astrologia są dyscyplinami wykładane
- mina na uniwersytetach są częścią Uniwersum poznawczego w o które opiera
- się własne poszukiwania badawcze o które opiera się na wszelką wszelkiego rodzaju spekulacje
- filozofię naturalną i tak dalej i tak dalej kolejnym bardzo ważnym tutaj myślę
- dla państwa też takim elementem czynnikiem który wpływa na wizerunek czarownicy
- wyobrażenie także czarów i magii tym czym są jest tradycja właśnie chrześcijańska można by było powiedzieć judeochrześcijańska w zasadzie bo
- chrześcijaństwo rozwinęło bardzo specyficzny sposób podejścia judaistyczne czy podejścia hebrajskie wcześniejsze do problematyki czarów No i
- to jest to bardzo ważny element w kreowaniu tego kompleksu czarownicy w
- zasadzie większość wyobrażeń tych nawet o których wcześniej wspomniałem jest
- zapośredniczona przez refleksję teologiczną zapośredniczona przez chrześcijańską teologię i wyobrażenia i jest ważnym
- ważnym elementem ją myślę że może te wątki będę jeszcze dalej rozwijał później bardzo też istotnym elementem No są
- lokalne tradycje tak można by było powiedzieć o folklorze tak jak jako pewnych takich wyobrażeniach lokalnych odnośnie różnych zjawisk z różnych
- kwestii które dodatkowo ubogacają ten kompleks
- czarownicy ten obraz jej wyobrażenia na na przykład na Wyspach Brytyjskich
- czarownica zawsze ma zwanego familiar już A czyli ucha demona tętniczego
- której pomaga sprawowaniu no swojej funkcji czarownicy pomaga w zrzucaniu
- arów wykonuje też je no tego [Muzyka]
- elementu nie spotyka się w Europie kontynentalnej albo Spotyka się go gdzieś rzadko albo w późniejszym okresie przypuszczalnie przez dystrybucję
- pewnych wyobrażeń że elementy są on też lokalnych jakiś
- folklorystycznych takich ludowych przez świadczeń przekonań [Muzyka]
- obecne w komplecie czarownicy ważnym też jest elementem
- co różnych zmyślenie tak zmyślenie dzień w dupę nie
- skonstruowanych na potrzeby sytuacji a już w wiekach późniejszych
- na potrzeby zrozumienia No co się stało w tej Europie
- 16 17 i 18 wieku że wydarzyły się takie takie procesy jak
- właśnie polubienia jak został czary tego typu procesy społeczne co się wydarzyło i bardzo ważnym jest chociażby
- Kuba naukowego oglądu oceny zrozumienia figury czarownicy No tutaj mamy
- chociażby koncepcję książka nawet Wiedźmi kult a
- to brytyjski badacz która się inspirowała i która sama była zaangażowana w takie ruchy
- rodzimowiercze związane z Marią płodności i tak dalej więc ona połącz
- zła czy w zasadzie wytworzyła [Muzyka]
- słuchawki takie Konstrukt społeczny myślowy że ten że czarownice
- funkcjonowały w średniowiecznej Europie w ramach złożonej siatki mm takich
- koncernów takich grupy gdzie uprawiały ten ten kobiecy Kult
- Magic ludnościowej że to wszystko było scentralizowane że to żeby między tym
- kontakty i tak dalej że miały określoną strukturę my dzisiaj wiemy że to zupełnie było zmyślenie błędne albo jakieś życzeniowe myślenie adeptki
- związanej z z właśnie tymi tradycjami duchowość owymi więc Zobaczcie teraz ile
- tych elementów i to jeszcze odpuszczam można było kilka
- włożyć do tego czyli jest to cała masa różnego rodzaju wpływów która nam m
- spróbuję i nową figurę jakaś to powiedziałaś że tutaj tradycja
- chrześcijańska a ona ma bardzo ważny wpływ właśnie w tych procesach prowadzonych przez instytucje kościelne przez świętą
- inkwizycję która nie była uważana przecież do ścigania czarownic Ale walki z herezją z krytyką kościoła wszelkim odstępstwem związku z tym
- no później papież innocenty ósmy wydał jej także prerogatywy do tego aby aby
- zdjęła objęła też swoimi kompetencjami swoim jurysdykcją
- procesy o czary gdyż w tym momencie aryi czarownictwo uznano za za rodzaj herezji
- tak i w związku z tym ona się stała a wcześniej tak nie było proszę państwa w
- rozumie z o.o Lubin chrześcijańskiej teologii
- chrześcijańskich jeżeli chodzi o czarow górę czarownicy czarownictwo tutaj
- bardzo podstawowe znaczenie ma No tekst normatywny jakim dla chrześcijaństwa
- jest święte starego i nowego testamentu Biblia biblijny
- spotykamy się z kilkoma ustęp ani szczególnie w Starym Testamencie
- które kontekście No centralizacji kultu jak fizycznego
- walczyły z wszelką odmiennością z wszelkim przejawem
- uprowadzonego nie w stosunku do dom do Boga Jahwe tak
- i w związku z tym potępieniu ulegały wszelkie wszelkiego
- rodzaju praktyki wszelkiego rodzaju działania byłyby sprzeczne z centralnym
- kultem chociażby świątynnym już w tym skonstruowanym [Muzyka] judaiźmie tak
- ubóstwa starożytnego Izrael w związku z tym no tam się pojawiła taka krytyka
- która nie pozwalała ona oczywiście czy odnosi się do samej teologii Boga bóstwa
- rozumieniu rozumienia jego substancji jego jego znaczenia jego jedności w
- kosmosie takiego transcendentnego immanencji i tak dalej i tak dalej gdzie nie ma gdzie nie ma możliwości aby obok niego kierowców już w pełni rozwiniętym
- judaizm funkcjonował coś No oczywiście judaizm jest zjawiskiem jednorodnym przez historię on miał różne etapy i tam występowały na także etapy gdzie
- uznawano istnienie innych bogów tak ale i swoich Europejską gdzie ja chciałbym
- najwyższym ZUS ona i tak dalej zarządzającym innymi bóstwami bogami
- związku z tym notę etapy są różne ale już tym rozwiniętym scentralizowanym
- świątynnym No nie jest mile widziane żadna alternatywne działanie w związku z
- tym judaizmu przyjął takie mocne stanowisko antykol pyszne antyidol elektryczne które podjęły
- podjął później także kościół taki rozwijał to już w oparciu o własne doświadczenia [Muzyka]
- jeżeli chodzi na przykład w pierwszej księdze Samuela jest historia gdy Saul
- udaje się wróżki Zender tak która wywołuje
- dla niego na jego prośbę ucha zmarłego proroka Samuela No i tu
- się później zaczyna cała tradycja rabiniczny interpretacji co to wydarzenie znaczyło jakie rozumieć w kontekście antyku śniegu nastawieniu
- nastawienia jakiej rozumieć w kontekście drogi Boga później w chrześcijaństwie zostaje podjęty ten wątek No bo jest to taki przykład
- występowania figury czarownicy no i i gdzieś takie gdzieś
- interpretator starali się dać odpowiedź jak to rozumieć Zdał ten fragment na
- przykład stał się im fundamentalnym dla refleksji vlogi chrześcijańskiej
- rabini różnych traktatach rozumieli to wywołanie
- ducha Samuela za możliwe ustalenie sprzeczne z
- praktyką ideologią judaizmu takie też stanowisko
- reprezentował orygenes chociażby ale już inni Ojcowie Kościoła
- podjęli zupełnie przeciwne stanowisko organu są orygenes owego podejście
- zaprzeczając możliwość jakiegokolwiek pogodzenia jakiegokolwiek
- możliwości wzbudzenia czy wywołania uszy ducha osoby zmarłej i przywołania
- go w jakiś właśnie takim seansie magicznym czy czy nekromancji kim tak
- nie widzieli tutaj podstaw jeśli były interpretację cudzysłowie pozytywne W
- sensie że jest to możliwe No to uznawali że jest to pewien dopust Boży w jakimś jakimś celu prowadzony ale większość udawała to i to najbardziej w
- wyartykułować Augustyn że było to diabelskie fałszerstwo
- oszustwo by zwodzić ludzi i wątek i to stanowisko podjęli licznik
- teolodzy i można powiedzieć że zostało ono zradykalizować one w
- okresie ref z racji prezydenckiej gdzie no to podejście
- takie cenzuralne tak z perspektywy cenzury do wszelkich to i wszelkim magii którą w
- zasadzie protestantyzm nie podjął czy reformacja może tak jeszcze jakiegoś
- nowego od razu stanowiska teologicznego powtarzał to co już powiedzieli teolodzy
- katoliccy wcześniej ale dokonał radykalizacji tego podejścia tak
- włączając także samą m
- sam no teologii czy praktykę kościoła katolickiego rzymskokatolickiego do tego wyobrażenia o magii tak bo nawet
- ta zasada to logiczne ex opere operato została uznana za magię sakramentalnym i
- Użyj jednocześnie No podzielili całą masę chociażby Marcin
- Luter nowy obrażeń i zabobonów na przykład odnośnie do osoby szatana jego roli w w działaniu zwiedzeniu ludzi i tak dalej w związku z tym też
- reformacja niemiecka była także mocno brała udział w w polowaniach na
- czarownice tak I tutaj przyłożyła mocno swoją rękę do
- tego procederu więc no jak widzą państwo jest tutaj Thomasa różnego rodzaju czynników o bardzo złożonej strukturze i
- historii interpretacji późniejszej która się składa na tą figurkę na ten obraz i czarownicy ale to może jeszcze jakieś wątki
- jeszcze się później jeszcze ciągniemy
- mówisz cały czas o czarownicy o czarownicach rzeczywiście tak że zdecydowana większość
- ofiar prześladowań to były kobiety
- Czy mógłbyś jako właśnie antropolog powiedzieć dlaczego tak się akurat
- działo ponieważ praktyki magiczne wyłącznie kobietom
- najsłynniejszych się magiczne różnego rodzaju były pisane przez mężczyzn wręcz
- a tymczasem ona stosy czy na inne przyjemności zmysłowe trafiała przede
- wszystkim kobiet Dlaczego tak się działo tutaj znowu złożone zagadnienie i tutaj
- trzeba poruszyć te kilka kwestii Ja to zagadnienie widzę szczególnie w kontekście kościelnej męsko centrycznie i
- patriarchalnej kultury Europy średniowiecznej wczesnonowożytnej bo w zasadzie często myślimy że to są wtedy ciemne średnie i duże to tam było
- to polowanie na czarownice nie proszę państwa polowanie na czarownice zaczyna się w zasadzie i taka histeria prawda anty anty w cudzysłowie czarownic owa
- tak zaczyna się u u progu nowoczesności tak czasów nowożytnych i to jest bardzo fascynujące tak co się wydarzyło wówczas że że to co przepis to przypisujemy
- średniowieczu wydarzyło się właśnie w nowożytności ale o tym Może później
- myślę że jest tutaj to też trzeba powiedzieć o tym że
- jeżeli chodzi o pomówienie kobiet to oczary najwięcej
- ich odbywa się na kontynencie europejskim czyli w tak zwanym centrum można by było powiedzieć tutaj około 70 5 procent pomówień to są kobiety a na
- obrzeżach kontynentu czyli na przykład Islandia często nia mamy do czynienia z relacjami rzędu 90
- procent mężczyzn na Islandii A na przykład 60 procent mężczyzn w Estonii
- tak Czyli toteż należałoby te obszary interpretacyjnej nie osobno badać tak
- analizować co się tam działo że że ta struktura płci była trochę inna No tutaj
- w Europie ona jest właśnie odmienna najczęściej są kobiety państwa Jeżeli sobie przypomnijmy te wszystkie elementy które
- Ja wymieniłem które wpłynęły na powstanie pewnego kompleksu czarownicy
- czyli zespołu różnego rodzaju przekonań wyobrażeń obrazów i tak dalej
- no to Jawi nam się tutaj a swoista mizoginia tak swoista
- mizoginia która jest jest taką podstawą działania i tej historii antymagiczna
- m.in o bardzo konkretnych o bardzo
- konkretnych źródłach swoich tak I ona czerpię chociażby właśnie tradycji
- chrześcijańskiej który choć potępił diagnozę i dualizm No nie wyrzekł się w
- swoim podejściu w antropologii bardzo pesymistycznej negatywnej augustiańskiej
- tak w zasadzie No reprezentacji postawy którą sam potępił jako herezje Tak ona tam przetrwała
- dosyć mocno po Ponadto zasilił ją No właśnie ten dualizm myśli greckiej myśli
- spekulatywne która znalazła swoje swoje rozszerzenie w myśli filozoficznej czy
- chociażby wypracowała No całe całe mianownictwo i wszystkie
- kategorie myślowo definicyjne teologii chrześcijańskiej Chociażby tak stamtąd stamtąd czerpano związku z tym podejście do kobiety do
- rozumienia do definiowania kobiecości i hierarchii zerwania jej strukturze
- Bytów No także zawdzięczamy temu kontraktowi tak Europa że jest
- Europa instytucjonalna Chodzi mi o strukturę państwową prawną formalną jest
- spadkobierczynią no tradycji Cesarstwa Rzymskiego
- takiego tradycji prawnej jego tradycji społecznej i choć oczywiście seksualność i związane z nią że ja tak Powiem w skrócie i tak
- po łebkach e etyki seksualne one były zupełnie odmienne od mam być oby takich
- bardzo aktywnych modeli
- żydowskich czy czyszczeniu proponowanych później przez chrześcijaństwo tak Jednakże w tej przestrzeni społecznej
- No do tego hermetyzmu czy tego tradycyjnego rozumienia ról płciowych się odwoływały tak wszędzie
- gdzie Gdzie można było więcej aniżeli chociażby w tradycji chrześcijańskiej jednak przestrzeni publicznej przestrzeni polis czy przestrzeni
- obszaru władze miasta rzymskiego No niestety trzeba było wypełnić te swoje
- obywatelskie obowiązki wydać potomstwo i tak dalej i tak dalej także tutaj to podejście ma też bardzo ważny wpływ na rolę funkcje i miejsce kobiety tak
- przestrzeni Społecznej w związku z tym no tam taka taki klimat
- mizoginistyczny proszę to też nie rozumieć jako no jakiś taki terror w
- stosunku do kobiet w Europie średniowiecznej tak no bo to życie się wiodło wówczas w wielu miejscach podobnie jak dzisiaj Jednakże z
- mentalnie jednakże w wielu przestrzeniach
- klimat anty kobiecy prawda był dosyć mocno wyczuwalny Miał wpływ na sposób
- postępowania na funkcjonowanie na wyobrażenie i tak dalej Proszę pamiętać że kultura
- ta wyższa tak związana z władzą jest cały czas homo społeczna tak Tam są
- mężczyźni w zasadzie sami i w związku z tym no to cały czas
- mamy tutaj konstruowanie pewnej wyobrażeniowe a-f wspólnoty tak samych
- mężczyzn którzy są lepsi którzy są przeznaczeni do wyższych celów którzy są
- bardziej związani właśnie z kulturą i cywilizacją z władzą z refleksją
- intelektualną w przeciwieństwie na przykład do kobiety
- która była waloryzowana ona tych różnych poziomach od począwszy od tej mentalności magicznej
- Ludowej poprzez wyobrażenia religijne poprzez politykę i tak dalej i tak dalej
- to gdzieś tych w tych Na tych poziomach różnych funkcjonowania społecznego występuje No ta kobieta była raczej przypisywana właśnie naturze emocjom
- była uznana za istotę mniej sprawne intelektualnie
- jej właściwości Role społeczne były jasno
- określone z norma realizowany ze standaryzowane więc w związku z tym
- każda kobieta która przepraszam wyłamywania się Poza tym schemat A poza tym normie poza te standardy
- społeczne kulturowe to za długo mówię
- religijne No to była czy zaczyna mam być postrzegana jako
- jednostka jakąś to ten niebezpieczna zobaczę co się dzieje z figurą
- czarownicy jest to w tej przestrzeni takiej wyobrażeniowe i tej przestrzeni która pojawiała się w relacjach z procesów jak
- ta czarownica wygląda jak się zachowuje to jest to przede wszystkim z jednej
- strony albo piękna kobieta której celem jest wzbudzenie kuszenie prawych moralnych dobrych mężczyzn którzy są drodzy to Bogu prawda ich sprawują w
- jego imieniu tutaj posłannictwo na ziemi w różnych
- różnych przestrzeniach czy to sferze duchowej kościelnej czy to w sferze politycznej tak społecznej nie przestrzeni miasta
- natomiast i to jest ta przepiękna kobieta która ma kusić zapewne jakąś
- magią miłosną używać prawda Proszę zobaczyć etymologię tych słów pojęć które są które są mają tutaj powiązania bądź to jest właśnie
- jakaś brzydka Starówka która jest odwróceniem porządku wyobrażonego Tak jest odwróceniem porządku społecznego bo starość była w kultura w tradycyjnych
- ludowych związana z takim okresem mediacyjnym z okresem No zakończenia życia z okresem wprowadzenia
- nieładu i chaosu gnicia materii rozkładu z okresem gdzie ustała już aktywności
- płynnościowa i tak dalej i tak dalej więc wszystko to co Wie zwaloryzowane kulturowo sposób negatywny tutaj ta jest tata starucha która jest niebezpieczna
- Najczęściej były to jakieś kobiety wdowy na przykład które zostały same a zajmowały się lecznicę zielarstwem ludowym tradycyjnym w oparciu o swoją
- wiedzę i doświadczenie i one padały często o
- ofiarom pomówienia mną jakieś
- najczęściej wspólnoty swojej lokalnej bo nie spełniały ich jakiegoś
- do tego wyobrażenia takiego kulturowego ale też No były rodziły wzbudzały strach
- i lęk tak no bo jednak były z marginesu z tego przestrzeni mediacyjnej pomiędzy naszym światem Interii eksterior takim
- zewnętrznym których hybrydyczny który nie należy do naszej rzeczywistości który jest miejscem działalności demonicznej aktywności diabelskiej
- aktywności także Boga ale to jest już wykraczające poza naszą ekumeny dyskusją
- on się pojawiały niebezpieczne Ponadto No inny zobaczy że w tej homo społecznej
- kulturze europejskiej wielu przestrzeniach wszelka kobieta niezależność też Jawi się jako rozsadzające porządek społeczny tak w
- związku z tym należy ją stłumić stłamsić
- wyeliminować tak aby przywrócić pierwotny ład ról społecznych
- normy biologiczną [Muzyka] wyobrażeniowe i tak odnośnie płci w
- związku z tym to cały czas te kobiety są tutaj w takim miejscu podwyższonego
- ryzyka tak zostania umówioną O właśnie uszkodzenie używanie magii
- to zobaczysz że że też te kobiety najczęściej
- stom-lab przykład nie wiem czy to jeszcze zejdzie później ale tutaj może wtrące że często też były osoby czy jednostki które my dzisiaj wiemy jak
- diagnozować Jak rozumieć jak wyjaśniać A kiedyś tego nie wiedziano więc była cała
- masa osób No to jest od kilku do kilkunastu procent ich populacji osób z różnymi zaburzeniami psychicznymi
- neurologicznymi które się behawioralnymi czyli zaburzeniami zachowań i całą masę różnych chorób prawda które
- wywoływały często niekorzystny wygląd Na przykład
- tak to były osoby zdeformowane z garbami z jakimiś
- niespotykanym i zbyt często cechami fizjologicznymi tak wszystko co wnosił o
- po płynność odmienność także miało tutaj na że kobieto dotyczy to dlatego że
- mężczyźni byli bardziej uprzywilejowani bardziej mogli związku z tym uciec przed
- tym czy w jaki sposób funkcjonować zwinnością we wspólnocie No to w stosunku do kobiet to już było ciężej
- Dlatego ta kobieta pojawia się tutaj częściej jako czarownica z mówię były były tereny gdzie chciałeś odmienna tak ale nie gadałem
- tych terenów i oby nie mogę tak powiedzieć hop trzeba by było sprawdzić dokładnie to jest pan czynnikiem nam wprowadza tą różnicę
- obraca zupełnie ten renderować te płciowe relacje tak
- na tyle na ile nie czytałam akurat na kwestie związane z Islandii
- upamiętnienie Stoją tam spora grupa starających się o
- wyższym poziomie niż powiedzmy To byli ludzie związani z kościołem nawet
- Biskupi wyczyn jak najbardziej Nie nie wyrzucali
- Co poniektórzy się śmieją że oni chcieli sobie tam konkurencję trochę wykosić Ale
- oczywiście jest to bardzo ciekawe dlaczego akurat tak wyszło teraz słuchajcie bo chciałam zapytać cię jeszcze parę rzeczy związanych
- właśnie z tymi różnicami i nic prześladowaniem czarownicy różnych miejscach pierwszy to pierwsze pytanie dotyczy
- chyba jednego z najsłynniejszych obrazów związanych bardzo z prześladowaniem
- Właśnie kobiety za czary reaguje związany ale właśnie zostałem
- Zjednoczonych konkretnie strzalem dlaczego tak się stało że to właśnie
- to miejsce to prześladowanie o sytuacjach niewielkim miasteczku stała
- się znana na całym świecie czy ona ma jakieś takie burzę potencjał właśnie tych stereotypów związanych z czarownicami czy coś
- jeszcze zadecydowało rzeczy he [Muzyka] z
- uczennic dobrze zjawisko opracowali i przebadali
- [Muzyka] jest raczej kwestia rozpoznana chociaż
- tak jak powiedziałaś tam na pewno była masa wyobrażeń No właśnie tutaj muszę wrócić w związku z tym bo tego nie powiedziałem wcześniej że dlaczego tak w
- żółty kościołów chrześcijańskich czyli i rzymskokatolickiego i protestanckich kościołów które powstały w okresie reformacji i zaraz po niej w kolejnych
- wiekach są kolejne jakiś fale naszych budzeniu o żywienie religijnych Gdzie powstają nowe nominacje nowe nowe wspólnoty kościelne Proszę pamiętać że
- wszyscy ci ludzie mocno byli przeświadczeni o istnieniu
- zła osobowego a które w sposób konkretny i za pośrednictwem konkretnych
- narzędzi w przypadku super zjawisk it Hej wpływa na rzeczywistość nas
- otaczającą zwodzi do grzechu odwodzi od Boga Kusik Sam Sam Marcin Luter walczył
- osobiście prawda z szatanem osób taki bezpośredni luzem w d
- przekonania Były oczywiście one były różne wśród duchowieństwa które to szybko na Wyspach
- Brytyjskich na przykład stało się sceptycznie w stosunku do możliwości
- działania czarów Czy w stosunku do istnienia czarownicy jako tej która
- faktycznie posługuje się jakąś jakąś mocą albo
- bierze władzę nad jakimiś istotami demonicznym i i za ich pośrednictwem
- wykonuje pewnych czynności czy zabiegów czy szkodzenia czy innych bardzo szybko poddano w wątpliwość
- no ale no to właśnie to były osoby wykształcone z klasy wyższej z
- duchowieństwa bądź bądź w jakiś jacyś intelektualiści tak ale w całej masy
- wierni tych duchownych reprezentowali zupełnie inne przekonania i właśnie o ten wątek też chodzi w No w koloniach angielskich w
- Ameryce tak gdzie przede wszystkim bo co by tu nie powiedzieć Ja mam bardzo
- takie postkolonialne podejście do całego zostały kwestii Ameryki historii jej zasiedlania i tak dalej więc widzimy
- jeżeli badamy strukturę społeczną osób które się tam udają w tych pierwszych
- falach migracyjnych tak do Kolonii to przepraszam bardzo ale to są niziny
- społeczne tak to są często ludzie którzy Zamienię zamienia się w wyrok z czarny
- Battle na możliwość zasiedlenia kolonii No to są to jest margines jakiś
- społeczny zbyt często ludzie bardzo dziwnej proweniencji tak i o bardzo
- wątpliwej moralności i tak dalej No niestety używać innych epitetów które są
- bardzo bardzo tutaj więc To wyobrażenie że ojcowie pielgrzymi przybyli prawda i
- tam nagle światło Oświecenia się stało i stworzyli wspaniałą wspólnotę różnych
- narodów i społeczeństwo pełne tolerancyjni tolerancji Wolności demokracji i poszanowania do innych No to jest taki mit prawda kulturowo
- historyczny który jest skonstruowany na potrzeby społeczeństwa taka polityka historyczna ale w z perspektywy historii No to ta historia
- jest bardziej złożona i faktycznie uciekały tam grupy znajdzie dysydentów
- religijnych z Wysp Brytyjskich z Niderlandów tak którzy Byli prześladowani przez tych którzy przed chwilą byli wcześniej prześladowani o
- paradoksie oni tam uciekali i starali się stworzyć jakieś Zręby
- wyobrażonej wyobrażonego państwa demokratycznego tak gdzie Bóg będzie będzie w centrum władzy a oni tutaj za prowadzą zasady biblijnych ich oparciu
- będą budować nową taką utopię społeczną No i nagle w tym masa 1600 maseczjusets
- się wydarzyło coś takiego układu Anglia przepraszam
- w że co zakłóciło więc spokój i porządek społeczny
- i tam znowu tam są te elementy mizoginistyczne bo dotyczy to w przeważającej mierze
- kobiet Tam jest też ten element samo nakręca
- łączącej się spierali prawda wydarzeń 11 jedna osoba po mówiona wskazuje
- kolejną która wskazuje kolejną która ze strachu wskazuje jeszcze wyznacza w zasadzie nie jako kolejne tam są te same mechanizmy które
- działają tutaj tutaj na kontynencie europejskim jest też wątek No działania złego tak szatana który który
- tutaj posługuje się nimi jako narzędziami prawda które mają szkodzić i
- zwodzić lokalną społeczność tak odwozić ją od Boga i tak dalej tam się później okazało że cała ta historia była próba oszustwa być może brało w niej jeszcze
- no zatrucie się sporyszem tak które wywoływały różnego rodzaju halucynacje
- i które podobnie w kompleksie euro Simone
- występowały No chociaż był tych kobiet żelary które
- wykonywały tak zwane maści czarownic które obejmowały
- rośnie grupę roślin w których które są bogate w alkaloidy tak to są związki
- organiczne które powołują wywołują halucynacje część ciekawego alkaloidów
- istoty obecne w tych halucynacjach mają kształt
- zwierząt i proszę zobaczyć jak to się teraz do tego imaginarium czarownicy tego spotkania sałaty stycznego czyli
- tego sabatu czarownic i tak dalej co się tam dzieje że na początku one nie latają wcale na miotłach tylko właśnie na jakichś rude
- rodzaju źródłach opisane słowem bestie prawda Czyli to są jakieś wietrze jakieś
- kozły prawda sam Szatan pojawia się po te pod postacią
- kozła tak capa do tego całuje się w zadek prawda w hołdzie i tak dalej I tam
- jest cała masa takich właśnie zwierzęcych wyobrażeń Być może jest to
- właśnie związane z używaniem tych tych maści i być może też Jest to
- związane właśnie ze spożywaniem tego tego grzyba i tutaj kobiety były zupełnie przekonane pierwszej tej najwcześniejszej etapie że
- te wydarzenia są autentyczne że to się zdarzyło i relacjonował y to osobom jak przysługującym związku z tym to jeszcze
- nakręcał O dalej strach i wyobrażenia osób którzy podzielili wiarę w możliwość
- istnienia tego typu rzeczywistości No dzisiaj gry ktoś
- wniósł [Muzyka] zgłoszenie do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa i podał powód
- jakim są czary chłodno to sprawa była albo szybko ułożone oddalona tak no i zupełnie ponieważ inne są standardy
- racjonalności Tak wiemy że że nie ma czarów i one nie mogą w sposób praktyczny szkodzić tak chociaż w Polsce chyba 2003 roku była taka sprawa
- Małopolsce prowadzona gdzie rolnik pod poznał swoją sąsiadkę chyba o to że ona
- jego królową zabiera mleko Tak więc rzuca jakiś urok więc gdzieś to się
- zdarza że zdarzają Ale są pewne takie wyjątki pewne takie kwiatki w cudzysłowie tak nie które nam które nam pokazują jak jeszcze w tej przestrzeni
- mentalnej prawda w przestrzeni idei mocno są obecne pewne dawne treści No a
- wcześniej Wszyscy uwierzyli i ulega literą złudzeń
- tak legali temu złudzeniu i który wzwód zbierał w nich histerię i strach Proszę
- zobaczyć co ty paradoksalne że przecież te czarownice były przesłuchiwane najczęściej No face-to-face w twarzą w twarz prawda miały być bardzo
- niebezpieczne miały szkodzi Oczywiście ta kobieta miała mieć opuszczony wzrok aby nie rzucić czasem przez okno prawda która jest wejściem do duszy prawda tym
- tym tym tym miejscu miejscem też mediacyjnym aby nie rzucić jakiegoś czasu roku na na sędziego na osobę Duchowna tą osobę przysługującą ale
- jednak Proszę zobaczyć tavano kilka kroków od tej kobiety która miała wykonywać niesamowity zło na ziemi prawda która miała być wcieleniem samego
- szatana która miała być służebnicą demonów prawda którzy występowali pod różnymi postaciami którzy zostawiali znamiona na jej ciele prawda W związku z
- tym no to jest taki paradoks z jednej strony wzbudzało duży lęków i histerię społeczną a z drugim postępowano z tymi
- osobami z każdymi innymi tak podczas przesłuchań co jest co Poco absurdalność
- zupełnie tej sytuacji prawdę jak wiara w pewnego rodzaju nie dowody lives spekulatywne idee może nas prowadzić no do takich radykalnych działań prawda
- i ona cały czas obecna w innych w innych sposobach winnych figurach ale
- jest cały czas obecna jest razem z nami tak jak była wcale takie była i w Europie także ona zmienia swoje kształty ale ten sam mechanizm i archaiczny
- głęboko w nas atawistyczny gdzieś głęboko w nas tkwiący który od czasu do czasu kiedy zachodzą odpowiednie warunki kontekst
- aktywnie ją o tym jak to współcześnie siłą aktywnie to jeszcze porozmawiamy
- natomiast chciałam zapytać o polską
- związane z herezjami z natomiast jaka na terenie Polski o ile wiesz wyglądały
- kwestia właśnie procesów czarownic i postępowanie z takimi osobami
- No to jest taki kolejny mit kulturowymi też naukowy bo bo historycy
- się gdzieś tam wycofali z pewnych tak jak nie wiem w starożytności czy chociażby jest taki mit prostytucji nie sakralnej prawda którymi się stara
- wyjaśniać pewne kwestie że w odniesieniu do jakiś tekstów biblijnych i tak dalej później wychodzi na to że jednak jest to piękny Konstrukt nie znajduje
- potwierdzenia w Faktach źródłach i tak dalej nie to nie była krajem bez stosów
- choć liczba Liczba tych
- [Muzyka] chyba śmierci Tak postaci spalenia na
- stosie sięga od kilku tysięcy no i w jednej takiej uważa się za zawyżonej za zawyżoną statystyce podaje się że
- wszystkich było 15 tysięcy osób które zostały
- pomówieniu oczary stracone na stosie Być może jest to
- zawyżona bo od dla różnych dla różnych obszarów poddaję się o wiele
- niższe liczby chociażby w tym Księstwie nyskim to było 250 osób o Kobiet i
- Dziewcząt we wszystkim m na których wykonano właśnie karę śmierci
- za bycie czarownicą tak były od nas Wielkopolsce na Pomorzu
- w kilku tysięcy do dwóch 3000 się podaje już nie pamiętam dokładnie tych
- statystyk nie mam tego przygotowanego bardzo dobrze bo bo nie zamierzałem mówić tutaj ichem kwestiach ilościowych zbyt wiele
- gdzie są te relacje więc nie Polska nie była krajem bez stosów się odbywało
- wiemy też że jedna z ostatnich
- wypowie czarownic wpłynęła właśnie w Polsce ale proszę sobie pomyśleć że
- jeszcze oprócz tego że że ostatnia ostatni stos był w Polsce to jeszcze
- ostatni taki samosąd na kobiecie uznanej za czarownice odbył się w latach
- dwudziestych 19-go wieku tak chałupach [Muzyka] gdzie i tak zwanemu sądowi Bożemu
- poddano jedną kobiet Rosją Poprawiono wrzucono ją do o
- wody no i oczekiwano na na tutaj na rezultat ona się utopiła Więc to była
- gdzie niedawno w gdzie to jest trzecia Dekada 19-go wieku tak jeszcze takie
- historie się wydarzyły że nie Polska nie była krajem bez stosów odbywały się
- tutaj choć w krajach niemieckojęzycznych było to znacznie więcej m dosyć
- wcześniej ze stosami pożegnano się na Wyspach Brytyjskich w zasadzie w Anglii
- bo w Szkocji to 100 lat później nie w Anglii być wcześniej tam się pojawiały
- pojawiły dosyć szybko głosy sceptyczne mówiące że nie ma czegoś takiego jak
- czarownica i nie ma czegoś takiego jak czary także no tam poradzono sobie dosyć szybko z tym a w Polsce w dekadzie
- dobrze pamiętam 18-go wieku wprowadzono prawnych który zabraniał wykonywania
- wyroków jeżeli chodzi o pomówienie o Czartak zabraniał i nie są to też było Często że
- często te wyroki nie były wykonywane albo te osoby puszczano to było to nie możemy nie możemy
- rozumieć postrzegać tych cudzysłowie polowań na czarownice w sposób jakiś zorganizowany centralny tak
- to nie była jakaś Centralna Machina zarządzana odgórnie i teraz która przemierzała całą Europę tak i dokonywała dokonywała
- pogromów to były lokalne nie takie wybuchy tak pewne pewnej historii
- która która właśnie skończyła się dosyć źle
- dla dla wielu Kobiet Ale to były lokalnie one miały różne przyczyny ale należy należy o tym pamiętać także pewnie był jednorodny taki ruch
- na wszystkich tel tak zarządzane jak w centralnej
- pudełka Przejdźmy może do czasów współczesnych W
- opisie dzisiejszego spotkania jest Obiecaliśmy że zastanowimy się czy jakaś
- forma palenia czarownic jest obecna w naszej kulturze także współcześnie na
- pewno odzywają takie ruchy które Przyznają się do tych wszystkich praktyk
- powiedzmy około magicznych i możemy zaobserwować zarówno w kontekście