Czarownice i czarownictwo – rzeczywistość i wyobrażenia

Rozwiń transkrypcję filmu

Czarownice i czarownictwo – rzeczywistość i wyobrażenia | EWST online

  • Sorki my na przestrzeni wieków czarownice wiedźmy mądre babki były
  • Sorki my na przestrzeni wieków czarownice wiedźmy mądre babki były
  • wskazywane na śmierć torturowane wygania No i prześladowane czy te pomówienia i
  • następujące po nich procesy nie były jednak przede wszystkim skutkiem strachu przed innością prowadzącego do wykluczenia społecznego
  • niekiedy w jego najbardziej drastycznej formie [Muzyka]
  • Słuchaj Dobry wieczór państwu jest wtorek 19:00 rozpoczynamy awsp online
  • dziś trochę nietypowy temat jak na nasze wykłady cotygodniowe będziemy
  • mianowicie mówić na temat różnic czarownica i czarownictwo naszym gościem
  • jest absolwentem PWST Grzegorz oraz który ma Oprócz tego że
  • jest absolwentem PWST jest również antropologii kultury
  • i może zanim zaczniemy to
  • powiedz skąd zainteresowanie tematem
  • Dzień dobry czy Dobry wieczór wszystkim tym z państwa którzy było zechcieli
  • poświęcić swój czas z wysłuchać się tego wykładu tej
  • dyskusji Bardzo dziękuję też ewst za zaproszenie jest mi niezmiernie miło jeżeli chodzi o sam samo problematykę czarów i czarownic
  • jako pewnej figury związane związanej z czarami No to jest to w zasadzie
  • margines moich zainteresowań badawczych antropolog kultury pracujący w
  • Uniwersytecie Medycznym zajmuje się problematyką kontekstów kulturowych i społecznych zagadnień związanych z medycyną
  • wszelkimi wszelkiego rodzaju partiami alternatywnymi sposobami
  • rozumienia cieniowania medycyny lecznic twem tak zwanymi medycznym Czyli
  • to co się wf potoczny takim dyskursie określa mianem medycyny alternatywnej
  • holistycznej No i gdzieś ten szary one się tam pojawiają są asystą
  • komplementarną częścią tego tego tej wizji choroby sposobu i rozumienia
  • definiowania szeregu zabiegów terapeutycznych w różnych kontekstach kulturowych związku z tym ta figura się gdzieś też
  • pojawia ale nie jest to główny główny wątek i temat moich zainteresowań jednak że postaram się państwu jako antropolog
  • kultury właśnie cokolwiek na ten temat powiedzieć Nie jest to główny temat twoich zainteresowań jednak ostatnio
  • twoja aktywność związana jest właśnie między innymi z czarownicami szeroko
  • pojętym kwestią właśnie takiego wykluczenia społecznego z uwagi na inność poświęcony temu był między innymi w którym brałeś
  • udział dokumentalny poświęcony Zresztą właśnie kwestia że procesy czarownic
  • procesów czarownic i w ogóle istnienia czarownic wiedźm w rejonie nyskim
  • Czy mógłbyś troszeczkę powiedzieć się jak znalazłeś się jako ekspert właśnie w
  • tym miejscu troszeczkę samej produkcji znaczy
  • mnie znaleziono producent i reżyser filmu zwrócili się
  • do mnie gdyż prowadziłem wykłady o lecznictwie magicznym o kulturze
  • magicznej i uznali mnie podobało im się to co robiłem i uznali że jestem osobą
  • którą chcieliby zaprosić do tego projektu to jest projekt ten film od
  • pomówienia do spalenia jest projektem z udziałem środków ministerialnych środków
  • i uzyskiwanych z grantów i tak dalej ja w tych całej problematyki kontekstu
  • kontekstu produkcji filmu nie nam nie jestem kompetentny się wypowiadać ale to
  • są jakieś tam w w ramach współpracy międzynarodowej bo
  • ta Fundacja polscy wychodzić czy ona robiła też m.in filmy z problematyki też z polskiego
  • pogranicza wszystkiego węgierskiego Polonii brazylijskiej także gdzieś gdzieś tego typu tematy No i to się pojawił ten temat pomówień o czary w
  • Księstwie nyskim Księstwie które jest pograniczne tak na pograniczu Polsko
  • Polsko morawskim z tego względu że jeżeli chodzi o tereny które byśmy mogli
  • określić jako tereny polskie które później weszły także skład Polski No był
  • to obszar w którym tych pomówieni procesów i wyroków śmierci wykonano
  • najwięcej na obszarze nauki kraju w związku z tym to było takie interesujące
  • i No też się w tym odnalazłem jako głos
  • jako etnolog antropolog który nie mówił o samym takim typowo historii tych
  • procesów na tym terenie ale ogólnych kwestiach związanych z cukru myślenia
  • magicznego z konstruowaniem wyobrażeń właśnie na temat obcości inności co czyniło że taka że pewne osoby były ponawiane o
  • szkodzenie o zajmowanie się czarami związku z tym wobec których rozpoczynamy
  • oczy Wstrzymano postępowania procesowe w tamtejszych warunkach społecznych
  • prawnych kulturowych i tak dalej więc w tych kwestiach jako jako antropolog się wypowiadał m przejdźmy do samych
  • czarownic tego co się z tym wiąże w opisie naszego dzisiejszego średnio zastosowaliśmy między innymi takich fragmenty z Księgi Wyjścia z
  • Księgi mojżeszowej nie pozwoli żyć Czarownicy i chcieliśmy rozmawiać
  • Zresztą tak umawialiśmy się na taką rozmowę oprócz właśnie te czarownice wiedźmy mądre babki one są różne sposób nazywane które wielu społecznościach
  • żyły i przynosiły korzyści bardzo często się
  • między innymi odbierania porodów leczeniem jakiś tam różnych chorób sporządzanie mikstury prawda ziołowych różnego rodzaju które pozwalały na ulgę
  • w bólach różnego typu i tak dalej i tak dalej no ale równie często były one
  • podejrzewane właśnie o czary i na tej podstawie
  • wskazywane często również na karę najwyższą czyli karę śmierci cz
  • nieczęsto było też torturowane były genialne do różne rzeczy się z nimi działy i teraz takie pytanie do ciebie jako
  • jednej strony antropologa kulturowego a z drugiej strony jako absolwent
  • technologii Jaką rolę w ogóle coś opowiedzieć coś o
  • tym procesie związane z czarownicami kierownictwem
  • właśnie w kontekście też no i jaką odgrywał chrześcijaństwo tym utrwalaniu
  • pewnego rodzaju stereotypów bo tak naprawdę to oni tutaj mówimy odpalaniu pewnego rodzaju wyobrażeń i z tym ostatecznym wykluczeniu społecznym
  • prowadzącym Czasami właśnie do wykluczenia fizycznego czyli również
  • śmierci czy chrześcijaństwo działo w tym jakąś dużą rolę czy rzeczywiście były
  • przede wszystkim różnego rodzaju stereotyp odczytane przez to chociażby lęk przed intymnością Oj to teraz będzie dłuższy troszkę wywód
  • ponieważ bardzo ciekawością sama figura czarownicy
  • jest przeze mnie określana kompleksem czarownicy bo jest to zespół zbiór
  • różnego rodzaju tradycji różnego rodzaju wyobrażeń
  • różnego rodzaju interpretacji różnego rodzaju figur kulturowych społecznych
  • teologicznych także jakiś treści o charakterze
  • lokalnym jest to masa różnego rodzaju wpływów który wyprodukował and taką figurę właśnie jakąś czarownica
  • musimy sobie zdawać sprawę że największy w czy z największych wpływów na
  • wyobrażenie czarownicy ma to co w antropologii nazywamy czyli kulturą
  • magiczną jest to pewna struktura świadomości społeczeństwa plemiennych strukturze organizacji czy społeczeństwem zwanych tradycyjnych
  • Wiejskich gdzie na świat otaczający postrzegano w pewien sposób proszę sobie
  • uzmysłowić że nie jest to czas kiedy
  • istnieje chociażby Publiczna edukacja tak Gdzie w jakiś sposób
  • usystematyzowany prowadzi się wykład na temat wiedzy o otaczającym nas świecie
  • ludzie funkcjonują w oparciu o te wyobrażenia które są kształtowane w
  • danym kontekście kulturowym lokalnym w związku z tym opierają się na zupełnie innych podstawach
  • pysznych aniżeli my dzisiaj I mówimy mówimy o czymś takim w antropologii co
  • się nazywa struktura myślenia magicznego i ona charakteryzuje mentalność właśnie
  • jak już powiedziałam pierwotną archeologiczną tradycyjną właściwą kulturą plemiennym czy wiejskim
  • i to można za takim antropologiem Polski Michałem bukowskim powiedzieć że świadomość pierwszych historycznie społeczeństw była właśnie świadomością
  • magiczną w jej czystej on tutaj stawia cudzysłów postaci No bo jak wiemy nie ma
  • nie ma czystej postaci czegokolwiek są to pewne takie konstrukcje tylko teoretyczne w związku z tym tata świadomość jest Jest ona właściwa tym
  • wszystkim społecznością na tym na tej podstawie się myśli rozumie interpretuje świat ten bagaż także rozróżnia pomiędzy praktyką magiczną A właśnie magiczną
  • sferą światopoglądu jako jakąś taką pewną dziedziną kultury i formą świadomości społecznej tak która jest charakterystyczna już Jak już
  • powiedziałem wszystkim społecznością w związku z tym no tutaj też często mówiąc
  • o czarownicy mieszamy wszystkie te te pojęcia te idee te te kwestie właśnie
  • jak czarownictwo jak czary Jak czarownice afrykańscy prawda to magia
  • Harry Potter i tak dalej I jeszcze teksty kultury popularnej współcześnie
  • baśnie jeszcze gdzieś po drodze no i ta niechlubna Europejska historia pomówieni
  • procesów o czary prowadzoną też przez inkwizycję i i sądy
  • świeckie prowadzące do do zabijania do wykonywania kary śmierci jako pewnego
  • dosłownego usuwania zła i źródło niebezpieczeństwa z własnej z własnej
  • ekumeny tak z kosztem z masa różnego rodzaju zagadnień zjawisk bardzo
  • złożonych zarówno historycznie jaki interpretacyjny więc musimy sobie zdawać z tego z tego sprawę i struktura
  • myślenia magicznego jest jednym z takich bardzo tej ważnych elementów
  • która nam powołuje tą ten kompleks czarownicy do istnienia proszę państwa
  • musimy być świadomi tego że
  • [Muzyka] ludzie te społeczności lokalne w których odbywały się te pomówienia do których przyjeżdżali
  • inkwizytorzy i przeprowadzali przeprowadzali procesy ci ludzie wierzą że istnieje
  • czarownica wierzą że istnieją czary i są skuteczne uszkodzić
  • mogą być niebezpieczne W związku z tym duchowieństwo także wieży oczywiście
  • każdy Play w inny sposób akcji akcentuje różne wątki
  • interpretując interpretacyjne podchodzi do różnych kwestii odmiennie ze względu na na wykształcenie na poziom intelektualny jaki prezentuje Ale ci
  • ludzie ci ludzie są przekonani w w to że
  • no to jest rzeczywistość faktyczna istniejąca związku z tym no to jest
  • bardzo ważna taka część drugie drugi ważny taki [Muzyka] konglomerat tak który wpływa na na obraz
  • na wizerunek na wyobrażenie czarownicy No to jest tradycja ezoteryczna tak
  • pochodząca od starożytności która która sposób taki alternatywny do religii
  • wiodących Star się wyjaśniać świat prowadzić swoje
  • peregrynacje duchowe i z tego obszaru też tutaj bardzo dużo elementów
  • wkracza do wizerunku czarownicy oczywiście wiemy że czarownicę rzuca czary zajmowała się magią na przykład tych magii też jestem cała masa pod
  • względem takim funkcjonalnym to znaczy odnośnie tego do czego tam magia była stosowana Tak mieliśmy magię
  • płatnościowe magię miłosne właśnie magię szkodzą co mieliśmy magię leczniczą Czy
  • wykorzystywaną w lecznictwie i tak dalej i tak dalej więc więc tutaj jest ten element element
  • bardzo ważny trzeba pamiętać że też ta tradycja ezoteryczna czy Magiczna ona
  • też jest do momentu No pewnego takiego przełomu modernistycznego w historii
  • nauki nie współczesnej No też częścią
  • nauki Akademickiej Europejskiej jest częścią praktyki Uniwersyteckiej gdzie Alchemia gdzie astrologia są dyscyplinami wykładane
  • mina na uniwersytetach są częścią Uniwersum poznawczego w o które opiera
  • się własne poszukiwania badawcze o które opiera się na wszelką wszelkiego rodzaju spekulacje
  • filozofię naturalną i tak dalej i tak dalej kolejnym bardzo ważnym tutaj myślę
  • dla państwa też takim elementem czynnikiem który wpływa na wizerunek czarownicy
  • wyobrażenie także czarów i magii tym czym są jest tradycja właśnie chrześcijańska można by było powiedzieć judeochrześcijańska w zasadzie bo
  • chrześcijaństwo rozwinęło bardzo specyficzny sposób podejścia judaistyczne czy podejścia hebrajskie wcześniejsze do problematyki czarów No i
  • to jest to bardzo ważny element w kreowaniu tego kompleksu czarownicy w
  • zasadzie większość wyobrażeń tych nawet o których wcześniej wspomniałem jest
  • zapośredniczona przez refleksję teologiczną zapośredniczona przez chrześcijańską teologię i wyobrażenia i jest ważnym
  • ważnym elementem ją myślę że może te wątki będę jeszcze dalej rozwijał później bardzo też istotnym elementem No są
  • lokalne tradycje tak można by było powiedzieć o folklorze tak jak jako pewnych takich wyobrażeniach lokalnych odnośnie różnych zjawisk z różnych
  • kwestii które dodatkowo ubogacają ten kompleks
  • czarownicy ten obraz jej wyobrażenia na na przykład na Wyspach Brytyjskich
  • czarownica zawsze ma zwanego familiar już A czyli ucha demona tętniczego
  • której pomaga sprawowaniu no swojej funkcji czarownicy pomaga w zrzucaniu
  • arów wykonuje też je no tego [Muzyka]
  • elementu nie spotyka się w Europie kontynentalnej albo Spotyka się go gdzieś rzadko albo w późniejszym okresie przypuszczalnie przez dystrybucję
  • pewnych wyobrażeń że elementy są on też lokalnych jakiś
  • folklorystycznych takich ludowych przez świadczeń przekonań [Muzyka]
  • obecne w komplecie czarownicy ważnym też jest elementem
  • co różnych zmyślenie tak zmyślenie dzień w dupę nie
  • skonstruowanych na potrzeby sytuacji a już w wiekach późniejszych
  • na potrzeby zrozumienia No co się stało w tej Europie
  • 16 17 i 18 wieku że wydarzyły się takie takie procesy jak
  • właśnie polubienia jak został czary tego typu procesy społeczne co się wydarzyło i bardzo ważnym jest chociażby
  • Kuba naukowego oglądu oceny zrozumienia figury czarownicy No tutaj mamy
  • chociażby koncepcję książka nawet Wiedźmi kult a
  • to brytyjski badacz która się inspirowała i która sama była zaangażowana w takie ruchy
  • rodzimowiercze związane z Marią płodności i tak dalej więc ona połącz
  • zła czy w zasadzie wytworzyła [Muzyka]
  • słuchawki takie Konstrukt społeczny myślowy że ten że czarownice
  • funkcjonowały w średniowiecznej Europie w ramach złożonej siatki mm takich
  • koncernów takich grupy gdzie uprawiały ten ten kobiecy Kult
  • Magic ludnościowej że to wszystko było scentralizowane że to żeby między tym
  • kontakty i tak dalej że miały określoną strukturę my dzisiaj wiemy że to zupełnie było zmyślenie błędne albo jakieś życzeniowe myślenie adeptki
  • związanej z z właśnie tymi tradycjami duchowość owymi więc Zobaczcie teraz ile
  • tych elementów i to jeszcze odpuszczam można było kilka
  • włożyć do tego czyli jest to cała masa różnego rodzaju wpływów która nam m
  • spróbuję i nową figurę jakaś to powiedziałaś że tutaj tradycja
  • chrześcijańska a ona ma bardzo ważny wpływ właśnie w tych procesach prowadzonych przez instytucje kościelne przez świętą
  • inkwizycję która nie była uważana przecież do ścigania czarownic Ale walki z herezją z krytyką kościoła wszelkim odstępstwem związku z tym
  • no później papież innocenty ósmy wydał jej także prerogatywy do tego aby aby
  • zdjęła objęła też swoimi kompetencjami swoim jurysdykcją
  • procesy o czary gdyż w tym momencie aryi czarownictwo uznano za za rodzaj herezji
  • tak i w związku z tym ona się stała a wcześniej tak nie było proszę państwa w
  • rozumie z o.o Lubin chrześcijańskiej teologii
  • chrześcijańskich jeżeli chodzi o czarow górę czarownicy czarownictwo tutaj
  • bardzo podstawowe znaczenie ma No tekst normatywny jakim dla chrześcijaństwa
  • jest święte starego i nowego testamentu Biblia biblijny
  • spotykamy się z kilkoma ustęp ani szczególnie w Starym Testamencie
  • które kontekście No centralizacji kultu jak fizycznego
  • walczyły z wszelką odmiennością z wszelkim przejawem
  • uprowadzonego nie w stosunku do dom do Boga Jahwe tak
  • i w związku z tym potępieniu ulegały wszelkie wszelkiego
  • rodzaju praktyki wszelkiego rodzaju działania byłyby sprzeczne z centralnym
  • kultem chociażby świątynnym już w tym skonstruowanym [Muzyka] judaiźmie tak
  • ubóstwa starożytnego Izrael w związku z tym no tam się pojawiła taka krytyka
  • która nie pozwalała ona oczywiście czy odnosi się do samej teologii Boga bóstwa
  • rozumieniu rozumienia jego substancji jego jego znaczenia jego jedności w
  • kosmosie takiego transcendentnego immanencji i tak dalej i tak dalej gdzie nie ma gdzie nie ma możliwości aby obok niego kierowców już w pełni rozwiniętym
  • judaizm funkcjonował coś No oczywiście judaizm jest zjawiskiem jednorodnym przez historię on miał różne etapy i tam występowały na także etapy gdzie
  • uznawano istnienie innych bogów tak ale i swoich Europejską gdzie ja chciałbym
  • najwyższym ZUS ona i tak dalej zarządzającym innymi bóstwami bogami
  • związku z tym notę etapy są różne ale już tym rozwiniętym scentralizowanym
  • świątynnym No nie jest mile widziane żadna alternatywne działanie w związku z
  • tym judaizmu przyjął takie mocne stanowisko antykol pyszne antyidol elektryczne które podjęły
  • podjął później także kościół taki rozwijał to już w oparciu o własne doświadczenia [Muzyka]
  • jeżeli chodzi na przykład w pierwszej księdze Samuela jest historia gdy Saul
  • udaje się wróżki Zender tak która wywołuje
  • dla niego na jego prośbę ucha zmarłego proroka Samuela No i tu
  • się później zaczyna cała tradycja rabiniczny interpretacji co to wydarzenie znaczyło jakie rozumieć w kontekście antyku śniegu nastawieniu
  • nastawienia jakiej rozumieć w kontekście drogi Boga później w chrześcijaństwie zostaje podjęty ten wątek No bo jest to taki przykład
  • występowania figury czarownicy no i i gdzieś takie gdzieś
  • interpretator starali się dać odpowiedź jak to rozumieć Zdał ten fragment na
  • przykład stał się im fundamentalnym dla refleksji vlogi chrześcijańskiej
  • rabini różnych traktatach rozumieli to wywołanie
  • ducha Samuela za możliwe ustalenie sprzeczne z
  • praktyką ideologią judaizmu takie też stanowisko
  • reprezentował orygenes chociażby ale już inni Ojcowie Kościoła
  • podjęli zupełnie przeciwne stanowisko organu są orygenes owego podejście
  • zaprzeczając możliwość jakiegokolwiek pogodzenia jakiegokolwiek
  • możliwości wzbudzenia czy wywołania uszy ducha osoby zmarłej i przywołania
  • go w jakiś właśnie takim seansie magicznym czy czy nekromancji kim tak
  • nie widzieli tutaj podstaw jeśli były interpretację cudzysłowie pozytywne W
  • sensie że jest to możliwe No to uznawali że jest to pewien dopust Boży w jakimś jakimś celu prowadzony ale większość udawała to i to najbardziej w
  • wyartykułować Augustyn że było to diabelskie fałszerstwo
  • oszustwo by zwodzić ludzi i wątek i to stanowisko podjęli licznik
  • teolodzy i można powiedzieć że zostało ono zradykalizować one w
  • okresie ref z racji prezydenckiej gdzie no to podejście
  • takie cenzuralne tak z perspektywy cenzury do wszelkich to i wszelkim magii którą w
  • zasadzie protestantyzm nie podjął czy reformacja może tak jeszcze jakiegoś
  • nowego od razu stanowiska teologicznego powtarzał to co już powiedzieli teolodzy
  • katoliccy wcześniej ale dokonał radykalizacji tego podejścia tak
  • włączając także samą m
  • sam no teologii czy praktykę kościoła katolickiego rzymskokatolickiego do tego wyobrażenia o magii tak bo nawet
  • ta zasada to logiczne ex opere operato została uznana za magię sakramentalnym i
  • Użyj jednocześnie No podzielili całą masę chociażby Marcin
  • Luter nowy obrażeń i zabobonów na przykład odnośnie do osoby szatana jego roli w w działaniu zwiedzeniu ludzi i tak dalej w związku z tym też
  • reformacja niemiecka była także mocno brała udział w w polowaniach na
  • czarownice tak I tutaj przyłożyła mocno swoją rękę do
  • tego procederu więc no jak widzą państwo jest tutaj Thomasa różnego rodzaju czynników o bardzo złożonej strukturze i
  • historii interpretacji późniejszej która się składa na tą figurkę na ten obraz i czarownicy ale to może jeszcze jakieś wątki
  • jeszcze się później jeszcze ciągniemy
  • mówisz cały czas o czarownicy o czarownicach rzeczywiście tak że zdecydowana większość
  • ofiar prześladowań to były kobiety
  • Czy mógłbyś jako właśnie antropolog powiedzieć dlaczego tak się akurat
  • działo ponieważ praktyki magiczne wyłącznie kobietom
  • najsłynniejszych się magiczne różnego rodzaju były pisane przez mężczyzn wręcz
  • a tymczasem ona stosy czy na inne przyjemności zmysłowe trafiała przede
  • wszystkim kobiet Dlaczego tak się działo tutaj znowu złożone zagadnienie i tutaj
  • trzeba poruszyć te kilka kwestii Ja to zagadnienie widzę szczególnie w kontekście kościelnej męsko centrycznie i
  • patriarchalnej kultury Europy średniowiecznej wczesnonowożytnej bo w zasadzie często myślimy że to są wtedy ciemne średnie i duże to tam było
  • to polowanie na czarownice nie proszę państwa polowanie na czarownice zaczyna się w zasadzie i taka histeria prawda anty anty w cudzysłowie czarownic owa
  • tak zaczyna się u u progu nowoczesności tak czasów nowożytnych i to jest bardzo fascynujące tak co się wydarzyło wówczas że że to co przepis to przypisujemy
  • średniowieczu wydarzyło się właśnie w nowożytności ale o tym Może później
  • myślę że jest tutaj to też trzeba powiedzieć o tym że
  • jeżeli chodzi o pomówienie kobiet to oczary najwięcej
  • ich odbywa się na kontynencie europejskim czyli w tak zwanym centrum można by było powiedzieć tutaj około 70 5 procent pomówień to są kobiety a na
  • obrzeżach kontynentu czyli na przykład Islandia często nia mamy do czynienia z relacjami rzędu 90
  • procent mężczyzn na Islandii A na przykład 60 procent mężczyzn w Estonii
  • tak Czyli toteż należałoby te obszary interpretacyjnej nie osobno badać tak
  • analizować co się tam działo że że ta struktura płci była trochę inna No tutaj
  • w Europie ona jest właśnie odmienna najczęściej są kobiety państwa Jeżeli sobie przypomnijmy te wszystkie elementy które
  • Ja wymieniłem które wpłynęły na powstanie pewnego kompleksu czarownicy
  • czyli zespołu różnego rodzaju przekonań wyobrażeń obrazów i tak dalej
  • no to Jawi nam się tutaj a swoista mizoginia tak swoista
  • mizoginia która jest jest taką podstawą działania i tej historii antymagiczna
  • m.in o bardzo konkretnych o bardzo
  • konkretnych źródłach swoich tak I ona czerpię chociażby właśnie tradycji
  • chrześcijańskiej który choć potępił diagnozę i dualizm No nie wyrzekł się w
  • swoim podejściu w antropologii bardzo pesymistycznej negatywnej augustiańskiej
  • tak w zasadzie No reprezentacji postawy którą sam potępił jako herezje Tak ona tam przetrwała
  • dosyć mocno po Ponadto zasilił ją No właśnie ten dualizm myśli greckiej myśli
  • spekulatywne która znalazła swoje swoje rozszerzenie w myśli filozoficznej czy
  • chociażby wypracowała No całe całe mianownictwo i wszystkie
  • kategorie myślowo definicyjne teologii chrześcijańskiej Chociażby tak stamtąd stamtąd czerpano związku z tym podejście do kobiety do
  • rozumienia do definiowania kobiecości i hierarchii zerwania jej strukturze
  • Bytów No także zawdzięczamy temu kontraktowi tak Europa że jest
  • Europa instytucjonalna Chodzi mi o strukturę państwową prawną formalną jest
  • spadkobierczynią no tradycji Cesarstwa Rzymskiego
  • takiego tradycji prawnej jego tradycji społecznej i choć oczywiście seksualność i związane z nią że ja tak Powiem w skrócie i tak
  • po łebkach e etyki seksualne one były zupełnie odmienne od mam być oby takich
  • bardzo aktywnych modeli
  • żydowskich czy czyszczeniu proponowanych później przez chrześcijaństwo tak Jednakże w tej przestrzeni społecznej
  • No do tego hermetyzmu czy tego tradycyjnego rozumienia ról płciowych się odwoływały tak wszędzie
  • gdzie Gdzie można było więcej aniżeli chociażby w tradycji chrześcijańskiej jednak przestrzeni publicznej przestrzeni polis czy przestrzeni
  • obszaru władze miasta rzymskiego No niestety trzeba było wypełnić te swoje
  • obywatelskie obowiązki wydać potomstwo i tak dalej i tak dalej także tutaj to podejście ma też bardzo ważny wpływ na rolę funkcje i miejsce kobiety tak
  • przestrzeni Społecznej w związku z tym no tam taka taki klimat
  • mizoginistyczny proszę to też nie rozumieć jako no jakiś taki terror w
  • stosunku do kobiet w Europie średniowiecznej tak no bo to życie się wiodło wówczas w wielu miejscach podobnie jak dzisiaj Jednakże z
  • mentalnie jednakże w wielu przestrzeniach
  • klimat anty kobiecy prawda był dosyć mocno wyczuwalny Miał wpływ na sposób
  • postępowania na funkcjonowanie na wyobrażenie i tak dalej Proszę pamiętać że kultura
  • ta wyższa tak związana z władzą jest cały czas homo społeczna tak Tam są
  • mężczyźni w zasadzie sami i w związku z tym no to cały czas
  • mamy tutaj konstruowanie pewnej wyobrażeniowe a-f wspólnoty tak samych
  • mężczyzn którzy są lepsi którzy są przeznaczeni do wyższych celów którzy są
  • bardziej związani właśnie z kulturą i cywilizacją z władzą z refleksją
  • intelektualną w przeciwieństwie na przykład do kobiety
  • która była waloryzowana ona tych różnych poziomach od począwszy od tej mentalności magicznej
  • Ludowej poprzez wyobrażenia religijne poprzez politykę i tak dalej i tak dalej
  • to gdzieś tych w tych Na tych poziomach różnych funkcjonowania społecznego występuje No ta kobieta była raczej przypisywana właśnie naturze emocjom
  • była uznana za istotę mniej sprawne intelektualnie
  • jej właściwości Role społeczne były jasno
  • określone z norma realizowany ze standaryzowane więc w związku z tym
  • każda kobieta która przepraszam wyłamywania się Poza tym schemat A poza tym normie poza te standardy
  • społeczne kulturowe to za długo mówię
  • religijne No to była czy zaczyna mam być postrzegana jako
  • jednostka jakąś to ten niebezpieczna zobaczę co się dzieje z figurą
  • czarownicy jest to w tej przestrzeni takiej wyobrażeniowe i tej przestrzeni która pojawiała się w relacjach z procesów jak
  • ta czarownica wygląda jak się zachowuje to jest to przede wszystkim z jednej
  • strony albo piękna kobieta której celem jest wzbudzenie kuszenie prawych moralnych dobrych mężczyzn którzy są drodzy to Bogu prawda ich sprawują w
  • jego imieniu tutaj posłannictwo na ziemi w różnych
  • różnych przestrzeniach czy to sferze duchowej kościelnej czy to w sferze politycznej tak społecznej nie przestrzeni miasta
  • natomiast i to jest ta przepiękna kobieta która ma kusić zapewne jakąś
  • magią miłosną używać prawda Proszę zobaczyć etymologię tych słów pojęć które są które są mają tutaj powiązania bądź to jest właśnie
  • jakaś brzydka Starówka która jest odwróceniem porządku wyobrażonego Tak jest odwróceniem porządku społecznego bo starość była w kultura w tradycyjnych
  • ludowych związana z takim okresem mediacyjnym z okresem No zakończenia życia z okresem wprowadzenia
  • nieładu i chaosu gnicia materii rozkładu z okresem gdzie ustała już aktywności
  • płynnościowa i tak dalej i tak dalej więc wszystko to co Wie zwaloryzowane kulturowo sposób negatywny tutaj ta jest tata starucha która jest niebezpieczna
  • Najczęściej były to jakieś kobiety wdowy na przykład które zostały same a zajmowały się lecznicę zielarstwem ludowym tradycyjnym w oparciu o swoją
  • wiedzę i doświadczenie i one padały często o
  • ofiarom pomówienia mną jakieś
  • najczęściej wspólnoty swojej lokalnej bo nie spełniały ich jakiegoś
  • do tego wyobrażenia takiego kulturowego ale też No były rodziły wzbudzały strach
  • i lęk tak no bo jednak były z marginesu z tego przestrzeni mediacyjnej pomiędzy naszym światem Interii eksterior takim
  • zewnętrznym których hybrydyczny który nie należy do naszej rzeczywistości który jest miejscem działalności demonicznej aktywności diabelskiej
  • aktywności także Boga ale to jest już wykraczające poza naszą ekumeny dyskusją
  • on się pojawiały niebezpieczne Ponadto No inny zobaczy że w tej homo społecznej
  • kulturze europejskiej wielu przestrzeniach wszelka kobieta niezależność też Jawi się jako rozsadzające porządek społeczny tak w
  • związku z tym należy ją stłumić stłamsić
  • wyeliminować tak aby przywrócić pierwotny ład ról społecznych
  • normy biologiczną [Muzyka] wyobrażeniowe i tak odnośnie płci w
  • związku z tym to cały czas te kobiety są tutaj w takim miejscu podwyższonego
  • ryzyka tak zostania umówioną O właśnie uszkodzenie używanie magii
  • to zobaczysz że że też te kobiety najczęściej
  • stom-lab przykład nie wiem czy to jeszcze zejdzie później ale tutaj może wtrące że często też były osoby czy jednostki które my dzisiaj wiemy jak
  • diagnozować Jak rozumieć jak wyjaśniać A kiedyś tego nie wiedziano więc była cała
  • masa osób No to jest od kilku do kilkunastu procent ich populacji osób z różnymi zaburzeniami psychicznymi
  • neurologicznymi które się behawioralnymi czyli zaburzeniami zachowań i całą masę różnych chorób prawda które
  • wywoływały często niekorzystny wygląd Na przykład
  • tak to były osoby zdeformowane z garbami z jakimiś
  • niespotykanym i zbyt często cechami fizjologicznymi tak wszystko co wnosił o
  • po płynność odmienność także miało tutaj na że kobieto dotyczy to dlatego że
  • mężczyźni byli bardziej uprzywilejowani bardziej mogli związku z tym uciec przed
  • tym czy w jaki sposób funkcjonować zwinnością we wspólnocie No to w stosunku do kobiet to już było ciężej
  • Dlatego ta kobieta pojawia się tutaj częściej jako czarownica z mówię były były tereny gdzie chciałeś odmienna tak ale nie gadałem
  • tych terenów i oby nie mogę tak powiedzieć hop trzeba by było sprawdzić dokładnie to jest pan czynnikiem nam wprowadza tą różnicę
  • obraca zupełnie ten renderować te płciowe relacje tak
  • na tyle na ile nie czytałam akurat na kwestie związane z Islandii
  • upamiętnienie Stoją tam spora grupa starających się o
  • wyższym poziomie niż powiedzmy To byli ludzie związani z kościołem nawet
  • Biskupi wyczyn jak najbardziej Nie nie wyrzucali
  • Co poniektórzy się śmieją że oni chcieli sobie tam konkurencję trochę wykosić Ale
  • oczywiście jest to bardzo ciekawe dlaczego akurat tak wyszło teraz słuchajcie bo chciałam zapytać cię jeszcze parę rzeczy związanych
  • właśnie z tymi różnicami i nic prześladowaniem czarownicy różnych miejscach pierwszy to pierwsze pytanie dotyczy
  • chyba jednego z najsłynniejszych obrazów związanych bardzo z prześladowaniem
  • Właśnie kobiety za czary reaguje związany ale właśnie zostałem
  • Zjednoczonych konkretnie strzalem dlaczego tak się stało że to właśnie
  • to miejsce to prześladowanie o sytuacjach niewielkim miasteczku stała
  • się znana na całym świecie czy ona ma jakieś takie burzę potencjał właśnie tych stereotypów związanych z czarownicami czy coś
  • jeszcze zadecydowało rzeczy he [Muzyka] z
  • uczennic dobrze zjawisko opracowali i przebadali
  • [Muzyka] jest raczej kwestia rozpoznana chociaż
  • tak jak powiedziałaś tam na pewno była masa wyobrażeń No właśnie tutaj muszę wrócić w związku z tym bo tego nie powiedziałem wcześniej że dlaczego tak w
  • żółty kościołów chrześcijańskich czyli i rzymskokatolickiego i protestanckich kościołów które powstały w okresie reformacji i zaraz po niej w kolejnych
  • wiekach są kolejne jakiś fale naszych budzeniu o żywienie religijnych Gdzie powstają nowe nominacje nowe nowe wspólnoty kościelne Proszę pamiętać że
  • wszyscy ci ludzie mocno byli przeświadczeni o istnieniu
  • zła osobowego a które w sposób konkretny i za pośrednictwem konkretnych
  • narzędzi w przypadku super zjawisk it Hej wpływa na rzeczywistość nas
  • otaczającą zwodzi do grzechu odwodzi od Boga Kusik Sam Sam Marcin Luter walczył
  • osobiście prawda z szatanem osób taki bezpośredni luzem w d
  • przekonania Były oczywiście one były różne wśród duchowieństwa które to szybko na Wyspach
  • Brytyjskich na przykład stało się sceptycznie w stosunku do możliwości
  • działania czarów Czy w stosunku do istnienia czarownicy jako tej która
  • faktycznie posługuje się jakąś jakąś mocą albo
  • bierze władzę nad jakimiś istotami demonicznym i i za ich pośrednictwem
  • wykonuje pewnych czynności czy zabiegów czy szkodzenia czy innych bardzo szybko poddano w wątpliwość
  • no ale no to właśnie to były osoby wykształcone z klasy wyższej z
  • duchowieństwa bądź bądź w jakiś jacyś intelektualiści tak ale w całej masy
  • wierni tych duchownych reprezentowali zupełnie inne przekonania i właśnie o ten wątek też chodzi w No w koloniach angielskich w
  • Ameryce tak gdzie przede wszystkim bo co by tu nie powiedzieć Ja mam bardzo
  • takie postkolonialne podejście do całego zostały kwestii Ameryki historii jej zasiedlania i tak dalej więc widzimy
  • jeżeli badamy strukturę społeczną osób które się tam udają w tych pierwszych
  • falach migracyjnych tak do Kolonii to przepraszam bardzo ale to są niziny
  • społeczne tak to są często ludzie którzy Zamienię zamienia się w wyrok z czarny
  • Battle na możliwość zasiedlenia kolonii No to są to jest margines jakiś
  • społeczny zbyt często ludzie bardzo dziwnej proweniencji tak i o bardzo
  • wątpliwej moralności i tak dalej No niestety używać innych epitetów które są
  • bardzo bardzo tutaj więc To wyobrażenie że ojcowie pielgrzymi przybyli prawda i
  • tam nagle światło Oświecenia się stało i stworzyli wspaniałą wspólnotę różnych
  • narodów i społeczeństwo pełne tolerancyjni tolerancji Wolności demokracji i poszanowania do innych No to jest taki mit prawda kulturowo
  • historyczny który jest skonstruowany na potrzeby społeczeństwa taka polityka historyczna ale w z perspektywy historii No to ta historia
  • jest bardziej złożona i faktycznie uciekały tam grupy znajdzie dysydentów
  • religijnych z Wysp Brytyjskich z Niderlandów tak którzy Byli prześladowani przez tych którzy przed chwilą byli wcześniej prześladowani o
  • paradoksie oni tam uciekali i starali się stworzyć jakieś Zręby
  • wyobrażonej wyobrażonego państwa demokratycznego tak gdzie Bóg będzie będzie w centrum władzy a oni tutaj za prowadzą zasady biblijnych ich oparciu
  • będą budować nową taką utopię społeczną No i nagle w tym masa 1600 maseczjusets
  • się wydarzyło coś takiego układu Anglia przepraszam
  • w że co zakłóciło więc spokój i porządek społeczny
  • i tam znowu tam są te elementy mizoginistyczne bo dotyczy to w przeważającej mierze
  • kobiet Tam jest też ten element samo nakręca
  • łączącej się spierali prawda wydarzeń 11 jedna osoba po mówiona wskazuje
  • kolejną która wskazuje kolejną która ze strachu wskazuje jeszcze wyznacza w zasadzie nie jako kolejne tam są te same mechanizmy które
  • działają tutaj tutaj na kontynencie europejskim jest też wątek No działania złego tak szatana który który
  • tutaj posługuje się nimi jako narzędziami prawda które mają szkodzić i
  • zwodzić lokalną społeczność tak odwozić ją od Boga i tak dalej tam się później okazało że cała ta historia była próba oszustwa być może brało w niej jeszcze
  • no zatrucie się sporyszem tak które wywoływały różnego rodzaju halucynacje
  • i które podobnie w kompleksie euro Simone
  • występowały No chociaż był tych kobiet żelary które
  • wykonywały tak zwane maści czarownic które obejmowały
  • rośnie grupę roślin w których które są bogate w alkaloidy tak to są związki
  • organiczne które powołują wywołują halucynacje część ciekawego alkaloidów
  • istoty obecne w tych halucynacjach mają kształt
  • zwierząt i proszę zobaczyć jak to się teraz do tego imaginarium czarownicy tego spotkania sałaty stycznego czyli
  • tego sabatu czarownic i tak dalej co się tam dzieje że na początku one nie latają wcale na miotłach tylko właśnie na jakichś rude
  • rodzaju źródłach opisane słowem bestie prawda Czyli to są jakieś wietrze jakieś
  • kozły prawda sam Szatan pojawia się po te pod postacią
  • kozła tak capa do tego całuje się w zadek prawda w hołdzie i tak dalej I tam
  • jest cała masa takich właśnie zwierzęcych wyobrażeń Być może jest to
  • właśnie związane z używaniem tych tych maści i być może też Jest to
  • związane właśnie ze spożywaniem tego tego grzyba i tutaj kobiety były zupełnie przekonane pierwszej tej najwcześniejszej etapie że
  • te wydarzenia są autentyczne że to się zdarzyło i relacjonował y to osobom jak przysługującym związku z tym to jeszcze
  • nakręcał O dalej strach i wyobrażenia osób którzy podzielili wiarę w możliwość
  • istnienia tego typu rzeczywistości No dzisiaj gry ktoś
  • wniósł [Muzyka] zgłoszenie do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa i podał powód
  • jakim są czary chłodno to sprawa była albo szybko ułożone oddalona tak no i zupełnie ponieważ inne są standardy
  • racjonalności Tak wiemy że że nie ma czarów i one nie mogą w sposób praktyczny szkodzić tak chociaż w Polsce chyba 2003 roku była taka sprawa
  • Małopolsce prowadzona gdzie rolnik pod poznał swoją sąsiadkę chyba o to że ona
  • jego królową zabiera mleko Tak więc rzuca jakiś urok więc gdzieś to się
  • zdarza że zdarzają Ale są pewne takie wyjątki pewne takie kwiatki w cudzysłowie tak nie które nam które nam pokazują jak jeszcze w tej przestrzeni
  • mentalnej prawda w przestrzeni idei mocno są obecne pewne dawne treści No a
  • wcześniej Wszyscy uwierzyli i ulega literą złudzeń
  • tak legali temu złudzeniu i który wzwód zbierał w nich histerię i strach Proszę
  • zobaczyć co ty paradoksalne że przecież te czarownice były przesłuchiwane najczęściej No face-to-face w twarzą w twarz prawda miały być bardzo
  • niebezpieczne miały szkodzi Oczywiście ta kobieta miała mieć opuszczony wzrok aby nie rzucić czasem przez okno prawda która jest wejściem do duszy prawda tym
  • tym tym tym miejscu miejscem też mediacyjnym aby nie rzucić jakiegoś czasu roku na na sędziego na osobę Duchowna tą osobę przysługującą ale
  • jednak Proszę zobaczyć tavano kilka kroków od tej kobiety która miała wykonywać niesamowity zło na ziemi prawda która miała być wcieleniem samego
  • szatana która miała być służebnicą demonów prawda którzy występowali pod różnymi postaciami którzy zostawiali znamiona na jej ciele prawda W związku z
  • tym no to jest taki paradoks z jednej strony wzbudzało duży lęków i histerię społeczną a z drugim postępowano z tymi
  • osobami z każdymi innymi tak podczas przesłuchań co jest co Poco absurdalność
  • zupełnie tej sytuacji prawdę jak wiara w pewnego rodzaju nie dowody lives spekulatywne idee może nas prowadzić no do takich radykalnych działań prawda
  • i ona cały czas obecna w innych w innych sposobach winnych figurach ale
  • jest cały czas obecna jest razem z nami tak jak była wcale takie była i w Europie także ona zmienia swoje kształty ale ten sam mechanizm i archaiczny
  • głęboko w nas atawistyczny gdzieś głęboko w nas tkwiący który od czasu do czasu kiedy zachodzą odpowiednie warunki kontekst
  • aktywnie ją o tym jak to współcześnie siłą aktywnie to jeszcze porozmawiamy
  • natomiast chciałam zapytać o polską
  • związane z herezjami z natomiast jaka na terenie Polski o ile wiesz wyglądały
  • kwestia właśnie procesów czarownic i postępowanie z takimi osobami
  • No to jest taki kolejny mit kulturowymi też naukowy bo bo historycy
  • się gdzieś tam wycofali z pewnych tak jak nie wiem w starożytności czy chociażby jest taki mit prostytucji nie sakralnej prawda którymi się stara
  • wyjaśniać pewne kwestie że w odniesieniu do jakiś tekstów biblijnych i tak dalej później wychodzi na to że jednak jest to piękny Konstrukt nie znajduje
  • potwierdzenia w Faktach źródłach i tak dalej nie to nie była krajem bez stosów
  • choć liczba Liczba tych
  • [Muzyka] chyba śmierci Tak postaci spalenia na
  • stosie sięga od kilku tysięcy no i w jednej takiej uważa się za zawyżonej za zawyżoną statystyce podaje się że
  • wszystkich było 15 tysięcy osób które zostały
  • pomówieniu oczary stracone na stosie Być może jest to
  • zawyżona bo od dla różnych dla różnych obszarów poddaję się o wiele
  • niższe liczby chociażby w tym Księstwie nyskim to było 250 osób o Kobiet i
  • Dziewcząt we wszystkim m na których wykonano właśnie karę śmierci
  • za bycie czarownicą tak były od nas Wielkopolsce na Pomorzu
  • w kilku tysięcy do dwóch 3000 się podaje już nie pamiętam dokładnie tych
  • statystyk nie mam tego przygotowanego bardzo dobrze bo bo nie zamierzałem mówić tutaj ichem kwestiach ilościowych zbyt wiele
  • gdzie są te relacje więc nie Polska nie była krajem bez stosów się odbywało
  • wiemy też że jedna z ostatnich
  • wypowie czarownic wpłynęła właśnie w Polsce ale proszę sobie pomyśleć że
  • jeszcze oprócz tego że że ostatnia ostatni stos był w Polsce to jeszcze
  • ostatni taki samosąd na kobiecie uznanej za czarownice odbył się w latach
  • dwudziestych 19-go wieku tak chałupach [Muzyka] gdzie i tak zwanemu sądowi Bożemu
  • poddano jedną kobiet Rosją Poprawiono wrzucono ją do o
  • wody no i oczekiwano na na tutaj na rezultat ona się utopiła Więc to była
  • gdzie niedawno w gdzie to jest trzecia Dekada 19-go wieku tak jeszcze takie
  • historie się wydarzyły że nie Polska nie była krajem bez stosów odbywały się
  • tutaj choć w krajach niemieckojęzycznych było to znacznie więcej m dosyć
  • wcześniej ze stosami pożegnano się na Wyspach Brytyjskich w zasadzie w Anglii
  • bo w Szkocji to 100 lat później nie w Anglii być wcześniej tam się pojawiały
  • pojawiły dosyć szybko głosy sceptyczne mówiące że nie ma czegoś takiego jak
  • czarownica i nie ma czegoś takiego jak czary także no tam poradzono sobie dosyć szybko z tym a w Polsce w dekadzie
  • dobrze pamiętam 18-go wieku wprowadzono prawnych który zabraniał wykonywania
  • wyroków jeżeli chodzi o pomówienie o Czartak zabraniał i nie są to też było Często że
  • często te wyroki nie były wykonywane albo te osoby puszczano to było to nie możemy nie możemy
  • rozumieć postrzegać tych cudzysłowie polowań na czarownice w sposób jakiś zorganizowany centralny tak
  • to nie była jakaś Centralna Machina zarządzana odgórnie i teraz która przemierzała całą Europę tak i dokonywała dokonywała
  • pogromów to były lokalne nie takie wybuchy tak pewne pewnej historii
  • która która właśnie skończyła się dosyć źle
  • dla dla wielu Kobiet Ale to były lokalnie one miały różne przyczyny ale należy należy o tym pamiętać także pewnie był jednorodny taki ruch
  • na wszystkich tel tak zarządzane jak w centralnej
  • pudełka Przejdźmy może do czasów współczesnych W
  • opisie dzisiejszego spotkania jest Obiecaliśmy że zastanowimy się czy jakaś
  • forma palenia czarownic jest obecna w naszej kulturze także współcześnie na
  • pewno odzywają takie ruchy które Przyznają się do tych wszystkich praktyk
  • powiedzmy około magicznych i możemy zaobserwować zarówno w kontekście
Pobierz transkrypcję (TXT)