Chrześcijański patent na rozwiązywanie konfliktów? Pojednanie w kontekście politycznym

Rozwiń transkrypcję filmu

Chrześcijański patent na rozwiązywanie konfliktów? Pojednanie w kontekście politycznym | EWST online

  • samochód Czy możesz to jest przeniesienie na grunt polityczne wywodzący się z teologii chrześcijańskiej idei pojednaniu i
  • samochód Czy możesz to jest przeniesienie na grunt polityczne wywodzący się z teologii chrześcijańskiej idei pojednaniu i
  • [Muzyka] aniołku
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek 19:00 rozpoczynamy ekursyonline
  • kiedy Zastanawialiśmy się nad tematem dzisiejszego spotkania a było to parę tygodni sobie nawet parę miesięcy temu
  • nie wiedzieliśmy że stanie się on aż tak aktualne jest z nami dzisiaj
  • doktor habilitowana Urszula Pękala fundacji Krzyżowa
  • która jest dorożką i historyczną kościoła pracowała między innymi w Instytucie historii Europejskiej w moguncji
  • kierowała interdyscyplinarną grupę badawczą zajmującą się oddziaływaniami
  • pomiędzy religią i polityką w procesie pojednania polsko-niemieckiego oraz projektem na temat roli francuskich niemieckich i polskich biskupów
  • katolickich w procesach pojednania pod wojnie światowej i
  • naszym tematem jest Miało być jest dalszym ciągu
  • pojednania mi pojednanie ujęciu chrześcijańskim
  • pojednanie w kontekście politycznym nie przypuszczali śmy wszyscy że temat
  • pojednania tego czy ona w ogóle jest możliwe i tego czy da się je przeprowadzić pomiędzy stronami Które
  • są tak potwornie zwaśnione których jednak tak potwornie krzywdzi drugą bo
  • tutaj mówimy też o dwóch sytuacjach o tyle podobno że nie ma symetrii że to
  • nie jest tak że pobiły siedmiu strony tylko jedna strona potwornie drugą
  • skrzywdziła bądź krzywdzi nie przypuszczałem że ten temat będzie tak aktualny dlatego w tym większym zainteresowaniem myślę wysłuchamy
  • dzisiejszego wykładu i na pewno aż będziemy mieli mnóstwo pytań Pani Urszulo bardzo serdecznie zapraszam Bardzo dziękuję za zaproszenie istotnie
  • nasz muszę powiedzieć że od kilku dni zastanawiam się jak podejść do tego tematu w obecnym kontekście i ja się odniosę do tego co się dzieje obecnie
  • Ukrainie dotyczącej się tam wojny na samym końcu Natomiast teraz
  • z koncentruje się na relacjach polsko-niemieckich proszę państwa
  • Zacznę od kilku przykładów
  • 17 czerwca 1991 roku kanclerz federalny Helmut Kohl
  • i polski premier Jan Krzysztof Bielecki podpisali Traktat o dobrym sąsiedztwie i
  • przyjaznej współpracy obie strony traktatu wyraziły w nim przekonanie Cytuję o konieczności ostatecznego przezwyciężenia podziału
  • tym oraz stworzenia Sprawiedliwego i trwałego pokojowego ładu europejskiego
  • koniec cytatu traktacie łącznie 8 razy użyto słowa
  • pojednanie w tym w odniesieniu do współpracy w tak różnych obszarach jak gospodarka wymiana kulturowa wspieranie kontaktów międzyludzkich między Niemcami
  • i Polakami wszystkie te działania zostały ujęte w traktacie jako forma umacniania stosunków polsko-niemieckich opartych na
  • pojednaniu choć Mowa była o pojednaniu Snapchat nie zawierał bezpośrednich
  • odniesień religijnych istnieją jednak przykłady gdzie politycy
  • otwarcie sięgają po inspiracje i symbolikę religijną
  • widzą państwo dwa przykłady Na pierwszym zdjęciu charles-de-gaulle i Konrad Adenauer w katedrze w Reims w lipcu
  • 1962 roku była tą na która miała przypieczętować pojednanie niemiecką
  • francuskie po drugiej wojnie światowej a na płaszczyźnie politycznej kilka miesięcy później podpisano traktat elizejski
  • drugie zdjęcie to Tadeusz Mazowiecki Helmut Kohl krzyżowej listopadzie 1989
  • roku podczas mszy pojednania momencie przekazywania znaku pokoju
  • obie obarczone wydarzenia były świadomą decyzją polityków aby sięgnąć po
  • kontekst i po symbolikę religijną aby zaakcentować pojednanie między swoimi narodami kolejny przykład
  • grudniu 2014 roku prezydent Ukrainy Petro Poroszenko przemawiał w polskim
  • sejmie i powiedział między innymi te słowa które widzą państwo teraz na ekranie Cytuję jesteśmy inspirowani przez liderów tych kościołów którzy po
  • bardzo tragicznych kartach wspólnej historii Mówili właśnie o tym że wybaczamy i prosimy o wybaczenie poroshenko nawiązywał tutaj do listu
  • który greckokatoliccy Biskupi Ukrainy oraz rzymskokatolicy Biskupi Polski wspólnie opublikowali w czerwcu 2005 roku
  • fragment do którego odnosił się poroshenko brzmi następująco
  • pamiętajmy przede wszystkim że jesteśmy dziećmi Boga Zwróćmy się do naszego ojca
  • Przebacz nam nasze winy jako i my odpuszczamy naszym winowajcom aby nasza modlitwa była ze wszech Miar owocna powiedzmy wobec siebie słowa
  • Przebaczamy i prosimy o przebaczenie tak mają już swoją historyczną mocy w
  • dziele pojednania Narodów Porównaj list biskupów polskich do biskupów niemieckich z 1965 koniec cytatu
  • łóżku przemówieniu poroszenki można zauważyć 2 Szczególne cechy pierwsza to
  • taka że podczas oficjalnego wystąpienia które wygłosił jako głowa państwa przed
  • gremium politycznym nawiązał w wyraźny sposób do dokumentu kościelnego Uznając
  • tym samym działanie przedstawicieli kościołów za inspirujące dla polityki po
  • drugie cytowane przez sporo szynkę zdanie już zdanie z listu polsko-ukraińskiego i już w tym polsko-ukraińskim liście było
  • cytatem cytatem pochodzącym z orędzia biskupów polskich skierowanego do
  • biskupów niemieckich październik listopad 1965 roku to widzą państwo stronę tytułową tego orędzia które
  • obejmowało 18 stron maszynopisu oraz stronę z podpisami polskich biskupów i
  • kluczowe not Przebaczamy i prosimy o przebaczenie gdyż jest to dokument w języku niemieckim ponieważ w takim powstał w
  • oryginale I tak został przekazany biskupom niemiecki dzisiaj dokument Ten uchodzi za kamień milowy na drodze pojednania
  • polsko-niemieckiego po drugiej wojnie światowej a samo pojednanie polsko-niemieckie z czasem uległa nawet pewnej uniwersalizacji jako model
  • pojednania zwaśnionych Narodów także w innych kontekstach możemy znaleźć odniesienia do pojednania polsko-niemieckiego na przykład w
  • kontekście relacji czeską niemieckich i także koreańską japońskich
  • jak jednak doszło do tego że pojęcie pojednania budzące raczej skojarzenia
  • teologiczne znalazło zastosowanie w polityce na ile
  • przeniesienie teologiczne idei na grunt polityczny jest w ogóle możliwe
  • Jak przebiega proces pojednania kto za niego odpowiada
  • głuchych postaram się jakoś przybliżyć do odpowiedzi na te pytania
  • spoglądając na historię polsko-niemieckiego pojednania po drugiej wojnie światowej procesu wzajemnego zbliżenia który
  • angażował wiele osób wierzących i wyraźnie też przyczynił się do ukształtowania w i te osoby też wyraźnie przyczyniły się do ukształtowania tego
  • procesu właśnie chrześcijańskim duchu pojednania mimo że działały Nie tylko w
  • ramach wewnątrz kościelnych czy ekumenicznych ale także na płaszczyźnie polityki gospodarki Kultury uczeń nauki
  • q&a wykład będzie składał się z dwóch głównych części w pierwszej zajmę się
  • tym ogólnie jest pojednanie kontekście politycznym Jakie ma znaczenie jest jakimi wyzwaniami trzeba się zmierzyć w
  • tym procesie natomiast później części drugiej
  • postaram się wskazać kolejny konkretne działania i doświadczenia z kontekstu polsko-niemieckiego na podstawie których też możemy
  • sformułować pewnego rodzaju model czy przepis na pojednanie który pewnych
  • aspektach jest też możliwe do zastosowania innych kontekstach a więc
  • rozpoczynam od tematu Czym jest pojednanie w kontekście politycznych
  • pojednanie polsko-niemieckie po drugiej wojnie światowej wpisuje się szerokie spektrum inicjatyw podejmowanych w drugiej połowie 20 wieku przez
  • chrześcijanki i chrześcijan w różnych krajach Europy którym Jacek miały na celu zainspirowanie zwaśnionych Narodów do pojednania
  • ludzie zaangażowani w ten proces stosowali teologicznie ugruntowany pojęcie pojednania odniesieniu do politycznych realiów konfliktu zbrojnych
  • na różnym tle konfliktów międzypaństwowych jak pojednanie francuski niemiecki czy polsko-niemieckie albo też etnicznie na
  • tle etnicznym religijnym jak w byłej Jugosławii tym samym inicjatywy pojednania motywowanego religijne wykluczyły poza ścisłą sferę religii i
  • teologii pojednanie z należy na tym zatem postrzegać jako proces umiejscowiony na przecięciu sfery religijnej politycznej
  • proces w którym religia i polityka wzajemnie się warunkują
  • jak jednak zdefiniować pojednanie doświadczenie pokazuje że uczestnicy i
  • uczestniczki procesów pojednania nie zawsze podejmują próbę takiej definicji
  • zakresie pojednanie polsko-niemieckie na przykład trudno znaleźć wyczerpujące
  • definicję pojednania powiem najwyraźniej uczestnicy zakładali za wiąże rozumienie
  • terminu pojednanie jest powszechnie znane i w refleksja dotyczyła Tutaj raczej tego co można I co należy konkretnie zrobić aby do pojednania
  • doprowadzić kwestia definicji jest jednak zasadnicza jeżeli zdążę się do trwałego pojednania zwaśnionych sąd
  • Przyjrzyjmy się zatem próbą zdefiniowania pojednania z perspektywy teologii i politologii dwóch dyscyplin naukowych Które ze szczególnym
  • zainteresowaniem obserwują pojednanie jako proces na przecięciu sfery religijnej i politycznej kutasem pojednanie kryje się pewna
  • zasadnicza idea wspólna dla politologii i teologii ja umiałabym ją tak
  • pojednanie to przezwyciężenie obciążone i konfliktami przeszłości w celu
  • umożliwienia zwaśnionymi stroną tworzenia wspólnej przyszłości ogó
  • podstawową ideę każda z tych dwóch dyscyplin naukowych rozwija na swój sposób wspólnym pojęciem pojednania bowiem
  • ideologia i politologia nie dysponuje czym zatem jest pojednanie dla
  • neurologii kardiologii pojednanie należy zapewnić
  • centralnych a zarazem też do wciąż aktualnych zagadnień duszpasterstw
  • według teologicznego rozumienia pojednanie obejmuje następujące elementy
  • ujawnienie prawdy o tym co się wydarzyło skruchę i wyznanie winy gotowość do
  • przebaczenia i samo przebaczenie pokutę i zadośćuczynienie i wreszcie jako
  • idealny cel odbudowy wspólnoty rozbitej na skutek wyrządzonej i doznanej krzywdy
  • jej no istoty teologicznego rozumienia pojednania należy przekonanie że po panie dokonuje się w dwóch wymiarach
  • wertykalnym między bogiem a człowiekiem i horyzontalnym między człowiekiem a
  • człowiekiem wraz z wymiarem radykalnej centralną
  • rolę w pojednaniu przypisuje się Bogu jako temu który pierwszy podejmuje inicjatywę pojednania z ludzi wymiar horyzontalny natomiast jest
  • ugruntowany teologicznie w przykazaniu miłości bliźniego miłość nieprzyjaciół a
  • także wezwaniu do rezygnacji odbędą hu
  • politologia inaczej niż teologia nie dysponuje własną definicją pojednania
  • obrębie politologii możemy zaobserwować dwie tendencje podejściu do tej kwestii
  • jedną tendencją Możemy określić mianem empirycznej podkreśla się tutaj że
  • pojednanie wogóle nie jest pojęciem właściwym z politologii do
  • konstruktywnego Przepraszam konstytutywnych elementów procesów politycznych zalicza się bowiem walkę o władzę rywalizacje dążenie do
  • rysowania własnych interesów nawet kosztem drugiego a to wszystko Trudno
  • pogodzić pojednaniem zakładającym przecież rezygnację z pretensji do dominacji czy do konkurencji poza tym wkład teologii
  • wypracowana przez psychologię definicja pojednania jest niemożliwa do zastosowania już chociażby ze względu na zawarte w niej odniesienia do Boga
  • trudno też ilościowo zmierzyć efekty pojednania
  • mimo trudności pojęciem pojednania politologia posługujące się podejść empirycznym zainteresowana jest pojednaniem jako strategią zmierzającą
  • do trwałego przezwyciężenia konfliktów zadaje ona pytania o okoliczności
  • warunki o legitymizacja i obowiązywały miłość o trwałości instytucjonalizacji
  • pojednania oraz o przemiany kultury politycznej who.com tendencję politologii można określić mianem
  • normatywnych i tutaj jak najbardziej istnieje zainteresowanie sformułowaniem
  • politycznej koncepcji pojednania ramach tego podejścia Francuska politolożka
  • wojownik rozum rozróżnia trzy sposoby ujęcia pojednania i otrzymuję świetne
  • ujęcie strukturalne które analizuje przede wszystkim kwestie
  • międzynarodowej współpracy politycznej lubię to ujęcie społeczno-psychologiczne
  • tutaj chodzi o warunki poznawcze ją emocjonalne aspekty zbliżenia między
  • przeciwnika i trzecie podejście wozu określają duchowe
  • chodzi o drogi do rozliczenia się z przeszłością raz do zadośćuczynienia w stosunkach między ofiarami i sprawcami i w tym podejściu też sięgać się do
  • zasobów religii czy filozofii
  • poruszane tutaj różnice w rozumieniu pojednania przez teologii i politologię
  • odzwierciedlają pewne rzeczywiste wyzwania z którymi muszą mierzyć się
  • uczestnicy procesu pojednania konfrontowanie bowiem często z
  • napięciami występującymi między ideą pojednania ujęciu teologicznym i praktyczną realizacją w konkretnych politycznych i
  • społecznych warunkach logiczne rozumienie pojednania koncentruje się na tym co dzieje się między bogiem a człowiekiem
  • oraz między jednostkami procesie pojednania politycznego dokonuje się
  • rozszerzenie pojednania na całe społeczeństwa i właśnie z faktu tego
  • rozszerzenia wynikają wyzwania stojące przed badaniami na rzecz pojednania
  • pierwszy raz zastrzeżeniem
  • pojednania na zbiorowości jego zakres zaczyna wykraczać poza bezpośrednią
  • relację między ofiarą a sprawców kontekście płasko niemieckim Widzimy
  • bardzo wyraźnie że w inicjatywy na rzecz pojednania angażowali się od początku z
  • reguły ci którzy nie ponosi żadnej osobistej winy za zbrodnie wymagające
  • odpokutowanie czy zadośćuczynienia czego może wynikać taka postawa skoro
  • wina jest czymś nie przekazywanym jednej z możliwych odpowiedzi na to
  • pytanie udziela w słowie które jako przewodniczący konferencji episkopatu Niemiec opublikował z okazji świętej rocznicy
  • wybuchu II wojny światowej sławy cytat z tego oświadczenia
  • dziś żyję Już niewielu ludzi którzy muszą bezpośrednio zadawać sobie pytanie
  • czy w tej wojnie przyczynili się do zbrodni albo czy sami stali się zbrodniarzami kolejne pokolenia nie są odpowiedzialne
  • w tym samym stopniu za to co się wówczas stało ale w ten sposób kwestia winy i jej przyczyn nie jest załatwiona wszystkich
  • bowiem dotyka wspólne dziedzictwo skutków i wszyscy muszą solidarnie dźwigać razem dobrze nie koniec Słomiana tutaj kwestia oddziaływania
  • wspólnego dziedzictwa skutków jak kto woli ma nazywa rozciągać się może w
  • różnych formach na bardzo szerokie kręgi osób na tych którzy sami przeżyli wojny
  • na wszystkich którzy należą do spa często na którym ciąży doświadczona bądź
  • wyrządzone innym przyda wreszcie na kolejne pokolenia nawet
  • jeżeli same nie przeżyły wojny ani też nie spotkały bezpośrednio świadków
  • tamtych czasów ruchu powoduje rozszerzenie pojednania na zbiorowości
  • nasuwa też pytanie o podmioty pojednania i o ich mandat do czynienia gestów
  • pojednania pojednanie między zbiorowoscia mi nie może bowiem obyć się bez reprezentacji a legitymizuje się na reprezentacją na różne sposoby poprzez
  • urząd Kościelny kiedy hierarchowie kościelni reprezentują jawnej widzieliśmy w przypadku listu biskupów 65 roku czy listu biskupów ukraińskich i
  • polskich dalej legitymizować może być reprezentacją może być legitymizowanie na przez demokratyczny wybór kiedy głowy
  • to jako przedstawiciele wspólnoty politycznej czy Narodowej wykonują gesty
  • pojednania i w tej roli widzieliśmy to już kanclerze Niemiec polskiego premiera czy prezydenta Francji
  • wreszcie taka legitymizacja reprezentowania jakiejś grupy procesie
  • pojednania może też dokonywać się poprzez wewnętrzny imperatyw moralny
  • nakazujący komuś stawić czoła historycznym zaszłość ą
  • upadki tworzą przestrzeń w której pojedynczy człowiek może się odnaleźć i
  • czerpać inspirację dla własnej postawy dodatku reprezentantki reprezentanci
  • identyfikują problemy i proponują rozwiązania także Każda jednostka
  • włączana jest też proces pojednania poprzez osobistą refleksję a w idealnym
  • przypadku też przez własne konkretne decyzje są to wszystko środki pozwalające każdej Każdemu z nas
  • mieć udział w działaniach na rzecz pojednania i czyniące też nas podmiotami
  • pojednania Pod warunkiem oczywiście że każdy każda z nas podejmie osobistą
  • decyzję że chce w tym procesie uczestniczyć i to chciałbym przejść już to drugiej części mojego wykładu mianowicie do tego
  • pytania w jaki to się w takim razie dzieje Jak dokonuje się pojednanie i
  • jakie doświadczenia płynów Game tym zakresie z kontekstu polsko-niemieckiego
  • konsultacja z wyzwaniami Przed jakimi wstawali uczestnicy religijne motywami
  • zmotywowanych inicjatyw na rzecz pojednania polsko-niemieckiego prowadziła stopniowo do odkrywania różnych wymiarów pojednania i
  • wypracowywania stosownych form działania uczestnicy mieli jednak do dyspozycji
  • gotowych rozwiązań musieli powoli odkrywać lub też sami dopiero wytwarzać
  • pewną wewnętrzną dynamikę procesu pojednania czasie takiego procesu learning by doing dzisiaj my patrząc wstecz
  • spektrem kilkudziesięciu lat jak na jakie Rosjanki rozciąga się ten proces dopiero teraz możemy też na
  • podstawie doświadczeń z tego długiego procesu ująć Ten dynamikę
  • pewnym ogólnym znaleźć i ja spróbuję tutaj zrobić to kilku razach
  • w pierwszym pojednanie między zwaśnionymi narodami to zawsze bardzo długi i żmudny proces wymagający cierpliwości i wytrwałości
  • ponieważ proces pojednania nigdy nie przebiega liniowo są w nim postępy ale
  • są też przeszkody czasami porażki czy wręcz mamy wrażenie że cofamy się
  • rozwijało się polsko-niemieckie pojednanie na przestrzeni dekad wspierany przez wielu ludzi dobrej woli z kościołów społeczeństwa obywatelskiego
  • ze świata polityki kiedy ten proces bardzo powoli
  • rozpoczynał się późnych latach 50 i na początku 60-tych działo się tak lew
  • propagandzie komunisty nfb iż PRL wbrew tendencją rewizjonistyczny w Niemczech
  • zachodnich i wbrew utrzymującej się nieufności czy nawet nienawiści ludzie
  • notesu pojednania polsko-niemieckiego Uczymy się także do trwałego pojednania
  • rzadko wystarczają działania spontaniczne pojednanie wymaga od jego uczestników systematycznego namysł nad
  • podstawą własnych działań inicjatywach na rzecz polsko-niemieckiego pojednania brało udział wielu intelektualistów wielu
  • intelektualistów publicystów publicystyka którzy zastanawiali się nad przyczynami konfliktu polsko-niemieckiego nad możliwymi
  • formami pokojowych stosunków między oboma narodami oraz nad konkretnymi sposobami działania w polityce i sferze publicznej
  • popularyzujących również na różnych forach taki właśnie ten idę po stronie niemieckiej
  • Osoby te były związane głównie z akcją znaku pokuty jak cię z całych sił działających na zarówno energii i też mającą wymiar ekumeniczny czy też z
  • kręgiem zbiegu albo z powstałym we Francji ruchem Pax christi w Polsce wiele z tych osób należało do Wrocławskiego i Warszawskiego klubu
  • Inteligencji Katolickiej i do środowisk skupionych wokół pism więź znak że
  • Tygodnik Powszechny trzecie oprócz refleksji nad aktualną sytuacją pojednanie zakłada też
  • posiadanie ugruntowanej wiedzy o Bolesnej przeszłości oraz na temat
  • drugiej strony aby Bogiem pojednanie mogło doprowadzić do całej rozbudowy
  • rozbitej wspólnoty uczestnicy muszą wykazać się najpierw odwagą W ujawnieniu
  • prawdy o zaistniałej 3 z oraz gotowością Poznania i uszanowania doświadczeń
  • drugiej strony też inicjatywy na rzecz pojednania łączyły się w kontekście
  • polsko-niemieckim często z konkretną pracą edukacyjną Przykładem tego były powstające w Magdeburgu Biuletyn informacyjny o
  • Polsce wydawał je od lat 60-80 10807 organizował także seminaria
  • opolscy z których później powstała istniejący do dziś Stowarzyszenie imienia Anny murarskiej są nazwą Stowarzyszenie upamiętnia ważną
  • orędowniczko pojednania polsko-niemieckiego z Krakowa Innym przykładem tutaj działalności edukacyjnej jest
  • działalność publicystyczna i działalność jako tłumacza pomyśl który regularnie
  • przygotowywał niemieckojęzyczne biuletyny na potrzeby wspólnych seminariów organizowanych przez zachodnią niemiecką część głupek z
  • fizyki oraz polskie środowisko znaku ważną działalność w zakresie wzajemnego
  • poznawania się prowadzi dzisiaj także na przykład niemiecki Instytut kultury
  • polskiej w Darmstadt czy Fundacja krzyżowa dla porozumienia europejskiego
  • otwartymi wiedza o tym co się wydarzyło oraz wzajemne poznanie się to dopiero
  • warunki wstępne procesu pojednania dlatego że pojednanie dokonuje się
  • przede wszystkim spotkaniu do spotkania do spotkań dochodzi zazwyczaj na
  • płaszczyźnie indywidualnych kontaktów między Polakami a Niemcami które obecnie
  • bardzo trudno ująć w statystykach czy odnaleźć ślady w archiwach
  • materiałach źródłowych rzadko można ustalić konkretny imiona i
  • nazwiska pojedynczych osób ale są wyjątki przykładem jest choćby Berliński
  • ksiądz Wojtek Który z własnej inicjatywy latach sześćdziesiątych
  • zaopatrywał z NRD polskie seminaria Duchowne książki teologiczne
  • niejednokrotnie takie spotkania przybierały z czasem trzeba trzeba zorganizowany ramy i szczególne szczególnie trudne zadanie odniesieniu
  • do bezpośrednich spotkań postawiły sobie akcja znaku pokutnym od lat 60 oraz
  • Centrum Dialogu i modlitwy w Oświęcimiu od 90 Mianowicie jest to zadanie
  • zmierzenia się z historią niemieckich nazistowskich obozów koncentracyjnych oraz sho a nierzadko również bezpośrednim kontakcie z ocalałymi
  • Wobec powyższego ludzi się po piąte pytanie co musi się właściwie wydarzyć
  • podczas tych spotkań aby doprowadziły one do pojednania obliczu różnic między Niemcami z Polakami na poziomie języka doświadczeń
  • mentalności jedno staje się jasne pojednanie potrzebuję postawy empatii
  • Chrome standardów wspomniany tutaj publicysta tłumacz pisał o konieczności empatii międzykulturowej na którą składają się
  • następujące elementy eliminacja uprzedzeń wczucie się w mentalności sąsiada uchwycenie jego inności a nawet obcości oraz
  • przekazywanie własnej wiedzy i doświadczeń drugiej stronie sposób dla niej zrozumiały jak potrzebna jest pojednanie
  • polsko-niemieckie mu owa empatia międzykulturowa pokazują nawet także
  • dzisiaj pojawiające się od czasu do czasu po obu stronach granicy dysonanse na różnych płaszczyznach w polityce czy społeczeństwie w mediach które bardzo
  • często wynikają właśnie z braku wrażliwości z niewiedzy uproszczonych historii ze stereotypów czy też z bieżących interesów politycznych
  • albo wczucie się sytuacje drugiej strony dostrzeżenie i wrażliwości i potrzeb
  • prowadzi po szóste do konkretnych działań na rzecz pojednania
  • kontekście polsko-niemieckim można wyróżnić dwa główne rodzaje takich
  • działa Po pierwsze są to gesty wyrażające gotowość pojednania takie jak
  • wymiana listów biskupów polskich i niemieckich czy też publiczne gęsty o wymowie symbolicznej tak jak trzeba w Krzyżowej
  • czy też uklęknięcie Billego Brandta przed pomnikiem powstania w getcie warszawskim roku 1970
  • drugim rodzajem działań na rzecz pojednania są działania zmierzające do
  • zadośćuczynienia zaistniałej krzywdzie zadośćuczynienie należy w tym kontekście
  • rozumieć jako przywrócenia z stanu poprzedniego ponieważ skutki zaistniałej
  • krzywdy rzadko dają się całkowicie zniwelować w sensie materialnym w sensie moralnym właściwie nigdy poprzez zadośćuczynienie winni albo ci
  • którzy biorą jako zastępstwie ich winę na siebie pokazują jednak że starają się
  • szczerze odbudować stosunki ze swoimi sąsiadami i do takich właśnie bardzo konkretnych działań konkretnych gestów o takim
  • charakterze pokuty i zadośćuczynienia należały Na przykład pielgrzymki akcji
  • znaku pokuty tutaj już sama nazwa jest programem które były to były grupy
  • młodych przyjeżdżające do na teren byłych obozów
  • koncentracyjnych i porządkują cytryny w celu utrzymywania tam miejsc pamięci i
  • upamiętniania tego co się tam działo inną formą są wypłaty odszkodowań i
  • praktyczna pomoc dla byłych robotników przymusowych Co robi do dziś Fundacja
  • pamięć odpowiedzialności przyszłość albo Stowarzyszenie dzieło imienia
  • Maksymiliana Kolbego które swojej kieruje swoją działalność do ocalałych z
  • obozów I get 8 zaangażowanie na rzecz pojednania
  • polsko-niemieckiego musiało od początku mierzyć się z konkretnymi uwarunkowaniami politycznymi inicjatywy na rzecz pojednania motywowane wiarą
  • chrześcijańską to właśnie jest też nasze doświadczenie z procesu pojednania polsko-niemieckiego mogą wpływać pozytywnie na politykę
  • niewykluczone że to właśnie te inicjatywy lat 60 stały się Impulsem dla
  • Zachodnie niemieckiej polityki wschodniej symbolem której jest gestil ścianka pod pomnikiem Warszawie
  • No co osiągnięto w ostatnich dekadach stosunkach polsko-niemieckich czyli
  • ostateczne uznanie granicy na Odrze i Nysie poprzez traktaty międzynarodowe wspólne członkostwo Niemiec i Polski w NATO i
  • Unii Europejskiej wymiana kulturowa gospodarcza Czy Naukowa to wszystko można uznać także za długofalowe owoce tego pojednania które tak taką trudem
  • rozpoczynało się na przełomie lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych polityka może jednak działać również przycisk tego rodzaju inicjatywą i to
  • było bardzo dobrze widoczne w przypadku NRD czy Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej gdzie władze komunistyczne interesowały
  • wynikające z motywacji chrześcijańskiej inicjatywy na rzecz pojednania jako
  • kwestionowanie przyjaźni między Polską a nfd oraz jako podważanie propagandowo
  • bardzo przydatna bo negatywnego wizerunku Republiki Federalnej dlatego też władze zarówno nfg.pl utrudniały takie chrześcijańskie
  • inicjatywy zbliżenia i podobnie jak wiele innych działań ze strony kościołów tej inicjatywy były pod obserwacją aparatu bezpieczeństwa dla uczestników
  • na tych działań ile ich rodzin było to zajęcie bardzo ryzykowne
  • jednak również i w demokratycznej Republice Federalnej w której kościoły
  • miały o wiele większą swobodę działania kościelne wysiłki na rzecz pojednania podlegały ograniczeniom ze względu na panujący klimat polityczny dowodem tego
  • chociażby jest memorandum kręgów belgów wydany w roku 68 którego sygnatariusze
  • domagali się jako niezbędnego warunku pojednania między Niemcami i Polakami między innymi zadośćuczynienia dla polskich Ofiar Terroru nazistowskiego Z
  • poważaniem bowiem za wielką niesprawiedliwość fakt iż byli więźniowie obozów koncentracyjnych krajów Europy zachodniej
  • Przepraszam wschodniej przeciwieństwie do ofiary z zachodu bo zostali wyłączeni
  • z wykład odszkodowawczych ze strony dobudzić Federalnej dopiero nowa
  • polityka Wschodnia Billego bramka pozwoliła na państwowe wypłaty na rzecz ofiar także a także na powstanie Katolickiej organizacji czyli działa
  • Maksymiliana Kolbego po 8
  • Ważną cechą własnym aspektem pojednania jest zadbanie o
  • długofalowo sieć jego wysiłków Pomimo iż przełom roku 89
  • stworzył korzystniejszy klimat dla pojednania polsko-niemieckiego stoi ono dziś przed wyzwaniami także dziś przed wyzwaniami jedno z tych
  • wyzwań to potrzeb uświadamia nia aktualności znaczenia pojednania
  • pokoleniom niemającymi żadnych własnych doświadczeń związanych z drugą wojną światową czy nawet nie mających kontaktów z bezpośrednimi świadkami tych
  • wydarzeń określenia pojednanie w tym wypadku należy używać zarówno w odniesieniu do rezultatu jakim do drogi prowadzącej do
  • osiągnięcia go pojednanie z Bogiem stanem który można osiągnąć raz na zawsze ale jest zadaniem którego które trzeba podejmować stale na
  • nowo także przez kolejne pokolenia ujawniła się to w relacjach
  • polsko-niemieckich zwłaszcza w ostatnich latach kiedy te stosunki stały się bardziej napięte na płaszczyźnie politycznej
  • pamiętamy skierowane pod adresem Niemiec w roku 2017 przez partię rządzącą żądanie reparacji wojennych
  • żądanie które wzbudziło po obu stronach granicy zaniepokojenie co do w całości
  • pojednania polsko-niemieckiego tym kontekście katoliccy Biskupi polscy
  • wchodzący w skład grupy kontaktowej między polskim a niemieckim episkopatem wydali we wrześniu 2017 roku oświadczenie w którym czytamy
  • cytujemy pojednanie to słowo które od ponad ćwierćwiecza określa relacje
  • polsko niemieckiej wielka wartość którą udało się osiągnąć i którą Podtrzymujemy
  • Dzięki wysiłkowi Nie tylko polityków ale licznych ludzi dobrej woli po obu stronach granicy mamy jednak świadomość że łatwo można je
  • utracić przez nieprzemyślane decyzję a nawet przez zbyt pochopnie wypowiadane
  • słowa kapitał pojednania i więzi trzeba chronić wzmacniać i pomnażać dla dobra
  • naszych ojczystym które mają misję do spełnienia jest to misja dawania świadectwa pojedynczych wobec nie pojedynczych
  • Europie i św zespół konferencja episkopatu Niemiec
  • zareagowała na to oświadczenie czy tygodnie później I chciałam państwu
  • przedstawić krótki fragment z tego oświadczenia konferencji episkopatu Niemiec niemieccy Biskupi wyrażają wdzięczność
  • za te jasne słowa polskich współbraci zwłaszcza w obecnej sytuacji kiedy również w Niemczech poglądy nacjonalistyczne i and europejskie
  • spotykają się z coraz większym poparciem konferencja episkopatu Niemiec opowiada
  • się raz jeszcze z dużą stanowczością za udziałem pojednania między Polakami a Niemcami oraz za zjednoczeniem Narodów europejskich
  • kościoła w Polsce i w Niemczech wyszły w minionych dziesięcioleciach ważne impulsy dla pojednania między państwami społeczeństwami dziedzictwo to jest dla
  • nas do dziś zobowiązaniami Biskupi uznali więc pojednanie z jednej strony No ponad pokoleniowym wymiarze
  • ale za nieustające zadanie i odpowiedzialność względem przyszłości
  • ale pojawił się tutaj też inny ważny aspekt mianowicie oba te w oświadczenia
  • biskup ale nie tylko tego również teksty dotyczące pojednania polsko-niemieckiego
  • różnego rodzaju doświadczenia z poprzednich dziesięcioleci
  • umiejscawia cały pojednanie polsko-niemieckie w kontekście ogólnoeuropejskich przypisując mu właśnie ogólnoeuropejskie znaczenie
  • wykraczające tym poza kontekst dwustronnych relacji
  • i to też nam pokazuje że bilateralny proces pojednania nigdy nie ogranicza
  • się tylko do uczestniczących w ministrom ale zawsze jest osadzony w szerszym kontekście przypadku pojednania polsko-niemieckiego
  • jest to kontekst Europy już na długo przed rokiem 89 wyczekiwany przez wielu
  • gorąco zjednoczenie kontynentu europejskiego uznawano za sposób na trwałe rozwiązanie na 5 polsko-niemieckich
  • motywowane religijni pojednanie polsko-niemieckie postrzegano zarazem jako warunek powodzenia integracji europejskiej
  • wreszcie nie wolno nam zapominać o tym że dwie wojny światowe rozpoczęły się
  • jako konflikt o charakterze lokalnym i także dziś Ukrainie chodzi nie tylko o
  • dalsze nocy relacji ukraińsko-rosyjski ich ale o przyszłość Europy dlatego też każde działanie które zapobiega lokalnym konfliktu lub
  • przyczynia się do ich rozwiązania i do rozliczenia służy całej Europie
  • dostawali takie właśnie założenie też są podstawą działalności na przykład takich
  • organizacji których wspominałem jak Fundacja krzyżowa dla porozumienia europejskiego w Centrum Dialogu i modlitwy w
  • Oświęcimiu czy też Fundacja Maksymiliana Kolbego wyrastająca z dzieła
  • Maksymiliana Kolbego są to organizacje które mają swoje źródło w pojednaniu
  • polsko-niemieckim ale też w sposób bardzo zdecydowany starają się doświadczenia z tego procesu przenosić też do innych międzynarodowych
  • kontekstów
  • Podsumowując doświadczenie pojednania polsko-niemieckiego pokazują że pojednanie opiera się na wielu
  • podmiotach na chrześcijanka chrześcijanach członka
  • kościołów na ludziach ze świata polityki i ze społeczeństwa obywatelskiego
  • idziemy też że pojednanie zależy od wielu różnych czynników chodzi tutaj zarówno o indywidualną wolę wojen na samych
  • uczestników o ich umiejętność przekonywania polityków i szerszych grup
  • społecznych do swojej sprawy wreszcie idea pojednania musi znaleźć też
  • praktyczne zastosowanie do konkretnych realiów stanowiących obciążenie dla stosunków bilateralnych to wszystko sprawia że pojednanie Jawi
  • się jako pewien proces negocjacyjny pod wieloma względami stale zależny od
  • kontekstu w którym się dokonuje i to konstytuuje też jego specyficzną
  • dynamikę dynamika właśnie obiecuję w dłuższej perspektywie czasowej sukces procesów pojednania
  • połóż ona nam pokazuje że proces pojednania opiera się na wielorakich
  • czynnikach natomiast przeszkody na dłuższą metę skutkują nie przerwaniem
  • procesu pojednania ale raczej przemyślenie mi lepszym Dostosuj tym opcji działania do naszego kontekstu czy z tych doświadczeń z tych aspektów
  • procesu pojednania polsko-niemieckiego możemy wysnuć coś dla nas jako Polek i Polaków w obecnej sytuacji w kontekście wojny Ukrainie Myślę że tak I mam to
  • kilka propozycji takich wniosków na zakończenie jak już powiedziałam bilateralnych konflikt nigdy nie jest tylko
  • bilateralny i to widzimy bardzo wyraźnie także kontekście tej wojny
  • zadanie pojednania związku z tym także wykracza poza ramy bilateralne i to
  • dotyczy także nas tutaj w Polsce i tak już też powiedziałam pojednanie to
  • osobista decyzja czyli ono zaczyna się już w tym miejscu
  • gdzie są też nasze postawy wobec innych ludzi a nie dopiero po zakończeniu
  • konfliktu więc możemy sobie teraz postawić pytanie co robić aby wykazywać postawę taką skierowaną ku pojednaniu czy promującą
  • pojednanie już teraz tutaj w Polsce i mam kilka propozycji
  • pierwsza informować się z wiarygodnych źródeł o tym co się dzieje skupiać się
  • na faktach zamiast ulegać na swoją musimy mieć świadomość że w Polsce już
  • też działa dezinformacja O czym świadczy w pociągu opublikowanych wczoraj przez jedną z polskich prawicowych biznes wywiad z rosyjskim ambasadorem polscy
  • będące kwintesencją rosyjskich propagandy i arogancji wobec Ukrainy
  • ruchu też Jeżeli jesteśmy dalej w temacie informacji nie przekazywać Nie
  • lajkować informacji niesprawdzonych ale weryfikować je w kilku źródłach zanim
  • musimy je dalej inny ważny aspekt Moim zdaniem takim promowaniu postawy skierowanej pytaniu jest język i to zaczynające się od tak
  • zwanych części mowy jak jak przyimki mówimy w Ukrainie a nie na Ukrainie Bo
  • Przemek na sugeruje że coś jest częścią wielkiej całości jakiegoś regionu na
  • jakimś regionem na przykład na pomorzu Czy na Śląsku ale mówimy w Polsce Jako
  • Polsce jako państwem suwerennym tak samo Ukrainy mamy też wojna a nie konfliktu że mówimy agresja Putina przeciwko Ukrainie a nie
  • konflikt rosyjsko-ukraiński jakby tutaj chodziło o dwie strony które razem są
  • wspólnie odpowiedzialne za to co się dzieje też już zdarzyło mi się w jednym źródle
  • czytać o o tym że czeczeńcy walczą o stronie Rosji bardziej adekwatnym
  • terminem byłoby tutaj kierowcy może są to oddziały organizowane przez
  • zależnego od Putina przywódcy Czeczeni Kadrowa natomiast
  • sami czy części nie zapominajmy o tym czy sama Czeczenia jest ofiarą Putina z
  • ofiarą jego zbrodni wojennych które znacznej mierze dokonywały się przy
  • obojętności zachodu więc jeżeli nas oburza kiedy ktoś mówi o polskich obozach To bądźmy też jakby konsekwentni w tym i patrzymy na wrażliwość innych
  • nie mówmy czeczeńcy tylko proponuję mówić handlowcy co robić jeszcze aby nasza postawa była bardziej ukierunkowane na pojednanie
  • myślę że ważne jest tutaj aby nie ulegać uogólnieniem ale rozróżniać między obszarami działań różnymi osobami zaangażowanymi w nie na przykład
  • pamiętać że mieszkający w Polsce obywatelki i obywatele Rosji Czeczeni i Białorusi nie odpowiadają za działania przywódców swoich państw związku z tym
  • nie są raczej właściwymi adresatami wyrzutów czy agresji jednocześnie Musimy
  • pamiętać że wielu ludzi w Rosji protestuje otwarcie przeciwko tej wojnie ponosząc za to surowe kary to są ludzie którzy stoją po stronie pokoju stronie
  • Ukrainy i także potrzebują naszej Solidarności aby w swoim kraju mogli dalej wywierać od wewnątrz wpływ przeciwdziałać propagandzie i
  • politycznie sterowanym na swoim blogu mówiąc także tutaj w tym wykładzie o
  • roli chrześcijanek chrześcijan czyli chrześcijańskiego pojęcia pojednanie w
  • relacjach polsko-niemieckich i myślę że także w kontekście wojny w krainie
  • tutaj ważną rolę mają do odegrania kościoły i wspólnoty chrześcijańskie one już działają organizują pomoc organizują modlitwy o pokój ale ważne jest moje
  • zdanie żeby duchowni aby liderki Liderzy wspólnot też uczuć religijnych właśnie
  • na kwestie postawy na kwestii świadomego przetwarzania informacji na kwestia
  • języka ponieważ właśnie zachowując taką postawę
  • ukierunkowaną pojednaniu tutaj w Polsce my już dziś możemy pracować na to co
  • będzie potem kiedy ta wojna się skończy jakie będzie potem w Europie podejście
  • do historii tej wojny i jak długa będzie nas prowadziła droga do jej
  • przepracowania Dziękuję za uwagę oczywiście niezwykle
  • Ciekawa historia Myślę że na pewno zachęciła pani
  • profesor do [Muzyka] lepszego poznania tej historii polsko-niemieckiego pojednania myją
  • znamy na różnych etapach zależności od wieku z różnych lekcji historii pojawia
  • się oczywiście dość sporo materiałów ciągle Szczególnie przy okazjach rocznic tych właśnie wydarzeń jak msza w
  • Krzyżowej czy właśnie wizyta Tego blanta natomiast
  • Wydaje mi się że większość z nas nie przygląda się temu właśnie w tym kontekście takiego
  • chrześcijańskiego podłoża całej tej całej tej historii i ona
  • rzeczywiście w tym w tym momencie zyskuje też taką głębię tą ważną w sumie
  • dla każdego człowieka który niekoniecznie musi być chrześcijaninem Ale w jakiś sposób duchowo przeżywa również pewne kwestie a to chyba każdy z
  • nas to robi i pokazuje że nawet tak trudne [Muzyka] historię tak trudna przeszłość
  • może zaowocować zupełnie zupełnie innym podejściem też nawzajem do siebie aczkolwiek z tym
  • podejściem właśnie bywa różnie i myślę że kiedy w tej chwili
  • patrzymy na tą historię która dzieje się na naszych oczach
  • jednocześnie słuchając o historii polsko-niemieckiej
  • wielu z nas odczuwa taki pewien konflikt dotyczący tego co się dzieje na górze i
  • tego co się dzieje na dole dlatego że jestem to wynika też z pytań które do nas dotarły za chwileczkę je przeczytam mamy tutaj takie
  • [Muzyka] zapętlenie pewnego rodzaju wzajemnych pretensji słusznych bardzo często bardzo często
  • też nowy niewynikających historii bezpośrednio wiemy doskonale jak
  • wyglądają w tej chwili przemówienia rosyjskich oficjeli którzy uważają że to całe zaatakuje Rosję a nie Rosja atakuje kogokolwiek w tej chwili No na przykład
  • rzecznik rządu rosyjskiego dosłownie chwilę temu wiadomość
  • powiedział że Rosja absolutnie żadnych cywilnych obiektów nie
  • atakuje i wogóle nie ostrzeliwuje Więc ona się chyba same zapalają zważywszy na
  • to co widzimy też na zdjęciach na filmach
  • pani mówiła o tej roli właśnie takiego stanięcia w prawdzie
  • względem to pojednania i wydaje mi się że do tego nawiązuje jedno z pytań które
  • do nas dotarło A co się dzieje z pojednaniem jeśli jedna strona w ogóle go nie chce i nie
  • uznaje za potrzebne doskonałym przykładem jest to Rosja i jej relację Chociażby z Polską ale przecież też z Co
  • to jest pytanie Na czym Bóg daje żyć jeżeli mówimy o pojednaniu trzeba uważać
  • zbiorowymi kategoriami czyli Niemcy jako Wszyscy niemcy Rosjanie jako wszyscy
  • Rosjanie czy Rosja Bo ja też staram się pokazać w tym moim wykładzie że są różne
  • płaszczyzny i różni aktorzy i że na przykład pojednanie polsko-niemieckie o części dokonywało się by wbrew polityce
  • i teraz Jeżeli tak na płaszczyźnie taki czysto teoretycznej możemy powiedzieć
  • Jeżeli jedna strona pojednania nie chce no to go nie ma trudno jest je
  • przeprowadzić ale z drugiej strony trzeba też szukać sobie Sprzymierzeńców
  • bo wydaje mi się że nie da się powiedzieć że w relacjach z Polską Rosji albo nie chce dlatego że
  • istnieją inicjatywy istnieją istniały były też wypowiedzi przedstawicieli
  • kościołów już kilka lat temu którzy wskazywali na konieczność pojednania sytuacja polityczna jest
  • bardzo niekorzystna ale to nie znaczy że że nic się nie dzieje płaszczyźnie tak
  • samo w relacjach polsko-ukraińskich mogę to też mówić z doświadczenia
  • też naszych kontaktów w ramach fundacji Krzyżowa że współpracujemy ze
  • społeczeństwem z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego Ukrainie w Rosji i to są to są właśnie takie kroki
  • wzajemnego poznawania się odkrywania swoich wrażliwości odkrywania tego co
  • wiemy a czego nie wiemy więc że miał być generalizując czy Jeżeli jedna strona
  • kompletnie blokuje to No to nie jest niemożliwe ale tych przykładach które
  • tutaj zostały nazwane trzeba zawsze rozróżnić kto jakich aktorów mamy na
  • myśli samochód oczywiście Wydaje mi się że w ogóle takie generalizowanie ona się też przemija
  • pytania które do nas dotarły ono jest jedno z tych przyczyn
  • dla których tak trudno nam nie jest pewne rzeczy też zrozumieć i
  • podjąć głębszą refleksję nad nimi być może wiąże się z tym o czym też
  • tutaj już wspomniane było czyli edukacja tutaj do tego nawiązuje
  • takie właśnie pytanie Na ile edukacja historyczna wpływa na myślenie na temat
  • pojednania Polacy Przez dziesięciolecia byli na przykład uczelni niemal wyłącznie o własnych krzywdach i o tym że my jako naród nigdy nikogo nie
  • krzywdzi liśmy Ja dodam że mniej więcej podobną edukację Myślę że nawet chyba bardziej indoktrynuje ją co odbierają Rosjanie
  • niestety i rzeczywiście ich zetknięcie się z historią w innym wydaniu niż
  • rosyjski czasami bywa dla wielu osób szokujące tak to znaczy edukacja jest
  • faktycznie kluczowa że czym ja bym nie ograniczała
  • tutaj Pojęcie edukacji tylko do szkoły bo my faktycznie jeżeli chodzi na
  • przykład raczej jest to oczywiście ważny aspekt w szkole spędzamy większość
  • naszego dzieciństwa ale i z tymi treściami się stykamy które tam są
  • konwertowane ale też jeżeli mówimy o problemach chciałbym też od razu spełniać o rozwiązaniach akurat relacjach
  • polsko-niemieckich istnieje już od wielu lat i komisja podręcznikowa która próbuje stworzyć taką narrację historyczną z którą się obie strony
  • potrafią zgodzić też Istnieją różne wymiany czy seminaria dla naucz Delhi
  • którzy się jakby nawzajem umożliwiają na na problematykę historyczną z danym kraju właśnie też w relacjach
  • polsko-niemieckich Edukacja to także jest to także jest
  • edukacja różne zajęcia pozalekcyjne Czy różne projekty i myślę że w to też warto inwestować bo czasami mam wrażenie że że
  • więcej z tego Zostaje też głowie czy więcej przeżyć doświadczeń zostaje z takiej edukacji w formie ładnie spotkania też dwa Narodowego
  • trójdrogowego niż tylko z lekcji historii natomiast wydaje mi się też że jeżeli chodzi akurat o tak transportowanie
  • wiedzy na temat przeszłości to tutaj ogromną rolę odgrywa rodzina i jeżeli
  • obserwujemy na przykład pozostanę Na tym przykładzie polsko-niemieckim to widzimy
  • że ten narracja o drugiej wojnie światowej
  • w polskich rodzinach Wydaje mi się że była dużo bardziej obecna i właśnie też narracja o własnych cierpieniach
  • natomiast jak rozmawiam z moimi rówieśnikami z Niemiec to często
  • nie wiedzą co Dziadek robił przed rokiem 50 kiedy wrócił z niewoli sowieckiej na
  • przykład i często Były to tematy które z góry były tematami tabu gdzie ucisza no
  • rozmowy Znam też rodziny w których o
  • przygodach z Paryża gdzie było w miarę normalne życie się opowiadało jeżeli
  • jeden z budynków był stacjonował w Paryżu okupowanym ale te osoby które
  • miały doświadczenie w wam to wschodniego były Ucisz ale więc to też jest coś co
  • buduje tak nawet sposób podświadomy obraz obraz historii który potem trudno
  • jakoś skorygować czy radykalnie zmienić za pomocą z dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo więc myślę że jeżeli mówimy o edukacji
  • zaczyna patrzeć nie tylko na szkołę ale także na to co się dzieje w rodzinie No
  • i na to także coś co dociera przez Media bo to wszystko jakoś wpływa na obraz mamy to jest oczywiste zresztą to znamy też takiego doświadczenia które sami
  • przeżywamy to w Polsce chociażby w kontekście niektórych sytuacji w których brali udział
  • Polacy No i o których też się nie mówiło które też były tematem Taboo i w tej
  • chwili no wręcz ich wychodzenie na światło dzienne oburza dlatego że no po prostu wiele osób się
  • po prostu nawet tego nie spodziewał o nie jest kompletnie przygotowanych na
  • takie takie rewelacje i ja myślę tutaj że to też jest kwestia tego że my mamy
  • taką tendencję do porządkowania świata traktory czarnobiały sposób niż mi
  • pytania jak Polacy to tylko ofiary jak Niemcy to tylko z pracy jak i tak by
  • można też do różnych narodów różne cechy przypisywać natomiast bardzo trudno nam jest jakby przyjąć to że ta sama osoba może być i sprawcą i ofiarą ofiarą i
  • trzeba to uznać sensie takim uznać jej cierpienie ale też uznać że popełniła
  • zbrodnie i w związku z tym należy też A czy trzeba wytrzymać jakoś to napięcie
  • nie możemy go wymazywać bo wtedy zachowujemy historię ja jeszcze tutaj
  • dodam że ten element kształcenia właśnie Polaków jako bo się w historycznego że
Pobierz transkrypcję (TXT)