TRANSKRYPCJA: "Współczesne opowieści o Bogu w perspektywie badań psychologii narracyjnej | "Płeć Boga" Data publikacji: 12.07.2024 Długość: 20:54 --- [0:10] Dziękuję państwu zaproszenie od czego [0:10] Dziękuję państwu zaproszenie od czego [0:13] chciał proszę państwa zacząć psychia nyż [0:16] takiego jest zacznijmy od tego a [0:18] następnie zobaczymy [0:20] jakia pytanie dlaczego płeć Boga jest [0:23] ważna ale punkz teilo tyko Punk widzia [0:27] każdej jednej osoby która jej relacji z [0:30] Bogiem i jej relacji wobec siebie samego [0:33] tego kim jest jak traktuje siebie więc [0:36] zgodnie z psychologią narracją w tej [0:39] chwili tutaj akurat cytuj bo tutaj [0:41] psychologia filozofia narracyjna dla [0:43] mnie osobiście Są s Są połączone i taką [0:47] główną przyw jest to że człowiek jest [0:51] zwierzęciem opowiadającym historię [0:53] prymarny aktem naszego umysłu jest to że [0:56] opowiadamy opowiadamy nie tylko o sobie [0:58] i o świecie Tylko w ogóle nie możemy myś [1:00] bez opowieści całe nasze myślenie jest [1:03] zanurzone w języku Ale przy okazji bard [1:05] specyficznie w języku ponieważ ma formę [1:08] narracyjna i oczywiście tutaj można [1:10] powiedzieć że w takim razie będzie to [1:13] również kwestia pew zdolności bo [1:15] oczywiście jeżeli powiemy że myślimy [1:18] sposób nyny to nie każdy będzie to robić [1:21] tak samo ustrukturyzowany sposób [1:24] jak jak in inne osoby więc z jednej [1:28] strony nie możemy inaczej z drugiej [1:30] strony częścią pewnej Edukacji i tego [1:33] szkolenia się w tym właśnie tą formę [1:36] narracją [1:37] móc m wewnętrz swojej głowy wymaga Tow [1:41] treningu pej [1:43] specjalizacji No i rzecz jasna nie [1:45] wszyscy rodzimy się w takim miejscu tak [1:48] szczęśliwej rodzinie żeby móc spokojnie [1:51] sobie te formy tylko przyswajać ale [1:55] również szkolić takim [1:57] trzonem tego jak rozumiemy [2:04] nyż [2:07] Gilów [2:13] ny bardzo odmienne punkty widzenia [2:17] oczywiście łączy dlatego ja na przykład [2:22] pozw sobie [2:29] [Muzyka] [2:37] pod [2:39] ncie każd [2:49] filozofów Pozwoliłam sobie zobrazować [2:52] tymi kulam [2:56] [Muzyka] [3:00] w [3:00] tym chodzi Czyli jeżeli my mówimy [3:03] człowiek jest zwierzęciem opowiadającym [3:05] historię to wskazuje nam na pewną [3:09] czasowość tego że historię opowiadamy [3:12] nasza historia ma jakiś początek jakieś [3:14] rozwinięcie jakie Zakończenie I po [3:16] pierwsze dzieje się tuj teraz ale ja [3:19] kiedy tworzę tą swoją historię nie mogę [3:23] nie odnosić się i do wcześniejszej [3:26] historii swojego własnego życia i do [3:28] historii [3:30] kulty swego pokolenia miejsca z którego [3:33] wyr możem psychicz zwrócić uwagę na [3:36] aspekty czasowości my możemy być osobami [3:41] które w przeszłości nasze teraźniejsze [3:44] historie tak naprawdę są historiami [3:46] przeszłymi I analogicznie można [3:48] powiedzieć jak myślimy tej czasowości [3:51] kiedy bardziej wchodzimy w przyszłość [3:54] przeszłość a dzieje teraz tylko że [3:57] konceptu ną historię możemy tendencje w [4:02] jedną albo drugą stronę kolejną rzeczą [4:04] która jest niezbędna w tej koncepcji [4:07] jest refleksyjność i to jest ta RCZ [4:10] która będzie najbardziej zróżnicowana [4:12] kra będzie najbardziej związana z [4:14] jakimiś naszymi [4:17] osu natomiast założenie jest takie że [4:20] niezależnie od tego jaki mamy poziom [4:23] edukacji jako ludzie mamy jakąś [4:25] refleksyjność i Chociażby przez swoje [4:27] akcje nawet jeżeli wprost nie zadamy [4:30] sobie pytania o to kim jesteśmy i do kim [4:32] zmierzamy to odpowiemy sobie na te [4:35] pytania poprzez To co robimy bo jesteśmy [4:38] zmuszeni do tego żeby coś wybrać i te [4:40] nasze wybory są odpowiedzią na to co [4:48] wartościujący tą refleksyjności kim [4:50] jestem jak rozumiem otaczający m świat [4:53] ale również co jest dla mnie wartością [4:56] Jaki jest mój sens życia i czy ja to [4:58] zrobię mniej lub bardziej sposób właśnie [5:00] naukowy To jest osobna kwestia No i [5:02] tutaj z punktu widzenia tego wystąpienia [5:05] najważniejszy trzeci punt czyli zenie [5:07] świ społeczny świat społeczny polega [5:09] tutaj na tym że ja bez RAM nie mogę [5:13] sobie po prostu zacząć tworzyć na rac ja [5:15] tych ram potrzebuję ja potrzebuję metan [5:18] narracji można powiedzieć tu [5:20] gdzie mikr narracji potrzebuję [5:23] jakiegokolwiek punkt zaczepienia [5:24] Człowiek nie jest zawieszony w próżni i [5:27] bez narracji który uczy się [5:31] po prostu konstruować nie mo i teraz [5:34] przechodząc już bardziej [5:38] [Muzyka] [5:40] psych poznawczą która zwraca uwagę jak [5:44] wygląda tworzenia się [5:47] właśnie [5:49] nazywam Możemy zacząć od tego że jak [5:52] ludzie Posługujemy się [5:56] pozy wyzej wi [6:02] stereotyp ale również schem cech [6:06] konkretnych osób jak Skry skrypt [6:09] konferencji gdybyśmy nie mieli [6:19] konfer dzięki temy [6:23] [Muzyka] [6:30] TR zwrócić uwagę że on będzie też [6:32] rzeczywistość zakrzywiać dlatego że my w [6:34] tym momencie Przy zaktywizowany [6:36] schemacie będziemy szukać [6:39] informacją się proroctwo czyli [6:41] interpretując sytuację będziemy już [6:43] zachowywać się zgodnie z sytuacją którą [6:45] żeśmy zinterpretowali w taki nie inny [6:47] sposób innymi schematy poznawcze z [6:50] jednej strony działają na naszą korzyść [6:52] ponieważ nie [6:53] jesteśmy kulturowo oderwani od tego co [6:55] się dzieje Oczywiście jak idziemy do [6:57] innej kultury możemy nie mieć tutaj [7:00] pojawia że mamy całą wizę Tylko że ona [7:03] niekoniecznie zawsze jest uświadomiona [7:08] natomiast natomiast jeżeli już [7:13] zaktywizować z drugiej strony możemy [7:16] antycypować przecpac konkretnych zdarzeń [7:19] zachowywać się w taki sposób żeby [7:21] spełnić [7:23] n [7:25] sy teraz powi że [7:30] ncy które będą definiować jestem jako [7:33] bohater czy ja jestem w ogó pierwszą [7:36] bohaterką swojej op SW op Czy jestem [7:39] bohaterem SW [7:41] op to wartościować więc możemy również [7:45] powiedzieć że głębokie schemy nyne [7:49] kreować tożsamości to są również schemy [7:53] poznawcze tylko że bardziej bardziej [7:56] skomplikowane mówiąc to chciał [8:01] nawiązać t pier zanen świat społeczny [8:05] skąd schematy poznawcze [8:09] bior oczywiście metrac k [8:13] narzucają [8:14] porząd przed [8:18] wszystkim gł źródłem schematów poznawczy [8:22] które [8:29] Osobiście uważam że Met narracje [8:30] trzymają się świetnie po prostu w tej [8:32] chwili mamy ich jeszcze parę więcej a [8:35] pytanie jest I tutaj właśnie to to jest [8:37] to to miejsce gdzie [8:39] chciałabym nawiązać do do tej naszej [8:42] dyskusji która tutaj się wcześniej [8:44] wywiązała mianowicie kiedy my można [8:47] powiedzieć że coś jest niszowe A kiedy [8:49] można powiedzieć że coś jest [8:51] mainstreamowe kiedy jesteśmy w swojej [8:53] własnej bańce tego czym się zajmujemy i [8:56] Skąd czerpiemy informacje i co dla nas w [8:59] takim razie będzie w pewnym sensie [9:02] narracją A może w tym momencie to jest [9:03] mikr [9:05] narracja tylko my jesteśmy związani z [9:08] tym co co dzieje się należałoby może [9:11] zapytać studentów którzy ku mojej dumie [9:15] przyszli [9:18] [Muzyka] [9:20] więc no i w tym momencie co tutaj jest [9:23] tak naprawdę mainstreamowe Skąd my to [9:25] czerpiemy tutaj znowu wracając do myśli [9:28] filozoficznej co będzie żywą tradycją [9:30] jak powiedział Czyli co za chwilę będzie [9:33] tradycją co za chwilę będzie obrazem [9:35] Boga bo w tym momencie można powiedzieć [9:38] że każdy kto ma tiktok jakieś inne Med [9:42] społecznościowe może tworzyć swoją [9:44] narrację i może związku z tym postarać [9:47] się o to ażeby swój punkt [9:50] widzenia właśnie swoje schematy [9:52] poznawcze narzucić innym jeżeli to się [9:54] uda to kto wie może to jest następna [9:57] metanarracja która jest [10:02] w związku z tym teraz to wszystko chciał [10:05] połączyć bez powodu z Bogiem dlatego [10:13] że głęboki sens z tego tytułu [10:18] że będzie [10:21] tocja to jest również [10:26] [Muzyka] [10:30] SP [10:36] pozytyw zobaczyć jakie w tej chwili mamy [10:38] opowieści o Bogu w takiej kze tego co [10:43] tradycyjnie nazywamy metrac w związku z [10:46] tym mam dla państwa trzy [10:49] filmy które mają nie Obra [10:56] Boga zyć [10:59] w tego typu kulturze my w ogóle [11:01] przedstawiamy Boga jako kobietę więc [11:03] odpowiedź [11:04] nie patriarchat i tam w ogóle filmy [11:08] religijne zazwyczaj [11:09] są trzymają się tego że jeżeli USI być [11:13] kontrowersyjne to robią to w standardowy [11:15] sposób co jest w sumie taką ironią [11:19] kontrowersji [11:21] Natomiast jeżeli mamy filmy które nie [11:24] usiłują być kontrowersyjne natomiast [11:26] mają wątek religijny mają tam spotkanie [11:28] z bogiem [11:29] to to raczej jest [11:32] mężczyzna zobaczył statystyki [11:35] dotyczące t jak przedstawi jest szata [11:39] czy jako kobieta czy jako mężczyzna [11:41] dalej będzie [11:44] mężczyzna ale jest więcej diabłów kobiet [11:59] [Muzyka] [12:02] i tutaj właśnie może to jest [12:05] miejsce było prof wystąpieni k jest [12:11] gna świat wygląda tak jak wygląda nie [12:15] wygląda Świat więc pytanie jest bardzo [12:18] proste trzyma narc Czyli kto opowiada o [12:21] Bogu więc jeżeli [12:23] weźmy popularną DJ opadają mężczyźni [12:28] jest [12:30] ogromna dysproporcja pomiędzy [12:35] którzy kobietami [12:42] ałna Niezależnie od tego kim jest [12:45] bater mężczyna pun [12:50] Wiz jest osoba która ma i może [13:01] wiszy film do którego zpow studenci że [13:05] obł do [13:14] tej nie [13:16] polecam wątek [13:19] filozofic pież SP tak [13:26] [Muzyka] [13:29] Bogiem to jest ogromne wyzwanie że żeby [13:32] to pokazać w kinie moim skny zaniem to [13:35] się nie udało ale to zostawiam do [13:37] państwa ocenę Natomiast co tutaj widzimy [13:39] interesującego prz wszystkim nielicznych [13:42] filmów gdzie faktycznie Bogiem jest [13:43] kobieta przy przez chwilę to jest [13:46] Spencer którą państwo tutaj widzą jako [13:49] tą postać gjc Ale co jest też [13:51] interesujące w tym filmie mamy Boga w [13:53] trzech osobach bo mamy [13:56] również syna i Mamy również Ducha [13:58] Świętego w postaci [14:01] tej [14:02] natomiast ja mo zostawię [14:06] tutaj zwiąku [14:08] minut jakie będą relacje między nimi [14:11] Natomiast to co wydało mi się tutaj [14:12] najbardziej interesujące to jest to że [14:16] tam mamy wątek cierpiącego mężczyzny po [14:18] stracie córki najpierw objawia się bóg [14:21] jako kobieta dlatego że [14:24] najpierw Kobi mówi bo teraz nie [14:27] poradzisz sobie z tym [14:31] teraz potrzebujesz zrozumienia teraz [14:33] potrzebujesz empti teraz potrzebujesz [14:34] dlatego jestem kobietą natomiast dalszej [14:37] części filmu bó pojawia się jak [14:42] ten to dlatego że w tym etapie jest [14:45] powiedziane [14:47] że [14:50] bohater wszystko po prostu [15:01] Innymi słowy zadaniowość która dzieje [15:06] się zadaniowość wymagania działanie jest [15:10] pokazane Tak mamy [15:14] progresywne ale to jest tylko otoczka do [15:17] tego żeby stereotypowe [15:20] cechy pokazać do tego to jest wykorzyst [15:30] i tutaj jest kobietą pojawia kś czeka na [15:35] Boga to trzeba cały FM [15:38] wytrzymać natomiast to jest saty [15:43] fmż [15:45] zaznaczyć jak ktoś jest bardziej kobieco [15:47] delikatny to trzeba się uzbroić żeby [15:51] film [15:52] natomiast na co trzeba zwrócić uwagę to [15:55] jest że kobieta jest wykorzyst [15:59] dlatego to jest [16:00] kobieta nie jest narracja specjalnie o [16:03] którą nam chodzi jeżeli mieliśmy cieszyć [16:06] idziemy stronę jakś równości jest [16:10] infantylny bardzo specyficzne poczucie [16:12] humoru Ależ [16:19] bcy kolejny wątek taki naprawdę najmniej [16:23] związany z Bogiem któ [16:25] postanowiłam zę współczes są również [16:29] opowieści które są inspirowane [16:32] nie Bogiem które [16:36] zwyczaj proszę państwa kobiet Wonder [16:41] które są w tych [16:43] opowieściach boginiami można powiedzieć [16:46] natomiast dlaczego ja postanowiłam o [16:47] nich wspomnieć dlatego że one są [16:52] przykładem któ dzieje się w sztuce [16:55] masowej a żeby damskie postacie które ma [16:59] sił sprawczość i boskość dostają [17:03] atrybuty stereotypowo męskie czyli nie [17:06] pokazuje się styp damskich cech tak jak [17:09] empatia komunikacja opiekuńczość jako te [17:12] które są źródłem [17:14] siły siła musi być rozumiana w tym [17:16] momencie że biega się z mieczem jeżeli [17:18] niea się z mieczem to nie jest się [17:21] jednostką [17:25] silną to również interesują d należałoby [17:29] w takim razie Zastanowić się i tutaj [17:31] właśnie nawiązanie do tego [17:34] co u pana doora mi się podało [17:37] wystąpieniu mianowicie praktyka praktyka [17:40] tego następnie jak my kolejne słowa [17:45] łączymy ze słowem Bóg bo teraz jak [17:47] wrócimy sobie do tego Jak powstają [17:49] schematy poznawcze to one właśnie tak [17:52] Powstają one powstają poprzez to [17:55] że I tu w tym momencie Przechodzimy 30 [18:02] przechodzimy do tego jakie tego wszyst [18:04] konsekwencje Otóż obraz Boga Po pierwsze [18:08] to że on jest jak jest konkretny to że [18:11] on jest [18:12] teologii sobie że wszystko wzruszające [18:15] Ale [18:16] faktycznie że [18:19] języku my tego to że [18:23] toono profesorskie to jested toow [18:27] [Muzyka] [18:28] to jest coś zupełnie osobnego więc Po [18:31] pierwsze to w jaki sposób my tworzymy [18:33] narc czy jaki będzie obraz ten boga może [18:35] wpłynąć na to jak my mamy kontakt z tym [18:38] Bogiem Czy jeżeli my wyobrażamy sobie [18:40] Boga jako mężczyznę to ja jako kobieta [18:43] będę miała związek z tym [18:45] Bogiem albo jako mężczyzna jak będę [18:48] mie jaki ten bch dla mnie będzie czy ten [18:51] Bóg będzie okazywać empat czy też nie [18:53] czy będzie okazywać niezrozumienie czy [18:55] też nie I tutaj Chciałabym również [18:56] podkreślić to nie my trzym [18:59] nar narracja zupełnie gdzie indziej bo [19:02] można zobaczyć jest frekwencja [19:04] i to my jesteśmy nisz jak chodzi o [19:09] liczbę więc pierwsze to jest to bo takie [19:12] narracje tworzą nam skrypty czyli to cz [19:14] ja się spodziewam co ja antycypuje przez [19:16] kontakt z Bogiem Kolejna rzecz to jest [19:19] kształtowanie się schematów cech [19:21] wartościowanie tych schematów cech i w [19:23] tym momencie tutaj właśnie na slajdzie [19:25] pana doktora było jak [19:29] kobieta tak [19:31] materialna wszystkie słaba emocjonalna i [19:35] męskość wszystkie [19:37] ato jedna rz możemy wyobrazić sobie co [19:41] było gdyby gdybyśmy mieli obraz Boga [19:43] kobiety albo bliżej gdy było [19:47] więcej księży [19:50] kobiet którzy które które sobą i [19:55] teraz są autorytetem i są tym bliższym [20:00] obrazem T Tego posłannictwa w tym [20:02] momencie ja mogę sobie zwartości cechę i [20:05] schemat cech może mi się zupełnie [20:06] inaczej stworzyć mi jako powiecie razem [20:08] z wartościowanie pozytywnym tych cech [20:11] które są z Tey damskie bo to co się [20:15] dzieje zupełnym przypadkiem Kiedy [20:18] używamy języka to jest wartościowanie [20:21] tychże cech i im bardziej mówimy o Bogu [20:24] po męsku tym bardziej do Boga dajemy [20:26] wszystkie atrybuty które Boga do A to [20:29] oznacza że nie dajemy im tych atrybutów [20:32] kobietom Więc to może wpływać na to co [20:34] my o tych cechach myślimy i to może [20:36] wpływać w dalszej kolejności jak [20:38] kształtujemy swoją tożsamość co będzie [20:41] póki co nadal kobiety stawiać w sytuacji [20:45] No niżej a propos pierwszego wystąpienia [20:48] niestety mógł przyjąć czasem inną postać [20:51] niektórym żyłoby się --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl