TRANSKRYPCJA: "Wiara a uczucie (F. Schleiermacher) – dr hab. Wojciech Szczerba, prof. EWST" Data publikacji: 09.11.2023 Długość: 20:04 --- [0:05] Szanowni państwo zostałem rzeczywiście [0:05] Szanowni państwo zostałem rzeczywiście [0:07] poproszony o kilka słów na temat wiary [0:09] czy [0:11] religii te ujęcia będę traktował [0:13] synonimicznie mogę się potem z tego [0:15] wytłumaczyć w myśli Friedricha [0:18] schacher Czynię to z dużą przyjemnością [0:20] Mam nadzieję że przyjemność będzie [0:22] obopólna i rozpocznę od takiej krótkiej [0:24] noty biograficznej kontynuując to co [0:27] tutaj ksiądz profesor powiedział Fredis [0:30] schacher rzeczywiście urodził się we [0:32] Wrocławiu w bresa w [0:34] 1768 roku pochodził z rodziny [0:37] reformowanej kalwińskie o pietystyczny [0:39] przekonaniach to była taka stara rodzina [0:42] właśnie z takimi przekonaniami jego [0:45] Dziadek Daniel był pastorem i [0:47] założycielem takiej pietystyczny sekty [0:49] Syjon itów jego ojciec z kolei Gotlib [0:53] był kapelanem w armii pruskiej a [0:55] równocześnie pastorem w kościele [0:57] zamkowym na Kazimierza Wielkiego Który [0:59] dzisiaj jest [1:00] kościołem [1:02] luterańskim sam Friedrich schacher też [1:04] był wychowywany w duchu pietystyczny [1:06] ukończył we Wrocławiu gimnazjum a potem [1:08] przeniósł się do szkoły pedagogicznej [1:11] którą prowadzili morawianie bracia [1:13] czescy najpierw w w niski niedaleko [1:18] gerlic później w barb niedaleko [1:20] Magdeburga i ta pietystyczny [1:23] nie leżała czytamy wczesne listy [1:28] właściwie widzimy że zadaje całe mnóstwo [1:31] pytań Po pierwsze nie podoba mu się to [1:33] że nauczyciele uczą w sposób sztampowy [1:35] Studenci mają czy uczniowie mają mnóstwo [1:38] pytań pytania głębokie egzystencjalne [1:40] natomiast nauczyciele w taki [1:41] stereotypowy sposób do nich się odnoszą [1:43] i to mu się nie podoba po drugie to jest [1:46] też moment kiedy schleiermacher zaczyna [1:48] zadawać pytania odnośnie doktryn zaczyna [1:51] mówi wprost że nie rozumie Unii [1:52] hipostatyczne i powiedzmy też ma [1:54] wątpliwości co do chrystologii ogólnie [1:57] Czyli w jednym z listów do swojego ojca [2:02] nie była łatwa lektura dla jego ojca [2:03] pastora mówi tak nie mogę uwierzyć że [2:06] ten który nazywa siebie synem [2:08] człowieczym był prawdziwym wiecznym [2:10] Bogiem nie mogę przyjąć że jego śmierć [2:13] była zwycięskim [2:15] odkupieniem następnie schacher podejmuje [2:18] studia na Uniwersytecie w h to jest [2:19] również pietystyczny Uniwersytet ale [2:22] znacznie bardziej liberalny tam te jego [2:24] wątpliwości one rzeczywiście zostają [2:27] wyartykułowane I zostają ugruntowane [2:30] zajmuje się krytyczną analizą Nowego [2:33] Testamentu zaczyna czy zaczyna powiedzmy [2:36] tłumaczyć Platona i zajmuje się studiami [2:38] nad arystotelesem no oprócz tego czyta [2:41] pism spinozy którego uwielbia Kanta i [2:44] jakobi który pozwala mu Czy pomaga mu w [2:46] interpretowaniu spinozy teraz po [2:49] zakończeniu swojej edukacji zajmuje się [2:51] pracą duszpasterską akademicką a w [2:54] 1810 roku zostaje zaproszony przez [2:57] Wilhelma Humboldta do współpracy i to [3:00] właśnie powoduje że zarówno bierze [3:03] udział w założeniu Uniwersytetu [3:04] Humboldta w Berlinie jak również wpływa [3:06] na założenie naszego Uniwersytetu tutaj [3:09] we [3:10] Wrocławiu na tym uniwersytecie w [3:12] Berlinie on pracuje właściwie do końca [3:14] swojego życia jako rektor jako nie naj [3:17] jako profesor potem jako dziekan potem [3:19] jako rektor a w międzyczasie jest [3:22] członkiem pruskiej Akademii nauk wielka [3:25] postać i doprowadza do Unii między [3:28] kościołem reformowanym i kościołem [3:30] luterańskim lecie reformacji w [3:34] 18 roku i teraz to co miało niezwykle [3:37] ważne wpływ na rozwój myśli schacher [3:40] tego się potem do tego Będę odnosił się [3:43] w mojej prezentacji to kontakt z [3:46] niemieckimi romantykami młody człowiek [3:48] scher maer zaprzyjaźnia się z getem [3:51] schlegel [3:52] herder i [3:54] właściwie spędza z nimi dużo czasu i ich [3:57] kryka religii sprawia że [4:01] pisze swoją pierwszą i bodaj [4:03] najsłynniejszą przynajmniej w naszym [4:04] kręgu kulturowym książkę mowy o religii [4:08] do wykształconych spośród tych którzy [4:10] nią gardzą Polecam tą lekturę bo to [4:12] fantastyczna książka teraz w tej książce [4:15] sch przedstawia szereg swoich koncepcji [4:18] młody 20 paroletni człowiek te koncepcje [4:21] Oczywiście będą ewoluowały w jego myśli [4:23] ale nigdy do końca od nich nie odejdzie [4:26] nigdy nie stracą na znaczeniu nigdy [4:28] właści tego przekonania że religia czy [4:31] też wiara właśnie tutaj w taki sposób [4:34] synonimiczny prawie że traktowane jest [4:37] jedną z fundamentalnych [4:39] tajemnic ludzkiej natury i nadaje [4:43] egzystencji człowieka no taki ostateczny [4:45] sens czym zatem jest religia wiara w [4:49] myśli młodego schle maera i tutaj w [4:52] mojej prezentacji będę odnosił się [4:53] przede wszystkim do właśnie tego [4:56] traktatu mowy o religii w szczególności [4:58] do jego pierwszego niepoprawiony danan [5:01] które jest bardzo ważne z perspektywy [5:03] filozoficznej No oczywiście w jakimś [5:05] sensie również będę odnosił się do jego [5:07] późniejszych prac w szczególności do [5:09] monumentalnego już takiego prawie że [5:12] ortodoksyjnego dzieła [5:14] glaubens wiara chrześcijańska czyli tak [5:17] schleiermacher przede wszystkim [5:19] sprzeciwia się ujmowaniu religii w [5:22] kategoriach zewnętrznych systemów [5:23] doktrynalnych mówi wprost to nie jest [5:26] religia systemy doktrynalne są po prostu [5:30] produktem kalkulacji człowieka i zapisem [5:33] tego co rozumiemy o rzeczywistości jest [5:36] sprowadzeniem rzeczy najważniejszych [5:38] rzeczy transcendentnych do [5:40] niedoskonałego czasoprzestrzennego [5:42] rozumienia człowieka to wpływ Kanta [5:45] czasoprzestrzennego [5:47] języka człowieka czyli w rzeczywistości [5:50] doktryny i systemy eklezjalne są nie są [5:53] religią samą w sobie ale są sposobem [5:56] niedoskonałym sposobem próbą ujęcia [6:00] religii jako takiej po drugie schacher [6:04] twierdzi że religia nie jest wiedzą ani [6:06] nie jest aktywnością jak mówi cytuje [6:08] szczególnym rodzajem kontemplacji świata [6:10] połączonym z określonym zachowaniem i [6:12] charakterem nie po trzecie religia nie [6:16] jest również moralnością Nie należy jej [6:18] Sprowadzać do moralności ponieważ [6:20] pobożność nie jest warunkiem sinekwanon [6:22] moralnego życia można żyć w sposób [6:26] moralny I znowu Baruch spinoza pokazał [6:29] to bardzo ładnie można żyć w sposób [6:31] bardzo moralny nie wierząc w Boga [6:33] przynajmniej nie w takiego Boga jaki [6:34] uznaje ortodoksyjne chrześcijaństwo co [6:37] prawda jak mówi schleiermacher religia [6:39] próbuje opisać rzeczywistość i wskazuje [6:43] jak należy żyć ale tak jak nie należy [6:46] religii Sprowadzać do nauk empirycznych [6:48] co jest niemożliwe tak również nie [6:51] należy Sprowadzać do tego kodu Co wolno [6:53] a czego nie wolno czynić No i w końcu [6:56] znowuż za kantem schacher mówi że [6:59] religia nie jest metafizyką gdyż [7:02] metafizyka jest zamknięta dla człowieka [7:05] po prostu nie mamy do niej dostępu czyli [7:07] wikłanie się w metafizyczne próby opisu [7:10] religii prowadzi co najwyżej do nowej [7:13] mitologii i do fałszywego obrazu religii [7:16] w tej w swoim traktacie mowy o religii [7:19] schleiermacher zdecydowanie broni [7:21] ezoterycznej czy apofatyczny wręcz [7:25] natury religii i mówi o tajemnicy która [7:27] nigdy nie zostanie przekroczona cytuj w [7:30] każdej religii to co święte pozostaje [7:33] tajemnicą i jest ukryte przed profan a [7:37] więc prawdziwa religia w przekonaniu [7:39] schleiermacher zasadza się na swego [7:42] rodzaju [7:43] doświadczeniu i na odczucia albo [7:46] intuicji właśnie w tych pierwszy w tym [7:47] pierwszym wydaniu mów o religii czyli [7:51] teolog mówi o dojmujący doświadczeniu [7:55] totalność [7:59] ienia się o byciu jednym z uniwersum to [8:02] jest doświadczenie totalne które [8:05] poprzedza wszelką refleksję wszelki [8:07] namysł nad [8:08] przeżywany w tym momencie tego [8:11] doświadczenia to co jest nieskończone [8:13] nieograniczone a więc Bóg Uniwersum [8:17] bierze we władanie to co jest skończone [8:19] i ograniczone człowieka jest to również [8:22] doświadczenie przelotne niejednokrotnie [8:24] szacher będzie mówił o momencie j [8:27] jednakowość to odczucie doświadcz naj [8:30] totalnej zależności tej jedności z [8:32] wszechświatem pozostaje w człowieku i to [8:35] odczucie ta świadomość nabyta w momencie [8:38] zjednoczenia z uniwersum jest istotą [8:41] religii albo raczej sednem pobożności [8:44] czy też wiary człowieka istotą religii [8:47] mówi schleiermacher nie jest ani [8:49] myślenie ani działanie ale ogląd i [8:52] uczucie w tym pierwszym wydaniu mów o [8:55] religii schacher pisze o intuicji świata [8:58] właśnie wskazując na t tą pierwotną [9:00] prekognita relację Do Uniwers do [9:03] Uniwersum w późniejszych swoich dziełach [9:05] jak w wierze chrześcijańskiej będzie [9:07] definiował religię jako odczucie [9:09] totalnej zależności od świata Boga [9:13] Uniwersum Natomiast w listach na [9:15] przykład w liście do swojego przyjaciela [9:17] luego będzie mówił o bezpośredniej [9:19] religijnej egzystencji zależności i [9:22] zawsze będzie podkreślał że religia to [9:24] zmysł dla i upodobanie do [9:26] nieskończoności to świadomość Boga to [9:28] całkowita zależność [9:30] teraz w takim ujęciu schleiermacher [9:33] rozumie wszechświat Uniwersum jako swego [9:36] rodzaju analogon aspekt albo odbicie [9:39] Boga boskości który jest w jakimś sensie [9:42] możliwy do doświadczenia przez człowieka [9:45] no który jest ograniczony czasem i [9:47] przestrzenią ta predyspozycja religijna [9:50] predyspozycja wiary twierdzi [9:52] schleiermacher jest uniwersalna w swoim [9:55] charakterze czyli może zostać rozwinięta [9:57] W każdym człowieku wzmacniając tą [10:00] świadomość Boga w jednostce ponieważ [10:02] wszyscy ludzie są równi wszyscy ludzie [10:06] czego wyrazem jest ta biblijna mityczna [10:08] prawda o tym że każdy człowiek stworzony [10:10] jest na obraz Boga Są obrazem [10:13] nieskończoności Uniwersum w [10:15] czasoprzestrzennym świecie No i teraz [10:18] Jakie jest miejsce chrześcijaństwa w tak [10:19] pojmowany w takim ujęciu powiedzmy [10:22] religii czy wiary szerzej rzec [10:25] ujmując noach w jakim sensie nie może [10:29] postawić znaku równości między [10:30] chrześcijaństwem a religią pers może co [10:33] najwyżej powiedzieć że chrześcijaństwo [10:35] jest jedną z form [10:37] religii która może być opisana przez [10:39] różne tradycje przez różne doktryny [10:42] przez różne praktyki ale w [10:44] rzeczywistości można sobie wyobrazić [10:47] istnienie religii tak jak ją ujmuje bez [10:50] konkretnego bóstwa znowuż tak jak [10:52] próbował to pokazać spinoza w swoim [10:54] panteistyczny czy może [10:59] teraz szermach podtrzymuje przekonanie z [11:02] kantem znowu że człowiek jest [11:04] uwarunkowany czasoprzestrzen to znaczy [11:07] jest w jakimś sensie [11:09] produktem historii kultury czasu swojego [11:12] kontekstu teraz efektem tych uwarunkowań [11:15] są różne zewnętrzne formy religijne [11:18] które zasadniczo są tego samego rodzaju [11:21] jeśli się głębiej w nie w czytamy co [11:23] więcej to samo uczucie religijne albo [11:26] ujęcie tego uczucia które leż różnych [11:30] zewnętrznych form religijnych różni się [11:32] w zależności od kontekstu historyczno [11:34] kulturowego w którym się ujawnia teraz [11:36] różnica widoczne są w makroskali Kultur [11:39] w makroskali społeczeństw i w mikroskali [11:42] jednostki czyli nie dziwi zatem że [11:44] jakkolwiek [11:47] podobieństwa opisu doświadczenia [11:49] religijnego pozwalają zgrupować je w [11:51] ramach na przykład chrześcijaństwa [11:54] judaizmu czy islamu to jednak religia [11:57] jako taka religia pers jest doświadczana [12:01] indywidualnie chrześcijaństwo z tej [12:03] perspektywy można zdefiniować jako pewną [12:05] grupę pobożności religijną która jest [12:08] zróżnicowana wewnętrznie to [12:11] doświadczenie i percepcja każdego [12:13] człowieka ma charakter indywidualny i [12:16] niepowtarzalny teraz jedną z implikacji [12:20] tak rozumianej religii czy też wiary [12:23] jest [12:24] sceptycyzm scherera w stosunku do [12:27] doktryn religijnych nie znaczy że on [12:29] odrzuca doktryny religijne szczególnie w [12:31] swoich późniejszych dziełach gdzie już [12:33] pełnił takie tego typu funkcje że nie [12:35] może tego zrobić natomiast mówi że bez [12:38] wewnętrznego przeżycia doktryny nie mają [12:41] większego sensu są jak echo bez źródła [12:44] dźwięku a więc one muszą w jakiś sposób [12:47] to doświadczenie religijne musi zasadzać [12:49] się u podstaw doktryny która w sposób [12:52] naturalny może Konieczny ale [12:54] równocześnie niedoskonały próbuje ująć [12:57] to czego doświadczamy w sposób powiem [13:00] mistyczny No i dlatego też mówi Trzeba [13:04] jednak docenić tą różnorodność [13:05] doktrynalny w obrębie jednej religii [13:07] historycznej nawet należy docenić [13:10] herezję mają one pozytywne znaczenie [13:12] jako próba opisu religii kreatywna próba [13:15] opisu rel kontekstualizacja teologii ale [13:19] ostatecznie doktryna jest niczym więcej [13:21] jak tą [13:23] niedoskonała doświadczenia człowieka i z [13:26] tego względu powinna podlegać radykalne [13:29] rewizji w określonych czasach i w [13:32] zmieniającym się kontekście a więc [13:34] pojęcie Boga jako bytu osobowego na [13:37] przykład pojęcie Unii hipostatyczne Czy [13:40] chrystologii w kategoriach Unii [13:41] hipostatyczne ujęcie grzechu [13:43] pierworodnego ludzkiej deprawacji [13:46] totalnej deprawacji mówi są naprawdę [13:49] niezrozumiałe współcześnie są to [13:51] koncepcje które zostały wyartykułowane w [13:53] starożytnym świecie i zostały [13:55] skodyfikowane we wczesnym średniowieczu [13:57] podobnie pojęcie nieśmiertelności cudów [14:00] Boskiego objawienia łaski Boga opętania [14:03] i tak dalej Po prostu wymagają na nowo [14:06] przepracowania tak żeby były zrozumiałe [14:08] dla człowieka który żyje w epoce [14:10] nowożytnej posługuje się innym językiem [14:12] w inny sposób myśli w jakimś sensie [14:15] teraz sam szermach ujmuje teologię [14:18] chrześcijańską tak żeby jak najbardziej [14:20] odzwierciedlała jego osobiste [14:22] doświadczenie Czy ducha epoki w którym [14:24] żyje a więc na przykład mówi o żyjącym [14:26] Bogu a nie o osobowym Bogu mwi [14:29] wspólnocie z Bogiem a nie o [14:31] eschatologicznej egocentryczne [14:33] nieśmiertelności mówi o Chrystusie jako [14:35] wzorze odczuwania a nie oog Bog [14:39] człowieku a jednak schleiermacher [14:42] Przyznaje chrześcijaństwu to miejsce [14:45] nadrzędne wśród religii i mówi że [14:47] najczęściej i najchętniej ogląda [14:49] wszechświat w religii i w jej historii [14:51] jako takie jest dla niego religią [14:53] religii a inne religie są co najwyżej [14:56] palingeneza chrze [14:59] jakiegoś rodzaju formą czy odniesieniem [15:02] i tak dalej i tak d ale tak ujmując RC [15:04] szermach chcąc nie chcąc zbliża się do [15:08] takiego No nie chcę tutaj go porównywać [15:10] ze spinz ale do Pany ujęcia religijności [15:14] w którym bóstwo zawiera w sobie [15:17] wszechświat ale wszechświat nie [15:19] wyczerpuje Boga czyli jak mówi religie [15:23] historyczne są egzemplifikacji tego [15:25] pierwotnego doświadczenia dostępne wszy [15:29] ludzi wszystkich czasów i wszystkich [15:31] kultur No i to przekonanie zbliża go do [15:33] takiego uniwersalizmu [15:35] chrześcijańskiego teraz on jako teolog [15:37] reformowany oczywiście opiera się na [15:39] tych koncepcjach kalwiński odnosi się do [15:41] predestynacji ale odrzuca [15:44] predestynacji i do potępienia raczej [15:48] przyjmuje [15:50] predestynacji że w Chrystusie wszyscy są [15:53] wybrani do zbawienia To jest wszech [15:56] predestynacja o której później kl b też [15:58] będzie [15:59] mówił zadaje pytanie no wszelki podział [16:03] na zbawionych i potępionych jest nie do [16:04] przyjęcia bowiem o jakim szczęściu [16:06] zbawionych można by mówić jeśli część [16:09] rasy ludzkiej miałaby cierpieć wieczne [16:11] męki z ręki wszech Miłosiernego Boga to [16:14] jest niemożliwe no i tutaj ujawnia się [16:16] taki głęboki humanizm schleiermacher [16:18] który mówi o wspólnocie czy wręcz [16:21] jedności ludzkości której nie da się [16:24] pogodzić tej tradycyjnej koncepcji [16:26] wiecznego piekła z miłości [16:29] C boska kara czy karcenie może mieć [16:32] wymiar może być właśnie karcenie może [16:35] być może mieć wymiar pedagogiczny może [16:37] mieć wmar ekspiacji ale nie możemy [16:40] traktować jako Retrybucja Zemsty Boga [16:43] czy nie wiem prawa talionu oko za oko [16:45] ząb za ząb bo takie ujęcie boga dla [16:47] schera jest niemożliwe ujęcie wiary jako [16:51] tego uniwersalnego uczucia intuicji w [16:54] naturalny sposób prowadzi scherera do [16:57] uniwersalizmu [16:59] ujęcia eschatologii cii chrześcijańskiej [17:01] A katas ston panto nawet w odniesieniu [17:04] do chrześcijaństwa jak mówi Cytuję [17:06] chrześcijaństwo wyraźnie pojmuje swój [17:08] przemijający charakter nadejdzie czas [17:11] wskazuje samo Chrześcijaństwo kiedy nie [17:13] będzie już mowy pośredniku ale ojciec [17:16] będzie wszystkim we wszystkim no i teraz [17:19] jeśli chodzi o aktualność scherera [17:21] schacher uznawany jest za ojca [17:24] współczesnej hermeneutyki oraz teologii [17:26] liberalnej Oczywiście są jak najbardziej [17:29] prawidłowe określenia gdzież byłaby [17:31] współczesna hermeneutyka gdyby nie [17:33] schleiermacher w jaki sposób byśmy [17:35] czytali Platona gdyby nie [17:37] schacher swoimi tezami schacher wpływa [17:40] na takich liberalnych teologów jak [17:42] Albrecht Rich Adolf von harn ale również [17:46] schleiermacher wpływa na rozwój teologii [17:48] pietystyczny [17:50] tacy teologowie jak Tol czy neander [17:54] jeden z drugi z Berlina No odchodzą od [17:57] chrze chrześcijaństwa w [18:01] pojmowaniu pojmują nie pojmują jako [18:03] konfesyjny w sposób konfesyjny czy jako [18:06] ortodoksyjny system religijny ale [18:08] podkreślają potrzeby duchowe człowieka [18:11] znaczenie objawienia znaczenie [18:12] opatrzności konieczność odkupienia [18:14] konieczność żywej wiary która ma taki [18:16] wymiar właściwie sensoryczny [18:18] powiedzielibyśmy [18:19] oczywiście wpływ schacher na Karla Barta [18:22] i teologię ney jest niebanalny być może [18:26] przez Rudolfa Otto ale również dzis mówi [18:29] się coraz bardziej o wpływie [18:31] paradoksalnie o wpływie schacher na [18:33] teologię ewangelik w szczególności w jej [18:36] charyzmatycznym wydaniu czyli powiedzmy [18:39] na tą teologię która jest ugruntowana [18:41] przez Amerykańskie wielkie przebudzenia [18:43] pod pietyzmu właśnie więc tak jakkolwiek [18:46] ewangelikalizm czy ewangelikalny [18:48] charyzmatyzm [18:50] zasadniczo odnosi się do nurtów [18:52] konserwatywnych albo wręcz [18:54] fundamentalistyczny niekiedy to jednak [18:57] kładzie nacisk na [18:59] przeżycie które którego wyrazem [19:02] powiedzmy jest nawrócenie ujmuje religię [19:04] w kategoriach odczuwania z [19:06] niejednokrotnie będziemy mówili o tym [19:08] sensorycznym wymiarze protestantyzmu [19:11] ewangelikalne jest sceptyczny wobec [19:13] doktryny i to widzimy tym minimalizmie [19:16] doktrynalnym ewangelikalizm czego [19:20] wyrazem może rozbudowanej tej sfery [19:24] całej wyznania wiary Są dobrym [19:26] przykładem i paradok [19:30] pycz ujęcia rzeczywistości zgodnie z [19:33] którym bóg jest obecny wszędzie w [19:35] świecie w jakim w jakim sensie świat [19:38] egzemplifikuje Boga jakkolwiek świat nie [19:40] wyczerpuje Boga i teraz wpływach na [19:43] duchowość ewangelik została opisana [19:46] właściwie wielotow wielotomowej [19:48] monografii która została wydana przez [19:50] Uniwersytet Princeton w 2013 [19:57] roku dziękuję bardzo --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl