TRANSKRYPCJA: "Módlmy się do Boga, Ona nas wysłucha. O kobiecej stronie Boga w liturgii Kościoła | "Płeć Boga"" Data publikacji: 01.08.2024 Długość: 12:58 --- [0:10] chciałbym zacząć ponieważ ja pracuję [0:10] chciałbym zacząć ponieważ ja pracuję [0:12] jako pastor Ja chciałbym zacząć od [0:13] takiej i w zasadzie skupić się na takiej [0:16] bardzo praktycznej stronie mówienia o [0:20] Bogu mówienia o Bogu czy to nam się [0:22] podoba czy nie który ma [0:24] płeć po angielsku ci którzy znają język [0:27] angielski jak angielski Nie bardziej [0:30] płciowo neutralne to znaczy bardzo [0:32] często [0:34] czasowniki nie mają tego rozróżnienia [0:36] które mają zależne od płci prawda Czyli [0:40] na przykład ja wziąłem ona wzięła on [0:43] wziął ono wzięło to w [0:48] Anglii więc jak gdyby to [0:51] tutaj język angielski pozwala na nieco [0:54] większą elastyczność natomiast mówimy o [0:56] kontekście polskim chciałbym zacząć [0:58] takich dwóch anegdot Otóż Kiedy zacząłem [1:01] praktyki jeszcze jak byłem na studiach [1:03] teologicznych parafii łódzkiej semko [1:06] obecny superintendent ewangelicko [1:08] reformowany nie miał nic przeciwko temu [1:09] Gdy podczas tej modlitwy [1:12] końcowej zawsze zaczynałem Boże ty [1:14] jesteś nam ojcem i naszą [1:17] matką za pierwszym razem ludzie po [1:20] prostu podnieśli brwi potem się do tego [1:22] absolutnie [1:25] przyzwyczaili kiedy jestem w [1:27] Warszawie towi [1:30] liberalnej Warszawie osób na to zwróciło [1:32] uwagę jako tak coś niezwykle szokującego [1:34] ale dużo ciekawszą rzeczą było dla mnie [1:38] doświadczenie ten czat był jakieś mniej [1:40] więcej 7 lat temu na dość względnie [1:43] liberalnej ale zróżnicowanej grupie [1:46] luteranie.pl gdzie wszyscy oczywiście [1:49] zapewniali mnie że Bóg nie jest [1:51] mężczyzną bardzo dobrze bo Bóg nie jest [1:54] mężczyz Tym niemniej kiedy proponowałem [1:57] żeby może w takim razie jakieś [2:00] gdzie mówimy o czułej stronie Boga Czy w [2:03] niektórych modlitwach wspominać o Bogu [2:06] jako naszej matce nawet najbardziej [2:09] liberalni koledzy Twierdzi że nie ma [2:12] takiej potrzeby Przecież wszyscy [2:14] wiedzą to że konserwatyści bardziej się [2:17] temu sprzeciwiali to mnie nie dziwiło [2:19] ale bardzo mnie zastanowiło to upanie [2:21] się przy tym że jeżeli mówimy w kółko i [2:25] na okrągło o Bogu jako używając [2:27] czasowników rodzaju męskiego [2:30] jakoś mistycznie mamy wiedzieć że Bóg [2:32] nie jest [2:34] mężczyzną Przypominam tu kościoły [2:36] protestanckie są w gorszej sytuacji [2:38] częściowo niż kościoły starokatolickie [2:42] czy rzymskokatolickie czy prawosławne [2:44] gdzie słowo Trójca Święta często pojawia [2:47] się w liturgii liturgii luterańskiej [2:50] jeżeli się pojawia to jest trójjedyny [2:52] Bóg więc nawet ta Trójca Święta która [2:55] mogłaby mieć formę [2:57] czasownikow żeńską nle zaj [3:01] przekształcona formę męską No i znowu [3:04] chciałem tutaj odnieść się do takich [3:05] paru rzeczy teologicznie wszyscy chyba [3:08] to nie będzie jakimś takim wielkim [3:10] szokiem Kiedy powiem że od samego [3:14] początku jeszcze Grzegorz naz Janu [3:16] tłumaczył wiernym że słowo ojciec czy [3:20] syn czy mniejszym znaczeniu syn wskazuje [3:23] na ich wzajemną bliskość i relacje [3:27] natomiast nie na płeć Boga Grzegorz zwa [3:30] wri bo on wskazywał na to że płeć mają [3:33] pogańscy [3:34] Bożkowie postanowienie synodu Toledo w [3:38] 697 roku mówimy o synu poczętym albo [3:42] Zrodzony w łonie [3:46] ojca znowu pamiętajmy że Duch Święty rua [3:49] prawda jest rodzaju [3:51] żeńskiego po hebrajsku natomiast greckie [3:54] pneuma jest rodzaju [3:56] nijakiego więc Gdybyśmy chcieli być [3:59] Absolut [4:02] trzymać się [4:04] chociażby tego jak Jezus mówił o Duchu [4:07] Świętym To w takim razie o Duchu Świętym [4:09] On prawdopodobnie najprawdopodobniej nie [4:11] mówił ani po łacinie ani po polsku ani [4:13] po [4:14] angielsku mówił najprawdopodobniej po [4:16] aramejsku i tak W takim razie Duch [4:18] Święty byłby pocieszyciel ką Zresztą nie [4:22] tylko w Biblii takiej to są nie tylko te [4:24] fragmenty pamiętamy i tutaj chodzi o to [4:27] że Bóg wielokrotnie jest pokazywany jako [4:30] i tutaj być może to są pewnego rodzaju [4:32] stereotypy płciowe ale jako osoba jako [4:34] matka karmiąca dzieci prowadząca dzieci [4:38] za rękę i która karmi ich na pustyni W [4:41] psalmach Bóg jest opisywany wręcz jako [4:45] położna Bóg jest jak kobieta rodząca w z [4:48] bólach w księdze Izajasza jako matka [4:51] karmiąca swoją piersią dzieci jeden z [4:54] moich [4:55] ulubionych opisów Boga Bóg jest jak w [4:58] księdze oze rozjuszona [5:01] niedźwiedzica której zabrano [5:04] Niedźwiadki w Ewangelii Mateusza Jezus [5:07] Chrystus jest chodzącą żywą torą Tora [5:11] nie jest mężczyzną a ewangelii według [5:13] Jana jest persją mądrości prawda [5:17] Sofia która asystował niczym akuszerka [5:20] przy stworzeniu świata z Księgi [5:22] przesł nawet Kalwin wskazywał na to nie [5:26] był feministą przyznawał swoich [5:29] komentarzach Oczywiście możemy mówić o [5:31] Bogu jako o naszej matce właśnie [5:34] powołując się na ustępy z psalmów tak [5:37] samo w konfesji Sandomierskiej kościele [5:39] ewang reformowanym czyli w drugiej [5:41] konfesji [5:42] helie jest wyraźnie napisane że syn od [5:45] ojca wiecznie jest urodzony tak naprawdę [5:48] powinien być Zrodzony niewymowny [5:52] sposobem dlaczego to jest ważne bo po [5:55] [Muzyka] [5:58] pierwsze w mojej tradycji bardzo ważne [6:00] jest to żebyśmy nie czynili sobie Bożka [6:03] i kiedy Bóg z czegokolwiek Bóg jest [6:06] bogiem a nie jest bożkiem i jeżeli Bogu [6:09] przypisujemy musimy zawsze pamiętać że [6:11] mówimy o Bogu przez analogię prawda ale [6:14] jeżeli ta analogie prowadzą do czegoś [6:17] takiego że tylko jedne analogie są [6:19] używane do boga to w takim razie powoli [6:23] tutaj chyba częściowo Muszę się zgodzić [6:25] z teami feministycznym że że mężczyzna [6:30] staje się Bogiem nie tylko Bóg staje się [6:32] mężczyzną ale i mężczyzna staje się [6:34] Bogiem i po drugie no słuchajcie tak nie [6:38] może być [6:39] że połowa A w [6:41] niektórych A w niektórych kościołach [6:44] Przecież nawet większość wiernych w [6:46] niedzielę stanowią kobiety i słyszę jak [6:49] wychodzi duchowny czy praktykant i czyta [6:52] i to widać na przykład w tym okropnym [6:54] przekładzie Biblii ekumenicznej gdzie [6:56] było chyba jedna kobieta i sami [6:58] mężczyźni i mamy bracia bracia bracia [7:01] bracia to co mają kobiety w tym samym [7:03] czasie w kościele robić [7:05] sprzątać malować sobie [7:07] paznokcia wio że taki był sposób [7:09] mówienia wtedy natomiast Paweł się [7:12] zwracał i do braci i do sióstr przy [7:14] okazji powtórzę jeszcze raz nie było [7:16] faceta o imieniu junas była Junia więc [7:21] jeżeli list skierowany do Juni zaczyna [7:23] się od bracia to chyba mogą tłumacze [7:25] współcześni dorzucić i [7:27] siostry i widziałem bardzo ciekawy [7:30] ciekawy sposób Musimy nauczyć się jako [7:33] kościoły żeby do liturgii bo przecież [7:36] liturgia jest tym czym czym żyje kościół [7:39] i tak naprawdę to słynne powiedzenie [7:41] Pokaż mi jak się modlisz A ja ci powiem [7:44] W co wierzysz więc jeżeli jest Boże [7:47] ojcze Wszechmogący Ojcze Wszechmogący i [7:49] Ojcze Wszechmogący i Ojcze Wszechmogący [7:52] tylko Ojcze No to Bóg jest mężczyzną [7:55] więc musimy wprowadzić w kościołach [7:58] protestanckich taki sposób który jest [8:00] biblijny wiernym przesłaniu Biblii ale [8:03] który uwzględnia to że Bóg nie jest [8:05] białym albo innego koloru facetem z [8:08] brodą lub ogolony lub l [8:12] seual tylko Bóg tak naprawdę relacja [8:15] Ojciec Syn wskazuje na relacje bliskości [8:18] i miłości i pamiętamy że syn jest [8:20] Zrodzony z łona ojca niewymowny sposobem [8:23] i poam dwa fajne przykłady jak to może [8:26] działać znowu [8:29] ten Zanim jeszcze przejdę do tych [8:31] przykładów te przykłady muszą być wierne [8:33] przesłaniu [8:35] Biblii Ale one muszą się pojawić bo jest [8:38] moim zdaniem jest nie w porządku jeżeli [8:42] kobiety siedzą podczas czytań i są listy [8:46] są skierowane do braci zrezygnowaliśmy z [8:49] osobnych galerii dla kobiet [8:51] zrezygnowaliśmy z sadzania kobiet osobno [8:54] niż mężczyzn czas iść troszeczkę dalej i [8:58] podam dwa przykłady byłem ostatnio na [9:01] pogrzebie w [9:03] którym na którym czytano list Świętego [9:06] Pawła do Koryntian ten list który się [9:08] zwykle nie wiadomo czemu czyta podczas [9:10] ślubów o miłości Hymn do miłości i [9:13] czytała to córka zmarłego No i Paweł [9:19] pisze w tym nowym tłumaczeniu jest kiedy [9:21] byłem młodym chłopcem ona powiedziała [9:24] ponieważ ona to czytała i to jest takie [9:27] fajne przyjęcie do siebie i ona [9:30] przeczyta ten cały list tylko z taką [9:32] zmianą Kiedy byłam małą dziewczynką [9:34] myślałam jak [9:36] dziewczynka widziałam jak dziewczynka [9:39] postępował jak dziewczynka potem [9:41] dorosłam I stałam się [9:44] kobietą oczywiście tego w przykładzie [9:46] nie musi być ale chciałbym żeby kobiety [9:48] w naszych kościołach czuły się na [9:52] tyle pełnymi członkami Kościoła żeby [9:55] mogły przy takim czytaniu tak to [9:58] interpretować to Czytanie było [10:00] absolutnie biblijne i drugi przykład to [10:03] jest taki przykład który jest używany w [10:06] kościele w Riverside w Nowym [10:08] Jorku gdzie jest tradycyjna formuła [10:11] chrzestna chrzczę cie w imię Ojca i Syna [10:14] i Ducha Świętego [10:16] bo są niektórzy pastorowie pastorki [10:19] którzy przy tym manipulują tego nie [10:21] możemy zmienić bo formuła chrzestna jest [10:23] nam dana ale potem jest zawsze dodana ja [10:28] ciebie chcę w imię Ojca sy i Ducha [10:30] Świętego jednego boga albo jedynego Boga [10:33] matki nas [10:35] wszystkich ja robię tak samo ja w ten [10:37] sam sposób chc W imię Ojca i Syna i [10:39] Ducha Świętego [10:41] jednego jedynego Boga matki nas [10:45] wszystkich to jest wydaje mi się taki [10:48] Poza tym teraz piszę katechizm i w [10:51] katechizmie uparłem się na to że o Duchu [10:54] Świętym będę używał formy żeńskiej znów [10:57] nie dlatego że duch ma formę [11:00] tyko żeby nas wybić z tego [11:02] schematu że trójca święta to jest Trzech [11:05] panów siedzących sobie przy stole gdzieś [11:08] w niebie przy bardzo dobrym francuskim [11:10] winie oczywiście z protestanckiej [11:12] hugenocki regionu [11:15] Francji jakby mojego z mojej perspektywy [11:20] Musimy nauczyć się i nasze [11:23] dzieci w szkole niedzielnej i samych [11:26] wszystkich żebyśmy bard [11:29] żebyśmy czuli się bardziej swobodnie i [11:31] naturalnie w tym że od czasu do czasu [11:34] przypomnijmy sobie o tym że Bóg nie jest [11:37] mężczyzną że Jezus Chrystus jest [11:39] mężczyzną to jest jedyna osoba Trójcy [11:41] Świętej która ma płeć notę podczas [11:44] wcielenia [11:46] prawda Już nie będę nawet wchodził w tym [11:48] jaki mamy problem z tym wcieleniem [11:50] jeżeli chodzi o płeć prawda Jezusa on [11:52] jest tylko przyjacielem z Marią [11:54] Magdaleną nic się tam nie może zdarzyć a [11:57] to jest na zupełnie inną dyskusję [11:59] chcieli Chciałbym bardzo żebyśmy my w [12:01] kościele i ja przynajmniej dwa razy w [12:03] roku mam kazanie dla dzieci kiedy mu [12:06] pokazuje im i mówię o Bogu jako o niej [12:10] Jako o [12:11] matce i czasami na przykład używam [12:14] modlitw hilde gardes von Bingen podczas [12:18] modlitw Julian [12:21] Norge które not taben Są absolutnie [12:24] ortodoksyjne prawda ale które wskazują [12:26] na Bogu jako na miłość na karitas [12:32] i może tutaj chciałbym zakończyć także [12:34] zachęcam was do modlenia się do Boga ona [12:37] nas wysłucha i mam nadzieję że za jakieś [12:39] 10 lat ten film Jeżeli gdzieś przetrwa i [12:43] ktoś będzie go chciał odsłuchać to ja [12:44] przynajmniej będzie o taki dziaders [12:46] mówił o rzeczach oczywistych i życzę wam [12:48] Wolności w modleniu się [12:50] i i wszystkiego dobrego --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl