TRANSKRYPCJA: "List do Rzymian a sztuka fundraisingu | EWST online" Data publikacji: 17.01.2023 Długość: 53:43 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19:00 zaczynam wst online [0:21] List do Rzymian a sztuka fundraisingu jak tylko udostępniliśmy tytuł i opis [0:30] tego spotkania pojawiło się sporo takich reakcji zaskoczenia i myślę że przynajmniej trochę [0:40] wyjaśni nasz dzisiejszy prowadzący prof habilitowany Piotr Lorek żeby dobrze zrozumieć List do Rzymian warto [0:50] uwzględnić jeden z jego celów powiedziałeś Piotrze i jednym z takich [0:56] celów jest jak rozumiem Zgadza się tak jest no więc oddaję ci [1:02] już głos nie będziemy przedłużać zapraszam Opowiedz o tym fundrasingu w [1:07] Liście do Rzymian Myślę że wiele osobom ten list w ogóle się swym risingiem z pieniędzmi nie kojarzy No a może okazać się że jest zupełnie inaczej Piotrze [1:17] zapraszam Asiu bardzo dziękuję za zaproszenie Witam państwa No rzeczywiście lista Rzymian da się mam [1:28] nadzieję połączyć z fan ryzykiem spróbuję to państwu pokazać Joasia zaczęła [1:36] czegoś takiego jak oszczędzanie akurat w tym przypadku jest tak że Paweł [1:43] zakłada że Rzymianie coś oszczędzą i on z tych [1:48] pieniędzy skorzysta w ramach swojej służby No dobrze ale wszystko po kolei jasne jest to że służba wymaga wsparcia No i Paweł musiał to wsparcie finansowe [2:00] w jakiś sposób uzyskiwać i miał swoje do tego sposoby i [2:08] jednym z takich listów które właśnie między innymi służy do tego aby aby [2:15] zdobyć trochę funduszy jest list do Rzymian No tak jak też Asiu powiedziałaś [2:20] zwykle i z dużymi on jest kojarzony z traktatem i teologicznym ponadczasowym [2:26] który chrześcijanom wszystkich wieków wykłada podstawowe prawdy wiary i jest z [2:34] tym stwierdzeniu trochę prawdy natomiast To jest [2:41] jeden z celów listu ale i ten cel listu wykład prawdy Jest realizowany w [2:49] kontekście spróbuj o tym jeszcze Może później powiedzieć [2:54] Szanowni państwo To co chciałbym powiedzieć Może będzie lekkie dzisiaj [2:59] może bardziej przyjemne Mam nadzieję że stosowne normalnie podczas zajęć w ewst [3:07] poświęcam temu półtorej dwie godziny tutaj spróbuje się w dwa trzy kwadranse [3:12] zmieścić także będę musiał być ogólnikowy ale mam nadzieję że wystarczająco komunikatywny żeby przedłożyć państwu to co chcę [3:23] powiedzieć to ja wyświetlę tekst Listu do Rzymian [3:32] to jest tłumaczenie z Biblii Warszawskiej [Muzyka] i zajmiemy się pierwszym i 15 rozdziałem [3:41] tego listu czyli rozdziałem wprowadzającym i rozdziałem który [3:49] następuje po części głównej listu czyli po tym jak Paweł powiedział to co chciał powiedzieć to jeszcze coś mówi i to jest właśnie zawarte w drugiej połowie XV [4:00] rozdziału to zacznijmy [4:09] List do Rzymian pod spodem nie napisałem traktat teologiczny Ale napisałem curriculum vitę list motywacyjny list intencyjny [4:19] będę chciał właśnie państwu pokazać że ten list jest pewną formą przedstawienia [4:25] się Apostoła Pawła jest pewną motywacją która stoi za jego działaniami i za tym [4:34] i jest także taką takim przedstawieniem się Pawła bo Paweł w Rzymie nie był i [4:43] ten list pisze do Rzymian i chce dać się poznać więc tak jak my idąc do pracy [4:48] gdzieś tam składamy tak zwaną CV piszemy list motywacyjny Paweł robi podobną [4:55] rzecz No i wreszcie List do Rzymian można traktować jako list intencyjny Paweł ma wyraźną intencję wejścia współpracę z Rzymianami i jak zobaczymy [5:07] ta intencja także łączy się z fan racingiem czyli [5:13] zdobywaniem środków na jakieś cele w przypadku Pawła są to cele związane z [5:19] jego służbą misyjną No dobrze po kolei [5:28] wstęp pierwszy rozdział i pierwsze wersety ja nie będę szczegółowo o tych fragmentów analizował ale z naszej perspektywy fantracingowej Wyobraźcie [5:38] sobie Szanowni państwo że chcecie uzyskać środki finansowe od grupy ludzi [5:44] chrześcijan która was nie zna Co musicie zrobić No to co już powiedzieliśmy musicie się przedstawić i widzimy że w pierwszym wersecie to właśnie Paweł robi [5:55] mówi Kim jest z perspektywy tego Czym się zajmuje Paweł suga Jezusa Chrystusa [6:02] powołany na Apostoła wyznaczone do Zwiastowania Ewangelii Bożej [6:08] Paweł na tej kopercie listu powiedzielibyśmy gdzie pojawia się nadawca potem odbiorcy i wreszcie pozdrowienia przedstawia siebie jako [6:18] sugerusa Chrystusa Więc zaczyna nisko z pokorą potem wprowadza wysokie C [6:25] powołane na Apostoła i mówi że jest wyznaczony do [6:31] Zwiastowania Ewangelii Bożej którą opisuje w wersecie drugim trzecim i [6:37] czwartym którą Bóg przedtem zapowiedział przez swoich proroków w pismach świętych o [6:45] synu swoim potomku Dawida według ciała który według ducha uświęcenia został [6:50] ustanowiony synem może w mocy przez zmartwychwstanie o Jezusie w Chrystusie panu naszym przez którego otrzymaliśmy łaskę i apostolstwo abyśmy dla imienia [7:01] jego przywiedli do posłuszeństwa wiary wszystkie narody zauważmy że w wersecie [7:07] drugim trzecim czwartym Paweł przedstawia to w co wierzy akcentuje [7:13] osobę Jezusa Chrystusa jako centrum jego Ewangelii jak wejdziemy na stronę [7:18] różnych kościołów To mamy to samo gdzie jesteśmy kim jesteśmy co robimy i gdzieś tam zaraz pojawi się Credo Paweł najprawdopodobniej tutaj Cytuję [7:28] Credo który też jest do pewnego stopnia znane społeczności rzymskiej a więc identyfikuje się mówi [7:37] Kim jest to jest ta nasza CV mówi w co wierzy to jest bardzo istotne [7:44] To jest coś co wyraża naszą tożsamość naszą misję nasze cele nasze wartości [7:50] które zwykle gdzieś nawet w firmach są podkreślone artykułowane a po naszemu [7:56] powiedzieliśmy nasze Credo to był wyraża swoje Credo i w ten sposób [8:01] chce być zaakceptowany przez Rzymian Innymi słowy mówi Ja wierzę w to co wy jestem powołany do tego żeby o tym mówić i żeby i tutaj werset 5 który już też [8:14] przeczytałem ewangelizować głosić tę ewangelię [8:19] wszystkim narodom czyli nie tylko mówi kim jest w co wierzy ale od wersetu 5 [8:25] mówi to co robi czy mi się zajmuje jaką ma misję jaką ma wizję [8:33] a więc jego misja i wizja dotyczy ewangelizacji wszystkich narodów i [8:40] werset szósty i to już jest pewien kierunek w którym autor zmierza wśród [8:46] których jesteście i wy powołani przez Jezusa Chrystusa [8:52] czyli okazuje się że Rzymianie są w wizji i misji Apostoła Pawła [9:02] werset 7 wszystkim którzy jesteście w Rzymie umiłowanym Boga powołanym świętym [9:09] Innymi słowy Paweł mówi kim jest w co wierzy jaka jest jego misja i jaka jest [9:16] jego wizja i okazuje się że Rzymianie chrześcijanie w Rzymie są [9:25] akurat w planie tej wizji Apostoła Pawła więc autor zaczyna od przybliżenia [9:36] swojej postaci i powolutku łączy swoją działalność z Rzymianami [9:47] i kościołem w Rzymie Przejdźmy dalej To jest tak zwana koperta więc tak na tej [9:54] kopercie Apostoł Paweł akcentuje swoją postać natomiast od wersetu 8 które [10:01] klasycznie nazywa się dziękczynieniem taka druga podstawowa część listu pojawia się coś co powoli wprowadza nas w część główną [10:12] tego listu ale jeszcze nie jest tą częścią główną to jest jeszcze przygotowanie pod częścią pod część główną i to jest to coś co Rzymianie [10:21] usłyszą jako pierwsze gdy ten list będzie czytany w ich społeczności No i [10:28] zobaczmy jak Paweł teraz przechodzi do samych chrześcijan w Rzymie werset 8 [10:34] najpierw dziękuję Bogu mojemu przez Jezusa Chrystusa za was wszystkich że [10:41] wiara wasza słynie po całym świecie Co tutaj się dzieje z perspektywy [10:48] No tej którą poruszamy Fan trasingowej widzimy że Paweł komplementuje [10:55] chrześcijanom w Rzymie po co to robi no właśnie po to żeby szukać punktów styku [11:03] z odbiorcami swoimi Innymi słowy skoro nie zna się z nimi osobiście skoro tam [11:09] nie był to musi w jakiś sposób pozytywnie stworzyć tę relację No i jak to robimy No robimy to właśnie w taki sposób że [11:19] jeśli nam na kimś zależy i spotykamy się z tą osobą Po raz pierwszy No to szukamy [11:24] tych pozytywów punktów styku No i nieraz wymknie się nam pewien komplement [11:32] werset dziewiąty co tu się dalej dzieje świadkiem bowiem jest mi Bóg któremu [11:38] służę w duchu moim przez Zwiastowanie Ewangelii syna jego że nieustannie o Was [11:44] pamięta no widzimy że Paweł dalej buduje tę relację tym razem akcentuje pamięć mówi że nieustannie o nich pamięta oczywiście [11:58] to wyrażenie ma charakter hiperboliczny bo jak tak prześledzić inne lista [12:04] Apostoła Pawła to i tego typu język pojawia się w innych listach No chyba że [12:10] można by mówić że Paweł cały czas myśli o wszystkich chrześcijanach a to oznacza że tak że myśli o tym podzbiorze cały czas jak jakim są chrześcijanie w Rzymie [12:21] Innymi słowy próbuje stworzyć punkty styku mówi że o [12:26] nich myśli że wie jacy są No i wreszcie werset dziesiąty zawsze w modlitwach [12:34] moich prosząc żeby mi się wreszcie udało za wolą bożą przyjść [12:40] do was widzimy że Paweł dąży do bezpośredniego kontaktu list dla [12:46] apostoła Pawła jest tylko takim substytutem kontaktu on dąży do tego żeby bezpośrednio móc spotkać się z Rzymianami co już sugeruje że chce się u [12:58] nich znaleźć w Rzymie dodaję tutaj za wolą bożą [13:04] to oczywiście ma bardzo tak pobożnie brzmi i słusznie Ale z drugiej strony to [13:10] jest też pewien retoryczny zabieg bo Zobaczcie co jest napisane w wersecie 11 [13:16] pragnę bowiem ujrzeć w was aby mógł wam udzielić nieco z duchowego daru łaski [13:22] dla umocnienia was to znaczy aby doznać wśród was pociechy [13:28] przez obopólną wiarę waszą i moją kwestia woli bożej którą wspomniałem ona [13:35] potem będzie bardziej rozwijana bo Paweł no Wciąż jeszcze nie był w Rzymie i [13:41] można zadać sobie pytanie dlaczego jeszcze nie był w Rzymie w stolicy Cesarstwa Rzymskiego on potem będzie się z tego tłumaczył ale teraz przechodzi do [13:51] innego wątku mianowicie [13:56] mówi o tym co chce im dać w wersji 11 jeszcze raz chcę ich ujrzeć więc chcę [14:03] być u nich abym mógł udzielić nieco z duchowego dar łaski dla umocnienia was czy Innymi słowy mówi [14:12] chce przyjść do was żeby wam coś dać i to coś jest duchowe No dobrze ale to [14:19] troszkę brzmi pysznie prawda No więc ja chcę do was przyjechać i chcę was [14:25] ubogacić to może być odebrane jeśli się wytwarza relacje jako troszeczkę [14:31] No zbyt takie pyszne Dlatego Paweł łagodzi to szybko w wersecie 12 i mówi [14:37] to znaczy aby doznać wśród was pociechy przez obopólną wiarę w waszą i moją czy [14:45] Innymi słowy chcę do nich pojechać żeby im coś dać ale tak naprawdę chcę aby to co on im daje do niego Także wróciło tak naprawdę [14:57] nie jest on tym tylko który daje ale i oni dają Skoro wcześniej już w wersecie [15:03] 8 powiedział im o tym że ich wiara słynie po całym świecie bo jeżeli ich [15:10] wiara słynie po całym świecie No to można się od nich uczyć No ale on chce do nich przyjechać coś im dać No dobrze wyczuwamy tutaj [15:21] chęć przyjazdu dania czegoś o sobie osobom które już to [15:28] coś posiadają więc jak to powiedzieć żeby coś dać a z drugiej strony nie [15:34] zostać uznanym za osobę która się wprasza i może Twierdzi że ma coś co my już nie mamy dlatego typu sprawa no i rozumiemy [15:45] strategię Paweł chce zbudować relacje i chce coś dać swoim odbiorcom [15:52] jest to poprawny język w tym sensie że powiedzmy we współczesnych negocjacjach [15:58] Czy w fundraisingu także podkreśla się to że jeżeli coś od kogoś chcemy to [16:04] dobrze temu komuś coś dać żeby to była sytuacja która po angielsku nazywa się [16:10] win-win czyli zwycięstwo zwycięstwo obie strony tej powstającej relacji powinny [16:20] korzystać na tym to nie powinno być tylko tak że Paweł coś korzysta a Rzymianie tracą bądź odwrotnie obie strony mają na tej relacji i na tym [16:32] pobycie Pawła w Rzymie skorzystać i Paweł słusznie w ten sposób język [16:38] korzyści tutaj wprowadza taki język korzyści który sugeruje odbiorcom że oni [16:45] skorzystają ale i on skorzystać na razie Zobaczmy że cała dyskusja jest w ramach [16:52] duchowej pociechy dotyczącej obopólnej wiary Pawła jak i [17:00] mieszkańców Rzymu zobaczymy jak to pójdzie dalej zobaczmy teraz werset 13 a nie chcę brać abyście nie wiedzieli że [17:11] często zamierzałem przybyć do was aby i wśród was podobnie jak wśród innych narodów zebrać jakiś plon lecz aż do tej chwili miałem przeszkodę No tutaj Jak [17:24] już powiedziałem ten werset nawiązuje do tej woli bożej 10 wersetu to brzmi tak [17:30] Paweł bardzo chciał to Czemu dopiero teraz może przyjść no Paweł tutaj powołuje się na Bożą opatrzność ale jego intencja była taka że on już od dawna [17:40] chciał do nich przyjść no i teraz nadarza się okazja tę okazję No podpiera wolą bożą Czyli to nie jest tylko jego pomysł jego [17:52] autorytet ale to jest Boża opatrzność i Boża zgoda na to żeby Paweł był u nich [17:58] no to Wśród osób wierzących [18:04] spotkać się będzie z pozytywnym przyjęciem ale u niejednego może rodzić [18:11] pytanie Czy przypadkiem Paweł się nie podpina pod wolę Bożą po prostu chcąc przyjść do nich także tu jest taka pewna dynamika grupy do których się udajemy [18:21] nie są jednorodne no i ten element perswazyjny który tutaj dostrzegamy No [18:29] różnorako może być odbierane zauważmy dla naszych dalszych potrzeb [18:37] że Paweł w wersecie 13 chce zbudować taką autentyczną relację mówi im o tym [18:43] co chciał A co do tej pory mu się nie udało a więc budowanie tej relacji która [18:50] potem będzie miała też efekt fanreasingowy opiera się też na autentyczności Paweł bazuje tutaj też na autentyczności i [19:02] teraz jeszcze tego w pełni nie uchwycimy ale proszę zapamiętać sobie to słowo [19:08] plon z XIII wersetu Paweł ponieważ jego misja i wizja dotyczy ewangelizacji [19:15] wszystkich narodów chce zebrać jakiś plon [19:21] plon w kontekście którym tutaj operujemy ten plon jest charakteru duchowego [19:28] wcześniej nie wspomniana pociecha wiara słowa o modlitwach i tak dalej więc [19:35] tutaj ten plon który Paweł chce zebrać związany jest z jego misją z misją [19:40] Zwiastowania Ewangelia więc działalnością duchową [19:46] i zapamiętajmy to bo to słowo jeszcze się pojawi w XV rozdziale do którego za [19:53] chwilę przejdziemy w wersecie 13 [19:58] i 14 Jeszcze nie przeczytałem 14 jestem dłużnikiem Greków i nie Greków mądrych i [20:07] nie mądrych zauważmy że tutaj zaczyna pojawiać się [20:14] pewien język długu Paweł jest dłużnikiem natomiast [20:22] ten język z XIV wersetu że Paweł jest dłużnikiem czy ponieważ jest apostołem i [20:31] zwiastuje ewangelię No to ci do których został posłany on jest im coś dłużny [20:38] jest im dłużny Zwiastowania Ewangelii natomiast na tym etapie ten język długu [20:46] tutaj ma czysto duchowy wymiar czyli Innymi słowy Paweł no [20:55] wprowadza pewną metaforę metaforykę plonu długu [21:03] który potem będzie którą potem będzie rozwijał w swoim kierunku no i werset 15 [21:11] tuż przed częścią główną tego listu tak więc jeśli o mnie idzie gotów Jestem [21:18] zwiastować Ewangelii i wam w Rzymie No tutaj [21:26] widzimy konkretny plan działań Paweł wybierał strategiczne miejsca i [21:33] chcę jakby zapowiada się składa CV list motywacyjny składa podanie o pracę do [21:43] kościoła w Rzymie I potem mamy po tym dziękczynieniu mamy część główną [21:51] i druga połowa pierwszego rozdziału aż do pierwszej połowy 15 rozdziału to [21:57] teologia Paweł żeby spotkać się z dobrym odbiorem musi rozwiązać pewne problemy które są w tym [22:08] kościele i ta część którą pomijam dzisiaj w naszej dyskusji w naszym tutaj [22:15] przybliżeniu tematu jest tak skonstruowana żeby rozwiązać konkretny problem mocnych i słabych wierze w społeczności rzymskiej [22:25] także on już im coś daje już zbiera jakiś plon gdy w te przez te 15 [22:32] rozdziałów prawi o teologii i o praktycznym życiu chrześcijańskim Jeśli [22:38] oni zgodzą się z treścią tego listu to zostaną zbudowani i w ten sposób Paweł [22:46] już da im namiastkę tego co chce dać im gdy będzie u nich [22:51] bezpośrednio w Rzymie na razie dziękczynienie kończy się tą tym wezwaniem że on chce pojechać do Rzymu i nic więcej [23:01] o żadnej innych swoich planach tutaj nie mówi natomiast jak przejdziemy do [23:07] zakończenia tego tego listu rozdział 15 [23:12] No to Pojawiają się nowe treści i spróbuję Państwu te nowe treści też [23:19] przybliżyć wersję 14 ja sam zaś bracia moi mam pewność co do was że i wy [23:27] jesteście pełni dobroci napełnienie umiejętnością wszelkiego rodzaju i możecie Jedni drugich pouczać widzimy że Paweł komplementuje w swoich odbiorców [23:38] jednak Napisałem do was bracia tu i ówdzie nieco śmielej chcąc wam to odświeżyć w pamięci a to na mocy łaski która mi jest dana przez Boga tutaj [23:47] Paweł powołuje się na swoją CV tak na swój list motywacyjny na swoją wizję i [23:52] misję żebym był dla pogan sługą Chrystusa Jezusa sprawującym świętą [23:57] służbę Zwiastowania Ewangelii Bożej aby poganie stali się ofiarą przyjemną [24:02] poświęconą przez Ducha Świętego tutaj autor wraca do tych wątków o których już [24:09] mówiliśmy W pierwszym rozdziale mówi o tym kim jest co czyni jak inni mogą z tego skorzystać wśród nich [24:20] także chrześcijanie mieszkańcy stolicy Cesarstwa Rzymskiego [24:29] No zobaczymy co tutaj się dzieje dalej mam wtedy powód do chluby w Chrystusie [24:35] Jezusie ze służby dla Boga nie odważę się bowiem mówić o czymkolwiek czego [24:40] Chrystus nie dokonał przeze mnie aby przywieźć pogan do posłuszeństwa słowem [24:46] i czynem Zobaczmy że tutaj Paweł niejako swoje portfolio nam składa to znaczy [24:51] mówi Co Bóg przez niego zrobił [24:57] nie tylko mówi Co może zrobić ale co już zostało zrobione chcę być zaakceptowany dlatego wyraźnie mówi co zostało przez niego [25:09] zrobione werset dziewiętnasty Przez moc znaków i cudów a więc nie tylko teologia [25:16] ale i moc stoi za jego działaniami oraz przez moc ducha świętego tak już [25:21] począwszy od Jerozolimy i okolicznych krajów aż po i lilie [25:26] rozkrzewiłem ewangelię chrystusową czyli w skrócie co on tutaj mówi tak [25:33] od tam od wschodu od Jerozolimy aż najbardziej na zachód [25:40] tairia to współczesna nad macedonią powiedzmy Chorwacja i tam [25:46] te Bośnia Hercegowina tamte rejony on mówi że tak daleko na zachód poszedł No [25:52] co jest jeszcze dalej na zachód No na zachód jest jeszcze No są Włochy tak [25:57] Italia Rzym on mówi od Jerozolimy aż poirie rozkrzewiłem ewangelię [26:06] chrystusową co oni sugeruje No teraz chcę iść dalej na zachód [26:11] a przy tym chlubo moją było głosić ewangelię nie tam gdzie imię Chrystusa [26:16] było znane abym nie budował na cudzyn fundamencie lecz jak napisano ujrzał go [26:22] ci do których wieść o nim nie doszła a ci co o nim nie słyszeli poznają go no [26:29] tutaj słowa są też takie ciekawe bo Paweł twierdzi że nigdy nie buduje na [26:34] cudzym fundamencie czyli sam zakłada od podstaw wszystkie Gminy [26:40] chrześcijańskie natomiast tym razem widzimy że jedzie do Rzymu więc można mu [26:45] zarzucić i możliwe że niejeden w społeczności rzymskiej Tak gdzieś pod nosem przynajmniej Mówił No dobra przyjeżdża Przyjeżdża Paweł do nas No [26:56] ale on nie on tutaj nic nie zrobił On nie wytworzył tej społeczności dlaczego miałby korzystać z tej społeczności co prawda twierdzi że [27:04] ktoś nam chce dać No ale my już to tak mamy więc dlaczego mielibyśmy go przyjąć Więc Paweł się usprawiedliwia że w swojej [27:13] służbie głosi ewangelię [27:18] nie na cudzych fundamencie czyli od zera i zobaczymy że to [27:25] jest istotna informacja którą Paweł sobie wprowadza żeby za chwilę tę kwestię rozwinąć czyli tutaj co mamy Mamy język [27:35] korzyści Paweł jest w stanie coś dać Mamy język portfolio Paweł mówi co już dał i co może dać [27:45] automatycznie a więc Paweł jakby wprowadza swoją postać wzmacnia ją ma [27:52] poczucie wartości i wie że może coś dać innym [27:57] i w ten sposób buduje sobie [28:02] fundament pod kolejne pod kolejne [28:07] wersety które tutaj wprowadzić No Zbliżamy się już do samego sedna za [28:13] chwilę skończy się nam ten list więc Co tutaj się dzieje dalej no tutaj [28:20] powoli pod koniec XV rozdziału docieramy do sedna [28:27] tego o czym chciałem państwu dzisiaj powiedzieć mianowicie o docieramy do [28:32] sedna związanego z Jednym z celów tego listu a mianowicie [28:38] z celem który ma charakter Fan trasingowy jakby to zrozumieć przeczytajmy te werset 22 [28:49] dlatego też często miałem przeszkody które mi nie pozwoliły przyjść do was to [28:54] już znamy z początku prawda autor przypomina sobie to co mówił w pierwszym rozdziale teraz ponownie po tej całej teologii 15 rozdziałowej wraca do tego [29:06] wątku że chciał ale nie mógł Lecz teraz werset 23 nie mając już pola [29:13] pracy w tych stronach widzimy język taki metaforyczny pole pracy w tych stronach a pragnąc już od wielu lat [29:23] przyjść do was No to wie No to wiemy o co chodzi powiedział to o tym Paweł już w pierwszym rozdziale że chce przyjść do [29:31] nich ale teraz co się dzieje to jest kluczowy werset z perspektywy tego [29:38] dzisiejszego wykładu werset 24 Mam nadzieję że po drodze kiedy pójdę do [29:46] Hiszpanii ujrzę was i że wy mnie tam wyprawicie Gdy już się wami trafią [29:52] nacieszę ale Pawle przez 15 rozdziałów myśleliśmy że ty [30:00] chcesz przyjść do nas że chcesz nam coś dać że chcesz nas ubogacić a nagle [30:06] okazuje się że ty tak naprawdę nie idziesz do Rzymu tylko tak naprawdę ty [30:13] idziesz do Hiszpanii a więc idziesz jeszcze bardziej na zachód A na nas prosisz o co o to żebyśmy ciebie tam wyprawili [30:28] Zobaczmy że Paweł nie wspomniał o Hiszpanii W pierwszym rozdziale najpierw [30:33] budował relacje powiedział kim jest co wierzy komplementował Rzymianom mówił o [30:40] swoim powołaniu potem uczył ich teologii praktyki przez 15 rozdziałów [30:46] i wreszcie po wszystkim gdy już im coś dał Przepraszam duchowego [30:54] Przepraszam nagle okazuje się że prosi ich o coś [30:59] fizycznego a mianowicie o to że oni wyprawiają go do Hiszpanii [31:10] Paweł nie wybrał jakiś wioski pod Rzymem tylko wybiera kluczowe miejsca [31:15] strategiczne miejsca także takie które są bogate w finanse to właśnie [31:22] chrześcijanie z Rzymu uważa pubu są w stanie wyprawić go do [31:29] Hiszpanii a więc go wesprzeć finansowo tak naprawdę tutaj mamy kluczowy werset [31:36] fan racingowy 24 ale Paweł wyśmienity retor dalej buduje swój [31:43] argument bo Zobaczmy co się dzieje w wersecie 25 [31:50] A teraz idę do Jerozolimy z posługą dla świętych tak jakby zmienił temat [31:57] wersecie 24 mówi o swojej misji do Hiszpanii o [32:03] swoich planach chcę wciągnąć w tę misję Rzymian a nagle zmienia temat i w [32:11] wersecie 25 mówi o innej swojej podróży obecnej a mianowicie podróży do [32:18] Jerozolimy z posługą dla świąt ta Posługa jednemu z czytelników może [32:23] kojarzyć się z czymś takim bardzo duchowym natomiast Popatrzcie co się dzieje dalej werset 26 Macedonia bowiem i Achaja postanowiły [32:33] urządzić składkę dla ubogich spośród świętych w Jerozolimie Innymi słowy Paweł mówi coś takiego przez całe 15 rozdziałów mówi że jedzie [32:43] do Rzymu żeby coś duchowego dać rzymiano potem ukazuje się i robi to bardzo [32:49] ładnie świetnie w wersecie 24 że on idzie do Hiszpanii i on chce wciągnąć Na [32:56] misję Rzymian żeby go wsparli finansowo to jest też bardzo dobre działanie [33:02] fundra leasingowe to było Nie prosi tylko o pieniądze ale chcę wciągnąć [33:07] odbiorców tego listu w służbę a więc znów mamy to odwołanie [33:13] win-win Paweł nie prosi tylko ale coś daje i zachęca innych aby uczestniczyli [33:19] w jego działalności i tylko wrzuca tę myśl i nagle [33:25] przechodzi do innej myśli w wersecie 25 i 26 mówi o tym że Macedonia i Achaja [33:35] a więc kolejne prowincje rzymskie powiedzmy no rejon Macedonii Północnej tak i [33:45] Grecji obecnie te pogańskie rejony urządziły składkę dla [33:53] ubogich spośród świętych w Jerozolimie Innymi słowy mówi Ja chcę jechać do Hiszpanii Proszę was żebyście mnie wyprawili Ale teraz [34:02] jeszcze jadę do Jerozolimy taką posługą finansową o co chodzi w tym [34:10] on i mówi że wokół was są inni w tym przypadku Grecy uproszczeniu którzy [34:18] ułożą dla swoich żydowskich braci w A kim jest Paweł jest żydem a kim są [34:29] Rzymianie oczywiście tam były Także osoby pochodzenia żydowskiego ale pograno chrześcijan też tam było sporo czy [34:39] Innymi słowy mówi inni poganie inni pogano chrześcijanie dają finanse dla ich żydowskich braci wierzę To może i wy Rzymianie wesprzecie mnie w [34:52] mojej służbie do Hiszpanii bardzo ładnie elegancko potrafi Paweł mówić o [34:58] pieniądzach nie bezpośrednio ale wyraziście i werset 27 tak jest postanowiły bo też w samej [35:08] rzeczy są ich dłużnikami pamiętamy język długu z pierwszego rozdziału [35:14] gdyż jeżeli poganie stali się uczestnikami ich dóbr duchowych to powinni usłużyć im dobrami doczesnymi pamiętamy pierwszym rozdziale język [35:26] długu był użyty w wymiarze duchowym Paweł jest [35:32] jako Żyd wierzący dłużnikiem pogan a tutaj język długu jest obrócony teraz [35:40] długie zrozumiany materialnie i teraz poganie [35:47] są dłużnikami tych od których pochodzą dobra duchowe [35:54] Czyli pierwszy rozdział to jest duchowy Żyd jest dłużnikiem pogan w sposób duchowy natomiast 15 rozdziale jest na odwrót [36:10] duchowi poganie są dłużnikami swoich braci od których ich duchowość wzięła [36:16] początek Myślę że to Rzymianie słyszą będący w [36:21] większości najprawdopodobniej pograno chrześcijanami gdy to mówi do nich że [36:28] i werset 28 gdy więc załatwię te sprawy i doręczę im ten plon jaki plon No ten [36:36] składkę dla ubogich Widzimy tutaj że język plon tam jest takie samo słowo [36:42] greckie użyte jak w pierwszym rozdziale teraz rozumiany jest materialni a w pierwszym rozdziale był [36:52] rozumiany duchowo Paweł pięknie potrafi operować słowami wykorzystuje metafory [36:59] powiedzielibyśmy rolnicze żeby i treści duchowe przekazać ale i sprytnie bardzo [37:06] elegancko mówić także o pieniądzach gdy więc załatwię te sprawy Powtórzmy [37:14] werset 28 i doręcze im ten plon wybiorę się do Hiszpanii wstępując po drodze do [37:21] was Zobaczcie Szanowni państwo że autor wraca do myśli z wersetu 24 [37:28] dał im się na myśleć na chwilę mówiąc o swojej podróży do Jerozolimy ale teraz [37:35] wraca znowu do swojej planów do Hiszpanii czyli mówi tak jak im tam [37:41] doręcze pieniążki w Jerozolimie upraszczam oczywiście to idę do was [37:49] I co powiedzieć żebym ja nie myśleć żebyście mnie wsparli finansowo gdy [37:54] pójdę dalej do Hiszpanii [38:00] a Bogu znakomitym fan tracerem werset 29 a wiem że idąc do was przyjdę spełnią [38:08] błogosławieństwa bożego wierzę im coś da Proszę was wtedy bracia przespana naszego Jezusa Chrystusa i przez miłość ducha abyście wespół ze mną walczyli w [38:17] modlitwach zanoszonych za mnie do Boga teraz nie tylko Paweł prosi ich o [38:24] wsparcie materialne ale teraz prosi ich talerz o wsparcie duchowe [38:30] buduje kolejny pomost tym razem duchowy do tego aby [38:35] Rzymianie chcieli się włączyć w służbę dla Hiszpanów [38:42] wersja 31 bym został wyrwany z rąk niewierzących w Judei i by Posługa moja [38:47] daje Jerozolimę została dobrze przyjęta przez świętych tutaj znam znowu mamy powrót do tego wątku z wersetu 25 [38:56] oni Rzymianie mają się modlić o Pawła żeby on był w stanie te dobra materialne [39:03] do nich do Jerozolimy żeby był skuteczny w tym mają się modlić o to żeby Paweł [39:10] dotarł do nich no a przez analogię żeby Paweł przez nich [39:16] mógł być wsparty środkami Na misję w Hiszpanii [39:23] wersja 32 taki żebym za wolą bożą z radością przyszedł do was i wśród was [39:29] zaznał odpoczynku wyglądało W pierwszym rozdziale że Pan Bóg chce u nich coś popracować coś zadziałać coś im dać No to znaczy te [39:39] żeby oni mu dali ale na sam koniec dowiadujemy się o tym że on tak naprawdę jedzie do Rzymu żeby odpocząć oczywiście już dał im coś same listem do Rzymian [39:50] treścią tego listu coś na miejscu też im da z tego co ma duchowe ale nie tylko [39:57] ich prosi o pieniążki żeby wsparli jego misję w Hiszpanii ale także tak naprawdę [40:04] prosi ich o odpoczynek w Rzymie bo on nie chce budować na cudzym [40:10] fundamencie a społeczności w Rzymie Paweł nie stworzył więc on tak naprawdę [40:17] co może zrobić on może ich poprosić o wsparcie dla pracy w Hiszpanii no i [40:24] zaznacz troszkę odpoczynku w Rzymie Paweł jest wybitnym retorem bardzo [40:30] dobrym nie boi się łączyć tego co fizyczne z tego co duchowe co nieraz [40:36] społecznościach chrześcijańskich jest problemem Nie potrafimy mówić o finansach pało się w ogóle tutaj Nie szczypie robi to elegancko ale dosadnie [40:48] I co najistotniejsze w tym fan racingu jest że dba także o dobro rzymian to [40:57] znaczy dba o to żeby oni też coś z tego mieli chce ich włączyć w tę służbę do [41:03] tego ich zaprasza i prosi ich o wsparcie finansowe o chwilę odpoczynku w Rzymie [41:13] trzy kwadranse się zmieściłem skrótowo wiele musiałem opuścić ale mam nadzieję [41:19] że główna myśl udała się i została przekazana pomyślnie bardzo Państwu [41:26] Dziękuję Ja również dziękuję Rzeczywiście bardzo [41:31] ciekawe temat ujęcie Listu do Rzymian zupełnie [41:36] nietypowe mamy kilka pytań ale tak zanim przeczytam te pytania tak takie moje [41:46] skojarzenie dotyczące właśnie tych kwestii łączenia spraw duchowych [41:54] i takiego odlatywania w kierunku ducha Kilka tygodni temu na twoim miejscu [42:00] siedział Sławek torgus doktor Sławomir torbus które w ramach [42:05] takiego cyklu o semickich frazach semickich zwrotach w Ewangeliach [42:12] między innymi właśnie synoptycznych ale nie tylko mówiła o modlitwie pańskiej i również zwrócił taką bardzo silną uwagę na to że [42:23] centralnym momentem Modlitwy Pańskiej nie są te rzeczy które my uznajemy za [42:31] takie bardzo centralne to najbardziej duchowe prawda jako w niebie tak na ziemi wola twoja prawda i tak dalej ale chleba naszego [42:41] powszedniego i teraz jak ty mówisz to tym Liście do Rzymian który jest [42:48] dla wielu osób taką pierwszą zetknięciem z chrześcijaństwem W tym ujęciu [42:56] protestanckim bardzo często z teologią łaski w ogóle ze zbawieniem z łaski przez wiarę prawda i tak dalej i [43:07] które zawiera tyle taki ładunek teologiczny bardzo głęboki i ciężki [43:13] które były już na wszelkie możliwe sposoby rozwijane i tyle doktor przecież z niego wyrosło [43:21] i też okazuje się że tak naprawdę ten list [43:27] też miał bardzo konkretne cel interpretacji W tym ujęciu i to nie był cel taki stricte duchowy prawda [43:39] więc to taka moja refleksja że połączenie [43:44] ciała i ducha to pokazywanie jak ważne dla człowieka jest na to żeby miał co [43:52] zjeść miał się w co ubrać mieć cierpiał biedy prawda nie cierpiał [43:57] stresu z powodu tego że nie wie co będzie jutro że to jest bardzo bardzo ważne i że w związku z tym [44:06] wszelkie takie właśnie mówienie że to wszystko jest nieistotne tak naprawdę jest wręcz sprzeczne z tym co mamy w świadectwach biblijnych prawda tak jest [44:17] tak jest ja może potem może to w pytaniach się pojawi to zobaczę najwyżej dodam później ale właśnie te Paweł pięknie łączy to co duchowe z tym co [44:27] materialne ja akcentowałem ten jeden cel ten materialny No ale drugi cel Jestem [44:33] duchowy w tych 15 rozdziałach Paweł ma cel dla siebie [44:40] i swojej misji w Hiszpanii ale i żeby osiągnąć ten cel on musi coś duchowego [44:46] dobrego dać tym odbiorcom tego listu i to są te 15 rozdziałów i często te [44:55] rozdziały się czyta poza kontekstem może kiedyś będzie mi dane żeby o tym powiedzieć ale właśnie te 15 rozdziałów jest konkretnie kierowany do tej [45:04] konkretnej wspólnoty w ich konkretnym usytuowaniu z ich konkretnymi problemami [45:11] i chociaż one brzmią tak uniwersalnie No to [45:17] i one mają treści uniwersalne to jednak one są skrojone pod konkretny problem [45:23] który Paweł chce rozwiązać W tej społeczności w Rzymie i jak go Rozwiąże [45:30] to oni mu zaufają czy musi być bardzo specyficzny bardzo konkretny i [45:38] czytając klasycznie List do Rzymian gubimy też ten drugi cel o tym fatracygowym to oczywiście mało się mówi ale ten duchowy cel [45:49] pomocy tej konkretnej wspólnocie w konkretnym i problemie też jest zgubiony gdy się właśnie tak jak mówiłaś czyta trzeci rozdział Listu do Rzymian 4 [45:59] rozdział gdzie wszystko jest na takim wysokim c i właściwie zapomina się o pierwotnym kontekście tych słów [46:08] do tego [Muzyka] [46:13] pytanie co komentarz Paweł postępuje jak rasowe mówca motywacyjne Ciekawe czy się [46:20] gdzieś tego uczył ale Przejdźmy może do pytań [46:27] pierwsze pytanie brzmi to co pan mówił wydaje się bardzo nowoczesne czy nie [46:33] jest to przypadkiem wczytywanie naszych współczesnych metod fundrasingowych w miejscach w których tak naprawdę chodzi o coś innego Ja bym powiedział w ten [46:42] sposób ludzie w I wieku byli z krwi i kości i [46:47] żeby móc gdzieś pojechać móc coś zrobić potrzebowali do tego środków i tak samo [46:53] jest i dzisiaj i może mamy może bardziej subtelne [46:58] pewne opracowania metod fan tracingowych To jednak w Starożytność [47:07] też jest świadoma potrzeb materialnych także w duchowej służbie [47:13] i te potrzeby potrafi Może nawet piękniej niż jeden współczesny mówca [47:20] chrześcijański potrafi w artykułować pamiętajmy że starożytność [47:25] jest przepełniona sztuką przemawiania sztuką docierania do odbiorcy perswazji [47:35] niewielki procent osób umiał pisać i czytać i trzeba było umieć tak [47:41] powiedzieć a w naszym przypadku tak powiedzieć i potem żeby ten list [47:46] wybrzmiał gdy jest słuchany w taki sposób aby naprawdę przemawiał i nie [47:52] tylko przemawiał do serc ale jak słyszymy także i przemówił do [48:02] do tej do tych spraw materialnych Paweł był stąpającym twardo po ziemi [48:08] chrześcijaninem który nie był cynikiem bo on nie robił tego dla pieniędzy [48:13] wiemy że nieraz ryzykował życie będąc z nami i okręty się z nim [48:21] rozbijały także To nie była podróż taka do Rzymu dwie godziny samolotem przejdę [48:26] się do tych dam do zboru coś mi jeszcze dadzą przenocuje i tak dalej to była [48:31] ciężka wyprawa niebezpieczna wyprawa on ryzykował życiem i autentycznie [48:37] realizował swoje powołanie więc nie sama sztuka retoryki ich przekonała bo takich [48:43] mówców było mnóstwo którzy za pieniądze pięknie mówili ale myślę że jego świadectwo i to co o nim mówiono wokół o jego odwadze i jego [48:53] efektywności Zwiastowania Ewangelii No to o czym mówisz [49:01] do tego czy są jakieś inne przykłady takich formy starania się o pieniądze czy pan Drive to w cudzysłowie był Powszechny w tamtym okresie czy znamy go [49:12] tylko z listów pawłowych w jakieś inne przykłady masz właśnie a [49:17] Zostawię sobie może to na przyszłość są też oczywiście inne inne teksty Ja tu [49:25] się skupiłem na pawłowym jeszcze w inne teksty pawełowe także te wątki poruszają [49:30] Szanowni państwo No prośba o środki [49:36] jest powszechną rzeczą No to jest rzecz uniwersalna i oczywiście my ja tutaj [49:43] używałem takiego współczesnego języka fundra leasingowego jakiś angielskich Maksym typu łyn When I tak dalej no żeby to brzmiało [49:52] współcześnie że państwo jakby ożywić ten list żeby to nie było taka sucha wykładnia żebyście Poczuli No jak skoro takie pytanie się pojawiają to [50:03] może poczuliśmy to że ten list po prostu przemawiał do nich także i [50:10] i gdzieś dotyka też naszych strun które też się od potrzebę środków [50:17] ocierają i drgają Szanowni państwo na dalszą dyskusję Ja [50:23] zaproszę i w komentarzach Bardzo jestem ciekawa posiadać znać czy w ogóle [50:29] zauważyliście wcześniej że oczywiście do Rzymian celem Pawła jest właśnie w [50:34] fundrasing jaki też znacie Co myślicie o takiej interpretacji ale też bardzo [50:40] serdecznie i tym ślubie pisze że się ze mną zgodzisz że zapraszamy na dyskusję podczas twoich zajęć w czasie których nie tylko List do [50:51] Rzymian jest omawiana a w których można wziąć udział również jako wolne słuchacz [50:57] za tydzień też będziemy pośrednio mówić o pieniądzach bardziej o biznesie niż o pieniądzach ale te pieniądze i zarabianie ich [51:09] pozyskiwanie też będzie się przewijało [Muzyka] [51:15] zapraszamy państwa na spotkanie na rozmowę pod takim [51:22] intrygującym tytułem chrześcijaństwo figę książki biznes i gwiazdy co [51:29] łączy wymienione w tytule słowa na to pytanie właśnie spróbujemy odpowiedzieć w rozmowie z Janem olisiejko czekaniem chrześcijańskim przedsiębiorcą wydawcą i [51:41] studentem awst Piotr nocy też jesteś chrześcijańskim wydawcą więc kiedy też szczególny sposób Zapraszam do udziału w tej rozmowie A [51:52] dowiemy się z niej między innymi na czym polega zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa po co angażować się będąc biznesmenem działania społeczne i [52:03] czy prowadząc biznes można dokonywać także duchowej transformacji nie [52:08] zabraknie również nawiązań do pietyzmu oraz do języka duńskiego także [52:14] serdecznie państwa Zapraszamy na to spotkanie Ja będę za [52:20] każdym razem powtarzać każde spotkanie jest ze studentem czy absolwentem wst to [52:26] jest dla mnie powód szczególnej radości i dumy i bardzo się cieszę że nasz [52:31] student który jest w tej chwili na drugim roku zgodził się na to spotkanie myślę że będzie bardzo bardzo ciekawe także [52:43] serdecznie państwa Zapraszamy na jeżeli chodzi dzisiaj pierwszy raz jeszcze bardzo ci dziękuję powiem szczerze że to było Jeżeli chodzi [52:52] o ostatnie nasze spotkania właśnie w ramach awst online jedno z takich najbardziej intrygujących bo rzeczywiście [53:02] dekonstrukcja listy do Rzymian i [53:09] ściągnięcie go z tego wysokiego C tak jak mówiłeś otwiera oczy na zupełnie inną rzeczywistość i pogłębia jego znajomość [53:19] Dziękuję również państwu za uwagę za ciekawe pytania i do zobaczenia za [53:26] tydzień Dziękuję Kłaniam się państwu dziękuję --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl