TRANSKRYPCJA: "Herezja – przekaz umysłu | "Oblicza herezji"" Data publikacji: 16.03.2024 Długość: 23:18 --- [0:13] od wielu wielu lat ale reprezentuje [0:13] od wielu wielu lat ale reprezentuje [0:15] nauki techniczne dyscyplinie inżynieria [0:18] środowiska energetyka i górnictwo i tam [0:21] jest moja pasja kończyłem inżynierię [0:24] chemiczną także nie chemię nie chemię [0:28] Uniwersytecką tylko inżynier [0:30] chemiczną zajmuje się procesami zajmuje [0:33] się modelowaniem ale tutaj przed [0:35] państwem występuje jako uczeń naszej [0:37] szkoły ewangelickiej wyższej szkoły [0:39] teologii i i jako ten uczeń Dziękuję [0:44] bardzo za zaproszenie i się bardzo [0:46] cieszę że moja droga znalazła się [0:49] właśnie tutaj ponieważ wbrew pozorom [0:53] przy takim spojrzeniu czysto [0:55] inżynierskim technicznym bo jednak [0:56] jestem inżynierem nagle się okazało że [1:00] może można znaleźć wartości które mnie [1:03] wzbogacają a których nie szukałem [1:05] szukałem gdzie indziej Ja już przychodzę [1:08] do wykładu termin szukałem gdzie indziej [1:11] bo jeździłem byłem w Japonii Gdzie [1:15] spędziłem trochę czasu i tam się [1:18] zapoznałem z filozofią Tao byłem w [1:21] Tybecie w darm sali w Indiach szukałem [1:24] miejsca prawda [1:26] i przyznaję się szczerze że w pewnym [1:29] momencie byłem bardzo blisko do tego [1:31] żeby [1:32] podjąć filozofię [1:34] buddyjska i po spotkaniu z jego [1:38] świątobliwości da lamą miałem tą okazję [1:42] trzykrotnie On mnie się zapytał jak [1:44] byłem czy to na pewno jest twoja droga [1:48] Czy to jest twoja droga jak żeśmy [1:50] rozmawiali i w związku z tym miał tak [1:55] biuro podróży BRZ które załatwiło [1:58] mi owo całą drogę w Tybecie w Himalajach [2:03] że wędrowałem od klasztoru do klasztoru [2:05] tam rozmawiając z mnichami i jak [2:09] wróciłem przypadek czy nie przypadek [2:12] byłem uczestnikiem ślubu w kościele [2:16] naszym Opatrzności Bożej jednego z [2:19] pracowników naukowych [2:21] uniwersytetu i tam dostałem objawienia [2:24] tutaj była dużo dużo mowy było na temat [2:27] objawienia ale nie jestem objawiony po [2:30] ziemi [2:31] i mam nadzieję że to objawienie się [2:35] któregoś [2:36] dnia [2:38] pojawi więc przystąpię do do [2:42] wykładu przekaz [2:44] umysłu dzisiejsze moje wystąpienie jest [2:48] dla mnie dosyć trudne dlatego że [2:51] chciałem zrobić przekaz jak myślę [2:54] naprawdę a jednocześnie niektóre rzeczy [2:57] ze względu na dzisiejszą rzeczywistość [3:00] ukryć Pod pewnymi słowami i to może [3:02] spowodowało że tekst jest nieprosty i [3:06] muszę się posługiwać moimi dodatkami [3:08] żeby nie uciec całkiem [3:11] nieoczekiwany drogę dlatego skorzystałem [3:15] z definicji którą znalazłem Wikipedii [3:20] która oczywiście podaje Co to jest [3:22] herezja No i okazało się że ta koncepcja [3:25] ma też zastosowanie w innym przypadku [3:28] czy buddyźmie islamie judaizmie i [3:31] hinduizmie gdzie moje przypuszczenie w [3:34] tym kierunku było już na początku [3:37] ukierunkowane tutaj [3:39] oczywiście nie będę czytał tego [3:42] fragmentu tylko dorzucę że negatywnego [3:45] charakteru określenie terezjana brało w [3:48] ramach tego [3:50] chrześcijańskiego nurtu wraz z jego [3:53] rozwojem jego pojęcie występuje w [3:56] zasadzie w chrześcijaństwie Senso st i [3:59] od [4:00] sporów doktrynalnych o których tutaj [4:02] żeśmy mówili nie będę poruszał i w [4:05] obrębie [4:11] chrześcijaństwa No i przygoda którą [4:13] razem przeżyjemy może być może jest moją [4:17] najważniejszą w moim życiu Dlatego [4:19] proponuję żebyśmy [4:22] [Muzyka] [4:26] rozluźniają [4:28] pra stała się kultem wabiący Zagubione [4:31] duszyczki by zapełnia aley szkatułki to [4:34] powtarzam to powtarzam dzisiaj dosyć [4:38] często nie tylko na ulicy ale w różnych [4:42] spotkaniach bardzo często o tym się mówi [4:44] i niektóre fakty o tym wskazują że to [4:47] może być bardzo bliskie prawdy chociaż [4:49] prawda ma zawsze dla obliczeń dzisiejsza [4:52] herezja chrześcijan w moim uciu zabiła [4:55] pucha Świętego wszyscy się zagub i [4:59] wszyscy chcemy odnaleźć drogę do domu [5:01] teraz jest pytanie co ja rozumiem przez [5:04] tą dzisiejszą [5:05] herezję [5:07] i [5:10] idąc idąc dalej więc tradycji [5:13] chrześcijańskiej jest wspaniałe [5:16] nauczanie które przede wszystkim mówi o [5:19] wielkiej zdolności do uzdrawiania i [5:21] transformowanie ludzkiego życia i jednak [5:24] to spojrzenie wydaje się być trudne [5:27] dlaczego tak prosta prawda wydaje się [5:28] zabiła enigmatyczna [5:32] ziewająca interpretacja twierdzeń wiary [5:35] chrześcijańskie polegająca na jakiegoś [5:38] jnego więcej twierdzeń uznanych kościele [5:40] za jest podstawą moich [5:44] dalszych rozważań tu przywołuje książkę [5:48] profesora obierka herezja Czy zawsze [5:51] jest błędna ona miała różne recenzje ale [5:54] pod wieloma względami [5:55] mi pasowała nie będę wchodził [6:00] pod jakimiś względami Ale [6:04] mi pasował i tutaj Chciałbym także ten [6:08] przekaz miłości uzdrawiania i [6:11] autentycznego przebaczenia przemienił [6:13] się w zwątpienie w siebie obawę [6:16] szarpaniny w związkach walkę o pieniądze [6:19] i wysiłek Twoja podróż przeżycie nigdy [6:22] nie miała być Pasłem takich trudów każda [6:26] trudność to koszmar lęku [6:28] współdecydowanie z [6:30] wszystkie decyzje miały stać się łatwe i [6:32] słuszne jak oddychanie ale tak nie jest [6:35] bowiem stosowane dogmaty w praktyce [6:38] chrześcijańskiej nie istnieją stały się [6:40] herezją bowiem są wykorzystywane do [6:42] obalenia między innymi praw człowieka [6:46] wprowadziło nas w [6:50] piekło w 55 roku kościół katolicki [6:54] przyjął [6:55] deklarację Nostra której wzywa do między [7:00] ludźmi i sprzeciwia się wszelkim formom [7:03] dyskryminacji i prześladowań religijnych [7:05] w 2000 roku to Jan papież Jan Paweł II [7:11] przeprosił za podejście katolików do [7:13] heretyków Żydów i pobyt w ciągu tych [7:16] minionych 2000 lat wspominam Jan Paweł [7:20] II i to doświadczenie spotkało się z [7:23] mieszanymi reakcjami wtedy dzisiaj [7:25] jesteśmy w [7:27] stanie zidentyfikować [7:30] różne spojrzenia i mieszane [7:36] reakcje [7:51] niestety [7:54] jeszcze jescze jna myś uła [7:57] krą Chciałem po prostu nie przeszkadzać [8:01] panu więc mi uciekła chciałem naprawdę [8:04] to ja [8:09] przeszkadzam Niestety wiele osób miało [8:12] bolesne doświadczenia z religią zarówno [8:14] w przeszłości teraźniejszości i słowo [8:17] Bóg ma dla nich negatywny ładunek i tu [8:20] jest sedno sprawy uczy ono nas że każda [8:23] chwila daje nam możliwość wyboru między [8:26] lękiem a miłością lęk miłość leczy [8:31] wszystko inne to [8:33] Szczegóły jestem przekonany że [8:35] wystraszony umysł wszędzie zawsze sieci [8:37] które sprawiają iż niedola tego świata [8:40] wydaje się nie do uniknięcia czytając [8:43] uznane herezje [8:48] które [8:51] często znajdują się na naszych półkach i [8:54] z którymi nie tylko że czytamy ale [8:56] dyskutujemy [8:58] to [9:00] warto jest żebyśmy popatrzyli z różnych [9:04] pryzmatów dlatego [9:07] tutaj twoja prawdziwa tożsamość jest [9:09] duchowa i tylko duchowa Takie jest moje [9:12] przekonanie schematy społeczne [9:14] przylatują ci poprzez wybrane aspekty [9:17] jednak ty masz pozostać takim jakim [9:20] zostałeś stworzony i w związku z tym idę [9:24] za [9:28] rozważaniem [9:31] książce bó oraz [9:36] rozważają [9:38] wiary przypomnieć i [9:42] zmartwy PiS nie ojca i powtórnie [9:47] przyjdzie [9:49] są Zastanawiam się jaka jest ukryta za [9:53] tym [9:58] wyobrażeniu [10:00] ostatecznego i oni zmartwychwstaną razem [10:04] z nim wstąpi do nieba i razem z nim [10:06] zasiądą po prawicy Boga Takie mamy [10:08] przekonanie a jednocześnie [10:13] podczas [10:14] krucjat w czasach działalności [10:16] inkwizycji wymordowano miliony ludzi w [10:20] imię Chrystusa nie były wypełnione [10:22] dogmaty który głosił miłość czeka na [10:25] przyjęcie nie na czas a rzeczywisty [10:28] świat jest przyjęciem tego czego nie [10:31] można utracić skutek polowań na [10:34] czarownicę w znaczeniu dosłownym i [10:36] politycznym spalono na [10:38] sosach niezliczone rzesze niewinnych [10:41] ludzi w imię Chrystusa afroamerykanów [10:44] wtrąca do Więzień za niepopełnione [10:47] przestępstwa osobom homoseksualnym [10:49] odmawiano praw odmawia się praw i [10:52] wyklucza się idąc za [10:54] rozważaniem hellingera który tutaj [10:58] właśnie mówiłem Zwróćmy uwagę na tą [11:03] część [11:04] która jest [11:08] zawarta tutaj chciałem odnieść się do [11:12] Ewangelii Mateusza do listu List do [11:15] Rzymian i idąc za tą treścią Biblia [11:19] głosi o zmartwychwstałem jez poło [11:22] powtórnym powie odtrącony przez siebie [11:25] Ewangelia Mateusza odstąp ode mnie [11:28] potępieni prz [11:30] ognia przygotowanego dla szatana [11:32] jednocześnie wtedy odezwie się też do [11:34] innych z lewej strony Idźcie Precz ode [11:36] mnie kręci w ogień przygotowany diabł i [11:40] jego anioł wiemy że nasz [11:43] os stosunek do syna [11:46] bożego nadaje kryterium zbawienia [11:49] rzygające znaczenie kto wierzy w syna Ma [11:52] z nie wierzy synowi nie ucia lecz [11:56] grozi GW Boży to Jan Ewangelia Jana [12:02] grzech przyniósł wszystkim ludziom [12:04] wieczne potępienie wożenia nie jest [12:06] prawdopodobne aby Jezus rzeczywiście [12:09] wypowiedział te zdania najwyraźniej to [12:11] zdanie zostało mu przypisane zaprzecza [12:15] ono bowiem wszystkiemu co Jezus [12:17] powiedział o swoim Ojcu w kazaniu na [12:20] górze nazwał go miłosierny on sam modlił [12:24] się podczas swojego ukrzyżowania za tych [12:26] którzy go Przybij do krzyża Ojcze [12:28] przebacz bo nie wiedzą co czynią czy ta [12:32] modlitwa przystaje do miejsca w Biblii w [12:35] którym mowa o sądzie ostatecznym postawa [12:38] Jezusa według mnie zmusza nas abyśmy [12:40] byli tak Miłosierni jak on i wybacz z [12:44] głębi serca sobie i innym cokolwiek oni [12:48] uczynili nam i innym a my [12:51] im tutaj dla mnie jest to bardzo istotne [12:57] w moim postępowaniu zarówno za [13:02] d [13:04] związku jaka idea jest ukryta całym [13:07] wyobrażeniu gdzie ja znajdę ten spokój [13:10] mojej [13:15] duszy Każdemu z nas została podarowana [13:19] chciałem [13:20] zacytować [13:22] joher książki Jak bó otwiera bramę wiary [13:26] pozna [13:28] 2005 [13:29] Każdemu z nas została podarowana Miłość [13:32] może pram na głos żeby pred siłę w [13:34] której wszystko jest pierwotnie czyste w [13:37] jednakowym stopniu zawdzięczamy swoje [13:39] istnienie siłę która stoi ponad [13:42] wszystkim i która nie potrzebuje i nie [13:44] chce ofiar oraz oddaniu się życiu [13:47] takiemu jakie Każdemu z nas zostało [13:49] bezpośrednio nadane przez siłę która w [13:52] każdym momencie utrzymuje je w istnieniu [13:54] oraz w miłości do wieczystego I [13:57] wszystkich pokorą jesta bezpośrednio ku [14:01] każdemu bez ofiar bez kapłanów Soko [14:04] obecna w każdym ludzkim sercu [14:07] jednoczącej miłości To jest moje [14:11] przesłanie i jestem bardzo głęboko z nim [14:17] związany więc jeszcze Pójdźmy [14:21] dalej natomiast Jezus okazywał w [14:24] najwyższym stopniu taką głęboką [14:26] genialność serca g się nie Zanurzył to [14:30] tą genialność serca proszę państwa [14:32] odnajduje już we wczesnym dzieciństwie [14:34] promieniował ciepłą miłością co pozwala [14:37] myśleć że przyjmował wszystkie ludzkie [14:40] ziemskie pojęcia które mogą prowadzić do [14:42] tego by rozwijać życie w miłości [14:45] natomiast co zrobiliśmy z tą uzurpację z [14:48] naszym światem z naszym człowieczeństwem [14:51] z naszym początkiem i końcem czym [14:54] niezmierzonym co nas dotyka najgłębiej [14:57] Kiedy musimy uznać że wiara w ką [15:00] wyznawali okazuje się bez [15:04] podstawy [15:07] uprawiamy [15:09] uprawiamy herezję w imię Jezusa [15:12] Chrystusa przecież jeż weźmiemy do ręki [15:15] ewangelię życia doskonałego to jest [15:17] tłumaczenie wydania niemieckiego Rudolfa [15:21] Millera zawiera sz istotnych wyjaśnień [15:23] ten tłumacz niemiecki w specjalny [15:26] posłowi podał jeszcze dodatkowe dane [15:30] dotyczące zakazu spożywania mięsa jakie [15:33] obowiązywał w pierwotnym [15:34] chrześcijaństwie słusznie podkreślając [15:36] iersi stosunek do zwierząt oraz [15:39] wynikający stą kategoryczny [15:43] zakaz składania krwawych ofiar jak i [15:46] wielokrotna podkreślona zasada [15:48] reinkarnacji to jest wielokrotnych cę to [15:50] dwa najbardziej istotne elementy [15:52] odróżniające piątą ewangelię od [15:55] pozostałych cch obowiązujących [15:57] oficjalnie zwanych [16:00] kanonicznym Ewangelia to Została [16:02] odnaleziona w jednym z klasztorów [16:04] buddyjskich w Tybecie i PR przełożona z [16:07] języka armeńskiego około [16:10] 1881 roku ta data jest [16:13] zbieżna z pana wystąpieniem może ona [16:17] jest bardzo ważna w tej całej [16:19] przestrzeni w tym całym [16:21] kosmosie [16:23] 1881 z jednej strony można uznać ten [16:26] tekst za miarodajny a więc wolno [16:29] przeróbek i fałszerstw jakich dopuścili [16:32] się korektorzy ustanowieni po soborze w [16:34] Nicei w [16:36] 325 roku tekst ten jednak może zawierać [16:39] błędy i pewne nieścisłości co Upoważnia [16:42] nas do krytycznego i analitycznego [16:45] potraktowania tekstu Rudolf steiner [16:47] doszedł do opisu rezultatów naukowych [16:50] badań duchowych o właściwym historycznym [16:52] życiu Jezusa z Nazaret aż do chwili [16:55] chrztu w Jordanie w której Syn Boży [16:58] Chrystus wstąpił w człowieka Jezusa z [17:00] Nazaretu i określił jako [17:03] piątą [17:12] ewangelię na całym świecie obecnie uaa [17:15] się stale narastający kryzys wszelkiego [17:18] rodzaju autorytet najbardziej jest to [17:20] widoczne na odcinku życia politycznego [17:22] społecznego i niestety także religijnego [17:25] natomiast nauka jak dotąd wychodzi w [17:28] moim odczuciu obronną ręk aby stać na [17:31] właściwym gruncie tych rzeczy trzeba w [17:35] pewien sposób bez uprzedzeń obserwować [17:37] rozprzestrzenianie impulsu [17:39] chrześcijańskiego jesteśmy zmuszeni [17:42] odwrócić wzrok od naszych pojęć skazać [17:45] na rzeczywistość aby pokazać jak [17:47] tajemniczo sam Chrystus przemienia się w [17:50] wiele obrazów tak samo [17:51] rozprzestrzenianie się chrześcijaństwa [17:53] na ziemi nie miało nic wspólnego z [17:57] zrozumieniem który niesie [17:59] chrześcijaństwo co wydarzyło się na [18:01] ziemi w owym momencie rozwoju świata [18:04] pozostawiając przedstawiając się nam [18:07] zrazu dość niezrozumiałe jako stąpienie [18:09] Ducha Świętego na Apostołów tutaj znowu [18:12] idę myślą za Rudolfem steinem Co [18:16] wydarzyło się przez misterium Golgoty Co [18:18] wydarzyło się dzięki jej cestu Chrystusa [18:21] na czym właściwie polegała ofiara [18:23] Chrystusa to oznacza przecież że przed w [18:26] tym janowym to strefa ducha nie [18:29] przynależy ziemskiej powstawało też [18:32] wygłoszenie kazania na górze i inne [18:34] rzeczy których Jezus Chrystus uczył [18:37] swoich uczniów No i jeszcze dorzućmy [18:42] jeszcze jeden Ewangelia pokazuje jeszcze [18:45] jednego idola Cezara Jezus przejrzał ich [18:48] przewrotność i rz Czemu wystawiacie mnie [18:50] na próbę oic Pokażcie mię podatkową [18:54] przynie denara a on ich zapyta czy jest [18:57] ten obraz i napis często to słyszymy [19:00] odpowiedzieli Cezara wówczas rzekł do [19:03] nich odcie wi Cezarowi to co należy do [19:05] Cezara a Bogu to co należy do Boga ale [19:07] czy naprawdę to chciał powiedzieć Jezus [19:10] w rzeczywistości unzen podatku oznacza [19:12] przynależność polityczną Bóg miłosierny [19:15] nie zabezpiecza wykorzystania religii d [19:18] czynników politycznych i tego nie ma w [19:21] przesłaniu [19:23] Jezusa [19:27] Chrystusa [19:37] Miałem coś dorzucić ale [19:40] uciekło Szukam w mózgu ale ten mózg jest [19:43] zwy g tam jestem w spirali ale może to [19:47] wróci z [19:48] powrotem jednocześnie wiemy w jaki [19:51] sposób religia [19:54] bywała [19:57] spójności [20:00] społeczeństwa skłania temu uczynić z [20:02] niego PR kultu właśnie obecnie [20:04] zaświadczam bo władza zawsze używała [20:07] religii a w szczególności jak obie [20:09] strony dla własnych partykularnych celów [20:11] wzbogacania się kosztem społeczeństwa [20:14] prowadzą tak taką [20:17] politykę zarówno faszyzm jak i komunizm [20:21] wykorzystywał religię chrześcijaństwo [20:23] dla swoich cel [20:27] polityczny [20:35] najważniejsze co głosy opowiadające [20:38] radości życia wszystkie zostają [20:41] odrzucone przez pobożne jako zwykłe [20:43] urojenia a ich autorów oskarża się o [20:46] arogancję polegania na rozumie w [20:49] Ewangeliach wcale nie są opisane [20:51] wszystkie zdarzenia Zdarzenia związane z [20:53] Chrystusem Jezusem a o tym mówi na [20:56] zakończenie Ewangelia Jana te nieopisane [20:59] może są prawdziwym przesłaniem Jezusa [21:01] Chrystusa więc po której stronie jest [21:03] herezja i to dzisiaj strach przed [21:07] religią religijną [21:09] opresji dzisiaj chrześcijańska teologia [21:13] i religia dostarczaj zasadniczego [21:15] wsparcia Wyzyskują i represyjnej [21:18] strukturze dominującej polityki a nawet [21:21] a nawet ekonomii teologia stała się [21:25] użytecznie nacjonalny dopełnieniem [21:29] praktyki pluralizmu zorganizowanych [21:32] kultów [21:36] publicznych to mi [21:38] przypomina [21:40] bardzo Może inaczej zacznę jaki byłem [21:44] młodym chłopcem Byłem zachwycony Johnem [21:47] Kennedy ja mam nadzieję że moje [21:49] pokolenie było nim zachwycone i żeśmy [21:52] strasznie cierpieli jak został [21:55] zamordowany i śledziliśmy nie tylko jego [21:57] politykę ale [21:59] wypowiedzi tutaj chciałem przywołać taka [22:02] Demokratyczna polityka powinna pozostać [22:04] niezależna od Watykanu i w tym miejscu [22:07] Chciałbym zacytować Kennediego to było z [22:10] 12 września 1960 roku przemówieniu [22:14] skierowanym do greater Houston [22:16] ministerial association powiedział [22:18] wierzę w Amerykę której oddzielenie [22:21] kościoła od państwa jest absolutny [22:23] której żaden katolicki Prat nie będzie [22:26] mówił prezydentowi jak ma się zachowywać [22:29] AD protestor nie będzie nakazywał swoim [22:32] parafian na kogo mają głosować której [22:35] żaden kościół ani przykościelna szkoła [22:37] nie otrzymują [22:39] publicznych [22:44] funduszy podsumowanie Kon podre że [22:49] powszech wyklucza dyskryminację [22:57] pochodzenia tylko do Ewangelii [22:59] kanonicznych bez uwzględnienia [23:01] pozostałych zawęża właściwą [23:03] interpretacją [23:04] chrześcijaństwa herezja nie zawsze jest [23:07] herezją w nauce często powstają nowe [23:10] teorie które na początku uznawane są za [23:12] herezję aż [23:14] do udowodnienia Dziękuję państwu [23:16] serdecznie --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl