W dniach 31 maja – 1 czerwca 2011 r. w ramach III Festiwalu Kultury Protestanckiej w Ewangelikalnej Wyższej Szkole Teologicznej odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. Chrześcijaństwo we współczesnym świecie: Spuścizna Jonathana Edwardsa.
Wykład inauguracyjny na temat Jonathan Edwards a przyszłość chrześcijaństwa wygłosił prof. Gerald McDermott z Roanoke College z Salem w Virginii (USA).
Prof. McDermott rozpoczął swoją wypowiedź od nakreślenia ogólnej sytuacji rozwoju chrześcijaństwa w świecie:
?Chrześcijaństwo jest dziś największą religią na świecie. Według ośrodka badawczego Center for the Study of Global Christianity w roku 2011 aż 2 miliardy 300 milionów ludzi deklaruje, że są naśladowcami Jezusa Chrystusa. To w przybliżeniu co trzecia osoba na naszej planecie.
Jak powszechnie wiadomo, w dwudziestym wieku punkt ciężkości chrześcijaństwa przesunął się z Europy i Ameryki w stronę tzw. ?Globalnego Południa?. […] Uczestnicy słynnej konferencji misjologicznej w Edynburgu w 1910 roku – zwłaszcza ci, którzy zajmowali stanowisko uznawane wtedy za bardziej liberalne – przewidywali, że kościół przyszłości będzie zdominowany przez tradycyjne denominacje protestanckie ?głównego nurtu?. […] W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat kościoły te odnotowały drastyczny spadek liczby wyznawców i ograniczenie sfery wpływu, a dwa najprężniejsze segmenty we współczesnym chrześcijaństwie to katolicy i chrześcijanie ewangelikalni. W tej ostatniej kategorii najszybciej rozwijają się grupy zielonoświątkowe i charyzmatyczne, których liczebność szacuje się obecnie na około 600 milionów wyznawców […]
Jaka jest przyszłość chrześcijaństwa we współczesnym świecie? Oczywiście nikt nie wie tego na pewno, ale przypuszczalnie będzie ono zdominowane przez katolików i chrześcijan ewangelikalnych w Afryce, Ameryce Łacińskiej i Azji. […] Badacze oceniają, że liczba chrześcijan w Chinach mieści się obecnie w przedziale od 50 do 100 milionów, a w Indiach – od 24 do 30 milionów.?
Następnie prof. McDermott pytał o to, który z najznamienitszych teologów chrześcijańskich może stać się pomocnym pomostem między głównymi prądami teologicznymi w epoce globalnego chrześcijaństwa XXI wieku. W odpowiedzi zwraca uwagę na spuściznę teologiczną XVIII wiecznego, amerykańskiego teologa, Jonathana Edwarsa ze względu na jego wyjątkową refleksję trynitarną. W kolejnej części wykładu, wybitny znawca myśli Edwardsa, wykazywał jak dorobek tego teologa może być wykorzystany do dialogu między katolikami i protestantami, chrześcijańskim Wschodem i Zachodem, charyzmatykami i chrześcijanami niecharyzmatycznymi oraz liberałami i konserwatystami. Swój wywód prof. McDermott skonkludował następująco:
?[…] być może powinniśmy zrezygnować z określania Jonathana Edwardsa mianem ?teologa Ameryki?, a dostrzec w nim teologa ?globalnego?, który odpowiada na potrzeby chrześcijaństwa w dwudziestym pierwszym wieku. Jego myśl może mieć więcej powiązań i punktów stycznych z różnymi środowiskami chrześcijańskimi na całym świecie niż dzieło jakiegokolwiek innego teologa chrześcijańskiego ery nowożytnej. Wybitni myśliciele katoliccy – John Henry Newman, Karl Rahner, Yves Congar, Hans Urs von Balthasar, Papież Jan Paweł II i Papież Benedykt XVI – mają ogromne znaczenie dla zrozumienia posoborowego katolicyzmu. Jednak u większości z nich nie znajdziemy języka i koncepcji, które mógłby ich łączyć ze światem protestanckim i zielonoświątkowym. To samo odnosi się również do takich znamienitych myślicieli prawosławnych, jak George Florovsky czy Sergiej Bułgakow. Natomiast myśl Edwardsa – choć zrodzona w kontekście tradycji reformowanej – wytycza wiele zaskakujących ścieżek, z których mogą skorzystać inne szkoły teologiczne.[…] Gdybyśmy mieli wskazać jednego – i tylko jednego – myśliciela ery nowożytnej, który miałby być punktem odniesienia ułatwiającym wymianę poglądów i dialog teologiczny, kogo moglibyśmy wybrać??
Odpowiedź proponowana przez prof. McDermotta była jednoznaczna: Jonathan Edwards.
Po inauguracyjnym wykładzie odbyła się dwudniowa sesja naukowa poświęcona spuściźnie teologicznej Jonathana Edwardsa, podczas której omawiano takie aspekty jego myśli jak doświadczenie religijne czy szeroko pojęta duchowość, a także rozważano współczesną kondycję i przyszłość chrześcijaństwa. Wśród zaproszonych gości panelowych znaleźli się znamienici naukowcy z całego świata, m.in. prof. Jan Stievermann z Uniwersytetu Heidelberskiego w Niemczech, prof. Adriaan Neele z Centrum Jonathana Edwardsa na uniwersytecie Yale w USA, Rev. Phillip Fisk z Evangelische Theologische Faculteit w Leuven, Belgia, prof. Dolf Britz z University of the Free State w Bloemfontein, Republika Południowej Afryki. Wydawnictwo Ewangelikalnej Wyższej Szkoły Teologicznej planuje wydać wszystkie materiały pokonferencyjne w periodyku Theologica Wratislaviensia w 2012 roku.
Uwieńczeniem całej konferencji był wykład otwarty prof. Geralda McDermotta w Zborze Antiochia Kościoła Zielonoświątkowego we Wrocławiu, w trakcie którego przybliżone zostały szerokiej publiczności podstawowe wiarygodne i niepewne oznaki działania Ducha Świętego w życiu chrześcijanina, tak jak je rozumiał Jonathan Edwards.